Toch niet goed: heel slecht nieuws gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Toch niet goed: heel slecht nieuws gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 20:26

Naar aanleiding van dit topic:

[VvdD] Rare dag, gelukkig goed afgelopen

Gister was dus de da langs geweest, niet mijn vaste da, maar een andere van dezelfde kliniek. De reden was dat Nagoya niet met haar achterbenen wilde lopen en koorts had (uitgebreidere uitleg staat in `t andere topic).

Het eerste waar ik en ook de da aan dacht was spierbevangheid, maar Nagoya was totaal niet overgevoelig aan haar spieren en na 2 uur was de koorts weg en liep ze weer normaal, dus het oordeel was: misschien een virusje.

Ik zou vandaag de kliniek bellen om te zeggen hoe `t ging. Ik had het idee dat alles weer normaal was: Nagoya had geen koorts, was vrolijk, had een zéér goede eetlust, liep normaal ... M`n vaste da belde echter zelf, voordat ik hem had gebeld. Hij vroeg of ik niet voor de zekerheid bloed wilde laten prikken, om 100 % zeker te zijn dat ze niet spierbevangen was. Na even met mijn ouders (& financiele ondersteuning) te hebben overlegd, hebben we bloed laten prikken. M`n vaste da kwam dit doen en toen hij die vrolijke Nagoya zag zei hij ook: waarschijnlijk was het een virusje, ik schat de kans dat ze spierbevangen is heel klein in als ik haar zo zie. Maar voor de zekerheid toch maar even bloedprikken.
Nog geen halfuur nadat hij van stal was vertrokken, belde hij met de uitslag. Nagoya is spierbevangen en niet zo`n beetje Verdrietig . Een aantal waardes waren zo hoog dat het apparaat ze niet meer kon aangeven . Ik weet niet meer welke waardes en hoe hoog ze waren, toen ik de da aan de telefoon had, kreeg ik zoveel (onverwachte) info, dat ik niet deze niet heb onthouden.
Nagoya krijgt nu medicijnen en ik heb een heel schema met voer- en beweging instructies. Volgende week is de tweede keer bloed prikken en daarna moet dat waarschijnlijk nog een paar keer..
De da zei dat het waarschijnlijk met de voeding te maken had en `t weer en dat het niet aan de hoeveelheid beweging ligt, die ik Nagoya geef. Ik doe nl niet nog niet zoveel met haar: ik ben sinds een paar weken rustig begonnen met beleren.. Ook zou `t kunnen dat ze weer heeft zitten racen door de wei, er zijn nogal veel horzels op het moment en daar is ze niet zo dol op..
Ik baal ontzettend en ik heb medelijden met m`n meisje Ach gut . Ze is dol op veel eten en veel rennen en nu mag ze dit alletwee niet meer Scheve mond ..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


nielsforever
Berichten: 719
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:31

Heej meis dat is geen goed nieuws heeej.Ik hoop dat ze er snel bovenop is en dat jullie dan weer vrolijk verder kunnen rijden.Je zal wel geschrokken zijn he?Geef je haar een extra dikke knuffel van mij?Veel beterschap hoor.

Bart..we zullen je missen r.i.p

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:34

Ow jee das erg!
En wat raar dat ze zo vrolijk deed.
Bij ons op stal was ook een paardje met spierbevangenheid en die kon geen stap meer verzetten.
Ik wens je veel sterkte ook voor je paardje!!

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:21

Mag ik eens vragen wat je dan voerde?

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:22

veel suc6 ...wat voel je je rot als je paardje iets mankeert he!
Maar hou de moed er in !

Carpe Diem

Kiki +13-04-05

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:42

Kan iemand mij uitleggen wat precies spierbevangen is? Blond
Wat zijn de oorzaken, wat zijn de kenmerken en hoe weer te genezen?

Steefje: Heel veel sterkte en beterschap met je paardje!

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:27

Och veel sterkte met je paardje... Ach gut

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:07

Citaat:
Kan iemand mij uitleggen wat precies spierbevangen is?
Wat zijn de oorzaken, wat zijn de kenmerken en hoe weer te genezen?


