Uitleg hengstenvlecht vlechten....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Uitleg hengstenvlecht vlechten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 16:56

Hoi,

Voor de deskundigen met didactische kennis Knipoog : Hoe maak ik een mooie henstenvlecht (goed strak)?

Graag een stap voor stap beschrijving, want ik kan alleen maar knotjes vlechten Bloos! .

Alvast bedankt.

Dat je teweegbrengt is van meer belang dan wat je teweegbrengt (J.A. Deelder)
Neem het leven niet al te serieus. Je overleeft het toch niet. (E. Hubbard)
Don't waste time, or time will waste you (MUSE)


Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:06

je begint bovenaan de manenkam (ik leg het even uit voor als de manen naar rechts liggen).
je maakt van het eerste stukje (zelf kijken hoe breed, gewone plukjes) 3 plukken. je begint met een *gewone* vlecht, dus
- rechter pluk over middelste pluk
- bij de linkerpluk een stukje manen aan de linkerkant erbij pakken, en die over de middelste heen
- gewoon rechts over midden, links over midden, en als je aan links toe bent, er steeds een beetje haar links naast de meest linkse pluk erbij pakken (dan maak je die linker dus dikker) waarna je hem vervolgens over de middelste slaat
- daarna weer rechts over midden enz...
- op het eind kun je gewoon naar beneden verder vlechten, zodat je een vlechtje op de schoft hebt liggen, en die (als je dat mooi vindt) met een elastiekje dubbel vouwen.

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 09:04

Dank je wel, voor de uitleg.
Het lijkt redelijk simpel zoals jij het stelt. *LOL*
Ik moet dus gewoon maar aan de gang..... Heb je het idee dat dit ook makkelijk te doen is bij paarden met enorm lange manen (het paard waar dit voor bedoeld is heeft namelijk extreem dikke, lange manen)?
En kan ik het beste nat vlechten of droog? Verward

Pfff, ik denk dat dit nog een behoorlijke klus gaat worden Knipoog .

Groetjes

Dat je teweegbrengt is van meer belang dan wat je teweegbrengt (J.A. Deelder)
Neem het leven niet al te serieus. Je overleeft het toch niet. (E. Hubbard)
Don't waste time, or time will waste you (MUSE)

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:42

Ik vind het juist makkelijker bij een paard met lange manen. Ik vlecht een hengstenvlecht meestal gewoon droog.

Succes!!

Trouwens, Loezjuh, ik vind dat jij het verbazingwekkend begrijpelijk uitlegt Haha! Ik vlecht zo'n ding in no time maar vraag me niet hoe het precies moet want dan raak ik de draad kwijt Haha!

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:12

het wordt nog veel mooier als je binnestebuiten vlecht! dan ligt de vlecht er bovenop namelijk. Dat doe je door niet zoals gewoonlijk de buistenste plukjes naar binnen te draaien om en om links en rechts, maar door de binnenste pluk om en om naar buiten links en rechts te vlechten. De nieuwe pluk haren neem je mee vanaf de middenstepluk als je die naar rechts draaid. aangenomen dat de manen rechts hangen Haha! snap je?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:43

Kun je dat nog iets duidelijker stap voor stap uitleggen Sherwood?
Die vlecht wil ik ook kunnen maken namelijk, ziet er erg mooi uit!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 11:11

Ik wil die vlecht ook kunnen Vork
Leg eens wat duidelijker uit sherwood Tong uitsteken

♥ Bijou is verkocht!.. L+9 & M1+5
[TK] exclusieve RABOBANK deken

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 11:16

sherwood schreef:
het wordt nog veel mooier als je binnestebuiten vlecht! dan ligt de vlecht er bovenop namelijk. Dat doe je door niet zoals gewoonlijk de buistenste plukjes naar binnen te draaien om en om links en rechts, maar door de binnenste pluk om en om naar buiten links en rechts te vlechten. De nieuwe pluk haren neem je mee vanaf de middenstepluk als je die naar rechts draaid. aangenomen dat de manen rechts hangen Haha! snap je?


Verward Sorry, beschouw me maar als een nitwit, maar dit snap ik niet? Zou je het nog duidelijker uit willen leggen, ik ben namelijk een beetje tomatenblond Knipoog

Dat je teweegbrengt is van meer belang dan wat je teweegbrengt (J.A. Deelder)
Neem het leven niet al te serieus. Je overleeft het toch niet. (E. Hubbard)
Don't waste time, or time will waste you (MUSE)

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:03

sherwood"]
het wordt nog veel mooier als je binnestebuiten vlecht! dan ligt de vlecht er bovenop namelijk. Dat doe je door niet zoals gewoonlijk de buistenste plukjes naar binnen te draaien om en om links en rechts, maar door de binnenste pluk om en om naar buiten links en rechts te vlechten. De nieuwe pluk haren neem je mee vanaf de middenstepluk als je die naar rechts draaid. aangenomen dat de manen rechts hangen Haha! snap je?
[/quote]

je begint weer met 3 plukken, en dan doe je ipv. rechts over midden en links over midden, het midden over rechts, en het midden over links. dus dan is het steeds de middelste pluk die je pakt en over een andere heen slaat. het is dus gewoon de hengstenvlecht, maar dan *andersom*.

[quote="lkaw"]
Ik moet dus gewoon maar aan de gang..... Heb je het idee dat dit ook makkelijk te doen is bij paarden met enorm lange manen (het paard waar dit voor bedoeld is heeft namelijk extreem dikke, lange manen)?
En kan ik het beste nat vlechten of droog? Verward
[/quote]

Met korte manen, kan een hengstenvlecht eigenlijk niet (ofnouhja, IK kan het niet Haha!). Je moet zelf kijken wat je mooi vindt, dikke of juist dunne plukken. Het ligt ook aan jou wat jij het fijnste vindt wat betreft nat of droog vlechten. Het kan allebei makkelijk.

[quote="Justy schreef:
Trouwens, Loezjuh, ik vind dat jij het verbazingwekkend begrijpelijk uitlegt Haha! Ik vlecht zo'n ding in no time maar vraag me niet hoe het precies moet want dan raak ik de draad kwijt Haha!


whehe tnx, heb er ook wel ff over na moeten denken moet ik zeggen, maar toen ik het na las leek het wel aardig bergijpelijk over te komen Lachen

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:29

Ik vlecht hem andersom zodat de vlecht erop ligt.. Dat is veel makkelijker volgens mij...

je gaat gewoon vlechten, begint dus bij zn oren, enkel ipv dat je de plukken over elkaar heen legt.. doe je ze onder elkaar door.. op het momend dat je de linkerpluk(als de manen rechts zitten) er onderdoor doet pak je een lossen pluk manen erbij die dus mee er onder door gaat.. na 2 plukken (dus bij de 3de pluk) trek je hem heel strak aan en begin je weer op nieuw.. snap des vouw?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:02

euh ok ik dacht al dat ik wartaal uitspoot...
maar die beschrijvingen van hierboeven zijn die wel te volgen?
Anders hier nog een poging van mij:
pak 3 plukjes haar achter de oren ... oliebol ik kom er niet uit, wat doe ik nou eigenlijk?
de bovenste haal je onder de 2e door. dan haal je de middelste over de linker heen. dan pak je de middelste met wat extra haar en haal je over de rechter heen. dan weer de middelste over de linker. dan weer de middelste over de rechter met een plukje haar. zo duidelijker?

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:09

Het is toch wel makkelijker als iemand je dat voor doet. In zo een boek staat het onduidelijk, maar toen iemand mij dat voor deed had ik het direct door

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:56

haha, misschien moeten er foto's bij komen....
(misschien heb ik er nog een...ff zoeken...)

~~

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:06

Okey, gevonden!!!

Deze foto is het resultaat van een gewone-hengstenvlecht en niet zo'n vlecht die 'erop ligt'.
De manen moeten echt niet te kort zijn want dan gaat het niet.
Zelf maak ik de manen vochtig (dan kan ik het strakker vlechten) en neem steeds kleine stukjes van de manen bij de vlecht. (vind ik mooier)

Misschien kan iemand anders een foto maken terwijl de vlecht in-de-maak is??

boven/zijkant
Afbeelding

Het resultaat....een super mooi paard.
Afbeelding

~~


mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:44

wigchert schreef:
Okey, gevonden!!!

Deze foto is het resultaat van een gewone-hengstenvlecht en niet zo'n vlecht die 'erop ligt'.
De manen moeten echt niet te kort zijn want dan gaat het niet.
Zelf maak ik de manen vochtig (dan kan ik het strakker vlechten) en neem steeds kleine stukjes van de manen bij de vlecht. (vind ik mooier)

Misschien kan iemand anders een foto maken terwijl de vlecht in-de-maak is??

boven/zijkant
[image]

Het resultaat....een super mooi paard.
[image]


Dat ziet er idd errug netjes (steeds gelijke plukjes) uit!!!

Ik wist de techniek van de gewone vlecht wel maar zo gelijkmatig kreeg ik het nooit...

Zal toch ook maar meer gaan oefenen en ook die andere vlecht eens proberen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:54

Ik vind overigens te dikke en te lange manen ook niet fijn werken. Zoals je ziet op bovenstaande foto zijn de manen van dat paardje ook niet al te lang. Ik ga denk ik ook maar eens proberen om zo'n vlecht erboven op te leggen, lijkt me wel leuk en met al die verschillende manieren van uitleggen hierboven denk ik dat ik het wel snap nu Haha!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:01

Amable schreef:
Zoals je ziet op bovenstaande foto zijn de manen van dat paardje ook niet al te lang.


klopt, ongeveer 20 cm. Knipoog
Die vlecht erop wil ik zelf ook gaan proberen. Lijkt me erg gaaf. OK dan!

Wie heeft er daar foto's van?? Cheese! (leuk, kunnen we even kijken of het wat is... )

~~

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 12:03

Afbeelding
Afbeelding
veel betere foto's kon ik even niet vinden...

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:06

WAAUW, heel erg mooi. Vooral die 2e foto!!!
Ik heb vandaag even geprobeert een vlecht erop te maken maar dat luktte niet.
as. zondag heb ik een wedstrijd en dan maak ik weer een 'gewone' invlecht bij dr.

~~

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:09

heb gisteren nog even geprbeert te vlechten, maar ik doe het dus anders...
de nieuwe pluk vlecht ik mee met de binneste pluk die dan naar rechts wordt gedraaid. die haal je eerst onder de linker pluk door en dan met de middelste pluk mee over rechts heen! Zo zat ie inelkaar!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:09

Het is mij inmiddels gelukt sherwood! Ik meost ff wat proberen en als je 'm eenmaal doorhebt is het eigenlijk heel simpel Lachen
Zie hier het resultaat:
Afbeelding

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:39

WAAUW! Dat is nou precies wat ik bedoelde! Veel mooier toch?!

Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:19

Echt heel mooi zeg!!
Maar mij lukt het (nog) niet...maar ik blijf gewoon oefenen!!

~~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 15:25

ik ga het zeker proberen! (heb nog nooit een hengstenvlecht gemaakt, dus zal wel een soepzooitje worden)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Glossy2009, Sintara, StonedRomy en 72 bezoekers