half quarters

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

half quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 11:03

wie heeft er ervaring met het registreren van een half quarter??
zowel positieve als negatieve reactie's zijn welkom!
ik heb een adres in amerika maar er zijn ook mensen die zeggen dat je het in duitsland kan laten doen, dus als je het weet laat het horen!
groetjes silvia


DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:07

Wat is een half-quarter Verward Net zoiets als een halve fries!!!

Je hebt een paard met een quarter papier of je hebt gewoon een paard. Een fries zonder papier ziet er tenminste nog uit als een fries: zwart met sokken Schijnheilig Maar de kinderen zullen nooit 'echt' fries meer worden.

Een quarter zonder papier (ook al is ie 100% quarter) blijft gewoon een paard. Voor de liefhebber leuk om te weten dat er quarterbloed in zit, maar het heeft geen meerwaarde (JMHO).

In Amerika is iemand zo slim geweest om een 'halfquarterstamboek' op te richten. Iedereen kan dat doen (daar zeker), maar wat is de waarde ervan? In Duitsland nu schijnbaar ook.

Voor mensen die waarde hechten aan zo'n papier wil ik op Word wel een leuk papier in elkaar flansen en voor Euro 25 verkopen Schijnheilig

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:17

Een paard laten registreren omdat het een bepaald ras vertegenwoordigt is toch de reden dat er stamboeken zijn opgericht Verward
Wat dat betreft ben ik het met SM eens, waar hebben we het straks nog over als we ook alle halfbloeden gaan registreren?? En wat zijn de kinderen daarvan dan weer??

Maar wat is het NRPS stamboek eigenlijk, ook niets meer of minder dan het registreren van halfbloeden, mixen, etc. Dus wat dat betreft kan er ook wel eens iets nuttigs uit voortkomen. Uitzondering, wat mij betreft...

Maar laat een quarter gewoon maar een quarter zijn.
Misschien is het een aardig compliment voor het quarter-ras dat men het graag met andere rassen kruist maar dat is toch wel echt voor de liefhebber zodat ze een quarab, quaforest, fjorter en alle andere exotische namen kunnen bedenken. Knipoog

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:18

Jos, misschien kunnen we Sjimmy door Solanos laten dekken!
Kijken wat daar uitkomt Tong uitsteken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:41

Hallo Sil,

na alle flauwe reacties even een serieuze. Een goede vriendin van mij heeft haar half Quarter half nrps-er in Amerika laten registreren. Het stelt niet echt veel voor maar je krijgt in elk geval een officieel papier.
En ook al vinden de meesten hier dat dat geen waarde heeft, toch is het best belangrijk.
Je paard staat ergens geregistreerd. Als je hem of haar laat chippen kun je dat op het papier zetten zodat het bij elkaar blijft. Verder staat ook op papier dat het echt JOU half Quarter is. En dat vind ik erg belangrijk. Hoe wil je van een niet geregistreerd paard ooit bewijzen dat het om jou paard gaat??
Het lijkt niet veel voor te stellen maar het heeft toch wel zijn voordelen.
Ik zou hem trouwens gewoon in Amerika laten registreren als ik jou was. Daar zit het officieele registry.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:12

Ja ja, ik ben op dreef met het plaatsen van berichten afgelopen dagen.
Daar komt ie. Ik vind het wel een oplossing. Als Christy gedekt word zal ik ook het veulen in laten schrijven bij het Half Quarter Registry off America. Het waarom: omdat zowel een Quarter als een NRPS een samenstelling zijn van verschillende rassen (zijn dus allebei mixen) en het dus niet uitmaakt waar ze geregistreerd staan, als ze maar ergens staan ingeschreven.
Zo he, is dit een uitgesproken mening of niet Afbeelding

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:34

Leuke icon, chrico!

Mijn berichten zijn wel een knipoog geschreven, Adrienne maar ik bedoelde het wel serieus. Ik geloof persoonlijk niet in deze constructies, voor mij is een raspaard een raspaard en alle kruizingen een kruizing. Wel voorop gesteld dat het ene paard NIET beter of minder is dan het andere paard.
Net als met honden eigenlijk, je kunt een valse rashond hebben en een schat van een kruizing (of andersom Haha! )

Sil, maar als ik je vraag nu terug lees dan zit je helemaal niet te wachten op onze mening over het registreren van een halfquarter maar meer over ervaringen van registreren van halfquarters.
En daar kan ik je helaas niet mee helpen, sorry.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:42

flauw flauw
een halve fries kan er ook uitzien als een tinker
natuurlijk is het leuk om je paard te kunnen registreren,
buiten alle boven genoemde voorbeelden is het fun
daarnaast kan je je afvragen of het als ras iets te betekenen heeft...

kijk maar eens bij http://www.americanbuckskin.org/
iedereen met een dun, buckskin of grulla kan zijn paard registreren op kleur
dit is geen kleine organisatie ook, ze organiseren ook veel shows
zelfde bij de palomino horse association;
http://www.palominohorseassoc.com/

de waarde van je paard gaat wel degelijk omhoog met zo'n papier,
in nederland is er dan weinig te doen, maar in amerika worden er wel degelijk een hoop dingen georganiseerd door zulke organisaties
dus wat is er mis mee ??

als toevoeging nog even dit...
met een registry van zo'n "mix" ras, waar wedstrijden worden georganiseerd, waar je punten kan halen voor je goede prestaties, waar je dus de betere paarden gaat onderscheiden, waar je weer mee doorfokt....dat zijn allemaal dingen waar je verbetering van het paard mee aanmoedigt
en dit is natuurlijk altijd een goede zaak !!


DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:25

Mijn bedoeling was niet om flauw te zijn, maar om aan de kaak te stellen wat de waarde van zo'n papier zou zijn. IMO niets dus. Leuk om te laten zien mischien of als bewijs dat ze van jou is, maar hoe gaat dat dan bij doorverkoop?? En er zijn al zo weinig mensen die weten hoe een echt papier eruit hoort te zien, waarom de boel nog ondoorzichtiger maken.

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat er nu iemand in Amerika geld verdient aan iets wat waarschijnlijk voor de leut begonnen is en nu een eigen leven is gaan leiden. Ik heb ook wel eens zo'n half-papier gezien en dat is ook alles wat er gedaan wordt, geen registratie, geen club, -blad o.i.d. Dus in mijn ogen pure geldklopperij.

Het NRPS is juist opgericht om alle mixjes te kunnen registreren, o.a. zodat ze kunnen starten op wedstrijden. Nu is er ondertussen haast een nieuw ras uit is ontstaan. Mochten er in Nederland zoveel half-quarters zijn dan zou dat een achtergrond kunnen zijn, maar dan gelijk goed met een bijbehorende vereniging, clubblad etc.

Mischien een schone taak voor iemand met een agenda...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:40

cl@udia schreef:
als toevoeging nog even dit...
met een registry van zo'n "mix" ras, waar wedstrijden worden georganiseerd, waar je punten kan halen voor je goede prestaties, waar je dus de betere paarden gaat onderscheiden, waar je weer mee doorfokt....dat zijn allemaal dingen waar je verbetering van het paard mee aanmoedigt
en dit is natuurlijk altijd een goede zaak !!


En nu gooi ook even de knuppel in het hoenderhok:

Voor verbetering van het paard zou ik zo zeggen dat je naar goede vaderdieren binnen het eigen ras moet gaan zoeken, en geen kruizingen moet aangaan met paarden en rassen die niet door de rasvereniging zijn toegelaten.
Of je moet genoeg durf, geld en adem hebben om een eigen ras te starten en rasvereniging op te richten.

Je suis Charlie.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:19

WWK Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:13

Mijn Painthorsemerrie bleek ook een échte 'Medicine Hat Horse' te zijn!! Voor het luttele bedrag van $100(!) kon ik haar bij het MHHR laten registreren. Wat ik daar aan had...NIKS! Geen extra wedstijden (en in Nederland al helemaal niet!) punten ofwat... alleen 100 dollar lichter. En als ze dan een MHH veulen zou krijgen kon dat daar ook weer geregistreerd worden... Leuk om te weten dat ze een Medicine Hat Horse is, maar dat hoef ik dan niet zo nodig op papier.
En wat betreft het registreren van mixjes... dat kan allang! Als jij een bewijs c.q. paspoort/chip bij je mixje wilt laat je'm gewoon registreren bij de NHS. Simpel als wat, dat moet je ook als je met een mixje wilt dressuren.
Dan staat het paard ook op jouw naam, krijg je er een paspoort bij, en als je wilt kun je'm dus ook nog eens laten chippen. En dán heb je iets waar je wat aan hebt, want dat is rechtsgeldig én is in weze nu al verplicht voor elk paard (het paspoort dan...) alleen de uitvoering van deze Europese wet is in Nederland uitgesteld.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

sil
Berichten: 690
Geregistreerd: 24-09-01
Woonplaats: St Martin D'Audouville

LAG ME SLAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 20:20

EEN VRAAGJE NAAR ERVARINGEN EN WAT KRIJG JE?? HIHI
leuk hoor al die meningen en een ieder is daar vrij in!!!!
wel apart dat de mensen die het vaak over het papier achter een paard hebben (en daar dus ook veel verwachtingen van hebben, al dan niet terecht) het Papiertje nu in eens niet in waarde kunnen schatten.
voor wat betreft het fokken binnen je eigen ras of niet:
in de volksmond ben ik een hengstenhoud(st)er en iedereen heeft zijn of haar reden om te fokken (al dan niet verbeteren!) en mijn reden is dat ik andere mensen graag een nakomeling wens met het uitmuntende karakter van mijn hengst en omdat het vererfen daar van niet aan het ras onderheven is mag mijn hengst ook andere rassen dekken!!!
daar wordt het ras quarter niets anders van en als iedereen niet zo koppig zou zijn zal het in de toekomst best wel eens zo kunnen worden als bij de welsh, kwpn e.t.c waar bij er gebruik wordt gemaakt van een andere ras om het paard te verbeteren!!!!!!!!!
maar voor wie het echt bij zijn ras wil houden ook goed maar niet over 50 jaar zeuren als het ras meer slechte dan goede eigenschappen heeft gehouden!!!!!
en wat betreft de waarde van het papier??!!
de merrie houder is zo goed als verliefd op mijn hengst en voor haar komt er een grote droom uit als over 2 maanden het veulen geboren wordt en zal het papier haar zo veel waard zijn als de "beste" papieren bij een volbloed quarter als we tenminsten over een volbloed mogen spreken!!!!!
en het veulen zijn opa blijft 10 malig wereldkampioen cutting , net als alle andere nakomelingen en zullen er maar een paar in de cutting komen
en wie weet sta je nog eens te kijken van die quarter keer new forest die in de cutting wat moois laat zien! maar het belangrijkste zal zijn dat de eigenaar een paard van haar dromen heeft gefokt en wat de toekomst in petto heeft is voor elk een verrasing!!!
voor wie nog ervaringen heeft met registreren: die wil ik nog graag horen! groetjes silvia

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:38

Plaats je een foto van het veulentje? Ben nieuwsgierig geworden. Haha!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:43

Citaat:
Maar wat is het NRPS stamboek eigenlijk, ook niets meer of minder dan het registreren van halfbloeden, mixen, etc.



Dan voeg ik bij deze ook even het KWPN stamboek bij, ook niets meer dan een mengelmoesje van diverse rassen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:07

Hahaha, dan zat ik er niet ver naast met een Quaforest! Knipoog

Maar alle gekheid op een stokje, het kruizen van rassen is niks mis mee want wij mensen doen bij onszelf niks anders en dat gaat volgens mij ook prima. Haha!
Als je een paardje hebt wat je na aan het hart is en je vind een bepaalde hengst geweldig maar die is van een ander ras dan kunnen daar hele mooie en verrassende veulentjes uitkomen.

Alleen vraag ik mij af wat het nut van de registratie is bij een (half Verward )-stamboek?
Voor het verkrijgen van een soort eigendomspapier zijn er voldoende andere mogelijkheden......

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

HALF quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:25

Mijn eerste "echte"western paard was een half quarter.vader was een quarter en de moeder een appaloosa.had hij de appaloosa kenmerken gehad dan zou daar zijn geregistreerd,maar hij was solid en derhalve dus niet registreerbaar bij de zoals verscheidenen het noemen een echte ras vereniging.Ik heb hem laten registreren bij de Half Quarter Horse registry off America.een organisatie die al sinds 1964 bestaat en inderdaad ook in amerika wedstrijden organiseerd voor bij hun ingeschreven paarden.Dat velen hier op Bokt zo kortzichtig zijn spreekt weer voor de stupiditeit die ik jullie al had toegekent }>
Welke ervaring heb ik met de HQHRoA !!!
ze hebben een mooi certificaat waar zowel de pedegri van de vader als ook van de moedere opstaat (3 generaties) Verder moet je niet veel verwachten van ze.
het registreren is vrij makkelijk,je stuurt een copie van de papieren van vader en moeder en je betaald 50$(toen althans) je krijgt binnen 4 weken je registratie papieren incl. papieren om weer over te schrijven.

waarom registreren!!!!!!! gewoon om dat het leuk is een papier te hebben dat hoe dan ook waarde heeft en inderdaad je paard in prijs laat stijgen,en waar de bloedlijn van je paard opstaan alsmede dat jij de eigenaar bent.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 28-02-02 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:50

Dacht het niet dat ze een shetlander acceperen. Heeft die Amerikaans bloed??
Alleen als je de boel belazert ja dan zullen ze je pony wel registreren ja.
Dat is ook direct de rede waarom weinig waarde aan dit soort registries word gesteld. Als het AIHR al een shet zou accepteren zou dat in het AIPR zijn dus wel iets zinnigs schrijven he en weten waar je het over hebt.

Dat jij geen waarde hecht aan papier is jou keuze. Ik vind het fijn dat mijn echte AIH wel ingeschreven staat in het stamboek waar ze thuis hoort en niet bij het NRPS of een of ander orgaan wat alle rassen en mixen maar klakkeloos registreerd. Ik mag dan geen volle Quarter hebben maar ik heb in elk geval meer dan gewoon een bastaardje. Mag pietluttig klinken maar ik krijg in elk geval niet meer te horen dat ik een niets heb. En als mijn paard presteerd in een wedstrijd wordt er gezegt ja maar dat is dan ook een AIH een half quarter. Dus het stukje papier maakt dan wel uit. Ik vind het niet zo belangrijk buiten het feit dat mijn paard ergens geregistreerd staat op mijn naam. Maar de omgeving schijnt er veel belang aan te hechten anders zouden ze zich niet zo druk maken over het papier van andermans paard.

Adrienne

Ik moest even happen Blaze ik zit me te vervelen achter mijn pc van daar. }>
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 27-02-02 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 12:51

