Dit snap ik niet echt.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Dit snap ik niet echt.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 23:13

Ik ging van daag in een binnenbak rijden met Odin. Toen we daar aankwamen zag ik nog een ander paardje rijden. Het was een Fries met een stang en trens in. Hij liep Z dressuur ofzo iets.
Maar als ie een versnelling te snel ging dan gaf ze hem een onwijze ruk in zijn mond. En dan 4 onwijze harde klappen met haar lange zweep.
Bij elke klap dook ik inelkaar. En Odin werd er helemaal nerveus van.( in een binnenbak galmt het zo lekker).
Echt om de 5 seconden kreeg dat paard weer 4 klappen.
Ze liet hem ook vaak tegen de muur aanlopen en dan begon ze hem weer te slaan!
Hij wou later niet meer in draf, ja vind je het gek!!! Frusty Frusty Frusty

Ik weet dat ik er niet mee moet bemoeien en niet zo veel van moet aantrekken maar ja, ik vond dit niet kunnen hoor!
Gelukkig kwam er een man aan, en die gaf haar een beetje les enzo. Toen kreeg ie alleen maar correctie tikjes maar gelukkig niet meer van die harde klappen.

Echt, ik dacht dat ik soms streng was voor Odin, maar nu ik dit heb gezien weet ik dat ik niks ben vergeleken met dat.

Hebben jullie ook wel eens zoiets gezien, en hebben jullie er wat van gezegd?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:27

Tja helaas kan je er zo weinig van zeggen. Leys krijgt ook wel eens klappen en dan zeggen mensen dat het ook niet nodig is. Maar wat ik voel en wat ik weet van hem had hij dat nodig op dat moment. Ik zit op dat moment op die rug en voel wat hij doet. En reken maar hij neemt me vaak in de maling en dat zie je niet van de buitenkant. Ik ben er verder niet bij geweest of gevoelt wat die ruiter voelt. Dus ik kan ook niet oordelen of het goed was of juist niet.

Dit soort dingen blijven moeilijk het enige wat je kan doen is lekker laten gaan. Als de ruiter zijn paard ook op tijd beloont wanneer hij het goed doet zie ik niet zoveel problemen. Als het paard er verder goed uitziet (gepoest, mooi de haren enz) kan je er misschien vanuit gaan dat het een eenmalige aktie is omdat hij gewoon lastig was.

Gewoon lekker zelf gaan rijden en zorgen dat je veel afstand hebt tussen dat paard en je eigen Lovers .

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:28

Zoiets heb ik maar al te vaak meegemaakt, en jammer genoeg gebeurt het ook heel vaak weer.
Ik heb dan gewoon zin om die zweep af te pakken en de ruiter te slaan!!
Ik heb 2 weken geleden nog aan moeten zien hoe een pony die ingereden werdt, werdt afgetuigd, als ie niet luisterde sprong ze er af om vervolgens een paar klappen uit te delen! De tranen sprongen in mijn ogen.
De week daarna reed dat meisje weer bij ons in de les, en d'r pony liep heel braaf.
Ik zei toen: 'hij is wel braaf'.
Toen kreeg ik als antwoord; 'ja, "ik heb hem aangepakt!"
En eergister weer, in een beginners les, was een meisje haar pony expres elke keer naar het midden aan het sturen, gaf ze hem aan paar tikken zodat hij ging bokken!!
Gelukkig gaf de instructrice daar commentaar over.
Maar hoe vaker ik het zie hoe kwaaier ik wordt, en ik denk dat ik mij de volgende keer ook niet meer in kan houden!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:30

hey! een ...... imitatie Frusty Misselijk
die doet dat dus ook, heeft ie z'n zweep aan de kant liggen dan stapt ie gerust even af om het paard vervolgens een paar tikken te geven Frusty

[edit]astu prisca[/edit]

PS: ik zeg neit dat ik de braafste ben, maar dat doe ik niet, ik pak mijn paard aan maar ik 'mshandel' hem niet!
Laatst bijgewerkt door Toess op 25-02-02 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 11:37

hee geen namen noemen he ? dat is niet netjes Boos! .

Je kan van iedereen wel dingen verzinnen die niet goed zijn Verward ook al denk je dat je de braafste en liefste ruiter bent.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 12:46

Ik zou er van uit gaan van iemand die op dat niveau rijd dat ie wel weet wat ie doet. Maar goed, ik ben er niet bij geweest en kan dat dus niet beoordelen.

Moet je dan alijd lief zijn voor je paard? En hem nooit een tik geven als dat nodig is? Ik kan er niet warm of koud van worden als iemand zo rijd, moet diegene mooi zelf weten!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 12:55

Weet niet precies de omstandigheden, maar een paard voelt al een vlieg op zijn huid, dus meppen met een zweep onder welke rijomstandigheden dan ook is voor mij uit den boze. Ook al verzin je een leuke reden voor. Onstaan er gevaarlijke situatie voor jou als paard, dan mag je van mij meppen, maar niet omdat een bepaalde oefening niet lukt. Als alleen meppen helpt om het paard iets tot verstand te slaan, ben je in mijn ogen verkeerd bezig en moet je eens bezinnen waar het fout gaat. Je beland in een cirkel van slaan en wijgeringen die dan moeilijk te doorbreken zijn.
Wordt jij dan ook thuis verrot geslagen als je je bed niet opmaakt? Zo ja, gelijk huis verlaten, ook jij hoort dat niet te accepteren, waarom accepteren we het dan wel bij paarden?
Als een paard mij trapt, trap ik terug. Maar als een paard een oefening niet snapt zijn er twee dingen aan de hand: hij snapt het niet of kan het lichamelijk niet verwerken. Een paard kan niet denken, daar heb ik vandaag maar eens geen zin in, die intellegentie hebben ze echt niet!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 15:29

sommigen kijken mij ook weleens aan... hij doet toch niets??? Je moet je paard altijd 2 seconden voor zijn, als jij voelt dat hij iets gaat doen wat niet hoort.,....een ruiter/amazone voelt wat zn paard doet, en iemand op de grond op ander paard, aan de kant ziet alleen maar wat er gebeurt die kent misschien het paard niet, weet niet wat de tuier voelt!

Misschien heb je gelijk misschien niet, maar oordeel niet te snel! Misschien dat je voglende x kan vragen wat hij fout deed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 16:16

Eleonoor schreef:
Weet niet precies de omstandigheden, maar een paard voelt al een vlieg op zijn huid, dus meppen met een zweep onder welke rijomstandigheden dan ook is voor mij uit den boze. Ook al verzin je een leuke reden voor. Onstaan er gevaarlijke situatie voor jou als paard, dan mag je van mij meppen, maar niet omdat een bepaalde oefening niet lukt. Als alleen meppen helpt om het paard iets tot verstand te slaan, ben je in mijn ogen verkeerd bezig en moet je eens bezinnen waar het fout gaat. Je beland in een cirkel van slaan en wijgeringen die dan moeilijk te doorbreken zijn.
Wordt jij dan ook thuis verrot geslagen als je je bed niet opmaakt? Zo ja, gelijk huis verlaten, ook jij hoort dat niet te accepteren, waarom accepteren we het dan wel bij paarden?
Als een paard mij trapt, trap ik terug. Maar als een paard een oefening niet snapt zijn er twee dingen aan de hand: hij snapt het niet of kan het lichamelijk niet verwerken. Een paard kan niet denken, daar heb ik vandaag maar eens geen zin in, die intellegentie hebben ze echt niet!

Hier ben ik het dus echt mee eens.
Als mijn paard gevaarlijk is of echt loopt te kloten krijgt ie een pak rammel.
Maar elke 5 sec. lijkt mij ook niet echt normaal. En zeker ook niet om met zulk scherp bit in de mond te gaan hangen.
Ik vraag me dan ook af wat er met de basis of met het paardje mis is.
De meeste hier weten ook wel dat ik geen softie ben maar steeds moeten slaan is ook niet normaal en heeft geen nut. Ik ken ook zo'n iemand en dat paard reageert niet eens meer op een tikje Lips are sealed

Al denk ik wel dat een paard echt ooit denkt ik heb geen zin vandaag. Ik merk dat al bij het poetsen.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:05

ik moet toegeven dat ik ook behoorlijk boos op mijn paardje kan worden.
hij is nogal een luie donder, en doet nooit meer dan nodig is.
en het is gewoon fustrerend om op een paard te zitten wat niet voorwaards wil blijven ed. ik maak (lees; probeer) hem altijd eerst goed aan het been voordat ik hem oppak, maar er zijn dagen dat hij echt niet wil.

natuurlijk mep ik hem niet zomaar in elkaar, maar een tik als hij niet op mijn been reageert krijgt hij meteen, hij moet gewoon weten dat been= reactie.

ik ben van stal gewisseld vorige week, omdat ik graziano bij mijn vorige stal achteruit vond zijn gegaan. hij is vrij mager nu, en ik rijdt hem nu een tijdje minder tot hij weer wat voller is, omdat dat ook een reden voor gebrek aan temperament kan zijn.
(in de paddock is hij anders gek genoeg.. Haha! )


omdat we de laatste tijd ook aan het miepen zijn met (aarschijnlijk) niet passende zadels, ben ik ook steeds bang dat hij niet lekker loopt omdat het zadel niet goed past. meteen als hij klierig wordt, ben ik bang dat hij pijn heeft.
nou zijn we op zoek naar een ander zadel, dat zeker goed past.

ik pak gras natuurlijk alleen aan als ik zeker weet dat het lichamelijk niks is, en als je dat niet 100% zeker weet rijd je toch niet fijn.

maar hopen dat hij met goed voer en zadel weer wat feller wordt!

candy_ik

Berichten: 359
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:12

wel zielig dat ze dat beest zo hard rost.
Dat is eigenlijk best wel zielig als ze aan de teugels gaat trekken en dan een ros geeft.
Dan weet die Fries ook niet meer wat ie moet doen
het valt me mee dat ie niet ging stijgeren ofzo of dat ie dr eraf knalde!

Ik heb het wel meer gezien dat iemand zoiets flikte .
Dan had ik echt zoiets van....ik zou jou wel eens ff een flinke ros willen verkopen..
Dan deed die pony nix en dan ging ze rossen!
dat vond ik zo zielig om te zien..
Echt alsof ze het leuk vond om te slaan met die zweep...

Echt zielig vind ik dat voor die pony of paard.....

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:15

Mijn vorige paard was ook verre van voorwaarts. Ook ik heb de fout gemaakt door dit met veel drijven en ook slaan op te lossen. Achteraf, en zo werkt het helaas vaak, bleek dat hij zoveel lichamelijke klachten had dat hij zich zo onprettig voelde dat hij niet voorwaarts KON lopen. Willen was niet het probleem, kunnen wel. Mijn huidige paard is wel voorwaarts van nature en als hij stopt of niet meer loopt is of iets aan de hand of ik geef verkeerde hulpen (te strak aan de teugel, enz). Ik wil hiermee niet zeggen dat jou paard wat heeft, maar hou het wel in je achterhoofd

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:32

Tja, dat gebeurt helaas vaak. Het kan ook eenmalig zijn, omdat dat paard gewoon vervelend was. Kijk maar eens een andere keer als ze aan het rijden is, is het dan hetzelfde? Ziet het paard er verder wel goed uit? Natuurlijk kun je van de zijkant lang niet zo goed oordelen als erop... Lachen

Ik heb ook een keer een zweep gehad die echt een hard geluid maakte, ook met een niet zo'n harde tik, was echt een 'zwiep-zweep'. Ik rij ook met scherpe sporen en geef m'n pony daar ook wel eens een flinke schop mee als ie echt niet luistert. Lijkt ook zielig, maar als je mijn pony niet duidelijk laat weten wat je wilt, kun je er niks mee. Maar als ik dit zo hoor ben ik dan nog erg zacht voor mijn pony.

Maar ik kan me voorstellen dat het er naar uit zag, en als je nog een keer ziet dat ze zo doet, zou ik er iets van zeggen. Gewoon vriendelijk, en zeggen dat ze goed gedrag goed moet belonen. Het kan zijn dat ze boos wordt, dan moet je haar helaas negeren, zal moeilijk zijn als ze zo doet, maar jij bent 'te goed' voor zulke mensen.

FOXYlovesMORKA

Berichten: 42
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:19

Jeetje...... Schijnheilig Dit heb ik nog nooit meegemaakt..... Wel zielig hoor

candy_ik

Berichten: 359
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:57

_
_
_
_
Ja zeker wel!!!

Hey even tussendoor dit heeft nix met paarden te maken maar kent iemand ene Frederique Lycklama??

Het is inderdaad wel erg zielig dat sommige mensen zo erg hun paard rossen!!!!! echt gemeen vind ik dat.. tenminste als je het doet om nix of veeeeeeeel te hard slaat! of hem niet duidelijk laat weten wat hij/zij moet doen en dan toch blijven rossen omdat ie niet loop!!!!!!!!!!!!

Party!! Party!! Scheve mond

Maarja je hebt sommige mensen die dat niks kunnen schelen.....
Die gewoon denken van: nou en moet hij/zij maar lopen!! en dat vind ik echt dierenmishandeling!! Boos! Boos! Boos! Boos! Clown Clown Clown

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:22

Eleonoor schreef:
Mijn vorige paard was ook verre van voorwaarts. Ook ik heb de fout gemaakt door dit met veel drijven en ook slaan op te lossen. Achteraf, en zo werkt het helaas vaak, bleek dat hij zoveel lichamelijke klachten had dat hij zich zo onprettig voelde dat hij niet voorwaarts KON lopen. Willen was niet het probleem, kunnen wel. Mijn huidige paard is wel voorwaarts van nature en als hij stopt of niet meer loopt is of iets aan de hand of ik geef verkeerde hulpen (te strak aan de teugel, enz). Ik wil hiermee niet zeggen dat jou paard wat heeft, maar hou het wel in je achterhoofd


ja ik ben nu ook bang dat het aan het zadel kan liggen..
maar hij is al zo sinds ik hem kocht.. zelfs met proefrijden was hij niet echt supervoorwaards.

soms gaat het ook heel goed, maar soms wil hij ook gewoon niet.

ik hoop van harte dat ik een zadel kan vinden waarvan ik dan ook zeker weet dat het goed ligt, en dat hij wat happy'er wordt als hij weer wat dikker is.

ik vergeef het mezelf nooit als er toch iets lichamelijks is (last van rug door zadel bv) en ik hem geslagen heb om voorwaards te krijgen, terwijl hij gewoon niet kon..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:26

Een tijd geleden was ik op een concours. Nou ik heb me zo ontzettend geërgerd, ik heb er toen ook een bericht over op bokt gezet. Die kerel was echt niet goed bij zijn hoofd. Hij reed in de klasse B met wieltjes sporen en trachte van het paard filet americaine te maken. In zijn mond werd er gezaagd, niet meer normaal. Zo iets heb ik echt nog niet vaak mee gemaakt, pure dierenmishandeling. En het paard maar de schuld geven. Ik heb er dus niks van gezegd op aanraden van mijn vriend en vrienden. Maar ooit ga ik het nog eens onder zijn neus wrijven. Het banketstaaf is dat ik die man nog kende ook, ik vond hem altijd vrij sympathiek maar ik had hem nog nooit zien rijden. Mijn gedachtes over die vent zijn dus ondertussen gedaald tot onder het nul punt. Boos!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:32

Ik ben ook wel eens zo vreselijk boos geweest op mijn paard dat ik wist dat ik me niet in kon houden, en om te voorkomen dat ik hem echt ging afrossen heb ik er even iemand anders opgezet en toen ging het prima.

Het gedrag ligt dan dus ook imo aan je eigen instelling/eigen gevoel op dat moment. Toen ik eenmaal afgekoeld was en er weer opstapte, liep hij bij mij ook weer prima!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 19:47

Ik kan niet zeggen of het eenmalig is, maar ik heb haar ook wel eens buiten zien rijden, toen reed ik op een arabiertje alleen, en toen kwam ze heel snel mij voorbij draven. Nou dat arabje ging helemaal flippen! Alsof ze de enigste op de weg was! Frusty Frusty

En nog een keer kwam ik haar tegen( nu was ik op de fiets) en toen ging ze galoperen op de weg! Hij ging er niet vandoor ofzo want ze zat er heel rustig op.

Ik heb haar voor de rest niet vaker zien rijden in een bak, maar ik hoop dat het eenmalig was, anders heb ik heel erg medelijden met het paardje!