Suikerziekte als shet te snel afvalt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Suikerziekte als shet te snel afvalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 20:38

Mijn shet is de laatste maanden enorm dik geworden. Ik heb haar extra beweging gegeven, op rantsoen gezet, maar ze bleef dikker worden. Nu blijkt dus dat de varkens en geitjes die bij d'r staan, een tijd zijn bijgevoerd met 1 1/2 kg paardenbiks per dag! Ik wist dus van niets, en de eigenaar van de stal ook niet, erg handig!!

Nu wordt er dus niet meer gevoerd als ze in het land staat en hoop ik dat ze gaat afvallen. Het schijnt voor (o.a.) shetlanders echter slecht te zijn om te snel af te vallen, omdat ze dan gevoelig worden voor suikerziekte. Nu vraag ik me dus af, wat is te snel afvallen (als ik nu langzaam afbouw, eerst 5 x per week een handje eten en dan elke week 1 dag minder per week voer) en hoe ontstaat die suikerziekte dan???

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:46

volgens mij is juist het te zwaar zijn dat suikerziekte in de hand werkt
maar te snel afvallen is idd niet goed , voor geen enkel paard
als ze op het land staat en dus voldoende gras heeft zou ik gewoon helemaal geen brok meer voeren
eventueel een handje na het werk maar meer niet

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:46

ze worden van het gras alleen al snel dik

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:57

Zoals jezelf al zegt is snel afvallen niet goed. Ik heb nog nooit gehoord dat daardoor suikerziekte kan ontstaan maar wel Hyperlipemie. Dit is een latijns woord en betekend teveel vet in het bloed.
Dit treed op bij (kleine pony's) die te zwaar zijn en opeens op een dieet worden gezet. Dus op een stuk land waar haast of geen gras staat en het dier ook niet bijgevoerd wordt.
Hierdoor zou het dier op zijn/haar vetreserves gaan teren maar juist daardoor komt er zoveel vet in het bloed dat de aders dichtslibben en de lever en de nieren niet meer goed kunnen functioneren.
En daardoor vergiftigt het dier zichzelf en wordt het ziek/gaat dodt.

Je kan je shet dus wel op dieet zetten maar geleidelijk aan. Dus niet op een kaal land zonder bij te voeren. Je kan het beste (als dat mogelijk is )een klein stukje land af zetten waarop hij/zij graast en dus geen biks meer geven.
En veel beweging doet ook altijd wonderen !!

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes verder OK dan! !!

doei Doei, doei

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:58

Sharlyn schreef:
Zoals jezelf al zegt is snel afvallen niet goed. Ik heb nog nooit gehoord dat daardoor suikerziekte kan ontstaan maar wel Hyperlipemie. Dit is een latijns woord en betekend teveel vet in het bloed.
Dit treed op bij (kleine pony's) die te zwaar zijn en opeens op een dieet worden gezet. Dus op een stuk land waar haast of geen gras staat en het dier ook niet bijgevoerd wordt.
Hierdoor zou het dier op zijn/haar vetreserves gaan teren maar juist daardoor komt er zoveel vet in het bloed dat de aders dichtslibben en de lever en de nieren niet meer goed kunnen functioneren.
En daardoor vergiftigt het dier zichzelf en wordt het ziek/gaat dodt.

Je kan je shet dus wel op dieet zetten maar geleidelijk aan. Dus niet op een kaal land zonder bij te voeren. Je kan het beste (als dat mogelijk is )een klein stukje land af zetten waarop hij/zij graast en dus geen biks meer geven.
En veel beweging doet ook altijd wonderen !!

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes verder OK dan! !!

doei Doei, doei


Precies, je hebt helemaal gelijk.
Als ze dit krijgen is de kans dat ze het overleven erg klein.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:06

Wat Sharlyn zegt klopt helemaal, maar wat paardenbix voeren aan andere dieren betreft, in paardenbix zit koper. Als je dit aan schapen voert gaan ze er dood aan, helaas weet ik niet wat het met geiten doet, maar schapen en geiten lijkt me niet zoveel verschil ! kijk goed uit.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:10

Mist schreef:
Wat Sharlyn zegt klopt helemaal, maar wat paardenbix voeren aan andere dieren betreft, in paardenbix zit koper. Als je dit aan schapen voert gaan ze er dood aan, helaas weet ik niet wat het met geiten doet, maar schapen en geiten lijkt me niet zoveel verschil ! kijk goed uit.


Geiten kunnen beter paardenbix hebben dan schapenbix. Helemaal beter is natuurlijk gewoon geitenbix.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:13

dank voor de uitleg Gabyfedde ! weer wat geleerd !

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:15

Mist schreef:
dank voor de uitleg Gabyfedde ! weer wat geleerd !


Geen dank!
En eindelijk eens iemand die mijn naam goed schrijft OK dan! , meestal wordt er gabbyfredde opgschreven ofzo Huilen

Sharlyn
Berichten: 434
Geregistreerd: 29-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:17

Mist schreef:
dank voor de uitleg Gabyfedde ! weer wat geleerd !



Hey!!

Ik heb je ook wat uitgelegt hoor Tong uitsteken Haha! !!

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:22

mijn dank is groot voor jullie beide (maar het vervetten van bloed wist ik al Schijnheilig)

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 22:18

Ja, dat klinkt al een stuk logischer, ik had ook het idee dat suikerziekte, zoals bij mensen, ontstaat door overgewicht. Maar hyperlipemie is inderdaad waar ik bang voor ben. Maar ik ga iig zorgen dat ze voldoende beweging blijft krijgen en ga dan beetje voor beetje afbouwen.

Bedankt voor de adviezen!

Groetjes

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:49

Helaas zijn er nog steeds mensen die zonder dat ze weten wat ze doen, dieren voeren. 1,5 kilo paardenbiks aan een shet en schapen voeren, terwijl dat helemaal niet goed voor ze is! Ik word daar best kwaad over. Helaas door eigen ervaringen: verse boterhammen met boter en hagelslag, aardappelschillen, bloemkoolresten, etc. We hebben al van alles gevonden in ons landje. Naast bordjes niet voeren zijn we ook een inforonde aangegaan in onze buurt. Gelukkig snappen de meesten het nu wel, maar sommigen blijven hardleers. Die zien werkelijk niet in waarom het slecht kan zijn. Die zien onze paard en pony als een soort maatschappelijk bezit Boos! Nu zetten we alles maar dubbel af, met een rand van een ruime meter tussen de binnen en buitenomheining. Kunnen ze er ook niet meer bij. Bijkomend voordeel is dat de pony niet meer bedelt.