Huh, Blaze die praat over zijn eerste "echte" westernpaard??? Sinds wanneer durf je dat zo te zeggen, Rob? Er zijn toch geen andere westernpaarden dan raszuivere Quarters/ Paints/ Am. Appies??!!??
Aan de taalfouten te zien krijg ik een vermoeden dat de naam van Blaze is gekraakt, of is dat niet mogelijk?? Verward
Maar goed, soms denk ik wel eens, meng eens wat meer amerikaans bloed met een van de vele rijponyrassen zoals Welsh- K 's, New Forest ponies en meer van dat soort rassen. Ook zou het niet vreemd zijn wanneer je de 3 amerikaanse rassen bij het NRPS 'goedgekeurd' zou krijgen, toch??? Ik heb een ladinkje Welshjes op stal staan en heb het niet zo op die arabische kontjes en die hete karakters die sommigen hebben. Gemengt met een mooie Quarter kun je ze wel die chique uitstraling geven met een cooler karakter (als de desbetreffende quarter dat heeft natuurlijk, ook hier zitten heethooffies bij) Haha! , wat voor een kinderpony natuurlijk zeer gewenst is!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

misty2

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:37

Mijn merrie krijgt dit jaar ook een veulen dit is ook een halve Quarter . Ik zou ook graag het adres voor de registatie in duitsland of in amerika willen weten . Wie weet het ?

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:47

Het adres is: Half Quarter registry of America.
29264 Bouquet Rd
Saugus CA 91350

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:59

Ik lees al die reactie nu zo door, en er is een vraag, of meer een opmerking die in me opkomt. Ik ga hem gewoon even plaatsen.

Alle kruisingen die ik ken (en dat zijn er niet veel) zijn het resultaat uit een merrie van een ander stamboek dan Quarter of Paint met een Quarter of Paint hengst. Is dit omdat eigenaren van een Quartermerrie een hengst van een ander ras niet zien zitten, of heeft dit ook weer te maken met het kostenplaatje van een Quarter? Of is het meer een vraag van het aantal Quarterhorsemerries die in Nederland aanwezig zijn?

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:08

Cassidy schreef:
Alle kruisingen die ik ken (en dat zijn er niet veel) zijn het resultaat uit een merrie van een ander stamboek dan Quarter of Paint met een Quarter of Paint hengst. Is dit omdat eigenaren van een Quartermerrie een hengst van een ander ras niet zien zitten

Idd, als ik fok wil het wel binnen het ras houden. Genoeg keuze aan goede hengsten en ook heeft de financiele kant hier mee te maken(al verwacht ik er echt niet rijk van te worden). Ik denk dus dat een hengsteneigenaar de keus makkelijker maakt om buiten het ras te fokken dan een quartermerrie-eigenaar.

Citaat:
Of is het meer een vraag van het aantal Quarterhorsemerries die in Nederland aanwezig zijn?

Bedoel je hiermee dat er te weinig quartermerries zouden pur sang of dat er te weinig mee gefokt wordt?
Ik denk dat er a. genoeg merries zijn, waar b. ook genoeg veulens uit komen, maar dat de vraagprijs te hoog ligt. Dit zou ook een reden kunnen zijn dat mensen op zoek gaan naar half-quarters, omdat deze betaalbaarder zouden zijn.
[/quote]

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:45

Hoewel ik zelf ook een half quarter heb vind ik ook dat je rassen niet met elkaar moet gaan mengen. Verder kan ik geen karakter trek of bouw verzinnen van een bv KWPN waarvan ik denk dat die bijdraagt aan het krijgen van een betere Quarter. Het spijt me voor de WPN liefhebbers maar ik vind ze gewoon te heet te zenuwachtig en te groot en lomp. Maar dat is mijn mening.
Mijn half Quarter of te wel mijn American Indian Horse is zoals wij dat noemen een kind van de liefde tussen een quarter merrie en een , heel waarschijnlijk, Welshcob hengstje. Het is een schat van een beest en ze heeft gelukkig de goede dingen van beide. Alleen is ze een tikje eigenwijs maar ach.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 16:11

Ha die adrienne, van die merries van mij kun je moeilijk zeggen dat ze groot en lomp zijn! maar ik vind ook dat je quarters niet moet mengen, ze zijn toch goed voor hetgeen ze oorspronkelijk gefokt worden>? welk ras zou hun aan kunnen vullen in het doel waarvoor ze gefokt worden, zo moet je denken.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers