Friese hengst (Adel357) wint Grand Prix

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Friese hengst (Adel357) wint Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 12:10

Ik weet niet of ik het hierzow goed post, maar dit nieuwsbericht vond ik vandaag en wou ik jullie ff laten lezen..


Citaat:

Zondag startte Peter Spahn met Adel voor de tweede keer in de Grand Prix. Echter gunstig waren de weergoden hen niet gezind…. De hemel brak open en het water stroomde naar beneden… een echte wolkbreuk….

In een mum van tijd was de piste geen piste meer, maar één grote modderpoel waar de paarden dik 15 cm diep inzakten… de paarden hadden de grootste moeite om uit deze modder te komen, niet uit te schuiven en hun evenwicht te houden. Tal van deelnemers besloten dan ook om niet te starten in deze erbarmelijke toestand en verschillende warmbloeden gaven temidden van hun proef op. Toch heeft Peter met Adel doorgezet en beschouwde dit als een extra training. Adel liep het beste wat hij kon in deze bodem en haalde een staaltje boven van pure wilskracht en groot doorzettingsvermogen, zelfs de piaffe temidden van een grote diepe waterplas maakte voor hem niet uit, tijdens zijn galoppirouettes kon iedereen zien hoe veel moeite hij wel moest doen om uit die bodem te geraken…. Maar ze werden er voor beloond. Adel en Peter zijn huiswaarts gekeerd met een prachtige trofee in hun handen !

[img]
http://www.mijn-album.nl/foto.php?m=fto ... JNKJ[/img]

Adel, je blijft ons verbazen ! OK dan!


Voor wie denk dat friese geen dressuurpaarden zijn *TRoTS*

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:19

Super!

ik ben niet iemand die dénkt dat Friesen geen dressuurpaarden zijn, ik ben iemand die víndt dat Friesen niet tussen de dressuurpaarden horen Schijnheilig

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:34

Mariek87 schreef:
Super!

ik ben niet iemand die dénkt dat Friesen geen dressuurpaarden zijn, ik ben iemand die víndt dat Friesen niet tussen de dressuurpaarden horen Schijnheilig


Das ieder z'n mening, toch! Knipoog

Overigens SUPER van ADEL en Peter!!
Again: GEFELICITEERD!!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:48

Jnien schreef:
Das ieder z'n mening, toch! Knipoog

Overigens SUPER van ADEL en Peter!!
Again: GEFELICITEERD!!


Haha ja klopt, maar ik gun het ze er niet minder om hoor, ik vind het hartstikke goed dat ze gewonnen hebben!

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:37

Heb adel al een paar keer in het echt mogen bewonderen. Een mooie hengst die echt wil werken.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:06

Schitterend! Goede reclame voor de barokke rassen Lachen

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:58

Geweldig! Ik vond hem ook super om te zien bij zijn vorige Grand Prix!

Brengt me nu wel op het volgende puntje door dit bericht... Misschien had Adel wat voordeel in de blub dankzij zijn bredere Frieze stampertjes?

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:00

super! gefeliciteerd Adel en Peter!

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:01

snowdon schreef:
Geweldig! Ik vond hem ook super om te zien bij zijn vorige Grand Prix!

Brengt me nu wel op het volgende puntje door dit bericht... Misschien had Adel wat voordeel in de blub dankzij zijn bredere Frieze stampertjes?


ik denk niet dat het daar veel mee te maken had, daar houd de jury wel rekening mee (met de blub)


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:27

maar het zou wel kunnen dat hij beter uit de hoeven kon dankzij de omvang. paarden met bredere hoeven zijn 'gemaakt' voor dit soort ondergronden.

het is inderdaad leuk dat een fries meeloopt in de GP maar het verbaasd me niks.

en vinden dat een fries er niet tussen hoort? dat is hetzelfde als vinden dat een kind van een bouwvakker niet mag studeren Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:12

Goed zeg OK dan!
Ik was wel van hem onder de indruk na het artikel in Bit.

Wanneer zal de eerste Tinker GP starten Haha!

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:12

gaaaf!
Is een hele prestatie OK dan!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:33

Vasthi schreef:
Goed zeg OK dan!
Ik was wel van hem onder de indruk na het artikel in Bit.

Wanneer zal de eerste Tinker GP starten Haha!


precies... Friezen kunnen het best maar stinkies... Clown nèh

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:48

Pellie schreef:
en vinden dat een fries er niet tussen hoort? dat is hetzelfde als vinden dat een kind van een bouwvakker niet mag studeren Lachen


Ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren Haha!

Een Fries is in principe gewoon niet gemaakt voor het dressuurwerk, het zijn van nature toch 'tuigpaarden', en hebben imo ook teveel tuigpaardgangen om er echt tussen te horen (knieactie e.d.), de meeste jury's kijken ook niet graag naar Friezen, maarja, ze lopen er tussen en je moet ze toch jureren. Bovendien mogen ze niet afgerekend worden op hun gangen en bouw (wel op het uitvoeren van de oefeningen).

Deze vergelijking vind ik niet helemaal opgaan, want een kind van een bouwvakker hoeft helemaal niet op zijn vader te lijken qua interesses óf qua kunnen, en is dus misschien wel heel geschikt om te gaan studeren.
Terwijl een Fries zijn gangen e.d. gewoon niet mee heeft om een dressuurpaard te zijn.

Hierbij wil ik overigens niemand aanvallen of alle Friesen over 1 kam scheren, want er zijn er heus wel bij die een leuke proef kunnen lopen.

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:03

Mariek87 schreef:
Ik kan het toch niet laten om hier even op te reageren Haha!

Een Fries is in principe gewoon niet gemaakt voor het dressuurwerk, het zijn van nature toch 'tuigpaarden', en hebben imo ook teveel tuigpaardgangen om er echt tussen te horen (knieactie e.d.), de meeste jury's kijken ook niet graag naar Friezen, maarja, ze lopen er tussen en je moet ze toch jureren. Bovendien mogen ze niet afgerekend worden op hun gangen en bouw (wel op het uitvoeren van de oefeningen).


Adel bewijst door zijn prestaties het tegendeel van jouw bewering. De modern gefokte Fries kan prima meekomen in de dressuur en ze zijn ook steeds vaker te bewonderen in de dressuurring, overigens met veel succes. Bij mij in het dorp rijdt ook iemand Z1 met haar Fries, hoezo niet gemaakt voor het dressuurwerk????????? Waarom rijdt Tineke Bartels er dan op een rond?

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:12

Het lijkt me toch algemeen bekend dat de Fries niet wordt gefokt voor het werk onder het zadel, tenminste niet van oudsher.
De Fries is gefokt voor het werk in het tuig, en dat zie je ook terug in zijn gangen.

Zoals ik al eerder zei, ik wil niet alle Friesen over 1 kam scheren en er zijn er echt wel die kunnen meekomen in het dressuurwerk, en daar is Adel er dus een van, en zal die van Tineke Bartels wss ook zijn..

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:29

Met nadruk heb ik het hier over de modern gefokte Fries. Je kunt een WPN'er van lang geleden ook niet vergelijken met die van nu. Ze worden steeds rijtypischer gefokt.

Friese paarden zullen door hun bouw meer moeite hebben met bepaalde dressuuronderdelen, maar de piaffe en passage bijvoorbeeld schijnen Barokke paarden weer makkelijker uit te voeren dan "gewone" dressuurpaarden.

mijn topper Cesair van 't Eemland (Vasthi van 't Eemland X Glen King Hill van de Bonte Parels) 26 mei 2005
Cesair X Jack: 12 juni 2018 Cesair's Eloy*
*Fenore van Gipsy Spirit*Fenore's Erynn*
Dag lieve Nicole♥, Dag lieve Vasthi♥

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:50

Nogmaals, je zult mij niet horen zeggen dat ze de onderdelen niet naar behoren kunnen uitvoeren, en ze zullen het mss met bepaalde oefeningen wel makkelijker hebben dan normale paarden, ik zeg alleen dat imo de Fries een tuigpaard is, en die gewoon niet tussen de dressuurpaarden hoort.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:58

Mariek87 schreef:
Nogmaals, je zult mij niet horen zeggen dat ze de onderdelen niet naar behoren kunnen uitvoeren, en ze zullen het mss met bepaalde oefeningen wel makkelijker hebben dan normale paarden, ik zeg alleen dat imo de Fries een tuigpaard is, en die gewoon niet tussen de dressuurpaarden hoort.


Oei, nu wordt ik toch een beetje boos...... Boos!
Ik rij sinds afgelopen week niet meer op Jaike, door gezeik met de eigenaar en mijn vader heeft besloten om mij een paard voor te schieten OK dan! , maar ik ben er inderdaad achter gekomen dat sommige jury's deze mening delen, ik vind het superleuk voor Adel dat hij die kak-wpn'ertjes eraf heeft gereden (hoewel ik nu ook zo'n kak-wpn'er heb Schijnheilig )

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:02

Je hoeft echt niet boos te worden hoor, het is maar een mening Haha!

Ik zeg echt niet dat ik geen respect heb voor Friezen tussen de sportpaarden, ik vind het super dat ze er lopen, hartstikke leuk, maarja, ze zijn qua gangen en bouw nou eenmaal benadeeld, en idd, veel jury's zien ze ook niet graag..
Bovendien springen ze niet goed genoeg, wat voor mij als springruiter natuurlijk nog veel belangrijker is Knipoog

BTW: Hé, iemand uit Heino, da's dicht in de buurt Tong uitsteken

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:04

Heeft iemand ook een percentage en complete uitslagen lijst?! Beetje suggestief topic dit...

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:14

Kijk dit bedoel ik dus... Hij was de winnaar omdat er maar twee deelneemden in de klasse, en die ander had vrijwillig de ring verlaten Haha!

Tja dus dan word ie eerste...

Uitslagen (helemaal naar beneden scrollen voor de GP):
http://www.v-d-r.be/pdf-vp/WAASMUNSTER% ... 7-2004.pdf

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:31

Mariek87 schreef:

BTW: Hé, iemand uit Heino, da's dicht in de buurt Tong uitsteken


Hé verrek, dat had ik nog helemaal niet gezien, wat leuk Haha!

En inderdaad, voor springruiter/amazone in jou geval Tong uitsteken is een fries niet echt aan te raden Bloos Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:02

Dus hij was eigenlijk de enige deelnemer Haha!
Maakt imo ook niet uit, feit is dat hij GP is, dat vind ik al heel erg knap, ik, en vele bokkers met mij, kunnen daar alleen maar van dromen!

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:34

Hij was wel alleen dan maar dan krijg je nog de punten die je verdient en dat is ook zo als er meer in de proef zijn. En ik vind 60% toch niet verkeerd voor een fries in de GP. Als hij wat meer ervaring krijgt kan dat misschien nog meer worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers