Pony héél acuut kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 21:28

hoi,

Mijn pony ( een welsh cob van 22 jaar ) is ineens kreupel geworden.
Ik was gewoon aan het rijden, simpele M oefeningetjes niks bijzonders, ik had ongeveer een half uurtje gereden toen mijn moeder kwam en k even ging halthouden om met haar te praten, na 2 minuutjes stapte ik weg en draafde ik aan, en ineens kreupel! ze had zich niet verstapt of iets.
Aan haar been is niks te zien, niet warm en niet dik.
Ze loopt op het harde erger kreupel dan op het zachte, en linksom is het erger dan rechtsom. Met rechtuit lopen heeft ze duidelijk minder last.

Heeft iemand misschien zoiets meegemaakt? Of weet iemand wat het kan zijn?

Groetjes Manouck



timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:29

hoefzweer??
is het enige wat zo acuut in mij opkomt.
ik zou morgen ook even kijken hoe ze loopt(aan de hand) en dan je hoefsmid bellen.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

juffienaat
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:30

Ik ben toch bang (ook gezien haar leeftijd) op een peesblessure. Onze oude pony had ook deze klacht en de een of de andere dag maakte ook uit (ene dag niks te zien en de volgende dag met een tik lopen) scan laten maken en pees was heel slecht. succes ermee.

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 21:34

bij een hoefzweer had ze toch al meteen kreupel moeten lopen met rijden?

ik zat te denken aan artrose. Of sesamoidose.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:40

nee hoor,dat hoeft niet.
even een eigen ervaring: ik had een paard die weleens door zijn knie ging(had de kniebanden ooit gescheurd in het voorbeen)
op een gegeven moment was ik aan het uitstappen op straat en plotseling stokkreupel.
ik dacht dat het die knie weer was,en toevallig was de smid op stal en keek even naar hem.
tilt z'n voet op,en ja hoor, een heel klein zweertje.
het kan dus heel spontaan opkomen.
artrose is wel apart,de pony was al warm en artrose-kreupelheid is het meest duidelijk als de pony nog koud is.
ze is niet in 2 minuutjes afgekoeld.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:43

Ik zou heel goed oppassen, niet veel meer mee doen, mijn haflinger Hanneke had dit ook, ook inees kreupel, nu heeft ze
atrose

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:43

lovezspekkie schreef:
bij een hoefzweer had ze toch al meteen kreupel moeten lopen met rijden?

ik zat te denken aan artrose. Of sesamoidose.


indd denk ik ook

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 21:44

ik tikte vandaag op haar been tussen haar hoef en haar kogel in, en dat deed duidelijk zeer. Ik vind het zo raar dat haar been ook niet dik of warm is .

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:46

humm,, misschien is ze ergens tegen aangelopen ?
dat er nu een splinter in zit ofzo ?
Of gestoken door een bij of wesp ?
dat de angel er nog in zit ?
ik zeg maar wat

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:48

uiteraard heeft ze artrose,ze is 22 jaar!
maar de acute kreupelheid die jij beschrijft klopt niet echt met het kreupelheidsbeeld van artrose.
een paard met artrose komt wat stijf de stal uit,en heeft echt even opstartmoeilijkheden als je niet lang genoeg instapt.
warming up en warming down is bij oudere paarden en paarden met artrose heel erg belangrijk.

waarom tik je op het kootbeen?
ik denk dat je wel veel meer plekjes bij je pony kan ontdekken die pijn doen als je er tegenaan tikt/drukt etc,het is een dier op leeftijd die ook leeftijds gebonden mankementjes heeft.

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 21:49

ik tikte eigenlijk op heel haar been, maar toen ik daar kwam tilde ze het meteen op, wat ze bij het andere been niet deed.

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 21:50

Nou dan heeft ze geen artrose. ze is nooit stijf als ik haar uit haar stal haal, alleen nu dan.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:51

lovezspekkie schreef:
Nou dan heeft ze geen artrose. ze is nooit stijf als ik haar uit haar stal haal, alleen nu dan.

Mijn haffie is ook niet kreupel als ik haar uit stal haal, soms heeft ze er acuut veel last van, dus het kan het wel zijn, ze hoeven niet altijd meteen heel stijf lopen als ze atrose hebben

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:52

Het kon mijn verhaal wel zijn. Ik had het in September met les rijden. Gewoon een half uurtje gereden, Goed losrijden. Galopje links en rechtsom daarna even de hals strekken en na 5 minuten weer oppakken. Ik draaf aan en mevrouw loopt bijna op 3 benen. Dikke paniek uiteraard. Paard is ook al op leeftijd, ook bang voor peesblessure.
We hebben haar thuis gebracht. benen gekoeld en maar op stal.
Volgende dag weer gekeken en nog stok en stok kreupel. We zijn begonnen met gecontroleerd weidegang. Paard op leeftijd niet op rust zetten werd ons vermeld. 2 weken daarna ging het herstel niet verder en ze bleef hangen. Naar de kliniek, daar bleek een overbelasting aan de achterhand. Ze ontlaste haar voorbenen veel, omdat ze gevoelige zolen had en gebruikte daardoor haar achterhand extreem. IJzers gekregen met zooltje en paard loopt weer als een tierelier.

niks, noppes, nada

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:55

Ik zou even de DA bellen en even laten kijken, het kan van een splinter tot het verhaal van Wendel zijn

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:56

geen idee wat het kan zijn, maar ik heb het ook eens voorgehad met mijn toen 3-jarig paard. Een korte, maar stevige wandeling en daarna nog eventjes in de bak gaan rijden. toen ik na het halthouden wilde wegdraven wilde ze niet en was kreupel zelfs in stap. Zelfs aan de hand volgde ze heel twijfelend, niks gevoeld dat warm stond, nergens vocht, geen wondje, geen pulsatie, niks. Ze wilde alleen niet meer op haar linkervoorbeen gaan staan. de volgende dag stapte ze al terug normaal en op dag twee draafde ze weer correct op harde bodem. Ik heb het dus nooit geweten wat het was...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

miss_kippie

Berichten: 2122
Geregistreerd: 21-07-07
Woonplaats: katwijk aan zee

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:59

kan een hoefzweer zijn helaas al 12 jaar ervaring de laaste keer ging ik longeren en na een half uur ging hij opeens kreupel lopen.
ik zou de DA bellen.

Er bestaan geen slechte paarden, alleen slechte ruiters

Een goede ruiter hoort zijn paard praten, een uitstekende ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren, maar een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen

Schangah

Berichten: 2748
Geregistreerd: 28-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:59

Lijkt verdacht veel op een hoefzweer. Ik heb dit ook eens meegemaakt tijdens het rijden van het ene op het andere moment stokkreupel. Heb je de hoef gecontroleerd? Is hij gevoeliger en warmer?

rooz1993
Berichten: 296
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:00

Hallo,
Ik heb het vorig jaar met mijn ruin van 21 ook gehad.
Ik had les, Op de weg nog niets aan de hand lekker heet, 10 minuten aan het dwarmstappen, ook niets aan de hand. Ook bij het draven niet aan de hand. ga van hand veranderen en ineenss zeg mijn moeder, Roos hij is kreupel! en inderdaad hij was zo kreupel als de pest!! dierenarts erbij, Actrose. hij heeft er 6 maanden uitgelegen. maar nu weer zo fit als het maar kan. ik zou wel even een dierenarts erbij halen!

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-09 22:15

Ik denk niet dat het een hoefsweer is, de hoef is totaal niet warm, en ook niet gevoelig.

Als ik met hoevenkrabben haar rechterbeen wil pakken wil ze hem niet geven. alleen op vlakke bodem wil ze het wel.

petitparis

Berichten: 15976
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:21

hoef hoeft niet gevoelig te zijn bij een hoefzweer als hij klein is en relatief diep zit, kan je nooit met een hoevenkrabber genoeg druk zetten om een pijnreactie waar te nemen
meestal kan je wel pulsatie voelen in de kroonrand of aan de ader op binnenkant been tussen pijpbeen en pees

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Anoniem

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:07

nou mijn peerdie had een flinke zweer en gaf totaal niets aan, die liep alleen maar heeeeeul kreupel.

Maar wij kunnen hier wel met zijn allen gaan zeggen wat het zou kunnen zijn (en het kan echt alles zijn naar mijn inziens) maar daar schiet je niets mee op. Gewoon even een DA bij halen dus :j of evt. een hoefsmid... En op rust zetten natuurlijk, tot je een diagnose hebt..

lovezspekkie
Berichten: 127
Geregistreerd: 15-05-09

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-09 17:44

Ja dat is waar.
Ik dacht dat ze bij een hoefzweer ook in stap kreupel lopen.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Pony héél acuut kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:14

hoe liep je pony vandaag?en heb je je smid al gebeld?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Koblenz
Berichten: 420
Geregistreerd: 15-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:18

Waarschijnlijk, zoals al eerder is gezegd, een hoefzweer. Heb laatst een weekje stage gelopen bij een dierenkliniek. 3 hoefzweren gezien in een week, en de 1e les die ik kreeg: bij acute kreupelheid een hoefzweer, tot het tegendeel is bewezen. Ik zou dus idd de dierenarts bellen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers