bofkont of veel werk? (teugeldruk etc)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

bofkont of veel werk? (teugeldruk etc)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 23:49

Sinds een week rij ik een 1.80 grote ruin van fabricius met ruime gangen. Hij wordt ook gebruikt voor het aangespannen rijden en dan vooral voor de marathon. Hij voelt niet zo groot al je hem rijdt en loopt netjes op eigen benen en met het hoofd ontspannen waar het hoort op weinig teugeldruk. Wat me vandaag opviel bij de galop is dat ik hem van voren extreem los moest laten voor hij echt gaat galoperen. Ik had echt het idee dat ik mijn teugels weggooide om het zo maar te noemen. Hierbij blijft hij wel netjes met z'm hoofd waar het hoort maar het voelt alsof je echt niets in je handen hebt, zelfs geen minimale druk. Naar mijn idee voelde het alsof ik een paard zonder hals en hoofd reed. Hij stond hierbij netjes aan de hulpen en bleef netjes voorwaarts en kon ook prima voltes rijden of afwenden.

Moet ik hier iets aan zien te veranderen of ben ik een enorme bofkont met zo'n paard onder m'n kont?

Les halen zit in de planing maar we leren elkaar nu eerst een beetje kennen voor we gaan lessen.

springen is passie, dressuur is een kunst


ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:25

Probeer hem goed van achteren naar voren te rijden. Stuurbekrachtiging is natuurlijk wel prettig en de ARBO is er vast ook blij mee, maar rijkunstig gezien is te weinig is ook weer niet goed, je moet enige aanleuning hebben.
Ga niet meteen in de galop zitten modderen, maar probeer het eerst even in draf en ga pas weer galopperen als de draf goed voor mekaar is (dit ter beoordeling van je toekomstige instructeur) Wacht dan tot die ttijd met galopperen
Of laat zijn bek eens nakijken, daar kan ie misschien ook last van hebben.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 13:10

bedankt voor je tip.
Het rare is dat hij dit in draf en stap totaal niet heeft. ik snap niet waar dit vandaan komt.

springen is passie, dressuur is een kunst

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:42

ff voor de duidelijkheid.. als jij dus je teugels los gooit blijft hij met zn hoofd in de zelfde houding lopen? Of hij loopt heel laag en diep zonder dat jij teugeldruk kan houden?

In dat geval moet je hem van achter meer activeren door overgangen te rijden (stukje middendraf, arbeidsdraf, weer iets veruimen, ff terug naar stap ga zo maar door)

Pas als die echt in everwicht loopt en zn achterhand er goed bij heeft zet je hem pas aan in galop, niet eerder want dan duikt die achter de loodlijn en heb je dus niets in handen! Als je hem dan aanzet kan je dit misschien het beste vanuit stap doen.. zorg dat die goed door galopeerd en sprong houdt en drijf hem omhoog.. dit zal waarscheinlijk weinig uitwerking hebben in het begin maar als die sterker word komt die vanzelf omhoog.. blijven oefenen.. misschien ook eens in de week longeren met pessoa of touwtjes om die achterhand meer te activeren en sterker te maken want dat is het probleem..

succes

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:13

Heerlijk toch zo'n paard als je maar zeker blijft van het feit dat hij zijn rug juist gebruikt en blijft gebruiken. De druk op de teugels hoort nooit meer dan 2 ons te zijn.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 17:53

Er zijn ook paarden die heel goed zijn in 'in het vormpje lopen', maar waarbij je in feite niet zoveel te vertellen hebt. Ook 'jij komt niet aan mij en ik kom niet aan jou'.

Als hij te licht is aan de voorkant dan heb je waarschijnlijk niet voldoende aanleuning. Om meer aanleuning te krijgen moet je zelf goed letten op je zit en op je been. Op die manier zelf het paard naar de aanleuning rijden. Niet jij, maar hij hoort de druk op de teugels te nemen.

Je zult merken dat je, als je helemaal niets hebt, ook problemen kunt krijgen met iets krappere wendingen en met oefeningen als schoudervoor endergelijke.

Om te testen of hij echt goed nageeft en goed zn rug gebruikt kun je proberen hem wat hoger of lager in te stellen. In principe zou je hem makkelijk op verschillende hoogtes in moeten kunnen stellen. Als dat niet lukt is er waarschijnlijk een aanleuningsprobleem. Hij kan bijvoorbeeld als hij iets leuks ziet *plop* even kijken en daarna weer 'netjes' lopen. Door een constantere aanleuning na te streven kun je dit ook voorkomen.

Wat A8H zegt: 2 ons is meer dan genoeg.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 01:46

Als ik wat ik van jullie hoor vergelijk met hoe hij voelt tijdens het rijden afgelopen week kom ik op het volgende uit. Idd een aanleuningsprobleem en zijn rug niet gebruiken.
Het laatste halfjaar ofzo iets heeft ie alleen voor de kar gelopen, en je ziet echt geen bespiering op z'n kont etc. Daarvoor is ie sporadisch onder het zadel gereden. Het lijkt net het achterwerk van een jong paard waar je net mee begint.
Ik rij hem 2 a 3 x pw en rij dan een ongeveer een halfuur. Je kan merken dat ie na 20 minuten echt leeg begint te raken. Ik rij veel op de binnenhoefslag en probeer hem een beetje voorwaarts neerwaarts te rijden. Op deze manier probeer ik hem zijn rug te laten gebruiken. Het lastige is dat ie niet echt voorwaarts is en dat ik in verhouding veel bezig moet zijn met reactie op het been te krijgen ipv met zijn ruggebruik. Als ik dan mijn aandacht even richt op de wenselijke constante aanleuning wil hij erg snel in tempo terugvallen. Terwijl hij in het tuig juist te voorwaarts is.

Zou het verstandig zijn om als ondersteuning hem te gaan longeren met de pessoa? zodat ie leert 'z'n achterhand te gebruiken.

Hmm als ik dit zo doorlees moet ik maar snel les gaan halen.

btw als je een aantal galopsprongen gedaan hebt en je vraagt hem wat aanleuning te zoeken probeert ie het wel. Het kost hem duidelijk alleen erg veel moeite en na een paar sprongen ben je t weer kwijt.

springen is passie, dressuur is een kunst

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:44

Voorwaarts-neerwaarts rijden kan alleen als hij voor het been is. Anders is het namelijk niet meer dan het paard met zijn kop naar beneden laten lopen en is er van ruggebruik nog steeds geen sprake.
Dus eerst goed aan het been maken en daarna werken aan voorwaarts-neerwaarts. Goede les is hierbij inderdaad erg belangrijk.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-04 11:18

Ben het helemaal met je eens Kitty! Voorwaarts-neerwaarts probeer ik pas als ie goed voor het been is. Het gaat redelijk maar er zit gewoon erg veel werk aan.
Ga proberen of ik snel les kan krijgen, lijkt me niet idd niet onverstandig

springen is passie, dressuur is een kunst


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers