[nh of andere oplossing...] wegrennen met meelopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

[nh of andere oplossing...] wegrennen met meelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 16:52

wat kan ik er tegen doen? als de kudde wegloopt gaat hij erachteraan, logisch natuurlijk, maar je houd hem echt niet.. dus wat kan ik er tegen doen om hem bij mij te houden?


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:54

ik neem een hengstenketting........ en een zweep Haha! Haha! Haha! Haha!

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:24

Dat is niet persee logisch hoor...Ik kan mijn pony´s gewoon pakken, loopt de kudde weg vinden ze dat niet leuk, maar blijven bij mij want ze hebben respect voor mij en dat betekend dat 1x EH zeggen genoeg is om ze lief te laten volgen

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:44

Het is de kudde instinct. De enigste oplossing is dat hij graag bij jouw wil wezen en dat je hem zelf heel consequent dan aan het werk zet. Dus waar hij echt snel moet reageren en dus geen aandacht kan of alleen kan geven aan de weg rennende paarden. Je paard moet dan al voldoende respect voor jouw hebben.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:45

Rydar moet nog ff aan je wennen... en daarbij is hij erg speels... geef het de tijd... Helemaal afleren zal hij het nooit maar t zal echt minder worden..

Zoals ik al zei zorg dat je hem ergens goed aan vast kan binden, als hij weet dat ie vast staat en niet weg kan houd t vanzelf op..

hengstenkettingen, bitten, zwepen en al die rotzooi heeft geen nut daar is ie absoluut niet van onder de indruk...

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:45

Zo gauw hij van je wegloopt, drijf je zijn kont weg, dan komt het hoofd weer naar je toe. (mits je dit eerst oefent terwijl je in een rustige omgeving bent...)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:46

Kom een paard hoort gewoon bij je te blijven......... er is zijn tijd en jouw tijd...... in zijn tijd mag hij bepalen en in jouw tijd bepaal jij

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:49

Ze vroeg toch juist een techniek om hem bij haar te houden wanneer hij weg wil lopen en eigenlijk te sterk is....?

Als hij van je afloopt, waardoor jij geen kracht meer op zijn halster kunt uitoefenen (of hij daar gewoon doorheen loopt) dan werkt het het beste om gewoon zijn kont van je af te drijven (tik op zn billen Tong uitsteken )

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:20

gijsenkim schreef:
Kom een paard hoort gewoon bij je te blijven......... er is zijn tijd en jouw tijd...... in zijn tijd mag hij bepalen en in jouw tijd bepaal jij


Beetje kort door de bocht. Nu gaat het hier wel om een ouder paard als ik het goed begrijp maar ze heeft hem nog maar kort. Het paard kent haar nog niet, is misschien wel helemaal niet gewent met een kudde te zijn.
Dan kan je het ook proberen met geduld en vertrouwen op te lossen ipv met een zweep en ketting.

En wat je zegt klopt wel, hij hoort idd bij je te blijven, maar wel zónder hulpmiddelen. En daarnaast is het de mens zijn fout dat hij het niet direct doet, dan is het niet zo fair het paard daarvoor op zn donder te geven.

Wat Calippo zegt is een goede oefening. Leer hem dat hij rust en beloning krijgt als zijn aandacht bij jou is, dus zijn hoofd naar je toe is.
Geef hem discomfort (achterhand wegdrijven) en op het moment dat hij beide ogen naar je toe draait adem je uit en sta je stil, hij leert zo dat dat het juiste is om te doen.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:24

Dat betekend dus dat het "oudere" paard geen goede opvoeding heeft gehad,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:03

gijsenkim schreef:
Dat betekend dus dat het "oudere" paard geen goede opvoeding heeft gehad,


dit "oudere paard" heeft een keurige opvoeding gehad maar is een fjord Schijnheilig dwars, speels, sterk en verschrikkelijk eigenweis...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:06

kweenie hoor maar ik heb veel fjorden meegemaakt en die deden wat ik wilde........

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:08

heeft niets te maken met opvoeding, genoeg paarden die bij een iemand braaf is, en iemand anders omver rennen. callipo's manier werkt idd goed je leert de aandacht bij jou te houden., daar heb je ook bij andere dingen veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:52

Het heeft alles met opvoeding te maken.
Toen ik Lisa kreeg was ze bijna 10 jaar en vreselijk verwend en wilde ze ook niet meelopen.
Na 3 dagen stevige "gebarentaal" liep ze prima mee ~~}>

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:03

Citaat:
Dat betekend dus dat het "oudere" paard geen goede opvoeding heeft gehad,


daar ben ik het echt totaal mee oneens! er staat bij ons een haflinger ook zo'n eigenwijs en die probeert je gewoon uit. Bij mij doet ie niks maar bij sommige als je de staldeur open doet loopt ie dwars over je heen naar buiten (een voorbeeld) het is puur hoe handel je op dat moment en wat is jouw reactie.

Een zweep en een ketting Verward nou dan zal ie vast graag bij je blijven...


Callipo haar oplossing werkt echt goed en wat ze erbij zegt is ook belangrijk, oefen dit eerst in een rustige omgeving OK dan!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 23:17

dank je, zoals al is gezegt heb ik rydar sinds donderdagavond en zal het ook wel zijn doordat hij mij nog moet leren kennen en het een vreemde omgeving is, zn kudde gevoel komt dan denk ik extra omhoog omdat het bij hun veilig is enzo. maar idd, hij hoort wel te luisteren.
vandaag heb ik een heel stuk met hem door de wei gelopen, gewoon met de klip aan het halster, deed ie heel braaf nu gelukkig, hij kan het wel zoals debo ook al zei(wist ik ook al).
maar goed, we zien wel even aan, als hij zo blijft als vandaag zal het wel goed gaan, en anders zal ik die oefening met kont wegdrijven is proberen als hij het weer is flikt..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 09:31

Kokopelli schreef:

Een zweep en een ketting Verward nou dan zal ie vast graag bij je blijven...





Je vergeet het woordje willen Haha! Haha! Haha!

Als ik bij mn paard ben heeft hij gewoon dat eventjes dat ik er ben te doen wat IK wil, de overige uren van de dag...... mag hij zelf indelen.

En ik maak liever een paard in een keer duidelijk waar de grens ligt dan dat ik weken lang moet foeien en niet stout zijnen.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:03

Denk idd ook dat het met de opvoeding te maken heeft. Mijn dame heeft nu ook een heel sterk oer/kudde gevoel door haar veulen. Maar de basisprincipes blijven toch echt wel bevestigd!

joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:38

Ik heb zelf ook fjorden. In december kocht ik er een die nog niet verkeersmak was enzo. Hij schrok dus nogal eens van verkeer. Dan ging hij ook met me rennen. Ik hield hem nog gewoon vast en op een gegeven moment stopte hij wel.
Maar dit is volgens mij niet jouw probeem toch?
Nou, wat hij ook deed was heel graag naar stal gaan (brokjes!). De wei is aan de overkant van de weg (ong. 300m lopen) Dan wilde hij dus ook naar de stal rennen. Dan deed ik het halster touw om zijn neus (iets lager dan waar de neusriem zit) zodat ik dat aan kon trekken als hij ging rennen. Daar heeft hij het heel goed van geleerd. Als xtra noodmiddel kun je je fjord aan zijn bovenlip trekken (is wel iets minder vriendelijk, maar dan moet hij maar luisteren.) Of je kunt er een zweepje bijpakken en dat voor de neus houden, maar als je paard bang is voor de zweep, werkt dat misschien alleen maar tegen.
Heb geduld, en streng en consequent zijn.
Suc-6 ermee Lachen

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 16:42

Of het nu wel of niet met de opvoeding te maken heeft, maakt niet uit, hij moet gewoon luisteren!

Ik lees dat je je pony pas sinds donderdag hebt, laat hem wennen en geef hem de tijd die hij nodig heeft, dat betekent niet dat ie zn eigen regels mag maken en niet naar jou hoeft te luisteren, maar verwacht niet teveel het is allemaal nog wat onwennig.

Als een paard achter zn kudde aan wilt, en echt wilt gaan....is ie weg dan houd je hem echt niet, daarom ben ik ervoor om een nieuw paard de eeste dagen op stal te houden en dat je als nieuwe eig. alleen met het paard bezig bent, dus niet bij andere laten. Als hij een beetje door heeft bij wie hij hoort, kun je hem bij de kudde laten en pas na een paar dagen opzoeken en hem er weer uit halen.

Een nieuw paard krijgt zoveel indrukken op zich af en weet zich in sommige situaties geen houding te geven, wat kent ie jou nou???
Een paar daagjes dat zegt hem helemaal niks.
Als jij dit soort acties over je heen laat komen, blijf jij die vage persoon voor hem, je moet indruk op hem maken, dus dat betekent duidelijk zijn, Nee is Nee en Ja is Ja en daar is geen tussenweg.
Nieuwe paard hebben veel houvast aan duidelijkheid in een nieuwe voor hun onbekende situatie als jij hem die duidelijkheid kunt geven, zal hij langzamerhand doorkrijgen dat jij veiligheid aan hem bied en deze zal hij zeker opzoeken.

Leer hem de eerste tijd niet alleen wat allemaal NIET mag, maar zeker ook wat WEL mag, alleen dan kun je hem voor je winnen.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:12

Ik denk dat Gijsenkim bedoelt beter een keer heel duidelijk dan tig keer voorzichtig vragen, waardoor je niet serieus wordt genomen. geloof me in de kudde gaat het ook zo. Dreigen en dan klats! na een of twee keer voor de hardleerse is bewegen van een oor al voldoende om afstand te houden. Geweldig gaaf gezicht. Het zijn in de groep ook altijd de minst dominante paarden die matten.

Toch is het heel belangrijk om vanaf dag 1 duidelijk te maken wat wel en niet kan. In het begin kun je dan best gebruik maken van een touwtje of ketting over de neus, maar hetzelfde als voor rijden geldt ook hier:
Kort terugnemen en weer LOS, desnoods elke seconde herhalen.

Wij zijn sinds enkele weken bezig met een driejarige verder beleren. En alleen aan een touwtje meelopen is nog een hele kunst zou ik zeggen. Ze heeft nu ontdekt dat (de achterkant van) het touwtje ook kan bijten en als je dus voorbij de begeleider loopt je zo een tik tegen je neus op loopt (touwtje voor de neus ronddraaien). En bij halthouden is het creeeren van mijn ruimte zeker zo belangrijk om dat ik anders een heel paard over me heen krijg. Dit doe ik door direct achteruit te zetten, heel duidelijk en belonen als ze dan blijft staan.

Ik heb dit al bij zeer veel jonge, matig opgevoede paarden gedaan en het heeft in zeer korte tijd resultaat. Mijn eigen paard blijft nu aan een doorhangend touwtje bij me en ik hoef zelden of nooit meer het bijtende touw te gebruiken. Zeer effectief omdat jij namelijk gewoon blijft doen wat je deed, doorlopen en toch het paard een tik op de neus krijgt doordat het doordramt.

Ook ik houd van de korte weg, oftewel duidelijkheid, dit geeft het beste resultaat.

succes


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 17:26

rydar loopt nu trouwens wel braaf achter me aan, pas was ik hem los aan het poetsen terwijl zn vriendje uit de wei werd gehaald en hij hinnikte alleen maar. denk dat het gewoon die eerste dag was dat hij veilig bij de kudde wilde blijven, want na die dag was het gewoon over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:27

Dus probleem opgelost?

Je suis Charlie.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 23:09

Heb ik even geluk dat Milka altijd netjes naar me toe komt Haha!:D

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 23:46

Milkaatjuh schreef:
Heb ik even geluk dat Milka altijd netjes naar me toe komt Haha!:D

rydar nu ook hoor(deed ie sowieso wel), en hij loopt nu heel netjes mee overal naartoe, bij zn vrienden vandaan. (ook los na het rijden ed.) Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers