ijzer verloren, wel of niet rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivjenn

Berichten: 4020
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

ijzer verloren, wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 08:19

Zal je altijd zien, heb je 4 vrije dagen om te rijden... ijzer eraf Huilen
Het gaat om zijn linkervoorijzer.
Van de week had ik de hoefsmid al gebeld omdat ik merkte dat hij een heel klein beetje loszat.
Kwam ik gister, hing het ijzer nog maar aan 3 hoefnagels Boos!
Ik gelijk de hoefsmid bellen.
Maar op z'n vroegst heeft hij woensdag pas tijd.
Daar heb ik dus niks aan, dan zijn mijn vrije dagen voorbij.
Bovendien heb ik volgende week zondag een wedstrijd dus moet ik nog wel even oefenen.
Als je adverteert met topkwaliteit en snelle service vind ik wel dat je die service moet kunnen verlenen, en echt goedkoop is hij nou ook weer niet.
Hij deelde doodleuk mee dat ik het ijzer er maar af moest trekken en dat ik dan makkelijk kan rijden.
Zelf houd ik daar helemaal niet van vooral ook nog eens omdat het een voorijzer is.
Wel hoef ik nagenoeg amper over de straat om bij het bos of de bak te komen.
Wat zouden jullie doen?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:24

Zelf het ijzer er af trekken lijkt me zoiezo slim om te doen, het is eerder gevaarlijk als je het laat zitten als het los zit.
Daarnaast.... ik rij ook altijd gewoon hoor, welliswaar dan alleen in de bak en niet buiten op het harde, maar zolang jij dressuur rijdt in de bak is er niets aan de hand. Tenminste, mijn paard gaat daar niet rotter van lopen ofzo.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:26

Als ik er met spoed een ander ijzer onder wil hebben of het ijzer vastgezet wil hebben (bijv. vanwege een wedstrijd) en mijn eigen smid heeft geen tijd, dan bel ik net zo lang rond tot ik een smid vind die wel tijd heeft.

Als het kan wachten, dan haal ik het ijzer eraf (of ik laat het door een handige stalgenoot doen) en dan rijd ik een paar dagen rustig aan in de zachte bak. Ik ga in ieder geval niet op drie ijzers het bos in, de grond is me daar vaak iets te hard en te ongelijk. En op drie ijzers staat een paard toch vrij scheef, daar moet je IMO niet te lang en te intensief mee doorrijden.

En zoals Cinzano al zegt: het is beter om een erg los ijzer eraf te halen. Die van ons had er vorige week eentje en toen is een van de lippen in de hoef terecht gekomen. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Dat ijzer hebben we er dus ook maar z.s.m. afgehaald.
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-07-04 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:26

Ik rijd ook altijd als er eens een ijzer afvalt en de smid kan niet gelijk komen. Mijn pony gaat er ook nooit rotter van lopen. Er is mij altijd wel verteld dat je even moet opletten of er geen hoefnagels blijven zitten want dat wil wel eens problemen geven met rijden dan...

Pino, de super Fjord!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:26

Het ligt eraan hoe het voetje er nu aan toe is. Is de hoef gebrokkeld door het los zitten van het ijzer dan zou ik er niet mee gaan rijden maar als hij verder goed loopt dan kun je er wel meerijden maar dan net als wat Cinzano zegt alleen in de bak.

...Dreaming with my eye's wide open...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:47

Volgens mij kan het geen kwaad, wij hebben het geluk een jongen op stal te hebben met een hoefsmidopleiding, die zet hem dan weer even voor korte tijd vast. Hij werkt niet als hoefsmid maar kan het wel. Haha!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:51

Als mijn paard een ijzer mist rij ik er ook op, maar wel in de bak.
Half vastzittend ijzer laat ik er afhalen (we hebben een jongen op stal die dat kan), mijn merrie heeft verder geen last van brokkelhoeven of dat er snel stukken uitbreken....

Je suis Charlie.

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:56

ik zou gewoon even een andere smid bellen, er is er vast wel eentje die nog een gaatje voor jou heeft!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:01

je kunt het beter niet doen, je paard kan geweldig op zijn bek gaan

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:20

De oude nagels die er nog inzitten, netjes uittrekken met een nijptang en dan kun je best in de bak rijden. Het is niet optimaal natuurlijk, maar je hoeft je paard er niet meteen op stil te zetten.

Toos paardloos

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:28

Kan je loszittende ijzers er idd zelf onderuit halen ??
San loopt nu ook met 2 hele losse ijzers achter maar ik durfde ze er eigenlijk niet af te halen..
Is dit erg lastig ??
Mijn smit komt dinsdag pas... en dit gaat ook niet echt beter zo..

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:41

Bij ons op stal is een jongen (net als bij enkelen hierboven zie ik Haha!) die heel handig is met kleine 'reparaties' aan hoeven en ijzers, bijvoorbeeld een stukje bijvijlen of een nieuwe nagel inslaan. Hij kan ook ijzers erafhalen. Daarvoor gebruikt hij een grote tang, maar wat voor tang, dat weet ik niet precies. En het is ook van belang dat je een beetje kracht kunt zetten, mij zou het denk ik niet lukken of pas na veel ruk- en trekwerk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:46

Zelf heb ik er ook wel eens een ijzer afgetrokken.
Het was al half door en er zaten nog een paar nagels aan vast die ze anders misschien in haar zool kreeg.
En ik ben toen ook nog naar huis gestapt.
Maar het beste is idd om in de bak te blijven.

And then she realized nothing would change...

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:49

ja idd gewoon in de bak kan geen kwaad hoor zolang je niet op het harde gaat

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:51

Nou, ik rij absoluut niet als er een ijzer af is. Heb jij wel eens rondjes gerend in een bak met een schoen aan, en een blote voet? En dan over een harde ondergrond is het nog veel erger.
Een paar dagen rust kan toch ook geen kwaad?

Als je beide ijzers (voor of achter) eraf trekt, dan kan het weer wel.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:18

Idd, ik ga met carola mee.
Ijzer kwijt = niet rijden of het andere ijzer er ook af zodat paard in ieder geval recht staat.

Een ijzer kwijt raken tijdens een buitenrit en rustig terugstappen heeft me een keer een half jaar revalideren gekost wegens overbelaste pezen. Het ene paard zal er gevoeliger voor zijn dan het ander, maar ik neem het risico niet.

Nulla tenaci invia est via

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:01

Ik denk niet dat het lekker rijd voor je paard.
Maar wat ik een tijdje geleden las;
Vroeger lieten de mensen altijd met opzet 1 hoef 'bloot'.
Dan gleden de paarden minder snel uit... yeah right..
Ik weet dus niet of ik het moet geloven, lekker verrot afgesleten hoefje zal dat dan wel niet geweest zijn..!! Haha!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:05

mijn smid zegt altijd tegen me dat ik niet mag rijden met 1 ijzer eraf, want dan slijt die hoef wat meer af, of er kunnen stukjes afbrokkelen (waar de nagels hebben gezeten zeg maar). Dus ik zou gewoon even wachten met rijden, hoe jammer het ook is!

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:36

nou ik heb mee gemaakt ik moets op mijn manege rijden en ik hoefen uit grabben en hij zat volkome los en niemand hielp even en ik ben dus zelf maar aan gaan dringen en ijndelijk iemand die even wouw kijken en ik kon niet rijden met zon hoef dus die moets er af want hij moest egt nog lopen anders ging hij stuiteren en met beel moite de hoef ijzer er af maar ik weer veder rijden ik had egt dat is tog zielig ?? maar nee hij vond het helemaal niet erg het is dan volges mij niet verstandig om op stenen te rijden . maar ik denk wel beter er af dan dat er iest op jou wedstrijd gebeurt ?? snap je ?? als je het egt niet aan durf (het er af halen vraag aan iemand die er dan meer verstant van heeft op een andere hoef smid ja mensen hebben het nou een maal druk.

en dat de hoef slijd ja maar niet in het zand als je 4 keer rij gewoon niet op stenen dat is dan het best (van dat paard wat het ook zijn voor hoef hij loopd aleen op voor Haha!)

suses er mee Haha!

DYSLECKT ..DUS NIET ZEUREN..
love hrappur mijn schat

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:54

Beter van niet hoor, je paardje staat toch ongelijk.

Lotje is daar sowieso erg gevoelig voor, die loopt meteen onregelmatig met 1 ijzer en als ze een paar dagen op 1 ijzer moet lopen is het andere been behoorlijk opgelopen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:58

evatjuuh schreef:
nou ik heb mee gemaakt ik moets op mijn manege rijden en ik hoefen uit grabben en hij zat volkome los en niemand hielp even en ik ben dus zelf maar aan gaan dringen en ijndelijk iemand die even wouw kijken en ik kon niet rijden met zon hoef dus die moets er af want hij moest egt nog lopen anders ging hij stuiteren en met beel moite de hoef ijzer er af maar ik weer veder rijden ik had egt dat is tog zielig ?? maar nee hij vond het helemaal niet erg het is dan volges mij niet verstandig om op stenen te rijden . maar ik denk wel beter er af dan dat er iest op jou wedstrijd gebeurt ?? snap je ?? als je het egt niet aan durf (het er af halen vraag aan iemand die er dan meer verstant van heeft op een andere hoef smid ja mensen hebben het nou een maal druk.

en dat de hoef slijd ja maar niet in het zand als je 4 keer rij gewoon niet op stenen dat is dan het best (van dat paard wat het ook zijn voor hoef hij loopd aleen op voor Haha!)

suses er mee Haha!

Heb je gelijk in Ik rijd ook hele stukken op de weg, haar hoeven blijven er juist wel een beetje van in model!
Ik ken zelfs een meisje, die haar pony is nog nooit naar de hoefsmid geweest, omdat het niet nodig was (is). Zij rijd ook echt heel veel over de weg. Mara de hoefjes zijn echt heel mooi van vorm! Ze loopt er prima op, haar pony Lachen
PS:Kun je ook een beetje op je spelling letten? Dit leest erg irritant, met opzet (?) fouten maken. Knipoog

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:36

ik zou zekerniet gaan rijden, je paard staat op dat moment ongelijk op zijn voeten.
of je zou het andere ijzer er ook af moeten halen.
gelukkig heb ik een hele fijne smid, als ik bel staat ze meestal de volgende dag aan de deur. Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:39

Mijn paard heeft alleen voorijzers maar ik rij niet als hij 1 ijzer kwijt is. Gelukkig is het sinds ik hem heb maar 1x gebeurd dat hij een ijzer kwijt was. Hij is er gelukkig erg zuinig op Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 22:42

Als ik het heb over rustig rijden, dan bedoel ik ook rustig rijden: even wat stapwerk doen onder het zadel. En een dagje vrij is idd helemaal niet erg, maar als ik drie dagen moet wachten is het toch wat anders. Dan kan ik IMO best een beetje stappen. En idd, het liefst heb ik dan het ijzer aan de andere kant er ook af. Gelukkig is het in al die tijd nog maar twee keer voorgekomen dat-ie een ijzer kwijt was en beide keren had ik vrij snel een smid te pakken. Het is dus gelukkig geen reguliere bezigheid. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:20

gewoon voorzichtig eerst het ijzer eraf halen .. goed kijken of er geen hoefnagels meer in zitten en dan rustig rijden (zal niet gaan springen dan)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, pretty en 36 bezoekers