oud? :(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

oud? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 21:51

vandaag met de les kreeg ik de opmerking; geef je hem wel brokken?
(mijn instructice)
die dacht dus dat ik hem geen brokken gaf
Frusty geef hem ong. 2 kilo per dag gemiddeld....

en toen zei ze: 'omdat ie al wat ouder is en zo dun wordt'

Boos! ouder!! 11 nog maar, dat is toch in de bloei van zijn leven.
hij kan er toch niets aan doen dat ie door zijn vorige baas niet dikker kan worden (veel te vroeg gecastereerd)
goh vond dit niet echt een gezellige opmerking, lijkt hij dan echt zo oud? Verward Boos!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:11

Troost je, ik rij op een echt bejaard paard. Die is namelijk al bijna 14!
Stokoud! Waar haal ik eigenlijk het lef vandaan om er nog op te gaan zitten?

Wees blij dat jouw paardje die leeftijd heeft bereikt (en 11 is echt niet oud!), de meeste paarden in Nederland worden niet ouder dan 7.

Lekker laten kletsen, doe ik ook, iemand die dat soort dingen zegt weet niet beter. (instructrice of niet)

Nulla tenaci invia est via

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:11

wat een rare opmerking zeg ze weet toch wel dat er paarden zijn die niet dik te krijgen zijn.maar je moet je er niet verder wat van aantrekken hoor jij weet hoe het zit en dat je er niks aan kan doen.en elf is echt niet oud.

groetjes

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:05

Oud???? Dan heb ik een stokoude pony Haha! Haha!, met haar bijna 17. Eigenlijk ben ik een enorme dierenbeul, ze wordt iedere dag gereden en ik spring er zelfs nog mee.......... }> Moet misschien toch Soest maar eens gaan bellen...... Okee nu even serieus, elf is echt niet oud. Sommige mensen vinden een paard al oud als 'ie tien is. jerai mag dan wel bijna 17 zijn, maar ze is drukker dan de meeste jonge paarden die ik ken, gewoon lekker laten banketstaaf dus. Ik ben ook van plan om op Jerai te rijden zolang ze het nog aan kan, al is ze 36, als ze er nog maar lol in heeft en het aankan. Op de manege waar ik vroeger reed stond een pony van 34, die nog minstens 1 keer in de week iemand eraf gooide. Extreme duivel

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:19

Ach Yentl, leg dit soort opmerkingen lekker naast je neer. 11 jaar is zeker niet oud voor een paard. Dan zal de pony van mijn dochter met haar 31 jaar in staat van ontbinding zijn bij zo iemand Afbeelding

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

dit slaat alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:23

`hooooo wacht even; mijn verzorgpony is 35 jaar en daar rijd ik nog steeds op !!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:30

Ik vind 2 kilo anders ook aan de karige kant hoor! mijn paard is even oud en krijgt 2x zo veel op een dag. Ik zou dus de dosis maar eens verdubbelen want jouw instructrice had wel een beetje gelijk.

De hond is de betere mens

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:34

maar desiree jij weet toch helemaal neit wat dat paard nodig heeft????

maargoed, 11 is helemaal niet oud. Mijn vriendin rijd met een pony van 17 (??) nog M dressuur en die voelt zich ook nog behoorlijk jong Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:41

een normaal gebruikspaard krijgt bij ons op stal rond de 4 kilo. Die instructrice zal het niet voor niets hebben gezegd. Dat paard zal er wel te mager uit zien in haar ogen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:56

Mijn paard krijgt net iets meer dan 1 kilo per dag.
En barstbijna uit zijn voegen. En energie heeft hij ook nog genoeg.
Maar hij krijgt wel ontzettend goede kuilvoer.
Maar mocht Kawa mager zijn krijgt hij echt wel 4 kg op een dag.
Dat is echt niet veel. Ik ken zelfs paarden genoeg die hard moesten werken en ook niet mooi vol waren die 6 kg kregen.
Dus wat meer brokken geven kan zeker geen kwaad.
Maar het heeft er verder niks mee te maken dat hij 11 is. En dat is zeker niet oud.
En dat een pony mager blijft als hij tevroeg gecastereerd is heb ik eerlijk gezegt ook nog nooit van gehoord.
Dus persoonlijk zou ik het advies van je instructrice ook eens opvolgen en kijken op de lange termijn of hij er wat voller van word.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:03

Mijn oudste (Donja) is nu 19! en al mag ze in leeftijd de oudste zijn, in gedrag niet.
Ze wordt nog veelvuldig bereden, springt veel, rijdt nog meer lange buitenritten, steigert als een rodeopaard die zijn berijder wil afgooien (alleen gooit ze je er niet af Haha! ) en wordt dit jaar weer gedekt.
Wat ben ik dan toch een dierenbeul dat ik haar dat aandoe!! Met mijn 1.80m op een fjordje van 1.36m!!!! Kan ik wel! En dan krijgt ze ook nog eens maar een halve kilo biks per dag en verder kuilvoer (meer biks en we galopperen nog sneller naar huis!!).
Ik kan haar maar beter op rust zetten die laatste 6 tot 10 jaar, dan kan ze lekker vervetten in de wei!!!! Ik denk dat ik dat maar doe. Dan laat ik haar gelijk niet meer bij de andere (jonge) paarden, dat kan haar oude hart niet meer aan denk ik............

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:17

queen is ook al 16 en krijt ongeveer 1,5 kilo op een dag vanwege de spieren maar ze krijgt ook nog mais en kuil dus queentje voelt zicht super en dat laat ze zich ook blijken ook

Love the life that you live, live the life that you love

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:29

Als je nagaat dat de gemiddelde leeftijd van rijpaarden maar 6 jaar is, is dat inderdaad oud. Maar nee, 11 is niet oud. Jur wordt ook 11 maar gedraagt zich nog steeds vaak als een 3 jarige. Ik vind ook niet dat je te weinig voert, maar je moet gewoon op het oog voeren, als hij meer nodig heeft, moet je meer voeren.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:32

Desiree schreef:
Ik vind 2 kilo anders ook aan de karige kant hoor! mijn paard is even oud en krijgt 2x zo veel op een dag. Ik zou dus de dosis maar eens verdubbelen want jouw instructrice had wel een beetje gelijk.


het is maar net wat het paard nodig heeft, zo weinig is het echt niet,als je bedenkt dat een paard een sober ddier is, en daarbij... een pony en een paard, goed hooi is beter dan veel brokken. En het verschil van arbeid ?

Renske is een paard krijgt nu als ze heeft gewerkt, denk ik a 3 kilo soms iets minder. maar ik voer daarbij wel lutzerne, en heel veel zemelen, met slobber en goed hooi.

geef ik haar dan ook te weinig.

je moet niet voeren met je hoofd! maar met je ogen, en dan doe je het goed.

Yentl youri is/was ook niet dik te krijgen 9 kilo perdag en nog steeds niet, zit in het paardje hoor !! nu is er een tatatovenaar geweest, en ik geef minder voer!!! maar youri is dik. Dus yentl trek je der NIETS van aan.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:35

het heeft er toch niks mee te maken wat andere paarden krijgen?
de 1 heet veeeel meer nodig als de andere en sommige worden dan moddervet.
net als haffies bijvoorbeeld die hebben maar heel weinig nodig.
slaat nergens op man 11 is toch helemaal niet oud!
en dat van geen brokken krijgen slaat ook nergens op hihi Haha!
je laat het paard toch niet verhongeren? misschien kan je bv 1/2 kilo per dag sport brok en 1/2 kilo per dag grasbrok doen.
jan en monique hebben volgens mij niet echt veel verstand van paarden terwijl ze een eigen stal hebben Verward want sommige dingen...net als dat in de trailer staan enz.

groetjes Pel Haha!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:45

Boogie*Girl schreef:
net als haffies bijvoorbeeld die hebben maar heel weinig nodig.

groetjes Pel Haha!


uhm, uhm, uhm ff of topic Lachen

de mijne krijgt bijna net zo veel als mijn biertje dat wel moet werken *LOL*


Yentl trek je der NIETS van aan.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:00

Ojee, ik zou hem maar gauw naar een rusthuis doen Yent, een paard kan elk moment dood gaan als hij 11 is!

Nou even serieus; 11 is echt niet oud, dan zit hij idd in de bloei van zijn leven! Er bestaan idd paarden die gewoon niet dik te krijgen zijn, bijvoorbeeld door te vroeg castreren zoals bij Ex gebeurd is. Scheve mond Dus, misschien is hij dun, maar zeker niet oud! Lachen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 18:05

het is dus wel zo dat hij niet (haast) dikker te krijgen is, ze zijn er al 4 jaar lang mee bezig geweest en het is niet gelukt.

ik vond idd de opmerking erg raar, oud..
en ze weet dat hij 11 is dus erg raar
trek me dr niets van aan Lachen

Desiree, het ligt er ook aan wat voor soort paard en hoe groot en wat voor werk hij doet.. het kan zijn dat jij elke dag traint, dat is heel wat anders dan

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 19:01

wjerdo"]
[quote="Boogie*Girl schreef:
net als haffies bijvoorbeeld die hebben maar heel weinig nodig.

groetjes Pel Haha!


uhm, uhm, uhm ff of topic Lachen

de mijne krijgt bijna net zo veel als mijn biertje dat wel moet werken *LOL*


Yentl trek je der NIETS van aan.
[/quote]

oke oke er zijn natuurlijk uitzonderingen maar ik heb het over het algemeen.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:05

heej luitjes

ehj ik wou ff wat zeggen over dat gedoe met oud zijn enzo.. Verward mijn pony is zelf 19 en ze ziet eruit als een paard van 3 en zo gedraagt ze zich ook ( vraag maar aan mirjam !!)(haha) dus het hangt echt ontzettend af wat voor een paard je hebt en wat hij /zij allemaal meegemaakt heeft .......of spreek ik nu arabisch ??toch ?? nou volgens mij is hier het deel van bokt hier wel mee eens !! eehj doei !

kus elsje

Ps :ben nu bij lotte vandaar dat ik onder lotte's naam typ.[/b]

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:16

Desiree schreef:
een normaal gebruikspaard krijgt bij ons op stal rond de 4 kilo. Die instructrice zal het niet voor niets hebben gezegd. Dat paard zal er wel te mager uit zien in haar ogen.


Sorry Desiree, maar nu ben ik het niet met je eens. Op mijn vorige en op mijn huidige stal krijgen ook de grote paarden zelden meer dan twee kilo op een dag. De meesten krijgen zelfs maar ongeveer een kilo in combinatie met 2x kuil per dag. Ze zijn geen van allen mager en sommige pony's en enkele paarden eerder iets aan de dikke kant. Ze worden vrijwel allemaal dagelijks bereden.
Mijn pony krijgt ook een kilo per dag, hij is 1,50 en krijgt nog een handje muesli gemengd met sportbrok met kruiden. Als ik hem meer geef wordt hij te druk, en nu ik iets minder heb gereden de laatste tijd is hij eigenlijk iets te dik. Hij is energiek genoeg!

Voor de meeste paarden in mijn omgeving is 1 tot 2 kilo dus echt genoeg naast voldoende ruwvoer. Meer brok is niet voor alle paarden goed. Niet echt natuurlijk voedsel namelijk... (spijsvertering niet gebouwd op brokken)

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:30

Desiree schreef:
Ik vind 2 kilo anders ook aan de karige kant hoor! mijn paard is even oud en krijgt 2x zo veel op een dag. Ik zou dus de dosis maar eens verdubbelen want jouw instructrice had wel een beetje gelijk.


volgens mij gaat het hier over een pony van nog geen 1.50 hoog. ik vind 2 kilo behoorlijk wat, eigenlijk. Mijn pony kreeg op 11 jarige leeftijd alleen een handje bix, die werd al dik al hij ernaar keek.
Hij is nu trouwens 24, dus ik vind 11 absoluut niet oud.

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:38

11 is zeker niet oud, ik ken paarden van in de 30 en die lopen nog net zo vrolijk als de jonkies!

over dat voer,kijk hoe ze eruit zien en voer ze daarop.
volgens het voerschema moet Carina 3kg per dag krijgen maar Carina krijgt nog geen halve kilo per dag, arm paard Knipoog

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Wilma

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 20:50

11 jaar is echt heel jong, ik rij op een pony van 24, of 25. maar dies nog heel fanatiek hoor Lachen

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:13

iemand is zo oud als hij zich voelt... Knipoog

Het leven is een gebakje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, amber15, gillian, Lisette1987, Mark0919, rocky_1995 en 51 bezoekers