Bit opinie artikel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Bit opinie artikel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 11:19

Ik kreeg vandaag de Bit binnen en daar stond een artikel in over keuringen. Volgens de schrijver zouden de eigenaar van het paard en de afstamming niet bekend moeten zijn bij de jury. Prima plan als je het mij vraagt, want ik zie nog altijd teveel verdachte trekjes van vriendjespolitiek bij diverse keuringen. Ach, eigenlijk is het nooit uit te bannen hoor want de harde kern kent elkaars paarden ook wel als deze maatregel ingevoerd zou worden, maar ja...het is wel een stap in de goede richting.

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:45

volgens mij is dat een heel goed plan, want er zal zeker sprake zijn van vriendjespolitiek in die wereld

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:05

Is bij het NMPRS het geval. Ik ben dus absoluut vóór blind keuren

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:38

stef schreef:
Is bij het NMPRS het geval. Ik ben dus absoluut vóór blind keuren



Een paard keuren gaat zo lastig als je niets ziet Tong uitsteken

Ik begrijp precies wat bedoelt, vooral in de paardenwereld is er een grote vriendjespolitiek, het is wel een goed plan, maar de echte harde kern kent de paarden van de vriendjes wel.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:40

Zo ben ik er nog steeds van overtuigd dat mijn paard niet objectief is beoordeeld.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:57

Is dat niet overal waar een jury bij te pas komt? Anky heeft haar naam ook regelmatig in haar voordeel. Maar als je écht goed bent blink je vanzelf wel uit.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 13:04

irish_lady schreef:
Zo ben ik er nog steeds van overtuigd dat mijn paard niet objectief is beoordeeld.


Dat wil ik best geloven, want Irish vind ik er echt wel beter dan gemiddeld uitzien om het zo maar even te zeggen dus...daar had ik wel een oranje lintje bij verwacht!

stef: dat viel me inderdaad ook iets te laat op, anders was ik misschien meteen lid geworden van het NSPS....misschien ook vriendjespolitiek, maar daar zijn een hoop bekenden van me lid van, dus dat is in ieder geval gezellig dan Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:03

Lijkt me een zeer geslaagd plan OK dan!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:58

Dat is sowieso nooit helemaal te voorkomen. Bij geen enkele "sport" waar een (menselijke) jury in het spel is. Want zeg nou zelf, vinden we niet allemaal dat Anky beter rijdt dan bijvoorbeeld Isabelle Werth (om maar even iets te noemen, niks concreets) en voetbalt Nl niet altijd beter dan Frankrijk ofzo. Volgens mij is dat menselijk en ik zeg niet dat het goed is. Dus blind keuren, jep van mij mag het, maar in hoeverre dat echt haalbaar is? Ik weet het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:11

Goh, artikelschrijver is zeker geen vriendje van WvdL Haha!
Ik ben absoluut voorstander van blind keuren.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:42

Ik denk dat er maar weinig KWPN juryleden zich hieraan willen wagen, er spelen veel te grote belangen mee. Maar we zouden eens een proefkeuring kunnen organiseren. Wie weet wat de uitkomsten dan zijn. en Irish Lady, ik heb wel eens gehoord(roddel roddel) dat er tinkerstamboeken bestaan waar je alleen de stokmaat van je hengst hoeft op te geven om een brevet te krijgen en dat merries alleen een 1ste premie krijgen als ze tegen de 1.60 zijn. Dus bij twijfel hem aan een ander stamboek ter keuring aanbieden. Denk erom, het blijft een roddel.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:52

Net als Stef zegt, bij het NMPRS word dat al gedaan.
Anders had Dennis het nooit zo ver kunnen schoppen.

Zijn afstamming is op papier (nog) onbekend. Maar hij heeft wel 2 dagkampioenschappen op zijn naam staan!
De keur meesters krijgen enkel een blaadje met een nummer er op, en krijgen een paard in de ring met dat zelfde nummer. En dan maar keuren met die hap Lachen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:54

Ja, ik zag het artikel ook even snel (heb het nog niet helemaal kunnen lezen), maar van mij is het iets dat ze mogen invoeren. Alleen zal het toch nooit gebeuren Schijnheilig

Het is toch vreemd dat sommige mensen hun paard op papier een andere (bekendere) eigenaar moeten geven om het paard verder te laten komen.

Ik heb zelf een keer met open mond naar een conversatie van 2 heren staan luisteren. Natuurlijk kende ik de roddels wel dat het niet geheel eerlijk zou gaan, maar dat gesprek bevestigde dat echt!
Sneu, dat het allemaar weer op die manier moet

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:58

Tja, je blijf toch te maken hebben met rages. Nu zijn ze gek op bruin, over een paard jaar is vos weer 'in'.
Zo kwamen onze voskleurige shets vaak niet verder dan een 2e premie omdat de grote stallen met vrachtwagens vol zwarte peerden kwamen.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 12:41

Oh ze keuren wél blind bij het NMPRS *opgelucht* Nou ik vind het toch maar wat vaag dat ik me op heb gegeven voor de luxe en bij de basis ben gezet *alle paardjes zonder papieren worden door een jury gekeurd op type* terwijl een ander paardje zonder papieren wel bij de luxe is gezet *hebben ze dan geen regel dat alles zonder papieren óf bij basis óf bij luxe wordt ingedeeld?*

Bij het KWPN is het volgens mij idd helemaal erg Jammer dat het hobby mens daar de dupe van wordt Scheve mond

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:05

Goed plan

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:36

Ja lijkt me een goed idee, alhoewel je van veel paarden toch de afstamming wel kan afzien, dus helemaal eerlijk zal het nooit gaan.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:19

In heel veel stamboeken heb je dat, vriendjespolitiek, namenvoortrekkerij etc.
Ik ben benieuwd of het haalbaar is, denk het niet.

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:38

keuren als je een paard niet zien is echt vriendjespolitiek

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:17

pimmetje7 schreef:
keuren als je een paard niet zien is echt vriendjespolitiek


Verward

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 01:01

Ik vind het een zeer goed idee!
Keuren ZONDER afstammingen bekend te maken, en al zeker geen fokkers/eigenaren.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:15

ze keuren zelfs zonder het dier gezien te hebben Haha! , ze hebben wij een 2e premie merrie lopen en zij is nooit op de betreffende keuring geweest hahaha
Maar verder ben ik ook voor blind keuren, dus alleen de dieren en niet de afstamming! Zo liepen wij een keer met een vosbonte door de ring, bij iedereen viel de bek open dat wij achteraan liepen, zelfs van de mensen die bij ons in de ring liepen. Zou te sabelbenig zijn, te groot hoofd, te strak in de lendenen noem maar op...... wat wij gewoon zeggen: Pa is afgekeurd en daarom staan jullie achteraan met de merrie. Want je moet eens nagaan hoevaak we de vraag wel niet krijgen of ze te koop is. En zelfs van fokkers.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:18

Opzich een goed idee, maakt het wel een stuk objectiever!

Maar wat Okkie heeft ook een punt...

Okkie1 schreef:
Maar als je écht goed bent blink je vanzelf wel uit.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 10:28

Ik weet het niet hoor Miss_Petit...maar ja, we kunnen hier wel een hele preek gaan houden over dat niets eerlijk gaat in het leven, is ook eigenlijk wel zo, en dat het zo erg is maar voorkomen doe je het helaas toch nooit Het is vaak meedoen of afvallen, en het verbaasd me dan ook in de positieve zin als ik eens bij (in dit geval) een stamboek kom waar alles wél netjes gaat OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:29

Nou Okkie 1 en Miss_Petit, op zich klint dat inderdaad heel logisch, maar geloof me er zijn hengstenhouders die wel een dusdanig grote bek hebben dat ze een kameel nog door het KWPN goedgekeurd krijgen.....