niet voorwaarts krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

niet voorwaarts krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 16:19

hoi,
Ik heb een verzorgpony, eerst reageerde ze meteen wanneer je haar aanspoorde, en nu moet ik heel hard trappen voordat ze sneller gaat lopen, een tik met de zweep helpt ook niet, alleen als je een goede harde geeft, dan gaat ze bokken, maar dan gaat ze wel sneller. Wie kan mij helpen, zodat ze weer op m'n been gaat reageren?
Groetjes Deborah


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:22

De oorzaak van de afstomping achterhalen, die eerst wegnemen, en dan weer verdertrainen.

Wat zegt je instructeur ervan?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 17:03

Sonja schreef:
De oorzaak van de afstomping achterhalen, die eerst wegnemen, en dan weer verdertrainen.

Wat zegt je instructeur ervan?


Ik krijg geen les, Bloos! omdat ik eerst op een manege reed(nog steeds), toen kreeg ik er een verzorgpony bij, en wilde ik wel les op m'n verzorgpony, maar omdat dat duurder was dan die manegelessen, en mijn zus ook les kreeg, mag dat niet omdat t dan te duur wordt. Dus kan niemand er iets van zeggen.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:08

Als je zo'n basis probleem niet alleen kan oplossen dan zou ik maar heel hard bij je ouders gaan zeuren om les Knipoog

Als het toch niet mag misschien kan iemand er dan met een longeerzweep achterlopen en je pony heel duidelijk maken dat been geven, actie betekend.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:26

Veel overgangen rijden en toch proberen kleine tikjes achter je kuit te geven als ze niet reageert!
Mijn pony reageerde ook bijna niet (ook niet op zweep) en door mijn hulpen klein te houden en constant overgangen te rijden reageert ze inmiddels al een stuk beter en ook goed op mijn zweep!

Dat trappen zou ik niet meer doen als ik jou was, want straks reageert ze echt nergens meer op..


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:43

Zoals Miesie zegt: veel overgangen rijden en niet meer trappen geven.
En consequent zijn.
Dus jij geeft been, ze reageert nog een keer been en zweepje erbij. Probeer ook veel schijnovergangen te rijden. Zo rijd ik elke dag mijn verzorgpaard los. Stap..paar passeb draf..stap...draven...bijna terug naar stap...vlak voor je paard gaat stappen been geven, zodat hij harde gaat draven. Ik ben daar elke dag wel een tijdje zoet mee. Is daarna wel fijner rijden, want dan hoef je elke keer maar een klein beetje been te geven.
Het zou ook wel fijn zijn als je les zou kunne krijgen. Dus toch even aan je ouders vragen.
Succes ermee.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:46

Ik zou m eerst na laten kijken door een va.... een pony die altijd goed aan het been is geweest en dat plots niet meer is in combinatie met bokken........ zou wel eens ernstig pijn kunnen hebben

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:46

Misschien zou je trouwens iemand kunnen vragen die misschien niet de papieren heeft om les te geven maar je toch wilt helpen tegen een kleine vergoeding...

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:49

Zoals ik het lees reageert de pony al helemaal niet meer, zelfs niet op hard trappen en een tik met de zweep, dan kun je dus ook geen schijnovergangen maken...

Ik denk dat er of een medisch probleem speelt of die pony speelt een spelletje met jou.
Als dat laatste het geval is dan zou ik iemand mee laten lopen met een zweep en zodra ze niet reageert op normale kuitdruk en tik laten verkopen.
Zo kun jij je hand rustig houden en je verder concentreren op je eigen hulpen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 17:52

gijsenkim schreef:
Ik zou m eerst na laten kijken door een va.... een pony die altijd goed aan het been is geweest en dat plots niet meer is in combinatie met bokken........ zou wel eens ernstig pijn kunnen hebben


Toen ik haar ging verzorgen, bokte ze al als ze wat harder moest draven, nu heb ik haar zover dat ze niet meer bokt in galop, daarna ging t een tijdje goed, maar ze ging steeds minder op mijn been reageren. K heb gister nog met haar gesprongen, dat vond ze kei leuk, en ze stapte, ik spoorde aan, ze zat in draf, ik spoorde haar nog een keer aan, en ze zat in galop, dus ik denk eigelijk dat het komt omdat ze t niet meer leuk vind Scheve mond ...

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 17:56

dione schreef:
Zoals ik het lees reageert de pony al helemaal niet meer, zelfs niet op hard trappen en een tik met de zweep, dan kun je dus ook geen schijnovergangen maken...

Ik denk dat er of een medisch probleem speelt of die pony speelt een spelletje met jou.
Als dat laatste het geval is dan zou ik iemand mee laten lopen met een zweep en zodra ze niet reageert op normale kuitdruk en tik laten verkopen.
Zo kun jij je hand rustig houden en je verder concentreren op je eigen hulpen.

ze reageerd nog wel op hard trappen, maar ik denk ook dat dat niet meer lang zal duren

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:57

Als je haar een tik geeft, waar geef je de tik?

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 18:07

miesie schreef:
Als je haar een tik geeft, waar geef je de tik?

op d'r kont

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:14

LovesSaartje schreef:
op d'r kont

Dat is dus echt fout!
Als je haar op de kont tikt, gaat ze idd bokken, ze maak je haar alleen maar boos!

Je drijft aan, dan IETS harder en als ze dan niet reageert een niet al te harde tik achter je kuit, dus zeg maar waar je ook drijft, dan snapt zij dat ze harder moet, maar met een tik op de kont maak je haar alleen maar boos!

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:15

Vaak helpt het om een tik op de hals te geven, dan bokken de meeste paarden niet. Heeft ze verder geen medische problemen, of zit haar zadel niet goed dat ze daardoor niet ruim kan bewegen? Je kan ook proberen met iets langere teugel te rijden, en als ze dan voorwaarts is langzaam de teugel weer oppakken met behoudt van druk. Succes!

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:17

horse_girl schreef:
Vaak helpt het om een tik op de hals te geven, dan bokken de meeste paarden niet. Heeft ze verder geen medische problemen, of zit haar zadel niet goed dat ze daardoor niet ruim kan bewegen? Je kan ook proberen met iets langere teugel te rijden, en als ze dan voorwaarts is langzaam de teugel weer oppakken met behoudt van druk. Succes!

Een tik op de hals slaat natuurlijk nergens op als we het over voorwaarts hebben!
Een tik op de hals geef je om een paard te straffen als je bijv van de hoefslag wil en je paard reageert niet op de buitenteugel, maar niet als ie niet reageert op je beenhulpen Verward

Ik zou als ik jou was toch echt iemand gaan zoeken die er een beetje verstand van heeft, die je gewoon een beetje kan helpen en tips kan geven, want je bent denk ik echt verkeerd bezig en dat wordt zo alleen maar erger...

horse_girl

Berichten: 1272
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:21

Nou sorry maar wij leerden altijd eerst om een pony een tik op de hals te geven om 'm voorwaarts te krijgen, en als je balans genoeg had kon je hem een tik op zn kont geven. Een tik op de kont kan ook dienen om je paard te straffen, dat ligt er net aan wanneer je die geeft. Ik zeg ook niet dat het helpt, ik zeg dat ze het miss kan proberen.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 18:25

miesie schreef:
Dat is dus echt fout!
Als je haar op de kont tikt, gaat ze idd bokken, ze maak je haar alleen maar boos!

Je drijft aan, dan IETS harder en als ze dan niet reageert een niet al te harde tik achter je kuit, dus zeg maar waar je ook drijft, dan snapt zij dat ze harder moet, maar met een tik op de kont maak je haar alleen maar boos!

ze heeft vroeger M gelopen, dus ik denk dat ze heus wel weet dat aansporen sneller betekend, of ben ik nou zo dom aan t denken? Scheve mond

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:28

Een tik op de kont dient altijd als straf lijkt mij...
Je paard wordt daar niet voorwaartser van, hij wordt boos of kan ervan schrikken, dan wordt ie wel voorwaarts, maar niet op de goede manier!
Als je een tik achter je kuit geeft verduidelijk je je beenhulp en dan gaat ie voorwaarts op de goede manier..

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:31

LovesSaartje schreef:
ze heeft vroeger M gelopen, dus ik denk dat ze heus wel weet dat aansporen sneller betekend, of ben ik nou zo dom aan t denken? Scheve mond

Niveau zegt niets.... Het gaat erom dat jij op niveau bent om dat eruit te krijgen..
En ik bedoel, bij die tik snapt ze dat ze sneller moet!
En misschien zegt in dit geval het niveau toch wel iets, ze wordt boos omdat jij haar op haar kont tikt, daardoor gaat ze bokken en ik denk dat als je gewoon na je beenhulp een tik achter je kuit geeft ze gewoon normaal voorwaarts gaat zonder in gevecht te gaan..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:43

Ik zou toch voor les gaan.............

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 18:57

gijsenkim schreef:
Ik zou toch voor les gaan.............

op zaterdag krijgt er een meisje les op haar, daar schijnt ze t ook te doen, maar ik weet niet wat hun er tegen doen ...

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:59

LovesSaartje schreef:
op zaterdag krijgt er een meisje les op haar, daar schijnt ze t ook te doen, maar ik weet niet wat hun er tegen doen ...

Misschien zou je elke week kunnen gaan kijken en als dingen aan de instructeur vragen! Dat kost geen geld...

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 19:41

miesie schreef:
Misschien zou je elke week kunnen gaan kijken en als dingen aan de instructeur vragen! Dat kost geen geld...

ik heb op zaterdag les op de manege, rond dezelfde tijd, dus dat gaat niet

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:47

Misschien moet je stoppen op de manege en verder gaan met privelessen???


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Ubermetrics en 63 bezoekers