harde, dikke manenkam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

harde, dikke manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 18:23

Mijn haflingermerrie heeft van zichzelf best wel een flinke hals.
In de zomer staat ze dag en nacht op het gras en in de winter in principe alleen op stal en overdag in de paddock/soms een uurtje op het land.
Nou heeft ze de laatste maand ongeveer weer een hele dikke en harde manenkam, dit heeft ze vaker in de zomer.. in de winter als ze goed op conditie is is het weer helemaal verdwenen. Het is echt keihard en een soort van gebobbelt, ik zal wel even een foto maken morgen.

We dachten in eerste instantie dat ze misschien beginnend hoefbevangen was omdat dit een voorteken is van hoefbevangenheid. maar volgens de veearts en hoefsmid is Evita niet hoefbevangen.

Het is echt de manenkam, dus spieren kunnen het niet zijn. Weet iemand waar door dit kan komen? is het gewoon een "speknek", of allergie/overgevoeligheid voor eiwitten ofzo Verward
ze heeft het eigenlijk iedere zomer, dus ik denk niet dat het echt kwaad kan, maar vraag me af waar het vandaan komt..

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:27

volgens mij komt het door de eiwitten. Gooi eens een halve liter azijn over haar voer en wacht een uurtje. Als het dan beter is komt het door de eiwitten. Azijn breekt de eiwitten af.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 21:28

zo veel azijn? kan dat geen kwaad?
ze krijgt trouwens behalve het gras geen voer meer erbij, alleen vitaminebrokjes van pavo

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:34

Het kan heel goed van eiwitten komen..schuurt ze ook?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:37

Onze shetlander heeft dit ook snel. Volgens onze hoefsmid duidt dit er op dat de pony te veel eiwitten binnen heeft gekregen.
Dit hoeft nog geen voorteken van hoefbevangenheid te zijn, maar de kans daar op wordt natuurlijk wel groter.

Is er de mogelijkheid om je pony 's nachts binnen te zetten? Of haar op een kleiner of kaler stukje land te zetten, zodat ze minder eiwitten binnen kan krijgen.

Misschien is het overbodig, maar voorkomen is beter dan genezen.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:37

Nee. dat kan helemaal geen kwaad. Stop ook eens met de vitaminebrokjes. Als het gras van goede kwaliteit is heeft ze dat helemaal niet nodig. Het gras is nu nog van goede kwaliteit

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 01:54

Het ZIJN de eiwitten.
Mijn welshje heeft het ook een tijdje gehad. Wat mij toen is uitgelegt: Pony's die niks doen en te dik zijn worden gewoon dik ( dikke buik,dikke kont evt dikke benen) en pony's die te dik zijn en wel veel lopen moeten het extra vet ergens opslaan waar ze er geen last van hebben: in de hals.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:03

Dit is inderdaad een teken dat je paard te vet is, afvallen dus.

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:22

Geen goed nieuws voor je: duidt inderdaad op (groot) risico op bevangenheid! Helaas weet ik dit ervaring met mijn eigen Haf...

Mijn haf is meerdere malen bevangen geweest, gelukkig zonder dusdanige gevolgen dat zij niets meer kan. Ze wordt nu bereden, krijgt iedere dag haar beweging en het gaat goed nu. Wel zitten we nu nog midden in het risico-seizoen voor haar, maar als ze nu nog bevangen raakt is het een raadsel wat de oorzaak is.

Zij was te zwaar, deed weinig, liep in het lekkere gras en had standaard in de maand mei/juni een keiharde manenkam. Gevolg: in juli bevangen!!!

We hebben haar de laatste keer direct van het gras in de modder gezet, ieder uur afspuiten en quadrisol gegeven. Oja en op hakken gezet door de smid. Wel kreeg ze onbeperkt grof oud hooi, soms even natgemaakt als t stoffig was, verder niets. Wel drie keer per dag even in beweging ivm de bloedsomloop en na een week of drie liep ze weer wat vrolijker rond. Het heeft in totaal ruim twee maanden geduurd voordat het echt over was. Geloof me, dit doet zeer om je beessie zo te zien lijden...

Dus wees streng: Van het gras af, stengelig hooi geven met vitaminen/mineralen aanvulling, afspuiten die beentjes en bewegen (wandelen graag ivm toch ws al pijn hebben, een haf heeft een hele hoge pijngrens!!).

Helaas heeft mijn Mien levenslang... nooit meer een weide met lekker gras, slechts hooi, wortelen (met poeders) en sinds kort 2x een half uurtje op een stukje onbemest kaal land. Echt het duurt even, maar met dit regime is Mien riant afgevallen en dat gaat Evita en jou OOK lukken. Wil je meer weten (hoe hou ik een haf van het verse gras naast mij af ed?), dan hoor ik het wel.

Lang verhaal geworden, maar ik wil dat je (en evita ook niet) geen bevangenheid mee hoeft te maken

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:55

Ik ben het eens met Jossie, dit zijn toch aanwijzingen dat een hoefbevangenheid eraan zit te komen. Ik ken echter ook een shet die hoefbevangen is geweest en nu in een niet te vet landje staat met een soort rubber kapje met spleetjes erin aan z'n halster waardoor ie toch lekker buiten kan staan in het gras, maar niet zo veel gras kan eten. Hij heeft er echt totaal geen last van, staat lekker te grazen op zijn manier. Misschien ook iets voor je haffie? Het kapje heeft een naam, die ben ik helaas vergeten. Ik zag die dingen wel eens in de gidsen staan en vond ze behoorlijk dieronvriendelijk, totdat ik het in het echt zag bij die shet. Het werkt echt goed!

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:14

wat bedoelen jullie nou precies met manenkan,de haren zelf?

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:13

Kakkerdekak! Mn verzorgpony heeft ook een keiharde manenkam!!! En die is ook veel te vet! Waneer komt dan het moment dat ie hoefbevangen raakt? Dat issie volfgens mij nog nooit geweest maar hij is wel altijd erg vet geweest. Als ie nóg dikker wordt???

Ben trouwens flink aan het boscrossen nu. Mn broer zegt dat dat gevaarlijk kan zijn als je teveel doet, spierbevangen enzo dacht hij. Kan dat???? (ik kijk wel goed uit, maar hij wil zelf graag hard en is vaak toch flink buiten adem) Of kan ik gewoon een flink tempo rijden en kan er verder niet heel veel gebeuren (afgezien van een hartaanval met dit weer...!)
Advies graag voor mijn opgestelde fitnessprogramma!

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 02:13

is ze denk ik gewoon veel te vet..
Maar een harde manenkam kan ook zomereceem zijn, maar als ze niet schuurt zou het dat wel niet zijn.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:47

Vajramani schreef:
Nee. dat kan helemaal geen kwaad. Stop ook eens met de vitaminebrokjes. Als het gras van goede kwaliteit is heeft ze dat helemaal niet nodig. Het gras is nu nog van goede kwaliteit


ik zou zeker geen halve fles azijn erover heen gooien,
gaan ze lekker van schijten jah,
niet doen hoor een scheutje kan wel. maar halve liters, drink dat zelf maar eens op.