raar gevoel over *mijn paradijsje*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

raar gevoel over *mijn paradijsje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 18:26

Bram staat er nu pas drie dagen, maar toch heb ik er een raar gevoel over. Ik heb de hele stal ingericht en alles is klaar, en alles heeft z'n plekje. Maar het voelt niet lekker, ik weet niet waarom. Bram staat continu te gillen, te stampen en te draaien in z'n stal. Hij heeft amper oog voor z'n eten. Het is even gauw een hap, en dan weer naar buiten kijken en gillen. Hij is zo gigantisch druk, echt het tegenover gestelde van toen hij op de manege stond.
Continu draait de vraag " heb ik er wel goed aangedaan" door mijn hoofd. Mij is heilig overtuigt dat bram gewoon rust nodig had, en op zichzelf moest komen om beter te worden. Maar hier heeft hij geen rust, hij draait af en toe helemaal door. Alleen wanneer hij buiten aan het hek vast staat met een emmer voer is hij rustig. In z'n stal absoluut niet. Hij kan nu gewoon niet het land op, want het is te nat. Ik ga nu 2x per dag ongeveer een uur wandelen, en laat hem dan grazen in de berm. Maar meer beweging kan ik hem niet geven i.v.m dat hij ziek is. Ik snap alleen niet waarom ik me er zo rot over voel. Ergens knaagt een gigantisch schuldgevoel. Ik heb hem weg gehaald uit zijn vertrouwde omgeving, en zet hem in een vreemde stal met alleen uitzicht op ellen lange poldergebieden. Verder geen contact met auto's, mensen,dieren of wat dan ook. Als ik er ben kan ik wel janken, ik weet niet waarom. Ik heb zo'n medelijden met hem, terwijl hij het er eigenlijk super moet hebben nu. Hij krijgt genoeg aandacht, heeft altijd een schone warme stal, genoeg te drinken, 2 x een lekkere voerbeurt en 2x een poetsbeurt.
Ik snap het af en toe gewoon niet.
Voel gewoon twee soorten stemmingen...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:31

Nou... dan zou ik naar de positiefste stemming luisteren! Volg je (paarden)gevoel! Het kan best zijn dat hij zijn vriendjes mist en erg moet wennen aan zijn nieuwe omgeving... staat hij nu helemaal alleen zonder paardenvriendjes? Kun je dan niet een bokje bij hem zetten dat hij toch continue gezelschap heeft?

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:44

Ik denk inderdaad dat Bram zijn stalgenoten mist. Is er inderdaad geen mogelijkheid om er een geit of een shetlander bij te zetten, zodat hij zich niet zo alleen voelt? Ik weet dat Marlou ook niet alleen kan zijn, maar jij had dit van Bram natuurlijk niet verwacht. Veel paarden hebben dat hoor, die houden van gezelschap, een geit of een andere pony geeft ze houvast en rust. Heb je Bram ooit wel eens ergens alleen gehad? Hoe was hij als je alleen ging rijden? Was hij dan drukker dan met andere pony's erbij? Dat zijn dingen waar je bv. aan kan merken dat hij niet graag alleen is. Het kan ook zijn dat het went, dat hij hier ook rustiger wordt, zeker als hij straks wel naar buiten kan. Je zit in een moeilijke situatie, je denkt het beste voor je pony te doen, maar hij lijkt het er nog niet erg mee ens te zijn. Soms schijnt het ook te helpen als je een radio zachtjes aan zet, of een spiegel op een afstandje van de box op te hangen, zodat het lijkt alsof hij een maatje heeft. Veel succes en ik zou toch proberen hiermee door te gaan, grote kans dat hij straks gewend is en dat je weer heel blij bent met je stekkie.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:49

Mijn shetje staat ook alleen. Ik laat de radio meestal aan ( wel zachtjes), en als het mooi weer is gaat hij overdag in de paddock. Achter zijn paddock staan schapen of koeien.

Ik denk dat hij z'n vriendjes en oude omgeving mist. Ik weet niet of het mogelijk is maar kan je hem niet af en toe gezelschap geven van een geitje of een pony. Ik heb mijn shetje gewoon iedere dag een uurtje meegenomen naar de pensionstal waar hij vandaan kwam, die is maar 2 minuten lopen bij mij vandaan.
Toen ik mijn shetje pas thuis had staan zag ik dat hij z'n oude omgeving miste, hoewel hij het bij mij veel beter was. Dan ga je toch twijfelen.

Ik denk dat Bram na een paar dagen/weken vanzelf weer rustig word. Niet ieder paard went even makkelijk aan een nieuwe omgeving.

17 mensen vinden dit leuk

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:46

Hij moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en situatie!
Geef hem een week de kans, is er nog niks verbeterd, dan kun je nog altijd gaan kijken wat er anders kan!
Als ik dat zo allemaal hoor, heeft Bram het gewoon super hoor!
*LOL*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:02

Cerise is net als jouw Bram ook zo'n 'hyperpaardje'.
Bram moet gewoon nog erg wennen.
Zoals jij het beschreef, zo reageerde Cerise in het begin ook.
Wat ik er aan deed: veel buiten zetten, dat ze lekker zich af kunnen reageren (in wei of buitenbak, het liefst de hele dag), en verder niet teveel krachtvoer, en ik weet niet of je Bram longeren kan, of mag hij dat niet vanwege zijn klachten?
Eventueel zonder longe door de bak laten galopperen?
Dan is hij ff lekker 'z'n ei kwijt'.
Verder heb ik als afleiding nog in de stal: zo'n "Lik-it"-liksteen, die je ophangt aan het plafond of balk bovenaan, ergens achterin de stal bijv., zodat hij er tegenaan kan likken, de liksteen schommelt dan, en is een soort 'snoep-speeltje'.
Is bij Cerise erg goed bevallen!
De deken die hij in zijn vorige stal altijd ophad, bijv. een uitrijdeken of zo, kun je vlakbij zijn stal hangen, niet zodat hij er aan kan knabbelen... Die ruikt naar die vertrouwde tijd en misschien geeft het wat rust, ik heb geen idee hoor, maar je kunt het proberen. Of een jas van jezelf in de buurt hangen, ruikt-ie jou.
Heel veel sterkte en Bram zal vanzelf rustiger worden hoor!
Bij een paardje als hij duurt dit gewoon wat langer.


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:07

Inderdaad, een radio kan heel lekker werken. Is er toevallig niet een shetje in de buurt dat alleen staat ofzo? Als bram eenmaal gewend is, het weer wordt beter en hij kan in de wei; dan heeft hij een paradijs!

Kortom... het komt wel goed, maak je maar geen zorgen.....

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 13:05

Bedankt voor de reactie's. Vandaag heb ik besloten om bram weg te halen. Ik kwam vandaag bij z'n stal en die was helemaal onder gelopen.Hij stond de dansen in de blubber en natte stro en glibberde elke keer uit op de gladde ondervloer. hij staat tot ruim over zijn hoeven in de nattigheid en zooi ( in zijn stal nog wel) Hij kan in geen andere schuur of wei staan, dus dit is de beste oplossing.
Helaas blijkt mijn paradijsje toch niet zo'n paradijs te zijn.
Ik ga vanmiddag kijken op een pensionstal waar ook andere paarden staan ( en stuk of 5/6) en waar hij altijd, weer of geen weer, elke dag naar buiten kan ( hetzij in de paddock, hetzij in het land)
Jammer dat het zo moest lopen.....

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:12

Dat is zeker jammer voor jou en voor Bram, maar ik dacht iets gelezen te hebben over een merrie die erbij kwam te staan?
Is het niet de moeite waard om daar op te wachten?

Ik heb de situatie niet gezien en voel natuurlijk niet wat jij voelt........

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:25

Afgelopen zondag hebben we bij ons op de stal een nieuw paard gekregen (een opi van 25 jaar Lachen ) en vandaag had ik voor het eerst de indruk dat ´ie iets "rustiger" werd. Ik denk dat jou paardje aan de nieuwe omgeving moet wennen, ten tweede dat ´ie het absoluut niet leuk vindt dat hij alleen is Boos! (is idd NIET GOED voor een paard/pony). Als z´n stal steeds onder water staat, zou ik hem daar ook als de sodemieter weghalen!!!
Is daar niets aan te doen? Is er nergens een ander paardje te vinden wat je bij hem hem kan stellen??? Succes!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 17:46

hoi!!

klopt, er zou inderdaad een paard bij komen, of eigenlijk een shetlander. Maar aangezien bram nu niet het land op kan, en constant op stal staat, kan deze er ook niet bij. Vanacht is dus de stal gedeeltelijk onder gelopen en het is gewoon een grote blubber zooi.
Morgen middag gaat hij naar een mini pensionstal in Eemdijk. Waar hij zelfs in deze weersomstandigheden in de buitenbak kan wandelen, en hij heeft een geweldig mooie stal! Er staan 6 paarden en 1 pony. Prima oplossing Haha!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:49

Wat een mooie oplossing. Maar zit je niet vast aan het huurcontract van de wei ofzo? Krijg je daar geen problemen mee?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 17:50

Van al dat gezeul en gesleur zal hij ook niet echt opknappen denk ik.
Maar dit klinkt ook niet echt ideaal, dus je hebt weinig keus. Ik hoop dat deze verhuizing wel goed uitpakt en dat hij eindelijk tot rust komt.

Nulla tenaci invia est via

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 21:11

Jammer dat je paradijsje toch niet is wat je er van verwachtte. Een ondergelopen stal is inderdaad niet niks. Jij ligt nietsvermoedend in je warme bedje en ondertussen staat Bram te soppen in zijn stal. Daar kan jij natuurlijk niets aan doen, ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik kan me voorstellen hoe je vanochtend geschrokken moest zijn toen je Bram zo zag staan. Ik vind het wel jammer dat die boer daar niets over had gezegd. Die had het vast wel kunnen weten, die komt gerust wel vaker bij die stal met slechte weersomstandigheden. Wel goed dat je de knoop hebt doorgehakt en nu kiest voor een pensionstal. Lekker dat hij daar droog ( de ondergrond dan) naar buiten kan, andere paarden om zich heen heeft en een knappe stal voor 's nachts. Ik hoop voor je dat Bram daar zijn draai snel vindt, doe je wel voorzichtig met het bij elkaar zetten van vreemde paarden? Waar je het eerst stond kon Bram het ook niet zo goed vinden met de anderen in het land, toch? Laat hem daar maar rustig wennen en dan is dat toch gewoon je echte paradijs? Ik wens je veel succes op je nieuwe stal! Haal trouwens wel al je gekochte en gemaakte spullen uit je stal, nu heb je er misschien geen zin in, maar later baal je ervan als je goede spullen hebt achtergelaten en laat je het maar zo. Je weet nooit of je er later nog eens gebruik van kunt maken en of je er anders iemand anders blij mee kan maken. Dit weet ik uitd eigen ervaring, dus doen! Nogmaals succes!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 14:14

K*t voor je! Misschien voelt Brammie zich nog niet helemaal en is het een kwestie van wennen. Toen ik voor de eerste keer van stal verhuisde was Telles ook totaal over de zeik. Hij hinnikte en deed heel raar. Er was met Telles ook geen land mee te bezeilen met rijden heel frustrerend. Misschien heeft Bram dit ook wel en is het wennen. Je hebt hem wel van zijn eigen vertrouwde plekkie vandaan gehaald en nu ineens staat hij alleen in een stal en niet met zijn eigen vertrouwde buren. Misschien dat dat het is?? Verward Verward . Ik zou het verder anders zou ik het ook niet weten Lachen Succes ermee dat zoiezo.

Greetzz,

Tamaar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers