wat is de beste leeftijd voor een eigen pony???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

wat is de beste leeftijd voor een eigen pony???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 12:03

Eerlijke ervaringen, meningen en adviezen over wat de beste leeftijd voor een kind is om een eigen pony te krijgen. Hoe lang zou je al moeten rijden en wel of geen bijrijder voor een jong meisje. etc etc

Hoefje van Gamble

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ligt eraan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:11

ik heb zelf mijn pony gekregen toen in 15 was.

ik denk wel dat het heel belangrijk is dat je let op het gedrag en de ontwikkeling van het kind. Ik zie de laatste tijd heel veel meisjes van ongeveer 15 / 16 jaar, die enorm in de pubertijd zitten en alleen nog maar oog hebben voor jongens. Hierdoor laten ze hun pony te vaak stilstaan en hebben ze een veel minder intieme band dan meisjes die wat minder in de pubertijd zitten.

dus; het is helemaal afhankelijk van het kind.

ps: ik hoop niet dat iemand hier zich persoonlijk aangesproken voelt, als dat wel zo is, is dat niet mijn bedoeling geweest.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:24

dat moet je niet per leeftijd bekijken maar per individu. De een kan de verantwoordelijkheid veel eerder aan dan de ander. JE hebt kinderen die zelf altijd het konijnenhok bij houden, en anderen schuiven het al snel op de ouders af. Ik was zo'n kind dat zelf de vissen verschoonde en ook de vogeltjes. Ik liet ook al jong de hond uit en mijn moeder hoefde daarover niets te zeggen. Het is gewoon een verantwoordelijkheidsgevoel dat in je zit, en dat heb je of dat heb je niet.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:47

Toen ik 2.5 was kreeg ik mijn pony, ik denk zo lang dat de begeleiding van de ouders goed is, leeftijd geen optie hoeft te wezen.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:49

ik ben nu 15 en heb mystery sinds december. ik vind dat pas een leeftijd dat je kan gaan kijken naar een pony/paard. mijn ouders hebben niks met paarden dus al zou ik hem niet meer doen dan doet niemand hem. maar als je ouders toch actief zijn met paarden vind ik de leeftijd wat anders doet het kind hem een keer niet dan doen de ouders hem wel een keer.

ik ben ook wel aan het puberen hoor maar mijn paard intresseert me meer als al die knullen Knipoog

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 12:53

Het ligt er aan, inderdaad bekijken per persoon.
Maar ook bekijken per situatie!
Ik ken een meisje dat geloof ik zestien is nu, die heeft al jaren een eigen pony. Vanaf haar tiende of zo?

Ze heeft haar pony op een manege staan met binnenbak.
Omdat dit ong. 8 km van hun huis is wordt ze altijd met de auto door haar moeder 5x of vaker naar de manege gereden, en dan ging ze fanatiek rijden.
Maar dat meisje hoefde dus niet zelf te fietsen, niet uit te mesten (alleen op zondag), altijd een binnenbak aanwezig, dus dat viel mee.
Dan zouden meer meisjes in zo'n situatie het wel vol kunnen houden.

Het wordt anders als je zelf elke dag een half uur heen en een half uur terug naar je pony moet fietsen om uit te mesten, in een blubberige bak te rijden en eventueel te voeren, en geen mogelijkheden hebt om binnen te rijden (of maar eens per week tijdens de les).
Dit kost veel meer energie én tijd, dus dan is het gauw van: ik longeer hem wel eventjes kort zodat ik daarna naar mijn vriendje kan...
Niet iedereen is zo, maar sommigen kunnen dit gewoon niet aan.

Ook is er nog de vraag: moet diegene zelf nog meebetalen aan de pony, en dus een bijbaantje hebben? Kost ook tijd en energie, in het begin ben je enthousiast, maar denk er aan dat je, zolang je die pony hebt, dan ook dat baantje moet volhouden...

Het is dus voor elke jongen of elk meisje verschillend of hij/zij het aankan of niet.
Per situatie en karakter bekijken dus.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:31

Is mede ook afhankelijk van de instelling van degene, maar ik denk zeker wachten tot de wilde haren en de pubertijd een beetje over is...
Rond de pubertijd gaat er veel tijd uit naar school en naar vriendinnen en vriendjes e.d., hoe heb je dan nog elke dag tijd om je paardje te verzorgen Verward Niet iedereen kan dan kiezen voor zijn pony of die verantwoordelijkheid opbrengen...
Ik heb het van dichtbij mee mogen maken hoe een pony rustig 2 weken stil stond (wel weidegang gelukkig) omdat er geen tijd voor was wegens alle leuke jongens die er rondlopen Knipoog

Persoonlijk vindt ik dat als je 23 bent het toch wel de hoogste tijd wordt een eigen paardje te hebben Knipoog hmmmm toch maar eens beter naar de mogenlijkheden kijken zodra ik dichter bij huis werk Knipoog

Probeer het eerst 10 keer uit te stellen en goed na te denken eer je aan een pony begint, want het is niet zomaar iets wat je eventjes doet...
Liever te lang wachten dan overhaast aan een pony beginnen...

Al denk ik dat als ik later als ik groot ben Knipoog een boerderijtje heb met paardjes etc, dat mijn toekomstig kindje van jongsafaan al een pony zou hebben, maar dan komt de verzorging ook op mij neer en niet op het kind...

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:51

ik ben 16 voor dat ik Stacy kreeg heb ik haar 2,5 jaar verzorgt, van haar eigenaar mocht opeens niet meer op stal en moest ze in de winter in een klets nat weiland.
ik heb Stacy vanaf oktober, ik was in september net 16 geworden.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:56

ik had al een pony toen ik geboren werd...
zolang je goede begeleiding van de ouders heb maakt het niet uit...
Een pony hebben en een pony rijden is een heel verschil!

Wel is het beste om te leren rijden in een groep op een manege ofzo..
ook voor je sociale vaardigheid en gewoon een basis te hebben!

kusje

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:57

Ik kreeg m'n eerste eigen pony toen ik 10 was, en die pony heb ik nu, 8 jaar later, nog steeds! Het is nu wel een oudje, maar ze doet het nog leuk als gezelschapspony'tje.
Achteraf gezien was het best onverstandig van mijn ouders. Zij hadden geen verstand van paarden, (gelukkig de buurman wel! Haha! ) en kochten Snoopy omdat de kleur zo mooi was... Ik wist van niets, Snoopy was een verrassing.

Gelukkig is alles wel goed gegaan. Snoops kleur was niet alleen mooi, ze bleek ook nog gezond, de goede hoogte te hebben en leuk te kunnen lopen. Ook het rijden ging goed, ik heb goede begeleiding gehad op de ponyclub en ik had toen al vrij veel ervaring met paarden en alles eromheen. Ik was toen zowat een wandelende paarden-encyclopedie, ik had echt boeken uit m'n hoofd geleerd! (de helft ben ik nu al weer vergeten... Haha! ). Een wormenkuur, inenting of dieet wist ik altijd perfect te regelen. Ik had toen al een behoorlijk verantwoordelijksgevoel gelukkig.

Maar toch, als ik nu verhalen hoor van een 10 jarig grietje dat van d'r niet-paardengekke-ouders een pony krijt... dan hou ik m'n hart vast! Gelukkig is bij mij alles perfect gegaan, en ben ik nu zelfs trotse bezitster van 2 knollies.

Mijn zusje is een ander verhaal. Leonie is 7 jaar jonger als mij, en op haar 7de ging ze ook met Snoopy naar de ponyclub. Die heeft dus al veel eerder eigenlijk een 'eigen' pony, maar zij heeft wel goede begeleiding gehad van mij. Ik had van bijna niemand echt begeleiding (tja, van de buurman en m'n instructeur op de PC). Achteraf gezien hadden er heel wat ongelukken kunnen gebeuren... stel je voor dat m'n ouders een gemeen beest hadden gekocht?!


Volgens mij zijn de ouders en/of de begeleiding echt heeeeeel belangrijk wil je geen ongelukken krijgen!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:59

Nykie is nu 6 en krijgt haar 2e pony! op haar 1e pony rijd ik nu en de 2e maak ik mak voor Nykie Lachen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:38

Ik ben dus 17 en heb sinds 2 maanden een eigen pony Haha! . Mijn ouders boeit het echt niet en ik moet het helemaal zelf doen. Alles zelf betalen en regelen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:48

Ik was net twaalf toen ik een (leen)pony kreeg! Nu ben ik 17 en heb ik mijn tweede eigen paard en een jonge merrie. Ik heb nooit problemen gehad met tijd, leren gaat me gelukkig heel makkelijk af en jongens kunnen altijd nog *LOL* Maar ik besef wel dat dat ook heel vaak anders gaat...!
MIjn zusje was ook twaalf toen ze haar pony kreeg, maar die heeft wel wat meer moeite met plannen Haha! Gelukkig heeft ze mij nog Tong uitsteken Schijnheilig

gewoon naar het kind kijken dus!

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:00

Er is niet echt eenleeftijd om een paard te kopen.
Je moet gewoon best goed kunnen rijden en zelfvertrouwen hebben.
EN natuurlijk ook les...

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:51

Zolang de ouders maar weten waar ze mee bezig zijn maakt leeftijd niet veel uit.
Mijn dochters hebben zo ongeveer vanaf de geboorte een pony maar ik zorg natuurlijk voor ze. De oudste van acht zit regelmatig met haar neus in de paardenboeken en begint al aardig door te krijgen wat wel en niet kan met een pony; de jongste van vier is behulpzamer met de verzorging zelf.
Een bijrijder heb ik geprobeerd maar dat ging niet zo goed, dat doen we maar niet meer. De oudste rijdt zelf nu regelmatig en gaat, nu de bak zo nat is, veel wandelen met haar pony.

Wanneer de ouders geen verstand van paarden hebben vind ik het alleen verantwoord om voor een jong kind een pony te kopen als dat kind hele goede begeleiding krijgt op de pensionstal of manege waar de pony staat. Anders gaat het helaas vaak fout.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:41

Dennis schreef:
Ik ben dus 17 en heb sinds 2 maanden een eigen pony Haha! . Mijn ouders boeit het echt niet en ik moet het helemaal zelf doen. Alles zelf betalen en regelen.


same here, alleen ben ik 15 en heb sinds bijna een half jaar een eigen pony, mijn ouders boeit het wel een klein beetje, maar niet echt veel

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:50

Ik heb sinds mijn 15e een eigen pony. Mijn ouders vonden het goed dat ik Pinky kocht omdat hij anders verkocht zou worden maar een andere pony hadden ze nooit goeggekeurd (niet dat ik een ander wou hoor!).
Ik heb vanaf het begin af aan een goed verantwoordelijks gevoel gehad voor Pinky en regelde en betaalde alles zelf (nu nog steeds). Ik heb hem nu bijna 2 jaar en er zijn nog nooit echte problemen geweest Lachen
Dus ik vind niet dat het aan een leeftijd ligt. Ligt er meer aan hoe volwassen het kind is en bovendien het ondersteunen van de ouders. Een kind van 8 kan nog niet alles zelf regelen maar met hulp van de ouders (en les ed..)kan dat kind best een eigen paard hebben.