ongelofelijk sterk in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

ongelofelijk sterk in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 21:42

Ik heb mijn pony nu ongeveer een jaar. Toen ik haar kocht was ze heel erg zenuwachtig en druk, en dat is in dit jaar al heel erg verminderd. Alleen in het bos maakt ze zich nog ontzettend sterk. Ik kan in de bak gewoon op een watertresje ontspannen dressuren, maar in het bos gaat het echt niet. Als ze gaat dan gaat ze. Omdat dat een beetje gevaarlijk is en ik toch heel graag in het bos rijd rijd ik haar in het bos met een pelham. Gewoon met losse teugel, alleen strak als het nodig is. Dat gaat op zich goed. Maar als ik met een groep ga rijden draait ze helemaal door. Als ze dan achter een ander paard loopt gaat ze zo hard lopen dan ze met haar hoofd helemaal op de kont van haar voorganger ligt. Ik probeer wel afstand te houden, maar dan zet ze zich helemaal vast. Ik kan loslaten zo veel ik wil, maar ook dat helpt niet. En niet alle paarden zijn blij met een paard op hun kont. Ik wil niet constant met dr hoeven te vechten om afstand te houden en ik ben ook bang dat ze straks steeds ongevoeliger in haar mond wordt door de pelham. Heeft er iemand een zachtere oplossing om haar afstand te laten houden? Ik heb les, maar ik de bak gaat het keigoed, dan in ze echt superbraaf dus dan kan m'n lesgeefmens dr natuurlijk ook niet erg veel over zeggen.

Ponyloze bokker!


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:50

Enkele tips van mij is ga is wandelen in het bos. Dressuur zweepje mee en ze mag niet voorbij je. Pas als dit goed gaat, zou ik er weer op gaan.
Op het moment dat je er op stapt direct corrigeren als ze hard word in de mond of harder wil lopen. Stel vaste regels in waar je niet overheen gaat. Kies een recht breed pad uit als ze ontspannen kan stappen en ga gewoon op dat pad de stop oefenen. Voltes draaien enz. Dus echt aan het werk zetten waarbij ze niet mag hangen of ook maar iets door drammen. Belonen natuurlijk als ze ook maar doet wat je graag wil. Ook al is het maar een heel klein beetje.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:21

Alleen gaat het wel goed? Of ook niet? En in stap is ze dan ook al zo moeilijk. Begin met dingen die wel (een beetje) goed gaan en ga pas weer verder als er geen problemen meer zijn.

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 06:23

En ik zou misschien dan gaan voor een zachter bit met een hulpteugel misschien?

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:15

Wordt ze in de bak ook heet van andere paarden, of rij je vaak alleen? Als dat het geval is: in de bak ook al veel met anderen gaan rijden.

Verder zou je misschien wel kunnen denken aan een thiedeman of iets dergelijks. Veel stappen en overgangen rijden in het bos, anders zou ik het ook niet weten. Succes in ieder geval!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:54

en als je vooraan de groep rijd? naar wat ik begrepen heb gaat het alleen buiten wel goed? Bruno doet namelijk precies hetzelfde, als ie niet voorop loopt word hij lichtelijk knetter! nou is het nog wel in te houden maar het is niet leuk om zo te rijden. dus misschien moet je dat eens proberen! hulpteugels lijken me tamelijk onnodig als hij alleen in het bos wel normaal doet.

Niety

Berichten: 143
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:03

en wat doet je pony als je gewoon aan een halster aan de hand stapt in het bos?

xxx Niety

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 18:08

Aan de hand met halster gaat goed, alleen in het bos rijden ook wel. In de bak gaat het goed totdat je per ongeluk achter iemand anders terecht komt want dan wil ze dus meteen weer in die kont kruipen. Zwaar irritant.

Ponyloze bokker!


Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 18:11

ja op zich zijn hulpteugels denk ik wel beter dan een pelham, maar welke? Voorop is ze inderdaad wel braaf, maar ik rijd ook wel eens mee met de ritten van de ponykampen van onze manege naar belgië en dan moet ik ergens in het midden om de groep in de gaten te houden.

Ponyloze bokker!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Franchipanna en 8 bezoekers