Als een paard goed spierbevangen is dan kunnen ze bijna geen stap meer verzetten. Dit kan komen door bijv een teveel aan eiwitten.
(Jong gras of ander voer)
Het is te genezen door je paard eerst op rust te zetten en niet meer teveel eiwitten laten eten. Dat paardje bij ons op stal kreeg het van het jonge gras. En geen beweging.
Later de beweging weer langzaam opbouwen als je gaat rijden.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:38

Bedoel je dat je paard maandagziekte heeft (is dat hetzelfde als spierbevangen?), want zoals lautjuh85 het beschrijft lijkt het meer op hoefbevangen, dat krijgen ze vaak van jong gras.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 13:05

Bedankt voor jullie reacties..
Met Nagoya gaat `t "op het oog" goed, ze is alleen erg hinnekerig omdat Lightning en Caja op wei gaan en zij dus in d`r uppie binnen staat..
ze had wel een beetje verhoging vannochtend, maar een uurtje na haar medicijnen (o.a. koortsverlagend, was dit weer weg).

lautjuh85"]
En wat raar dat ze zo vrolijk deed.
[/quote]

Ja, dat vond ik ook vreemd. Ze was ook niet echt sloom of duf, ze kon alleen niet lopen met haar achterbenen..


[quote="Soxje schreef:
Mag ik eens vragen wat je dan voerde?


Tuurlijk Knipoog .
Nagoya krijgt s`ochtends om half 8 3/4 kg onderhoudsbrok. Rond 9 uur/ half 10 gaat ze de wei op, alleen bij heel slecht weer blijft ze op stal, dan krijgt ze `n plak hooi. Voor 17:00 uur wordt ze binnen gezet en om 17:00 uur krijgt ze weer 3/4 kg onderhoudsbrok. Om 22:00 krijgt ze zemelen met een paar handjes gerstemengeling er doorheen en hooi (ik geloof 1 of 2 plakken).

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 13:08

patos schreef:
Bedoel je dat je paard maandagziekte heeft (is dat hetzelfde als spierbevangen?), want zoals lautjuh85 het beschrijft lijkt het meer op hoefbevangen, dat krijgen ze vaak van jong gras.


Zo staat `t op de site van mijn da beschreven:

SPIERBEVANGENHEID

Herkennen en behandelen van spierbevangenheid
Spierbevangenheid is een aandoening die ook wel als "tying up" of maandagziekte bekend staat. Met name de laatste benaming geeft de kern van de aandoening mooi aan. In de tijd dat paarden nog hoofdzakelijk voor het dagelijkse werk op het land werden gebruikt kwam de aandoening meestal op maandag voor. Tijdens het begin van het werk na de rustdag in het weekend, werden de paarden stokstijf en konden niet meer verder.

Ontstaan
De aandoening is het gevolg van een te grote hoeveelheid energie die zich in de spiercel heeft opgehoopt. Dit komt voor op momenten dat het paard met het voer (grote) hoeveelheden energie opneemt, maar dit niet hoeft te gebruiken voor het verrichten van arbeid. De energie uit het voer wordt dan opgeslagen als "reserve energie", voor als er weer arbeid verricht moet worden.

Om te kunnen worden gebruikt voor het bewegen, moet de opgeslagen energie eerst verbrand worden. Deze verbranding vindt onder normale omstandigheden plaats door gebruik te maken van zuurstof dat in de spieren aanwezig is. Als er echter heel veel reserve energie moet worden verbrand, is er niet voldoende zuurstof en vindt de rest van de verbranding zonder zuurstof plaats. Bij deze vorm van verbranding wordt zuur gevormd dat de celwanden kapot kan maken. U kunt het gevoel bij uw paard dan het beste vergelijken met ernstige spierpijn bij uzelf.

Symptomen
Tegenwoordig komt spierbevangenheid nog veel voor, met name in de vorm die zich minder extreem uit en die we "tying up" noemen. Bijvoorbeeld op de dag na een concours of na zwaar werk in het weekend. Het uit zich door het stijf gaan lopen, zo'n 10 tot 20 minuten na het begin van het werk. Vrijwel altijd is aan dit werk een periode van (relatieve) rust voorafgegaan zonder dat de hoeveelheid voer is teruggenomen. Paarden op een hoog specifiek trainingsnivo zijn namelijk gevoeliger; de marge is bij verandering zeer krap. Dit kan dus al snel gebeuren als u een paar dagen niet rijdt door bijvoorbeeld ziekte of feestdagen. Oppassen dus! De symptomen bij ernstige spierbevangenheid zijn: het paard wordt volledig stijf, gaat zweten, heeft een versnelde ademhaling, pijnlijke rugspieren en soms zien we rode urine. Verder zien we vaak dat het stro in de stal naar de achterbenen is gekrabd.

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:10

Heel veel sterkte met je paardje...
Duurt het lang voordat zoiets is genezen, en kan ze het dan vaker krijgen?

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:19

Steefje schreef:
Zo staat `t op de site van mijn da beschreven:

SPIERBEVANGENHEID

Herkennen en behandelen van spierbevangenheid
Spierbevangenheid is een aandoening die ook wel als "tying up" of maandagziekte bekend staat. Met name de laatste benaming geeft de kern van de aandoening mooi aan. In de tijd dat paarden nog hoofdzakelijk voor het dagelijkse werk op het land werden gebruikt kwam de aandoening meestal op maandag voor. Tijdens het begin van het werk na de rustdag in het weekend, werden de paarden stokstijf en konden niet meer verder.

Ontstaan
De aandoening is het gevolg van een te grote hoeveelheid energie die zich in de spiercel heeft opgehoopt. Dit komt voor op momenten dat het paard met het voer (grote) hoeveelheden energie opneemt, maar dit niet hoeft te gebruiken voor het verrichten van arbeid. De energie uit het voer wordt dan opgeslagen als "reserve energie", voor als er weer arbeid verricht moet worden.

Om te kunnen worden gebruikt voor het bewegen, moet de opgeslagen energie eerst verbrand worden. Deze verbranding vindt onder normale omstandigheden plaats door gebruik te maken van zuurstof dat in de spieren aanwezig is. Als er echter heel veel reserve energie moet worden verbrand, is er niet voldoende zuurstof en vindt de rest van de verbranding zonder zuurstof plaats. Bij deze vorm van verbranding wordt zuur gevormd dat de celwanden kapot kan maken. U kunt het gevoel bij uw paard dan het beste vergelijken met ernstige spierpijn bij uzelf.

Symptomen
Tegenwoordig komt spierbevangenheid nog veel voor, met name in de vorm die zich minder extreem uit en die we "tying up" noemen. Bijvoorbeeld op de dag na een concours of na zwaar werk in het weekend. Het uit zich door het stijf gaan lopen, zo'n 10 tot 20 minuten na het begin van het werk. Vrijwel altijd is aan dit werk een periode van (relatieve) rust voorafgegaan zonder dat de hoeveelheid voer is teruggenomen. Paarden op een hoog specifiek trainingsnivo zijn namelijk gevoeliger; de marge is bij verandering zeer krap. Dit kan dus al snel gebeuren als u een paar dagen niet rijdt door bijvoorbeeld ziekte of feestdagen. Oppassen dus! De symptomen bij ernstige spierbevangenheid zijn: het paard wordt volledig stijf, gaat zweten, heeft een versnelde ademhaling, pijnlijke rugspieren en soms zien we rode urine. Verder zien we vaak dat het stro in de stal naar de achterbenen is gekrabd.




Ok, ze heeft dus maandagziekte. Nou, uit je verhaal krijg ik het idee dat het niet om een heel ernstige vorm gaat. Belangrijk is om in de toekomst, wanneer je de training weer rustig opgebouwd hebt, veel aandacht te schenken aan de warming-up en cooling-down. In de winter wanneer de paarden minder gras krijgen en meer brok, kan het verstandig zijn om een gedeelte van de brok te vervangen door maiskiemolie. Het geeft energie, maar bevat niet of in mindere maten de stoffen die maandagziekte veroorzaken.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:22

griebels schreef:
Heel veel sterkte met je paardje...
Duurt het lang voordat zoiets is genezen, en kan ze het dan vaker krijgen?


Meestal is het een kwestie van twee weken boxrust met een paar rondjes stappen aan de hand per dag. Daarna moet je heel rustig opbouwen, in totaal ben je er wel 2 tot 3 maanden zoet mee, maar dan is je paard wel weer helemaal in topconditie. Ze zijn er wel gevoeliger voor als ze het een keertje hebben gehad, je zal er altijd extra op moeten blijven letten. Er zijn gewoon paarden die je zo'n beetje onbeperkt brok kunt blijven voeren en laten stilstaan zonder dat ze maandagziekte krijgen, andere krijgen het al van verandering van voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:38

wat naar zeg nu maar hopen dat het goed komt en heel veel sterkte! Ach gut

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:14

Wel goed dat ze vitamine E + selenium krijgt!
Is zeker goed voor de spieren.. let wel op de toegestane hoeveelheid!
Veel sterkte en succes.

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:21

mijn paard heeft een toendertijd nog illegaal middel gehad... na 2 weken was zo goed als over. Ze heeft het erna nooit meer gehad!Had het idee dat het allemaal erger lijkt en klinkt dan als het is. Gewoon rustig aan blijven doen.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:09

Dat is inderdaad geen leuk nieuws, ik moest ook direct aan maandag ziekte denken toen ik je verhaal las.
Maar goed dat je nog bloed hebt laten prikken.
Hopelijk gaat het snel over, ik zal in ieder geval duimen voor je.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:17

Jeetje, wat een naar nieuws voor jou en je arme paardje. Zo zielig ook dat ze nu het land niet op mag. Veel sterkte en hopelijk herstelt ze snel.

The greatest threat to wildlife is assuming someone else will save it.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:23

patos schreef:
Bedoel je dat je paard maandagziekte heeft (is dat hetzelfde als spierbevangen?), want zoals lautjuh85 het beschrijft lijkt het meer op hoefbevangen, dat krijgen ze vaak van jong gras.


Spierbevangen is hetzelde als maandagziekte Knipoog

Mijn paard heeft het ook gehad en is er nog steeds gevoelig voor. Mocht je meer info willen hebben kun je me altijd pb-en Steefje! Met Omar gaat het nu gelukkig hartstikke goed met zijn spieren en hij zit goed in zijn vel mede dankzij de fysio die hem heeft behandeld en de paardenmasseuse OK dan! Voer aanpassen aan arbeid en het trainen langzaam op en afbouwen en stress situaties vermijden. Te snel afkoelen is ook heel erg slecht en je moet heel erg uitkijken met eiwitten.

Ik schrok me destijds ook rot toen ik het hoordde van mijn DA want Omar's waarden waren ook zo hoog dat de meter het niet aankon. Maar echt er is hoop!! PB me maar als je meer wil weten.

Succes!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:33

Sterkte meid!!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 22:31

Bedankt voor jullie reacties..
Het is echt fijn om ergens je verhaal kwijt te kunnen en steun te krijgen.. Thanks OK dan! !!!

Ben vanmiddag weer even naar Nagoya geweest, voor ons 2de wandelingetje. Haar temp. was goed, dus dat was mooi Lachen . Verder zag ze er goed uit. Ze heeft zich volgens mij wel verveeld vandaag en vindt zichzelf heel zielig: ze was helemaal knuffelig aan `t doen en ging nog net niet bij me op schoot zitten Knipoog ..

patos"]
Ok, ze heeft dus maandagziekte. Nou, uit je verhaal krijg ik het idee dat het niet om een heel ernstige vorm gaat. Belangrijk is om in de toekomst, wanneer je de training weer rustig opgebouwd hebt, veel aandacht te schenken aan de warming-up en cooling-down. In de winter wanneer de paarden minder gras krijgen en meer brok, kan het verstandig zijn om een gedeelte van de brok te vervangen door maiskiemolie. Het geeft energie, maar bevat niet of in mindere maten de stoffen die maandagziekte veroorzaken.
[/quote]
Bedankt voor de tip OK dan! !!


[quote="Jnien schreef:
Wel goed dat ze vitamine E + selenium krijgt!
Is zeker goed voor de spieren.. let wel op de toegestane hoeveelheid!
Veel sterkte en succes..

Wat gebeurt er eigenlijk als je dit teveel geeft? Ik had ergens gelezen dat je paard dan vergiftigd wordt, klopt dit? En wat zijn de symptomen daarvan? (niet dat ik denk dat ik teveel heb gegeven, hou me netjes aan bijsluiter en advies van da, maar ben gewoon nieuwsgierig..)

@ AnneOmie: `k ga je pb-jen Knipoog

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:12

veel sterkt met je paard, komt vast wel weer goed met haar.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-04 08:44

Alikesflame schreef:
veel sterkt met je paard, komt vast wel weer goed met haar.
Bedankt Lachen

Weet iemand toevallig wat de gevolgen zijn van een overdosis vit. E & Selenium? Ben nog steeds nieuwsgierig Knipoog ..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, Vagabondo en 105 bezoekers