peesblessure wat is wijsheid???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missRoyal
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-07-04

peesblessure wat is wijsheid???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:53

Mijn paard heeft nu sinds 3maanden een peesblessure, het zit in de buigpees!Nu ben ik dus 3 maanden wezen stappen elke dag twee keer 10 minuten en heeft ze er 3maal een injectie ingehad!Nu is de dierenarts van de week weer gekomen,en heeft der gescant.Heb tehoren gekregen dat het wel beter gaat maar dat ik nog wel 2maanden moet stappen en dat ie niet weet of ik dan wel mag gaan opbouwen.Moet nu die twee maanden 2maal perdag stappen 1keer 20min en 1keer 15min!Nu dacht ik misschien dat ik der het land op kan doen!Kan alleen maar op eenklein stukje met der stappen meer nie Verward dan peert ze hem!Ze was ook nog nie zo heel lang onder zadel ben der twee keer opgaan stappen maar dat was ook niet echt succes Heeft er iemand misschien ideeen of suggesties voor me??? OK dan! dan hoor ik het graad Haha!
bedankt iedergeval alvast


meisje333

Berichten: 662
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:52

De rede dat je op het hard moet stappen is dat het een vlakke ondergrond is. Voor een paard met een peesblessure is het belangrijk dat ie zich niet weer kan verstappen. Als je hem dus op het land gaat zetten kan ie zich bezeren omdat ie rare sprongen gaat maken, dit kan ook op een klein stukje gebeuren. Dan zit je nog langer met de blessure. Ik weet niet of je je paard minder eten geeft dan daarvoor? Dat ie minder energie heeft als je aan de hand moet lopen. Het is altijd lastig een paard rustig te houden in deze situatie maar anders zit je nog langer met een paard met een blessure.
Veel succes.

Geef mij maar een joint zei de goudvis, dan wordt ik haai!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:43

Het liefst stappen op een verende bodem, met een peesblessure. Dus geen zware bak, maar eigenlijk ook niet op de straat.

Het probleem van weidegang is dat ze dan (meestal) uit hun dak gaan, en daarmee de pees eigenlijk alleen maar meer beschadigen.

Wat je nog zou kunnen proberen is stappen in het land, dan kan ze wat eten terwijl ze loopt, of haar in een klein stukje weiland zetten waar veel gras in staat. Dan is de kans dat ze gaat lopen en moeilijk doen aanzienlijk minder.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:47

Ik neem aan dat ze nu verder op boxrust staat? Als ze al 3 maanden op stal staat, is het waarschijnlijk niet zo'n goed idee om haar het land in te doen. Juist nu ze al zo'n tijd stilstaat zal ze waarschijnlijk als n gek de wei doorgaan! Als paarden nog niet (zo lang) op rust hebben gestaan, kan nog wel besloten worden om ze dag en nacht het land in te gooien, omdat ze zich dan gewoon veel minder druk maken.
Ik heb ervaring met peesblessures dus ik weet wat je doormaakt nu, maar ben dr van overtuigd dat je juist ff moet doorzetten nu! Je bent al 3 maanden verstandig bezig, het is zonde om dat 'weg te gooien'!
Gewoon consequent tegen haar blijven, desnoods bit erin en als ze onder t zadel braver is, gewoon erop zitten.
Met veel geduld komt een pees vaak weer prima in orde!!!
Iig heel veel sterkte en succes ermee!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:25

Gewoon doorgaan met waar je nu mee bezig bent! Doorzetten, dat heb ik met die van mij ook gedaan, leuk is wat anders, maar het komt vast wel goed!

Icarus45

Berichten: 35
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Leerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:20

Ik heb dit met Icarus ook wel eens gehad,gewoon rustig aan doen,en zorgen dat je paard op een goede bodem stapt(ik deed dit op de verharde weg),hij was binnnen een maand weer ok

my kingdom for a horse

ikkuh15

Berichten: 1139
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:23

heej
ik weet hoe vervelend het is als je paard een peesblessure heeft want wij zijn er ook 4 maanden mee bezig geweest.wat zie hier al zeggen is gewoon volhouden want het is inderdaad harstikke zonde als je dit allemaal weggooit.
die van ons had zijn blessure toen het winter was dus deze was ook extra fris toen,wij hebben toen op aanrade van de dierenarts sedalin gebruikt om haar rustig te houden.ik raad het af om hem zo ineens de wei op te gooien stel je voor dat hij ineens al zijn energie eruit gooit,de kans is dan groot dat de blessure zich verergerd.
sterkte ermee

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:27

Flair heeft een aantal jaren geleden ook een peesblessure gehad en toen moest ik 4 keer per dag 10 minuten met haar op het harde stappen. Dit heeft 8 maanden geduurt en toen konden we weer opbouwen.

Als ze nu nog een peesblessure zou krijgen zou ik haar meteen vanaf het begin op een klein stukje land willen hebben, haar daar een paar maanden laten staan en elke dag wat stappen op 't harde en rechte stukken. Flair ging zo achteruit van het op stal staan, doffe vacht, chagorijnig enz. Dat wil ik haar niet meer aandoen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:10

Ik vind zelf het beste om vanaf het begin het paard dag en nacht op een groot stuk weiland te zetten. Alleen of met een rustig ander paard. Het is belangrijk dat het weiland in een rustige omgeving is niet op een manege of pensionstal bijvoorbeeld waar het paard steeds andere paarden naar de wei ziet komen en terug naar stal ziet gaan, want dan zal hij zich druk maken en overbelasten. Ik denk ook dat het belangrijk is om ze 's nachts niet op stal te zetten. In de nacht verslechtert dan de doorbloeding, en de energie van het dier bouwt op, waardoor hij 's morgens de wei weer in rent. Bij 24 uur per dag weidegang met voldoende eten (gras of hooi) en rust, zullen naar mijn idee dergelijke blessures het snelst verdwijnen. Je kunt dit natuurlijk aanvullen met koelende gel (uitwendig) en homeopathische druppels (inwendig) die het genezingsproces positief beïnvloeden.
In jouw geval is het dilemma natuurlijk dat je dit paard al een aantal maanden op boxrust met stappen hebt staan, en je bent bang dat het paard uit z'n dak gaat in de wei. Meestal valt dit wel mee als er voldoende gras aanwezig is. De meeste paarden maken een klein drafje of galopje en denken dan nog maar één ding: ETEN!! Maar jij kent jouw paard natuurlijk het beste... belangrijk is om zijn temperament in te schatten, en is hij gewend om op de wei te staan of niet, hoe belangrijk vind hij eten? op die manier kun je inschatten hoe hij zich op de wei zal gedragen.

Jaren geleden heeft mijn paard Kelly ook een peesblessure gehad. Steenkreupel was ze. Ik volgde het advies van de dierenarts; boxrust en stappen aan de hand. Maanden later was er nog amper verbetering. Ze was inmiddels behoorlijk opgefokt en ik kon het galopperen op de plaats en het steigeren aan de hand steeds minder goed voorkomen. Ze sprong letterlijk boven mijn hoofd uit elke keer als we gingen stappen. Elk klein dingetje was voor haar aanleiding om te ontploffen. Na een paar maanden wilde ze ook haar box niet meer terug in na het stappen. Ze deed het wel, maar duidelijk met grote tegenzin. Toen ze na een maand of 6 nog steeds kreupel liep en de pees wéér een verdikking liet zien, heb ik besloten haar op de wei te zetten.
Ik gaf haar homeopathische druppels, smeerde elke dag haar been in met verkoelende gel en liet haar verder gewoon paard zijn. Ze heeft de eerste dag van het begin tot het eind van de wei een sprintje gemaakt, stopte toen en ging grazen. Al met al gaf dat dus een stuk minder schade aan de pees dan het bokken aan de hand tijdens het 'stappen'! Hierna is ze volledig tot rust gekomen, tot mijn grote verbazing was de pees in een week dun! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet hoelang ze nog kreupel is geweest, want ik heb haar de hele winter niet meer bereden. In stap in de wei zag ik er in elk geval niets meer aan. Na de winter heb ik haar naar huis gehaald (we hadden een huis gekocht waar de paarden aan huis konden staan) en geprobeerd haar te rijden. Ze was niet meer kreupel en heeft zelfs nog wat dressuurwedstrijdjes gelopen. Succes!

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:41

Mijn paard heeft ook een peesblessure, ik ben nu al 5 maanden bezig. Eerst 3 maanden gestapt, aan de hand op een verharden bodem (1ste maand 10, 2de maand 20 en 3de maand 30 minuten) Ze staat nu al 2 maanden op een ruim stuk land (met 10 paarden). Ik heb haar 2 dagen voor ze het land op ging minder voer laten geven. Eenmaal op het land ging ze heel even uit haar dak maar daarna....gelijk eten (HONGER!!!!!!!).

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:03

Ben het van harte eens met Patoucha. Ook omdat je dan je paard ook mentaal gezond houdt. Heel veel succes, voor zo'n peesblessure heb je echt een lange adem nodig.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:16

Lachen ben best blij met dit topic,

yerke heeft 1,5 maand een verrekte buigpees opgelopen tijdens een springclinic.

mijn veearts adviseerde elke dag over de harde weg stappen, en de pees koelen.
na ruim een maand werd yerke erg druk aan de hand, niet rustig stappen, willen draven etc. Scheve mond
toen werd me geadviseerd om er op te gaan stappen als hij daar rustiger bij bleef.
ik stap nu elke dag een half uurtje over de harde weg..en 20 minuten met de tuinslang erop. daarna smeer ik er Cole's gel op.

wat is wijsheid? ja per paard verschillend natuurlijk, maar pesen genezen ovver het algemeen erg langzaam, en het hangt ook af van de mate waarin de pees is geblesseerd, maar luister goed naar je VA en veel succes ermee! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:50

Milena heeft ook een peesblessure, maar die gaat gewoon haar dagelijkse gangetje naar weide en paddock. Ik ben helemaal geen voorstander van stalrust.
Ik ondersteun de rust met traumeeltabletjes (van Heel, bij de drogist te koop) en ik spuit de pees steeds af met koud water. Daarna masseer ik kort coolinggel in.

Rust en geduld zijn de sleutelwoorden. En in die tijd kun je je sufpiekeren over of je het had kunnen voorkomen....

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:03

Mijn paard heeft in korte tijd twee flinke peesblessures gehad. Ik heb eerst ook alleen maar gestapt en m'n paard op boxrust gehad. Dat werkte niet: de blessure ging niet over en ik had een superongelukkig paard. Toen heb ik 'm overdag op het land gezet. Na een aantal maanden was de peesblessure genezen; maar belangrijker m'n paard was weer relaxt en happy. Ik denk dat sommigen mensen de invloed van de geestelijke welzijn van het paard op de lichamelijke conditie een beetje uit het oog verliezen.

Mick en Aidan, mijn grote liefdes!!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:23

icarus 45:na 1 maand over ???met een peesblessure???Miss royal: geduld hebben en doorgaan wat je da adviseert.Dat lijkt lang, maar als je paard in het weiland gek gaat doen begin je weer van voor af aan.Peesblessures kunnen heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren.Heel veel suc6 ermee en een troost:als alles achter de rug is en je kijkt er op terug is dan gaat het sneller dan je denkt, alleen nu lijkt het ellendelang te duren!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:39

als je [paard rustig is op een klein stukje land? waarom niet. mijn veearts adviseerde me om graas juist te laten lopen. ze brak de stal af als ze alleen op stal stond. maar dat is denk ik wel allemaal afhankelijk van je paardje. hoe reageert 'ie op alleen staan en op een weiitje??

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:57

Mijn paard staat nu al zeker ruim 3 mnd op rust, zelfs zonder te stappen! En zij heeft alleen een schenkelschedepeesontsteking.

Zeker niet op het land zetten! De kans dat het onherstelbaar wordt is veelste groot.
Overigs vind ik het raar dat jij ermee mag stappen, ik mocht dat absoluut niet omdat de blessure zo geen kans krijgt om te gaan rusten en daar na herstellen. Ik mag nu, na zeker 4 mnd blessure 5 minuten per dag gaan opbouwend stappen en als het weer opzwelt weer minderen. DA verspelde zeker nog tot eind aug(6mnd) dat het zou duren.

Ik raad je tevens aan, als het nog warm is om Dolobene gel spender te kopen en dat er 10 dagen lang paar keer per dag opsmeren, wel met handschoenen want het wordt ontzettend koud.

- Offline -

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:37

veearts vond het paardvreindelijker om het beest buiten te laten lopen in een weitje. ze was heel rustiog dus dat scheelt. en ik had zelf zoeiets van ik heb liever dat het zes weken langer duurt dat dat dat beest alleen maar binnen mag staan...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:14

Melody heeft ook een peesblessure gehad.
Ik heb eerst een paar weken met hem alleen maar gelopen en gekoelt.
Hij bleef op stal.
Maar s'morgens al de anderen wel naar buiten gingen werd hij helemaal gek en stond te steigeren in zijn box.
Als ik met hem wilde lopen deed hij alleen gek omdat hij teveel energie had.
Wij hebben toen ook aan de dierenarts gevraagd of hij niet alleen op een klein stukje land mocht staan. Hij vond het goed maar het herstel kon langer duren.
We hebben hem toch in het land gezet, dan duurt het maar wat langer maar dit is fijner voor de pony.


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:07

Stappen aan de hand over balkjes. En daarna een zeer deskundige instrukteur zoeken die je kan helpen. Het paard moet meer in balans gereden worden.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:15

Aqua8horse schreef:
Stappen aan de hand over balkjes. En daarna een zeer deskundige instrukteur zoeken die je kan helpen. Het paard moet meer in balans gereden worden.

Verward Weet je wel waarover dit topic gaat? Rijden is helemaal nog niet aan de orde en stappen over balkjes lijkt me enigszins tricky bij een peesblessure!

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:51

minder voeren daar word ze ook rustiger van. misschien kun je alleen hooi en peen geven en voor de vitaminen een voedingssupplement geven! dat scheelt al een stuk (spreek uit ervaring).

meedere keren per dag een kort stukje dan word het normaler en zal ze ook minder uit haar dak gaan!

succes ermee

Wij hebben een nieuwe hobby.... paardenvoetbal... zie topic paardenvoetbal in haw

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:37

>;) De muis van aqua8horse is vast op hol geslagen! Volg haar advies in ieder geval deze keer maar niet op !!

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:39

Stappen over balkjes????????advies gekregen of zelf verzonnen?

missRoyal
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 20:25

Allemaal heel erg bedankt!!
Heb er inderdaad voorgekozen om nog twee maanden door testappen!!
Vandeweek heeft ze alleen los gelopen maarjha ze word eenmaal fris.....goh wat raar Schijnheilig
weet niet waar ze het energie vandaan haalt want ze krijgt alleen maar hooi en appels/wortels!!
Nogmaal toch bedankt iedereen!!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colette40, ComscoreBot, inge_romeo en 80 bezoekers