conditie opbouwen na stilstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

conditie opbouwen na stilstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 17:08

Zoals de meesten van jullie weten heeft Sefja haar Fibula gebroken (niet dragend bot) Over twee weken mag ze eindelijk naar huis en ook weer haar stal uit. Ze heeft dan bijna 8 weken boxrust gehad. Hoe krijg ik haar het beste weer in conditie vanaf dit punt. Ik stel me voor dat ik eerst een aantal weken met haar aan de hand ga lopen. Maar dan? longeren is waarschijnlijk te belastend. Losgooien in wei of bak?

Wanneer en hoe begin ik weer met rijden. Ik denk eraan om haar eerst puur op conditie (dus rechtdoor, stap eerst korte stukjes) en dan naar een soort enduranceschema wat ik heb toewerken (voor een jong paard van het begin tot de eerste 30 kilometerwedstrijd) en haar pas wanneer ze weer in conditie is weer te gaan trainen op haar gangen.

wie heeft er ervaring en tips?
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 25-02-02 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 17:19


Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 17:36

stappen, stappen en nog eens stappen.
Vergeet niet dat de pezen etc. ook een opdonder hebben gekregen van het stilstaan, die zijn ook niet meer zo sterk als eerst.
Dus veel stappen om mee te beginnen. Zou ideaal zijn als je een stapmolen hebt.

Nulla tenaci invia est via

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-02 17:38

Geen stap molen dus lopen lopen lopen Knipoog . Vind ik helemaal niet erg, ben blij dat ze weer mag lopen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:20

Eerst heel veel stappen en daarna misschien aan de fiets stukjes draven?
Succes ermee, zoiets is niet leuk.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 18:57

absoluut niet losgooien, met alle gevolgen van dien. Probeer elke dag te stappen aan de hand, op het harde of als dat niet gaat omdat hij te druk is in de bak (omheind stuk). Begin met 5 a 10 minuten voor de eerste 4 dagen en bouw dit uit. Het zal vast moeilijk zijn met alle stalmoed om rustig aan te doen, maar dat is dus wel heel belangrijk. Aarzel dus niet om je paard voor het stappen 1 a2 streepjes sedalin te geven als het echt niet gaat. Het kan geen kwaad, ook niet als je het vaker geeft en geeft een boel rust!!!!
Veel succes ermee. (ik ben een ervaren bokker met dit soort zaken....)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:50

Aangezien ik een beetje met hetzelfde zit, maar wel mag stappen tijdens de rustpauze heb ik het volgde mee gekregen van de DA.
Misschien ikets voor jou om straks mee te beginnen.

Ik heb de eerste 2 weken 2x per dag een kwartier stappen gedaan(voor zover het ging), Na 2 weken 10 minuten longeren per dag erbij, rustig aan en niet te zwaar.

Ik denk dat je haar ook beter in een paddock kan zetten waar ze zelf wat kan lopen, niet zo groot dat ze kan gaan rennen enz. Maar net dat ze 2/3 meter meer ruimte heeft om zich lekker los te maken.
Zodra je ziet dat ze lekker los wordt ook door het stappen en eventueel het kleine beetje longeren zou je kunnen beginnen met een klein half uurtje rijden, eerst wat stappen en een paar rondjes draven.

Je kan natuurlijk ook je DA om advies vragen.

Felix was in de eerste week van het longeren ontzettend stijf maar nu is al al aardig los.
Als ik na donderdag weer mag beginnen, dan werk ik eerst het longeren uit en zorg dat hij weer een paar uurtjes buiten loopt voor ik weer echt ga rijden. En ik denk dat ik dan het endurance schema ga nemen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 20:55

Margreet schreef:
stappen, stappen en nog eens stappen.
Vergeet niet dat de pezen etc. ook een opdonder hebben gekregen van het stilstaan, die zijn ook niet meer zo sterk als eerst.
Dus veel stappen om mee te beginnen. Zou ideaal zijn als je een stapmolen hebt.


Ja, helemaal mee eens! Alleen dit wil ik even toevoegen:
over de harde weg, over de harde weg en nog eens over de harde weg.

Rechtuit over de harde weg is veel en veel beter als in een stapmolen.

Dusse, misschien volgend jaar naar de wandelvierdaagse? Haha!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 21:26

ik geloof dat je heel veel zult hebben aan dat schema wat heike je gaf.. En voor de rest kan ik iedereen alleen maar bijstaani n hum menig.. Inderdaad stappen overde verharde weg..

Onderschriftloos :Y)

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 00:13

Je hebt inderdaad veel geduld nodig. Als ik jou was zou ik haar gewoon af en toe los gooien, een paard weet zelf wel wat ze allemaal wel en niet kunnen doen zonder gevaar te lopen. Daarnaast zou ik veel met haar stappen. Ik zou beginnen op een zachte vlakke ondergrond, later op harde ondergrond om de pezen wat aan te sterken. Als ze ver genoeg is, het paard geeft dit zelf wel aan tijdens het losgooien, kun je haar rustig gaan longeren. Beginnen met een minuut of 15, veel draven, later uitbouwen en op een gegeven moment gaan galopperen.
Dit is een best wel lang proces, maar ik doe er liever lang over, en dat ik er zeker van ben dat alles goed gaat, dan het tegenovergestelde.
Veel succes ermee! Ik vind het niet zo vervelend, ik vind het wel een leuke tijd om een goede band op te bouwen met je paard, of uitbouwen indien je die al hebt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:03

Ik ben het niet met XoNo eens dat je haar los moet gooien. Ik weet niet hoe het met de breuk van Sefja is, maar paarden met een peesblessure hebben absoluut geen pijn en lopen zich dus wel degelijk kapot als ze uit hun dak gaan.
Heeft een paard wel pijn, zal hij zeker voorzichtig met zichzelf zijn, maar vraag dat nog, even goed na aan de dierenarts.

Navragen is beter dan afvragen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:27

Inderdaad stappen over de harde weg is het beste, wees blij dat je geen stapmolen hebt, dat zou dus echt het laatste zijn wat ik in dit geval zou doen!! Ook met losgooien zou ik een tijd wachten!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, Arlette1991, ComscoreBot, Fudge, Iris94, Plonspony, rocky_1995, Sjors050, turtlelito en 166 bezoekers