eerlijk voor een paard??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

eerlijk voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:46

Laatst hadden wij een discussie...
Een vriend van mij was van mening, dat als we aan het rijden waren en een paard wilde niet (bijvoorbeeld springen), dat het dan niet eerlijk was om dan door te zetten en je paard er tóch overheen te krijgen. Waarom? Omdat het voor een paard niet natuurlijk was om zoiets te doen, en het ook niet logisch was dat een paard dat leuk zou vinden.
Ik ben van mening dat er wel degelijk paarden zijn die springen leuk vinden.
De discussie ging verder, omdat ik reageerde met: Als een paard dus niet wil nageven, lopen, reageren op een been, moeten we hem dus ook maar op stal zetten, omdat het niet natuurlijk is.
Daarop zei hij dat dat anders was, omdat we, op het moment dat we opstijgen, het paard uit balans brengen, en moeten proberen het weer in balans te brengen, d.m.v de achterhand er onder te rijden e.d.
Daar ben ik het wel mee eens, maar dan gaan we verder: De zwaardere oefeningen, doet een paard die in de natuur?? Ik denk van wel, en het ene paard heeft natuurlijk meer aanleg als het andere, en vindt bepaalde dingen wel leuk, die een ander paard niet leuk vindt.Daarbij denk ik niet dat we het paard van nu, dat al generaties lang onder de mensen is, nog kunnen vergelijken met een wild paard, dat alleen in de natuur leeft. Hoe denken jullie hier over??

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:54

stuur je vriend maar hierheen, k heb genoeg foto's van paarden die piaffe, passage, aan de teugel enz aan ZONDER! iemand erop!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:56

heej heb je daarook een link naar???

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:15

IMO is eerlijk zijn naar je paard zijn beperkingen accepteren maar hem wel "helpen" zijn grenzen te verkennen.
Als je bij de eerste keer al opgeeft ben je niet per definitie eerlijk, misschien zelfs wel oneerlijk, het kan immers ook zo zijn dat als die eenmaal doorheeft wat er bedoelt wordt het geweldig vind.
Als het dier zijn best doet maar gewoon niet kan is het idd het eerlijkst hem te belonen voor wat die wel kan.

Als je een paard nooit een extra dingetje aanleert omdat dat niet natuurlijk zou zijn, waar wou je hem dan nog voor belonen?
Aan de hand meelopen is zelfs al niet natuurlijk, doen ze in het wild ook niet.

Opstijgen an sich is al niet natuurlijk Knipoog

Par vond springen ook eng en moeilijk, en toch moest ze er een keer overheen, sinds die keer oefenen en beloond worden vind ze het geweldig, zet een sprongetje in de bak neer en ze blijft gaan, ze had alleen even iemand nodig die haar vertelde dat ze het kon.

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:31

Vraagje waar staat IMO voor.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 01:32

IMO=In Mijn Ogen (toch??) [mijns inziens ]

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 03:53

in my opinion? schrijf ik het goed zo Knipoog
als je paarden echt natuurlijk wil houden moet je zorgen voor een mega natuurpark en vooral niet in de buurt komen, het prbleem is dat onze paarden niet meer de paarden van vroeger zijn.
Wat LauEef zegt ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb een quarter merrie, reining gereden dus die ging in een weiland vrolijk stops maken zonder iemand erop, en ook haar veulen begon binnen een week na de geboorte al vrolijk dergelijke dingen te doen. Maar dat houdt nog niet in dat het natuurlijk is, dat is aangeleerd gedrag, en dat ze het toevallig zelf leuk en nuttig achten ok, maar dat is toch iets anders.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:40

De man van mijn vriendin is nog een graadje erger. Hij vind zowieso paardrijden onnatuurlijk, maar als je het zo nodig toch wilt doen, mag je geen dressuur rijden. Dat vond hij dierenmishandeling. Iedereen moest een voorbeeld nemen aan zijn broer, die deed het tenminste goed. Die had een paardje staan (waar hij geen aandacht aan gaf) en af en toe ging hij rijden. Dan ging hij met een halster en zonder zadel naar het bos om te rijden.
IMO ben je dan een beetje achterlijk bezig (gezien je eigen veiligheid). Ik heb hem geprobeerd uit te leggen, dat veel paarden graag voor je werken. Maar dat wilde hij niet geloven.
En hij zag ook niet in dat het zielig is als je maar af en toe aandacht aan je paard geeft, dat ook nog eens alleen staat.
Lijkt mij ook heerlijk om met een halster zonder zadel naar het bos te kunnen. Maar ik ben helaas niet zonder angst en heb ook een beetje hersens in mijn hoofd.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:54

Het paard van nu is gefokt om door mensenhanden gecontrolleerd te kunnen worden. In die zin is het voor het paard van nu natuurlijker om verzorgd/gereden te worden, dan om wild zelf te moeten zorgen voor z'n voer, vacht en veiligheid.

In het wild leren paarden steeds weer bij, en ik denk dan ook dat het natuurlijker is, ze als mens ook steeds weer bij te leren.

Ik vind het oneerlijk, om van een recreatiepaard met 'n uurtje priveles 'n pirouette te vragen, want dat is gewoon ver boven het niveau dat dat paard gewend is. Bijleren is natuurlijk, oneerlijk is teveel ineens willen bijleren.

(Om die reden moet een paard ook stap voor stap worden ingereden, en niet meteen zadel+mens erop en wedstrijdniveau gaan rijden.)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:58

Als vriendlief dan toch flauw wil doen: Een mens OP een paard is toch ook niet natuurlijk???
Een paard in de vrije natuur maakt zelf ook wel es (als is het noodgedwongen) een sprongetje en rare wendingen.
Maar heb jij ooit in de vrije natuur een paard vrijwillig met een mens op zijn rug zien rond sjouwen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:00

kijk ff in mijn profiel, daar staat een paard met een ruiter die niet kan springen (ik dus) het heerlijk vind om te springen.
daar komt geen dwang bij kijken.
Hij stopt nooit, lijkt me dat hij dat wel zou doen als hij er zo'n hekel aan had. Lachen

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:11

@runningkawa. Maar jij knuffelt het paard ook als hij springt. Vind je dan gek dat hij het leuk vind Knipoog

Nee zonder dollen. Mijn vorige verzorgpaard gaat uit haarzelf over de greppels in het weiland springen. Dat doe je ook niet als je het niet leuk vindt.
En par (van sily hier op bokt) wilde ook een keer zo graag naar het weiland, dat ze uit zichzelf over de afrastering is gesprongen. Dus zo'n hekel zal ze er wel niet aan hebben.
En de eigenaar merkt gauw genoeg of een paard iets leuk vind of niet. Mijn vorige verzorgpaard maakte mij goed duidelijk als ze die dag geen zin in dresuur had. Dan ging ze gewoon niet lopen. Dan wilde ze alleen maar naar het bos. Wie ben ik dan om het haar toch op te dringen, zodat we allebei een rotdag hebben. Met wedstrijden daarentegen, was ze weer braaf. Had het idee dat ze dat echt voor mij deed. Dan kreeg zij de dag erna rust en mocht ze lekker buiten spelen.
Het is geven en nemen met paarden. En als ze iets niet willen, laten ze dat wel merken hoor.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:23

Vrijwel elk paard wil juist plezieren en ook heeft vrijwel elk paard liever een duidelijke leider, dan dat ze zelf de baas is. En als een mens dan het leiderschap neemt. Is dat dus helemaal geen probleem.

Ik weet niet hoe raar (:P) je vriend is... Maar dan vind hij dus ook dat je honden niet als huisdier moet houden? De eendjes niet mag voeren en als iemand dood gaat hem niet mag helpen? (allemaal onnatuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:26

Citaat:
@runningkawa. Maar jij knuffelt het paard ook als hij springt. Vind je dan gek dat hij het leuk vind Knipoog

haha, ja die domme hamdjes van mij altijd op de sprong Bloos!
Maar denk idd dat het daardoor wel zal komen Tong uitsteken Knipoog

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 23:34

Ik zal je eerlijk zeggen dat die vriend ook in de paarden zit... Ongelovelijk he, snap hem dus ook echt niet, en heb er best vaak woorden met hem over.
Hij is afgelopen jaar naar Jumping A'dam geweest en kwam terug met alléén maar commentaar, dat al die springruiters hun paard ergens toe dwingen, dat geen een paard het leuk vind om zo hoog te springen, en dat dat logisch is, omdat ze zo ver door de voeten gaan bij delanding BLABLABLA... word er redelijk simpel van..

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:36

Als een paard echt een grondige hekel aan iets heeft, kan je hem volgens mij niet dwingen, zowieso een paard dwingen... zo'n beest weegt 10x meer dan jijzelf en is minstens 10x zo sterk..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:19

Ik denk dat jou vriend voor een heel groot deel gelijk heeft. Wat wij met paarden doen; daar is niets natuurlijks aan

Een paard hoort niet op stal en zelfs niet op een klein stukje land. Ook staan ze vaak in kleine groepjes van 2 of 3 of zelfs helemaal alleen. In de natuur zijn die groepen toch echt groter.

Dingen als verzamelen/oprichting e.d. zullen ze inderdaad niet even zelf gaan oefenen.
Dit soort dingen moeten wij de paarden laten doen om ons gewicht te verdragen. Het paard moet zijn rug bol maken ipv hol.

En dan springen...ik heb zelf een paard dat echt overduidelijk gek is op springen. Maar als ze los loopt in de bak en er staat een hindernis gaat ze er toch omheen als het even kan Clown
Daarentegen springt ze in het weiland wel weer vrijwillig over hekken Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:44

sprongen van 150 te springen, kun je niet dwingen.
Dat moet een paard zelf ook willen.
Al helemaal geen parcourrs lang. En ze zouden nooit tot die klasse zijn gekomen.

Zelf heb ik meestal springpaarden gereden.
De meeste doen het graag, maar er zijn er ook die een b parcours al niet willen.
Denk maar niet dat dat de paarden worden die je op tv ziet.
een paard moet zelf graag naar de overkant van de sprong willen komen, wil hij dat niet, vergeet het dan maar.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:17

Er zijn wel degelijk paarden die graag springen, heel graag zelfs!

Ik ken ook zo'n exemplaar: eens in de zoveel tijd laat ik Matador vrij springen omdat hij springen zo gaaf vindt, maar ik in mn broek doe van ellende als het hoger ligt dan 50 cm.... Tong uitsteken

Het enige wat ik hoef te doen is de hindernis opbouwen en één keer in de goede richting brengen... daarna alleen maar in het midden staan en "hooooo maar, rustig aan..." blijven roepen, omdat meneer door het dolle heen raakt en BLIJFT springen, rondje na rondje!!!!!

Zelf MET mij er op gaat hij nog als een idioot, terwijl er ook genoeg paarden zijn die stoppen voor de hindernis omdat de ruiter zoveel angst uitstraalt!

*LOL*

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 16:27

En waarom zou springen niet natuurlijk zijn Verward Hoe dacht jouw vriend dat ze in de natuur zich gedroegen als er een sloot/heg of wat dan ook in de weg stond, omlopen? Lijkt me niet Haha!

Ik had tot voor kort ook zo'n grappenmaker die als ik hem in de buitenbak losliet, en er ergens iets stond waar die overheen kon springen, hij gewoon aan het springen blééf.

Het hele idee van paardrijden zou dan volgens jouw vriend niet natuurlijk moeten zijn, wij stoppen paarden in hokjes van 3 bij 3, dat is ook niet natuurlijk, dat is gewoon niet meer te vergelijken met de paarden in de natuur.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:32

LauEef schreef:
stuur je vriend maar hierheen, k heb genoeg foto's van paarden die piaffe, passage, aan de teugel enz aan ZONDER! iemand erop!




Idd ik heb ze ook gezien!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 17:11

waar kan ik die foto's vinden dan??

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:19

ik heb altijd zo'n hekel aan die toppics van paard en met natuurlijk paard,of met je maar vroeger....

dit las ik eens van een bokker:

Feetje schreef:
het paard is te ver "gecultiveerd" om nog te zeggen van "terug naar de natuur" vind ik, het is sowieso niet natuurlijk voor een paard om uberhaupt met de mens in aanraking te zijn, dus als je echt "back to nature" wil met je paard moet je het ergens droppen op de steppe in Mongolië....


heb het altijd goed stukje gevonden Haha!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 21:05

precies, dat vind ik dus ook, dat zei ik al bovenaan: ''Daarbij denk ik niet dat we het paard van nu, dat al generaties lang onder de mensen is, nog kunnen vergelijken met een wild paard, dat alleen in de natuur leeft. Hoe denken jullie hier over??''.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:39

Kan niet... Zet een prezwalski 'ns naast een KWPNner... Qua genen zullen ze behoorlijk wat "in common" hebben, omdat ze allebij paard zijn. Maar kijk naar het gedrag:
De prezwalski heeft de drang vrij te zijn, kan voor z'n eigen eten zorgen, weet zich te verdedigen/te vluchten, en weet zichzelf schoon te houden. Bij mensen zullen ze instinctief vluchten, omdat mensen nou eenmaal jagers zijn.
De KWPNner zal uit zichzelf naar de mens toekomen, dan niet uit gewenning (oh m'n mens is er, ik moet 't land uit), dan wel uit nieuwsgierigheid (wat doet dat mens daar nou?). De KWPNner wacht op z'n brok, geniet van z'n poetsbeurt en de veiligheid van de mensbescherming...

Dus verschil nummer 1: het wilde paard ziet de mens als vijand, het gecultiveerde paard ziet de mens als kuddelid/helper.
Verschil nummer 2: het wilde paard zorgt voor zichzelf, het gecultiveerde dier laat de mens voor zich zorgen.

Twee vrij grote verschillen... Het zou meerdere generaties kosten, voordat een gecultiveerd dier z'n voor-zichzelf-zorg-instinct weer terugheeft.

En wat is "natuur"? Als een paard dressuur of springgefokt is, ligt dressuur, respectievelijk springen in z'n natuur. Toch?

Ik ken trouwens iemand die zei "ga je rijden?"
ik: ja...
hij: "Dan is 't wel zo eerlijk om dat paard ook even op jouw rug te nemen!"