3 voor de sesambeentjes, toch kopen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

3 voor de sesambeentjes, toch kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:54

Hallo,

Ik heb een paard aangeboden gekregen met een 2 en een 3 voor zijn sesambeentjes voor. Het gaat hier om een ruin van 5jr oud, ibv goed papier. Loopt om Mniv dressuur en is absoluut niet kreupel. Het is toevallig tijdens een rontgenkeuring van een vorige koper naarboven gekomen. Er hangt een prijskaartje aan het paard van >€3500,- Voor de rest vd cijfers heeft het paard 1en en 2en gehaald, waaronder 1en voor 't spronggewricht. Dus één 3 voor een sesambeentje voor.

Hebben jullie misschien advies? Want zoveel verstand heb ik niet van deze zaken.

Ohja, hoort dit in een andere rubriek thuis, dan graag verplaatsen. Ik wist niet precies waar ik dit nu moest plaatsen.

Alle reacties zijn welkom!!

Groetjes

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 22:17

Sorry prijs moest <€3000,- zijn, foutje!!

boefie

Berichten: 256
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:26

Tja, dat is altijd moeilijk. Sommige paarden lopen nooit kreupel met slechte cijfers en anderen laten op de rontgenfoto's weinig zien terwijl ze toch slecht lopen.
Wat zei de veearts ervan?

Het is een ruin, wat heb je dan aan een goed papier?? Fokken kan je er niet mee en hij is oud genoeg om te kunnen zien hoe hij is geworden, daar heb je de afstamming niet voor nodig...

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 12:08

De veearts zei dat hij gewoon nog geschikt is voor de basissport, maar hij kan niet garanderen dat hij geen last v artrose krijgt. Maar dan vindt ik op internet weer het volgende bericht:
"In de Strengen dd. 10 juli 1997. Röntgenfoto's sesambeentjes zeggen niet alles. Dit was al enkele jaren bekend, maar deze informatie was nog niet eerder aan de KWPN-fokkers medegedeeld."

"Al eerder is m.b.t. de sesambeentjes wetenschappelijk aangetoond dat röntgenfoto's hier niets zeggen over de kans op kreupelheid en al enkele jaren wordt hierop bij de hengstenkeuring niet meer geselecteerd."

Weet iemand of dit onzin is?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:19

Tsja. Ik was er eerst ook een fervent aanhanger van een paard compleet door te laten lichten als je 't wilt kopen. Inmiddels heb ik paarden die zowel klinisch als röntgenologisch top waren kreupel zien worden terwijl paarden die afgekeurd waren al jarenlang goed lopen. Conclusie is dus eigenlijk dat ik er niks zinnigs aan toe kan voegen Haha! ; alleen dat röntgenfoto's niet zaligmakend zijn Schijnheilig .

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:27

De meningen blijven hierover verdeeld. Zelf vind ik het klinische beeld en het verleden van het paard het belangrijkste (voor de sesambeentjes dan, OCD is een ander verhaal). Is het paard niet helemaal zuiver of heeft die voze benen én een slecht sesambeen, dan zou ik het niet kopen. Maar er zijn ook paarden die klinisch kreupel zijn en een goed sesambeen hebben, het zegt dus inderdaad niet alles. En het hangt uiteraard ook af van hoe oud het paard is en wat die heeft gedaan.

Zelf heb ik een paard met een fase 4 (kwam naar voren toen ze snel na de aankoop begon te kreupelen). Ze is er weer helemaal bovenop gekomen met speciale ijzers en loopt nu M dressuur. Dus ook als ze zelfs kreupelen en een slecht beeld laten zien op de foto, dan nog kan je ze goed krijgen. In mijn geval kwam ik erachter dat ze me niet de waarheid hadden verteld, met de info achteraf van anderen werd me een heleboel duidelijk...

Misschien kan je nog een second opinion aanvragen en vraag ook wat het verleden is van dit paard. Heeft die ooit gekreupeld, etc. En bedenk ook maar zo: elk paard heeft wel wat en dat komt soms pas later naar voren. Kijk maar op de andere items van Medisch! Wat dat betreft mag ik mij gelukkig prijzen, mijn paard had een vervelende start bij mij, maar nu heb ik er nooit meer wat mee (afkloppen Knipoog ).

Succes ermee,
Mirjam

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:02

goed paard zo te zien, de prijs is vrij laag voor dit paard, dit denk ik wegens het 3tje op ze sesambeentje, de kans dat het paard hier last van krijgt is klein.....ik denk dat je hem best kan kopen

Bonnieknol

Berichten: 207
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:06

mijn pony is vorig jaar chronisch kreupel verklaard; na langdurige kreupelheid zijn er rontgenfotos gemaakt, en wat bleek, een afwijking aan het sesambeentje.
Ik heb jaren endurance gereden en trektochten en er zijn nooit problemen geweest, tot deze kreupelheid. volgens de dierenarts kon ik het wel vergeten, ze heeft een half jaar in het land gestaan en toen was er nietsaan de hand, ik heb om een second opinion gevraagd (zonder nieuwe foto) en deze dierenarts zei mij dat ze zo'n afwijking best al vanaf de geboorte kan hebben, maar dat het niet een kreueplheid hoeft te veroorzaken. Op de foto is een afwijking te zien maardaar hoeft ze dus geen last van te hebben, anders had het zich allang moeten openbaren bij deze arbeid.
Ze loopt nu al een jaar weer helemaal goed en ik train weer voro de endurance. Volgens de 2e dierenarts had die kreupelheid er niets mee te maken, dat zou een blessure geweest kunnen zijn die ze heeft gekregen na maandagziekte kort ervoor.
Dus ik sluit me ook aan bij het gegeven dat rontgenfotos niet alles zeggen. Ik heb haar onlangs nog laten nakijken door een homeopaat, gerrit zomer. hij heeft door een meting wel gezegd dat het sesambeentje niet helemaal goed is, maar dat ik met de goede verzorging heus wel endurance zou kunnen rijden... en dat terwijl een jaar geleden werd gezegd dat het het einde van mijn paard zou zijn...

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 22:58

Bedankt allen voor jullie advies!!

Ik ben vanav nog gaan kijken, leuk paard. Alleen nu bleek hij drie 3-en op zijn rapport te hebben. Twee voor de sesambeentjes achter en één voor het rechter voor straalbeen...
Dit wordt wel wat erg veel denk ik he?
Verhoogde kans op artrose, omdat hij al wat kraakbeenslijtage had. Dit kan zich in een snel tempo verder ontwikkelen, maar hoeft dus ook nietzo te zijn...

Ik denk toch dat ik er met die drie 3-en maar vanaf ga zien... helaas.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:12

lijkt mij een goed idee van je, sesambeen kan je over discussiëren maar slechte straalbenen daar zou ik niet aan beginnen. Er zijn meer leuke paarden meid! succes verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 00:41

Ik zou mij niet druk maken om de sesambeentjes, maar een paard met op het ene been een 3tje en op de andere een 1 of 2tje zie ik wel een probleem in. Als ze aan beide voorbenen een drietje op het straalbeen heeft dan zou ik dat liever hebben dan de een een drietje en de ander een eentje.

Voor 1500 euro zou ik het risico wel willen nemen, maar 3000 vind ik teveel geld.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 01:08

Geen paard komt met garantie. Een 1tje is geen basis om erop te vertrouwen dat het paard niets zal gaan mankeren.
Als jij basis rijd, kan je best nog heel lang lol van dit paard hebben, voor 1500 kan het een leuk koopje zijn.
Denk dat je hem dan ook wel hebt, voro dat geld

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:03

Ik heb nu eindelijk het keuringsrapport thuis.
Want had het nogniet gezien, dus ging op aanwijzingen vd verkoper uit.

Cijfers:
Straalbeen: LV 2 RV 2
Kootgewricht: LV 2 RV 3
Sesambeentjes: LV 3 RV 3
Spronggewricht: LA 1 RA 1
Kwaliteit sesambeenderen achter 3
RA Los distaal deel lat. griffelbeen (wat dat ook mag betekenen???)
Maar hij heeft dus alleen 1-en voor zijn spronggewricht. Voor de rest alles een 2.

Voor de sesambeentjes (alle 4 de benen) allemaal een 3 en dan nog een 3 voor (niet zijn pijpbeen, dus hoe ze daar nuweer bijkwamen) maar voor zijn rechtervoorkogel.

Hij kost €2700,- en dat was eigenlijk vaste prijs.

Dus ik denk niet dat

liousca
Berichten: 935
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 11:04

€1500,- gaat lukken...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:07

liousca schreef:
Voor de sesambeentjes (alle 4 de benen) allemaal een 3 en dan nog een 3 voor (niet zijn pijpbeen, dus hoe ze daar nuweer bijkwamen) maar voor zijn rechtervoorkogel.


Laten staan dat dier! Het zou me ook erg verbazen als ie klinisch 100% is?

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:15

Moeilijk hoor! Voor € 1500,00 kun je het risico wel lopen, het probleem is natuurlijk dat hij nog maar 5 jaar oud is, als hij er nou al 10 mee is geworden volop in de sport... Weet je door welke arts die foto's zijn genomen, dan kun je wellicht daar eens om advies vragen. Mijn paard heeft zelf ook een 3-tje op het kootgewricht, daar maak ik me niet zo druk om. Denk er wel om dat je dit paard waarschijnlijk niet kan verzekeren voor ziektekosten op de benen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:17

Zou 'm laten staan, er staat genoeg te koop en waarom zou je het risico lopen? Een 3 is altijd meer kans op rottigheid dan een 1..... Hoe zit het trouwens met verzekeren als ie 3-tjes scoort op de röntgenfoto's???

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:19

Wouter24 schreef:
Laten staan dat dier! Het zou me ook erg verbazen als ie klinisch 100% is?

Dat vraag ik mij ook af...

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:22

Picasso schreef:
Zou 'm laten staan, er staat genoeg te koop en waarom zou je het risico lopen? Een 3 is altijd meer kans op rottigheid dan een 1..... Hoe zit het trouwens met verzekeren als ie 3-tjes scoort op de röntgenfoto's???


Kun je niet verzekeren, tenzij de betreffende arts een verklaring wil afgeven dat er geen kreupelheid uit voort kan komen...(die vind je denk ik niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:27

SinelliB schreef:
Kun je niet verzekeren, tenzij de betreffende arts een verklaring wil afgeven dat er geen kreupelheid uit voort kan komen...(die vind je denk ik niet)



Dat bedoel ik dus...
Waarom zou je het risico gaan nemen....
Ik persoonlijk zou 'm lekker laten staan.

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:35

Niet doen!!!
Nog afgezien van het geld, je gaat toch van het paard houden! Als hij dan last krijgt (en die kans schat ik erg groot) heb je er altijd veel verdriet van!
Ga een ander paardje zoeken, succes.

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:08

Blijft altijd lastig...
Sommige paarden zijn helemaal verrot van binnen en zijn nooit kreupel! Ken er een!!
En sommige paarden hebben alleen maar 1-tjes en zijn altijd kreupel!
Ken er ook een!!
Wat mij betreft is de klinische keuring het belangrijkst alleen ook dat is natuurlijk een moment opname...
Misschien zou je de foto's kunnen laten bekijken door een andere dierenarts want dat kan nogal verschillen. Sommige zijn echt heel streng en andere minder.. Als die andere dierenarts dan ook een 3 geeft of misschien wel 4 zou ik t niet doen maar misschien geeft die andere wel een 2 en dan kan je er misschien nog over nadenken...
Succes ermee! Blijft moeilijke beslissing en je loopt altijd een risico....
Onthoud wel dat ie nog maar 5 is dus dat de kans een stuk groter is dat het zich verder ontwikkeld dan bij een al ouder paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:35

Te groot risico en (veel) te hoge prijs. Ik zou 'm lekker laten staan. Er zijn zooooo veel leuke paarden!

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:36

En er zijn idd een heleboel leuke paarden!!!! Stort je niet op 1 paard maar open je ogen en kijk rond!!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:58

Dit is wel erg veel. Als het nou alleen de sesambeentjes waren zou ik er nog over nadenken.

Mijn pony heeft ook sesambeentjes klasse drie en is er nog nooit kreupel op geweest. Ze is nu 12. Ik wist dat overigens niet toen ik haar kocht. Volgens de veearts kan ik er bij wijze van spreken gewoon internationaal mee springen (mijn altijd optimistische arts) zonder dat ze ergens last van hoeft te krijgen. Het blijft natuurlijk altijd een risico maar ze hoeft er niet persé last van te krijgen.

Zijn motto is ook: een koe is zo bont niet of er zit wel een vlek op. (o.i.d)

Maar in jou geval zou ik lekker verderkijken!