Buiten of binnen met dit weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Buiten of binnen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 17:22

Ik vroeg me af wat jullie met dit weer met jullie paarden doen. Binnen laten staan, buiten of iets anders? Ik vind het met dit weer altijd zo moeilijk. Zelf zet ik Imker nu onder zijn afdakje (heeft voor zijn stal een overkapping van 8 bij 3 meter en kan zijn stal in als hij dat nodig vind) maar ik vind het zo sneu voor hem. Nu kan ik vandaag ook al niet rijden, dus heeft hij geen beweging gekregen vandaag. Ik heb geen binnenbak en kan hem daar dus niet even in loslaten.
Hoe lossen jullie dit op???

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 17:25

Ik zet flair met dit weer niet buiten, ten eerste vind flair het niet leuk om met dit weer buiten te staan, ze staat dan de hele tijd bij het hek. En ten tweede we hebben een binnenbak dus ik kan gewoon rijden zodat ze toch nog genoeg beweging krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 17:29

Wij wonen erg hoog (ongeveer het hoogste punt van de Veluwe) en omdat het witte zand hier vlak aan de bodem zit blijven de weilanden vrij droog.
Daarom gaan bij ons de paarden gewoon elke dag naar buiten, weer of geen weer.
Ze hebben zware waterdichte Rambo Rambo dekens (Turn out) en die blijven echt goed waterdicht.
Ook kunnen ze ongeveer 20 meter het bos in dus hebben ze goede beschutting.

Als ik een erg natte wei had met weinig/geen beschutting zouden ze wel vaker binnen staan.
Want je vernield je hele weiland en loopt grote kans op mok.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:09

mijn paardjes staan van 10 uur tot half 6 buiten, met dit weer gaan ze vaak een uurtje later naar buiten en een uurtje eerder naar binnen, maar het liefst laat ik ze lekker buiten staan onder waterdichte dekens.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:17

Levi staat gewoon samen met Sharon altijd dag en nacht buiten, weer of geen weer, ze kunnen een schuilstal in als ze dat willen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:22

Hier twijfel ik dus ook enorm over... Pinky staat met een regendek en zweetdeken daaronder op de wei en blijft dus wel droog. Maar echt tevreden ben ik er niet over. Kheb hem net ook binnen gezet omdat zijn winterdeken nat was.. Vanacht blijft hij dus lekker binnen.
Zucht, werd het maar zomer Boos!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:03

Buiten, maar de schuilstal staat altijd open, ook al is het erg mooi weer.
En wij hebben een tijje opgelet met welk weer ze nou binnen gaan staan en met welk weer buiten.
Amulet staat eigenlijk altijd buiten, wat voor weer ook, maar de shetlanders lopen toch redelijk snel naar binnen als het regend.
Dus hij blijft lekker buiten hoor.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:04

Ik heb een buitenstal van 18 vierkante meter met een heel
stuk aan de zijkant wat beschut is en voor de rest kunnen
ze gewoon naar buiten kijken. 's Nachts staan ze gewoon
binnen Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:47

mijn pony's komen in de winter zowiezo niet in de wei (klei grond, nu dus zwembad).
Normaal komen ze als het weer het even toe laat wel dagelijks in de bak.
Maar met dit weer gooi ik ze echt niet buiten, ze hebben allebei een schurft aan regen, en staan alleen maar zielig bij het hek van: Vrouwtje, wanneer mogen we nu naar binnen???.
Jamaica brak een paar weken geleden tijdens zulk weer uit. Stormde de stal uit, en wist niet hoe snel ze terug moest komen Haha!

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:39

weer of geen weer mijn paarden staan buiten.

Nu het land erg nat is staan ze in de bak. En ze houden elkaar wel bezig hoor.
Van een beetje water smelten ze niet, ze staan immers s'nachts binnen dus alle tijd om op te drogen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:43

jamaica MAG met noodweer ook wel naar buiten van mij, maar madam wil niet Haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:03

Die van ons staan ook al een paar dagen binnen en dat bevalt ze prima. Het land is nu veel te nat, ze gaan er tot de kogels ik denk dus dat ze meer plezier in de stal hebben. Lekker met de neus in het hooi en wachten tot baasje weer brokjes brengt. De buitenbak is nu een zwembad. Gelukkig hebben we wel een binnenbak, dus allemaal prima te regelen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:05

Ik woon ook op de veluwe, dus mooie droge grond, net als lia (illandra). Mijn land is aan vier kanten beschud door bos, en ze hebben een grote schuilstal met een lekkere dikke laag stro erin.
Normaal staan ze dus lekker dag en nacht in de wei, vannacht toevallig niet, omdat mijn zusje pas laat terugkwam van d'r training. We hebben ook twee stallen bij huis, dus ik ben lekker verwend! Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:55

In principe gaat mijn paard elke middag naar buiten, weer of geen weer.
Maar als het morgen echt flink gaat stormen zoals voorspeld dan laat ik hem binnen staan. Ik ben er 's middags niet dus ik kan geen toezicht houden.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:59

Ik woon ook op de veluwe maar t land is nu echt wel (gedeeltelijk) nat en drassig.
Nu komen ze dus in deze dagen in groepjes van 2 of 4 paarden een half uurtje in de bak. Kunnen ze ff de benen strekken en kunnen wij ff de stallen doen.
De 2 jaarlingen gaan meestal wat langer eruit omdat die niet gereden worden (duuuuhhhh!!) De rest krijgt allemaal praktisch dagelijks training dus beweging krijgen ze wel.

t enige nadeel is dat we nu wat vaker de bak moeten slepen omdat de paarden t leuk vinden om de hele bak ondersteboven te ploegen.
Maarja, anders gaat t hele land naar de klote, is ook niet alles.

Als t land droog was geweest waren ze denk ik wel langer naar buiten gedaan, ze staan allemaal (behalve de jaarlingen) onder waterdichte dekens.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 01:15

Mijn weiland is een meer geworden Huilen
Voor de schuilstal ligt een enorme plas en ook de vloer van de schuilstal is vochtig.
Daarom heb ik voor het eerst de Welsh pony's binnengehaald, ik vind dat paarden toch op zijn minst één droog stukje moeten hebben. Echt erg vinden ze het niet om naar binnen te gaan terwijl ze dat dus totaal niet gewend zijn. Echt heel erg leuk vinden ze het weliswaar ook niet. Ik hoop dat het snel weer wat droger gaat worden. Hier stortregent het nu alweer.
Helaas voor mijn tinker staat hij nu tijdelijk in de buitenbox van 9m2. Zijn eigen box is namelijk heel erg groot en daar staan de pony's nu samen in. Hij is boos, heel boos en vandaag heeft hij het gepresteerd om mijn tuin in te lopen in plaats van zijn tijdelijke box waarbij hij op mijn struiken is gaan stappen. Mijn Lavatera is gehalveerd Lips are sealed
Ze gaan overigens overdag wel naar buiten maar korter dan anders.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 08:39

Omar en de rest van de paarden staan in een kas, ze hebben ieder een landje van 20 bij 8 meter ongeveer. Alleen als het zo lang en zo hard regent als nu wil het daar ook wel lekken Boos! . Maar ja. Jelrite en Ocean staan in een gewone stal Die zijn echt droog en die paarden komen er ook elke dag uit. Omar en Pablo meestal ook wel, de rest staat meest op sta. Met dit weer laat ik Omar gewoon staan, hij wil dan niet graag naar buiten maar wel heeeeeel graag naar binnen. Hij kan in zijn landje bewegen wat ''ie wil, maar als het droog is vind hij buiten ook wel fijn.
Wat een mietje he Knipoog

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 08:54

Mijn pony's lopen in de winter altijd in de buitenbak, gem. zo'n 4 uur per dag. Met echt slecht weer (zoals voor vandaag voorspeld) blijven ze lekker op stal staan. Als ik ze buiten zet, gaan ze met hun kont naar de wind staan en wachten tot ze weer naar binnen mogen, ze vinden er niets aan.
Dan maar een dagje op stal met een extra pluk hooi.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 09:10

Normaal gesproken staan ze van 7 uur s'morgens t/m half 6 s'avonds lekker buiten, en meestal in de bak.
Maar met echt hondeweer zet ik ze pas tussen de middag buiten.
Pompidou blijft veeél liever binnen, want die gaat heel zielig met haar hoofdje naar beneden hangend, bij het hek staan. Terwijl ze toch een lekkere dikke regendeken op heeft...
Ze heeft echt een pesthekel aan dit weer!
Chester vind alles best, weer of geen weer, hij red zich wel! Haha!

Ik weet dat ik Pompidou er echt geen plezier mee doe, ze is dat totaal niet gewend. Ze stond voorheen altijd op stal.
Ik moet wel zeggen dat ze een heel ander paard is geworden sinds ze buiten staat, veel vrolijker en makkelijker.
Maar met dit weer gaat ze liever lekker in haar stalletje keutelen.

Het nadeel is dat de stallen veel viezer worden, en ik dus met dit pestweer, twee maal zoveel moet rijden met de kruiwagen.
Frusty Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 09:14

Gister (maandag) hebben ze wel de hele dag, van 6.45 tot 18.00, buiten gestaan.
Maar vandaag (dinsdag) met die wind erbij en echt striemende regen heb ik ze maar weer binnen laten staan, ondaks alle Rambootjes die ze op hebben.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 10:14

Als het zulk beestenweer is als vandaag, laten wij de paarden gewoon op stal. Afgezien van het feit dat ze er geen bal aan vinden om een uur in de regen te staan, lijkt het mij, ondanks dikke waterdichte dekens, ook niet zo verstandig.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 10:24

De paarden bij ons op stal gaan allemaal naar buiten.
Wel gaan ze maar een paar uur.
Cerise gaat in de eerste groep anders wordt ze vreselijk onrustig, die kun je niet een dag lang op stal laten staan, tja bloedje he... Haha!
Maar madame vond het gisterenmiddag toen ik om drie uur kwam niet meer leuk in de regen, wilde weer naar binnen.
Dan doe ik ook zo gauw mogelijk de stal en mag ze weer naar binnen, ze had gisteren rustdag dus verder deed ik niets met haar.
Maar ze gaat, ook in de sneeuw, elke dag naar buiten.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 10:42

Mijn merries zijn 'zuurtjes', echte stal-miepjes.
Ik zet ze met mooi weer lang buiten, maar elke dag gaan ze twee keer per dag er ongeveer een half uur/drie kwartier uit. Met dit vreselijke weer hebben ze elk een Rambo regenjas.

Maar daar staan ze dan, als verzpen katjes met de kont in de wind en het hoofd hangend tussen de voorbenen. Ze bewegen echt niet meer dan strikt noodzakelijk in dit weer. En mijn merries staan dus VEEL LIEVER op stal....

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 22:33

Tos heb ik zo'n 3 uur buitengezet
Stond meneer lekker in de blub!
Vind hij heerlijk, hij kan ook op een stuk droog land staan, maar meneer gaat liever in de plassen trappen! Haha!

Zag er wel ruig uit, maantjes aan een kant, onder de blub en stoer in de plassen trappen!
Haha!