Dit is waarom ik nooit mijn paard aan een kind zou verkopen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Dit is waarom ik nooit mijn paard aan een kind zou verkopen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 23:00

Een vriendin van mij heeft haar paardje wegens ruimtegebrek aan een jong meisje verkocht. Met haar ouders erbij overigens. Ik heb altijd al geroepen dat ik ertegen ben om jonge kinderen een eigen paard te geven als ze weinig tot geen begeleiding krijgen van hun ouders. Waarom? Omdat ik vind dat kinderen niet goed kunnen beslissen over wat juist is voor het beestje. Omdat kinderen vaak niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel hebben... en zonder begeleiding van ouders gaat dat vaak mis. Nu ook, helaas, al bleek het aan het begin een erg leuke match.

Door omstandigheden (en waar de oorzaak ligt kan niemand zeggen) gaat het niet goed met rijden, en willen ze het paardje weer doorverkopen. Komt wel eens voor, zou je zeggen, niks mis mee. Mijn vriendin zou haar graag terug willen kopen, ware het niet dat ze vanwege ruimtegebrek is weggegaan, en ze dus geen stal meer vrij heeft.

Nu komt het 'leuke' stukje: Het wordt mijn vriendin kwalijk genomen dat het mis is gegaan met de paard. Ze ontvangt nu laster mail, waar je niet vrolijk van wordt.

Voorbeeldje? Paar quotejes uit de mail?

[size=9][size=9]- ik zal me ook never tot jouw niveau verlagen,ik verkoop het beest eerlijk zonder gelieg en bedrieg want wat zal ik me schuldig voelen als iemand anders op dat paard rijd,en dan iets breekt,of zelfs nog erger...

- ze geeft nu onverwachtste,gemeene,hoge bokken,waar gevaarlijke situaties uit voort kunnen komen je leest goed dat ik jou beschuldig,
dat je mij een gevaarlijk paard aan hebt gesmeert

- Nou je moest haar is zien, hoe mager en uitgemergelt ik haar kocht

- bij jou kon ze amper liggen in die box (met veelste weinig
stro,gooi er dan ook zaagsel in!) in die ieni-mini box...ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien als nu. Ze heeft een fijne stal,een lichtgewichts winterdeken en alles wat ze nodig heeft,het beste kwaliteitsvoer...

- dat schurftendeken wat je ons
hebt aangesmeerd over de telefoon,bij haar schuurplekken veroorzaakt

- Lekker ben jij, je hebt zelf kinderen,en dan durf je zo'n gevaarlijk paard aan mij te verkopen!

- Is er niet in je opgekomen wat er had kunnen gebeuren als ik zonder cap buiten had gereden

- Dan is mijn vraag waarom je dat paard in een mega-kleine box heb gedouwd,met veelste weinig stro omdat ze ervan eet,terwijl zaagsel ook een oplossing + warmte had kunnen bieden,en waarom smeerde je me dat ranzige winterdeken aan dat harstikke schuurt

- we dus bedonderd zijn. Het paard gaat weg, waarschijnlijk naar de handelaar,want wie wil er nou een bokkende ***knol hebben

- Eigelijk heb jij haar helemaal verpest op die manege,ze
word nu goed op de rechterhand getraind, want daar sprong ze heel moeilijk aan in galop en ontspande zich moeilijk.Dat kan alleen komen als er maar duf rondjes op haar gereden word aan de linkerhand.Stom stom stom
[/size][/size]

Nouja, je snapt het wel. Overigens ben ik daar vaak zat op stal geweest en hebben alle paarden het goed hoor. Maar wat moet je nou met zoiets? Ik heb het vage vermoeden dat dit alles buiten de ouders om gaat. Mijn vriendin heeft overigens niet gereageert op dit mailtje en er bestaat geen correspondentie van haar kant. Ze heeft tevergeefs geprobeerd de ouders aan de lijn te krijgen. De mails heeft ze aan mij doorgestuurd toen ik vroeg hoe de situatie nou was.

Wat vinden jullie hier nou van? Mijn vriendin is erg ongelukkig met de hele situatie. Ze dacht dat ze een leuk tehuis had gevonden voor de pony, dat dat niet goed ging, is al vervelend genoeg. Maar nu dit erbij, daar wordt je helemaal vrolijk van... Boos!
Is er iets wat je kan zeggen tegen zo'n kind om d'r aan dr verstand te peuteren dat ze helemaal fout bezig is? Of zouden jullie zeggen 'laat maar dat is gewoon nog een kind verspil geen moeite' (want ik ben natuurlijk weer zo dat ik me er druk om maak en wil dat dat kind inziet dat ze dit niet zomaar kan maken.....) Dat een jong meisje zoiets durft gewoon... daar kan ik niet bij....

