[AR] 2 span mennen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

[AR] 2 span mennen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 19:26

Ik heb vorig jaar mijn ene pony beleerd voor de kar, dat gaat prima! Maar haar 2 jarige dochter, ben ik nu begonnen met wat licht longeer-stap werk. En over een tijdje wil ik haar dan gaan beleren. (enkelspan) als dat goed gaat wil ik dubbelspan mennen, maar ik heb nog nooit dubbelspan gereden!!!! Verward ik rijd er alleen mee in het bos, en vind een menbewijs dus overdreven. Wie kan mij uitleggen hoe ik een dubbelspan moet mennen? Alle tips zijn welkom! Ook uitleg om mijn paardjes te beleren voor dubbelspan, ze hebben het beide nog nooit gedaan!

Kris now she's an angel in heaven...


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:03

Hulp zoeken bij iemand die het vaker gedaan heeft!
Het is echt HEEL anders dan enkelspan... Succes!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 21:50

Ja dat ik hulp moest zoeken wist ik al Tong uitsteken Maar in Hoofssorp mennen weinig mensen voor recreatie, wel veer harddravers, maar daar heb ik natuurlijk niets aan Haha!

Kris now she's an angel in heaven...

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:08

qt_shetties schreef:
Ja dat ik hulp moest zoeken wist ik al Tong uitsteken Maar in Hoofssorp mennen weinig mensen voor recreatie, wel veer harddravers, maar daar heb ik natuurlijk niets aan Haha!

moet het dan persé recreatie zijn?? tweespan rijden is het zelfde als je recreatief of wedstrijden rijd hoor...
zou trouwens eerst met een tweespan gaan rijden met iemand erbij die het je kan uitleggen(les nemen bv.) met een tweespan ervoor wat het al kan..

samoth
Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:56

nou ...... esmee als jij na vakantie op dinsdag effe om rond 20,00 bij bosmanege gaat kan je daar les nemen van iemand die wel 8 span heeft gedaan succes ermee OK dan!

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:12

Ik heb mijn pony's ook allebei in enkel en tweespan zelf beleerd zonder de hulp van iemand want er mende niemand in mijn omgeving. Ik heb het boek het aangespannen paard van J.A.C. Bartels doorgespit en daar staat alles in wat je moet weten. Het is overigens niet de gemakkelijkste weg (je doet er langer over en wordt door schade en schande wijs) en ik heb ook enorm geluk gehad met twee van zulke geweldige pony's want het kan ook heel anders aflopen.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:39

ik vind dubbelspan makkelijker dan enkelspan. je kan makkelijker recht blijven rijden. enne ik zou gewoon een paar lesjes nemen, sowieso over het optuigen das al heel anders.... maar als je eenmaal tweespan kan rijden zal je merken dat het makkelijker is...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:58

qt_shetties schreef:
ik rijd er alleen mee in het bos, en vind een menbewijs dus overdreven. Wie kan mij uitleggen hoe ik een dubbelspan moet mennen?

Hmmm, alleen rijden met een aanspanning is nooit goed! Zo onverstandig.....

Een menbewijs is zeker niet overdreven, je leert veel op zulke cursessen. En er is er altijd wel eentje in de buurt. Wees verstandig, en ga niet alleen lopen klungelen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:39

Liberty: Ze zal wel bedoelen dat ze niet wedstrijden gaat rijden oid, maar alleen door het bos. Dus waarschijnlijk wel samen.

Maar verder ben ik het wel helemaal eens met Liberty, zo een bewijs is misschien overbodig, maar je leert gewoon de grondbeginselen, de basis, het belangrijkste.

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 18:28

Dank je Sjonniej, dat is precies wat ik bedoel! het is gewoon een beetje stap werk, en af en toe een drafje. Geen sport! (voorlopig)

Kris now she's an angel in heaven...

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:46

Ik denk persoonlijk dat je ook wel wat aan zo'n menbewijs kan hebben.
Je leert dan even met paarden die het al kunnen, iemand die het gelijk goed uitlegt. Je leert de basis en vanuit dat kan je zelf je paarden gaan beleren.

Nieuw profiel! Eindelijk

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:31

ik vind rijden met enkel als dubbel span rijden niet moeilijk. als is het met rijden toch iets anders. Zo is keren met een 2span wat lastiger omdat het resultaat van het sturen er niet meteen is. Ook je rijtuig wordt weer anders, het lamoen wordt eraf gehaald en in plaats hiervan komt een boom. Je hebt ander tuig nodig, lijdsels zijn anders.

over dat koetsiersbewij nog iets, theorie is misschien leuk om te weten maar in de practijk is alles anders. zoals je weet is elk paard anders, als je ergens op een manege lessen neemt voor het koetsiersbewijs krijg je waarschijnlijk rustige paarden die goed verkeersmak zijn als je de weg op gaat.
Bij het inspannen is het ook handig als je met zn 2e bent als de ponys niet helemaal rustig zijn. zodat jij op je wagen kan stappen terwijl iemand anders de ponys vasthoud.
Als je voor het eerst gaat rijden met je span dan is het misschien ook handig om in de bak te beginnen zodat als er iets mis gaat alles wel binnen de bak blijft.

iig suc6 ermee!

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

_Rebec
Berichten: 4352
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 23:01

bij mij ging het nogal snel. ik had een paar x uitgestapt met enkelspan en ik mocht gaan trainen van die vrouw en wedstrijden rijden. het gaat erg goed. ik heb de pony beleerd en ben van de 4 wedstrijden 3 dagen in de prijzen gevallen.

met 2span eender ik heb precies 3x uitgestapt en ik mocht al gaan trainen in de bak. het ging goed. maar ik vond wel dat die vrouw dingen snel aan me toevertrouwd. ik kan van de kleine dingen niet meer genieten omdat alles zo snel gaat. best jammer opzich.

dus het kan wel inpricipie maar het is altijd wel beter om hulp erbij te vragen.

suc6

'Iedereen gunt je van alles zolang je het maar niet hebt'


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers