Te paard over Pieterpad en Mantingerveld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Te paard over Pieterpad en Mantingerveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 21:51

Wie o wie helpt ons uit de onzekerheid Haha!

Zondag vertrekken mijn zus en ik voor onze trektocht te paard door Drenthe, maar er zijn 2 dingen die we ons nog afvragen:

1) In hoeverre is het Pieterpad te paard te rijden?
Is het echt speciaal voor voetgangers bedoeld en zitten er dus 'hindernissen' in het parcours die een wandelaar wel kan nemen, maar een paard niet?
En iemand ervaring met rijden op de route "Het Drenthepad"?

2) Wie heeft er wel eens te paard over het Mantingerveld gereden?
De omgeving is prachtig, en er loopt een ruiterpad, MAAR...er schijnen ook Schotse Hooglanders los rond te lopen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee Haha!
Op Vlieland loopt ook een kudde in een natuurgebied, maar die kom je maar zelden tegen en lopen niet langs de wandelroute in het gebied.
Maar hoe zit dat hier *LOL*

Bedankt alvast!

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:10

Voor het mantingerveld kan je T@nj@ wel pben, die woont in Mantinge.
Pieterpad is eigenlijk alleen voor voetgangers, dus ik denk wel dat je een boze boswachter kan verwachten, maar hij zal best te paard te rijden zijn.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:17

Gevonden via google

Kun je het Pieterpad ook te paard afleggen?

Nee. Het Pieterpad is een wandelroute. Bij het ontwerpen is dan ook geen rekening gehouden met ruiters.


Hmmm...jammer, anders konden we die route volgen, nu moeten we voor kleine stukjes even een alternatief zoeken.

Heb T@nj@ al gePB't Knipoog

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:21

Ik heb het Pieterpad nooit zelf gereden. Maar ik kan me wel herinneren dat toen ik nog in Peize woonde, op de stal waar ik toen stond een nacht een meneer met een ezeltje heeft gelogeerd die ook over het Pieterpad was gegaan. Het moet dus in ieder geval voor een ezel begaanbaar zijn.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:37

Ik heb altijd een bepaald gedeelte van het pieterpad gereden dat door zuidlaren heen loopt dat is geen probleem maar in groningen enz denk ik wel.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:40

Het Pieterpad loopt ook over de Sallandse Heuvelrug, maar omdat het een gemarkeerde route is, mag je daar met het paard eigenlijk niet komen. Het pad is op de meeste plaatsen echter breed genoeg voor zowel ruiters als wandelaars en vooralsnog wordt het gedoogd (maar waarschijnlijk niet lang meer). Ik zou me kunnen voorstellen dat dat in andere delen van het land ook zo is, maar in feite is het dus wel een gemarkeerde wandelroute en niet voor ruiters.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:30

Hier ook even een berichtje van mij, hetzelfde berichtje als ik je via pb heb gestuurd:

Er lopen idd. schotse hooglanders in het Mantingerveld maar of die ook bij het ruiterpad lopen???? Ik zou het je zo niet kunnen vertellen, ik zit nl. dichter bij het Mantingerzand en daar kom ik eigenlijk altijd, dat Mantingerzand gaat over in het Mantingerveld en in dat gedeelte staan ze niet, tot zover weet ik het.
Maar ga je naar het Mantingerveld aan de andere kant van de Hoogeveense weg, daar lopen ze dus wel alleen heb ik dus geen idee of daar een ruiterpad loopt, dat is voor mijn knollie alweer een heel eind te ver lopen Haha!

Je zou natuurmonumenten een mail kunnen sturen, die weten het wel maar ja, ik zie dat jullie Zondag al weggaan en in het weekend krijg je die lui niet te pakken (reageren sowieso al erg traag)

Ik kan je dus ook niet echt verder helpen, ik rij ook niet echt vaak buiten (hihi, woon ik eindelijk in een prachtige rij omgeving, ga ik niet meer naar buiten)
Maar mochten jullie nog op zoek zijn naar een rust plek, geen idee of jullie ook in de buurt van Mantinge zelf komen, het Mantingerveld ligt er nogal ruim omheen, jullie zijn welkom om hier een pauze in te lassen hoor

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:49


FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:28

He Cody, ik wil je een prettige vakantie wensen.
Veel plezier en doe voorzichtig he?
(Een beetje off-topic)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:50

Ik ben nog nooit hooglanders tegengekomen die meer deden als hun kop draaien om je aan te gapen. Wij hebben ze hier in het reservaat en daar kan je dwars doorheen rijden. Gewoon in stap een ruime boog eromheen en er is niets aan de hand...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:21

Die schotse hooglanders heb je weinig last van, de geur van een paard vinden ze niet bedreigend. Alleen zogende mamakoeien hebben de krant wel eens gehaald wegens aggressief gedrag tegen fietsers. Gewoon met rust laten en zoals de foto hierboven al laat zien kun je er gewoon langs met je paard.