En weer is mijn mening over jonge kinderen en een eigen paard bevestigd (ookal zijn er uitzonderingen) .... Frusty
Laatst bijgewerkt door Laura op 25-02-02 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:10

*****!!!!!!! Ik hbe hier geen woorden voor, zoiets schrijf je toch niet aan iemand! Sommige mensen.. Boos! Boos! Ik vind dit echt BELACHELIJK!! Je vriendin moet gewoon doorgaan en proberen die ouders aan de lijn te krijgen..

(Ff off-toppic: wat vind jij jonge kinderen? En hoe oud was dat meisje aan wie jouw vriendin haar pony had verkocht?)

Succes

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:14

Waarom zet je niet direct mijn naam erbij?

En trouwens,dit mailtje heb ik onder begeleiding van mijn moeder gestuurd Boos! En ja,de waarheid staat erin.Het is geen lastermail,het is overigens de enige mail die ik gestuurd had,om haar even goed aan haar verstand te peuteren,hoe ik over de situatie denk.Maar toen kwam er een mailtje van een ander meisje,naar mijn prive-emailadress die ze "ergens-vanaf-gekeken-had (waarschijnlijk)" en dus een 2e mail naar patricia,omdat ik vind dat ze hier zelf op moet reageren,en dit niet een ander moet laten doen.Als zei het zo goed weet,wat er wel of niet waar is,moet ze met keiharde en vooral goede argumenten te komen.Misschien dat ik het dan uit mijn hoofd haal.Maar ik heb geen 1 goed argument gehoord.Toen ik er de eerste keer vanafgegooid ben,lag het aan het voer,
toen ik er de tweede keer vanafgegooid was,lag het aan het voer.Yeah right,we hebben alles uitgetest met voer...Niet dus.Dan moet ze met een beter argument komen.En waarom heeft ze me over de telefoon dat deken aangesmeert,terwijl het vet schuurde bij Bogachka? Nu heeft ze een fijn winterdeken op.Als je alleen al aan haar borst kwam toen ze haar oude deken nog op had,had ze al haar oren achter in haar nek omdat het pijn deed.Ik heb het tuig,het voer,de plaatsverwisseling,het "klikt niet",allemaal uitgetest,maar ze bokt bij iedereen.We hebben er alles aan gedaan...maar niks schijnt te helpen.En de ene keer bokt ze wel bij "die oefening" en de andere keer doet ze helemaal niks en voert ze de oefening zonder problemen uit.Ze doet het niet alleen in galop,maar ook in draf en in stap (stap ben ik er op de weg afgesmeten)...Huh,misschien vind je het onverantwoordelijk een paard aan een kind te kopen,maar is het niet nog onverantwoordelijker een paard dat bokt in alle gangen,aan een kind te verkopen?

Tsssk

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:17

Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

Gaan we deze discussie weer krijgen? Nee toch he?!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:20

Als ik een paard koop, dan houd ik er altijd rekening mee dat er een periode van gewenning moet zijn tussen paard en ruiter. Deze periode kan een half jaar of nog langer duren, en mocht er in die periode iets voorvallen waardoor de nieuwe ruiter bang begint te worden voor het paard, kan deze nieuwe eigenaar de oude eigenaar daar niet verantwoordelijk voor maken. Door deze periode moet de nieuwe eigenaar heen, gunt hij of zij het paard en zichzelf die tijd niet, wil of durft niet te investeren in de relatie met het paard en verkoopt hem in die periode weer, toont dit van weining ruggegraat en is hij of zij dit paardje niet waard.

Als nieuwe eigenaar in zo'n situatie zou ik juist met de oude eigenaar in overleg gaan waarom deze reactie van het dier bij de nieuwe eigenaar voorkomt. Wat er anders wordt gedaan op de nieuwe stal. Of er veranderingen in het voer moeten worden gemaakt, of er lichamelijke problemen zijn. Daarmoet overal naar worden gekeken. En last but not least, moet er worden gekeken naar het kunnen van de ruiter. Als de ruiter het paard niet aankan, dan is de conclusie misschien het best gemaakt dat een ander baasje misschien beter voor het paard is.

In dit geval van duidelijke lasterpraat (gedaan met of zonder medeweten van de ouders) zou ik de ouders erop aanspreken. Aan hen de taak op hun kind te sturen en de basisprincipes van omgang met mensen bij te brengen. Zoiets doe je niet.

Maar realiseer je ook dat deze lasterpraat bij een kind nooit zomaar de kop opsteekt. Dat is ingefluisterd, door de omgeving, vrienden, of door de ouders. Verwacht van een kind geen ruggegraat om zich tegen "brainwashing" te verzetten.

Dus paard verkopen aan kinderen? Waarom niet. Terugkoopregeling? Altijd. Paard op proef? Met goed contract erbij.

Als ik die vriendin van jouw was zou ik het paard terugkopen. We gaan de zomer in en er is altijd wel de mogelijkheid om hem op een landje onder te brengen. En tegen de tijd dat het winter is komt er wel weer een oplossing.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:22

Gaaaap Gaaaap Oh gaat het daarom, nou ik blijf bij mijn standpunt, en ik ga me er verder niet mee bemoeien. Ik vind niet dat je iemand van zoiets kan beschuldigen als bokken!! Je hebt toch op haar proef kunnen rijden? Hmmz, ik ga me er toch weer mee bemoeien, dus Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:22

besef jij wel dat je een paard koopt op eigen risico.
het is en blijft een levend wezen, dat bij de ene ruiter braaf zal zijn en bij de andere ruiter niet.
beschuldigingen naar de verkoper zijn nooit terecht.
een andere omgeving, ander voer, een andere ruiter, zijn veel oorzaken waarom een paard anders reageert.
dat gezeur over die deken is onzin, of ze moet helemaal kaal geweest zijn.
als de combinatie niet klikt zoals jij het wilde, moet je niet achteraf de verkoper van vanalles beschuldigen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:27

Sunnylover schreef:
Waarom zet je niet direct mijn naam erbij?

En trouwens,dit mailtje heb ik onder begeleiding van mijn moeder gestuurd Boos! En ja,de waarheid staat erin.Het is geen lastermail,het is overigens de enige mail die ik gestuurd had,om haar even goed aan haar verstand te peuteren,hoe ik over de situatie denk.Maar toen kwam er een mailtje van een ander meisje,naar mijn prive-emailadress die ze "ergens-vanaf-gekeken-had (waarschijnlijk)" en dus een 2e mail naar patricia,omdat ik vind dat ze hier zelf op moet reageren,en dit niet een ander moet laten doen.Als zei het zo goed weet,wat er wel of niet waar is,moet ze met keiharde en vooral goede argumenten te komen.Misschien dat ik het dan uit mijn hoofd haal.Maar ik heb geen 1 goed argument gehoord.Toen ik er de eerste keer vanafgegooid ben,lag het aan het voer,
toen ik er de tweede keer vanafgegooid was,lag het aan het voer.Yeah right,we hebben alles uitgetest met voer...Niet dus.Dan moet ze met een beter argument komen.En waarom heeft ze me over de telefoon dat deken aangesmeert,terwijl het vet schuurde bij Bogachka? Nu heeft ze een fijn winterdeken op.Als je alleen al aan haar borst kwam toen ze haar oude deken nog op had,had ze al haar oren achter in haar nek omdat het pijn deed.Ik heb het tuig,het voer,de plaatsverwisseling,het "klikt niet",allemaal uitgetest,maar ze bokt bij iedereen.We hebben er alles aan gedaan...maar niks schijnt te helpen.En de ene keer bokt ze wel bij "die oefening" en de andere keer doet ze helemaal niks en voert ze de oefening zonder problemen uit.Ze doet het niet alleen in galop,maar ook in draf en in stap (stap ben ik er op de weg afgesmeten)...Huh,misschien vind je het onverantwoordelijk een paard aan een kind te kopen,maar is het niet nog onverantwoordelijker een paard dat bokt in alle gangen,aan een kind te verkopen?

Tsssk



Lieve schat, we hebben tijdens die discussie die we erover hebben gehad waar het aan zou kunnen liggen opgenoemd wat je allemaal zou kunnen proberen, en daar hoorde bij: kraker en verandering van voer. Lees goed: verandering van voer, en niet van ruiter.

Als ik dit zo lees heb je er echt niets van begrepen. Je hebt mij toen naar het adres van de kraker gevraagd, dat heb je gekregen en daar niets mee gedaan. Je wist niet dat teveel eiwit in het voer een paard hele rare bokkesprongen laat uithalen. Dat kan in stap in draf en in galop gebeuren. Je luisterd teveel naar de mensen op de manege waar hij staat. Je stopt hem vol met het verkeerde voer terwijl hij er knotsknettergek van wordt. Ik heb niet gezien dat je ook maar IETS hebt verandert, behalve de ruiter....Je probeert gewoon NIETS....
En het is heel makkelijk om dan de schuld bij een ander te zoeken...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-02-02 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:29

sunny, met alle respect hoor, maar ik heb nog steeds geen verslag of iets gelezen dat er iemand (kraker o.i.d.) naar de rug gekeken heeft

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:32

Nou Sunnylover!!!!

Als ik dit zo lees snap ik niet dat je je niet kapotschaamt!
Kwam jou moeder, of vriendin van je moeder niet ook op bokt??

Als mijn ouders zoiets zouden lezen dan was ik nog niet jarig hoor.

Afgezien van het feit of je gelijk hebt of niet (wat ik ten zeerste betwijfel) kun je zoiets echt niet maken.

Ik ga er verder niet op in want ik ken het verhaal van beide kanten niet.
Maar ik blijf erbij dat je je moet schamen!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:35

Sunnylover,

inhoudelijk wil ik me hier absoluut niet mee bemoeien, maar ik wil wel zeggen dat ik niet aan jou gedacht had toen ik dit bericht de eerste keer las. Niet echt handig dus van je. Maar wat mij betreft kan dit allemaal per PB, ik vind het iig niet interessant. Hoe gaat het met je arm trouwens?

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:35

Margreet,ik heb al tijden niet over Bogachka gepraat...Laura gaat er weer prive-dingen bijhalen... Gaaaap

Alles gaat onder begeleiding van mijn moeder,en heel veel andere mensen hebben mij zeer goed geholpen.Jah ik heb op haar proefgereden,
maar waarom lees jij niet eerst ff goed? Ik zei dat ze het de ene keer niet bokt,en bij de volgende keer wel.Dus.Misschien had ze in het begin niet echt de tijd gehad om te wennen,maar sinds ik op die manege sta...
Trouwens,sinds ze bij mij staat word ze goed getraind,zowel op de rechter als op de linkerhand.In het begin viel ze alsware in gallop.
laura,heb jij een telepatische gave ofzo? Dan is ie deze x niet erg goed...
Want alles,echt werkelijk alles,gebeurt samen met mijn moeder.
En *de vorige eigenaresse* heeft maar 3x of wat gebeld,waarvan 1x ingesproken met dat ze terug zou bellen *niet dus*.

Een medaille heeft twee kanten,hier mijn verhaal...maar *de vorige eigenaresses* verhaal heb ik nog niet gehad.Geen 1 duidelijk argument.

Slotje (ik heb overigens niet omd eze discussie gevraagt) Boos!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:36

1. ze krijgt geen voer met energie-aanwekkende stoffen Gaaaap

2. ze doet het de 1ne keer wel bij de oefening,en de andere keer niet.Puur uitproberen lijkt mij toch?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:39

en heb je nu alleens naar die rug laten kijken?

tatjana

Berichten: 268
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Leeuwarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:41

ik wil me nergens mee bemoeien hoor maar dit klinkt toch echt naar een paardje wat ergens last van heeft, misschien haar rug dat kan iid de kraker nakijken , haar zadel kan ook te klein/te groot zijn rare knobbels hebben of scheef liggen. Zelf wel eens op te kleine schoenen gelopen? word je ook niet blij van. Heb in je profiel gelezen dat het een arabier is en die hebben inderdaad weinig eiwit nodig zijn sobere paarden! En er zijn genoeg mensen op de wereld die je willen helpen om jullie samen nog een hele fijne tijd te laten hebben je moet alleen wel willen luisteren...
Zo ik heb mijn verhaalte gedaan hoop dat je er wat aan hebt.
liefs tatjana

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:43

Sunnylover schreef:
1. ze krijgt geen voer met energie-aanwekkende stoffen Gaaaap

2. ze doet het de 1ne keer wel bij de oefening,en de andere keer niet.Puur uitproberen lijkt mij toch?


Krijg ze energie-arm voer? Arabieren brok? Je zei dat ze de gewone brok kreeg van de manege. En dat is al teveel.

Als ze echt teveel energie heeft kan ze de ene keer ontploffen en de andere keer niet. Ik denk dat als er niets lichamelijks is, het veranderen van voer een wereld van verschil maakt. maar dan moet je zeker weten dat er niets lichamelijks is. En dat kan alleen een deskundig kraker je vertellen. En je moeder kan je wel (willen) begeleiden, maar is zij een deskundig kraker?

Trouwens wel erg makkelijk om een slotje te vragen omdat de discussie niet naar je zin is.

Bovendien niet erg netjes van je moeder om met je mee te doen aan zulke praktijken als gemene brieven te schrijven. Je moet leren dat volwassen mensen ook fouten kunnen maken, en dat is er één. Zo ga je niet met mensen om.

Mijn aanbod staat nog steeds: ik wil Bogaschka wel hebben, voor slachtprijs.... }>

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:44

ach laura je hebt helaas van die mensen denken dat ze alles weten en perfect zijn maar ondertussen niet naar de oorzaak kijken.
Fout van de ouders dat zeker maar zeer zeker ook van het kind. zonde van zo'n pony.
overgens heb ik ookal een aantal keren aangeboden om te helpen maar ik krijg geen reactie tja..
imo ligt het puur aan de rijkunst van de eigenaar helemaal omdat het paard daarvoor zo braaf was.
zegt genoeg toch!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:48

op verzoek plaats ik een slotje. Er wordt behoorlijk met modder gesmeten en das nergens goed voor. Er wordt toch niets bereikt met deze discussie
Laatst bijgewerkt door Heike op 25-02-02 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt