bokend en stijgerend paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

bokend en stijgerend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 19:49

hallo iedereen,

mijn paard is al een gheele tijd aan eht bokken en stijgeren, maar het was op een gegeven moment over het was de periode dat ik hem maar een half uurtje reed doordat ik niets anders kon vanwege mijn enkel.
nu mijn enkel weer 100% is ben ik het rijden gaan opvoeren van half uur naar 3 kwartier en van dat naar een uurtje.

Sindsdien loopt mijn paardje weer elke keer te bokken en als je halt houd en hem dan weer voorwaards drijft gaat hij de lucht in. ik heb sindskort een nieuwe verzorgster waar hij erg goed onder lootp maar mijn oude verzorgster heeft hem leren stijgeren(zeggen ze op stal weet niet of dit echt zo is).

weet iemand wat mijn paardje mankeerd>?? het kan niet aan eht zadel liggen want hij heeft nu een nieuw zadel dat goed past.

groetjesss


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 20:10

misschien eens laten controleren door een DA? als ik het zo hoor heeft hij misschien iets in zijn rug.
Ik hoop wel voor jouw dat de verhalen over jouw oude verzorgster niet waar zijn.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:54

Kan vanalles zijn.
Misschien vraag je wel teveel van 'm en was een half uurtje net goed.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:57

Ik denk inderdaad dat je nu te veel van hem wil. Ik heb je foto's in je profiel bekeken en zie een paard dat graag werkt, maar spelenderwijs en niet te lang geconsentreerd kan werken.

Dus mijn tips zijn, ga meer vrijheid in de training brengen. Dus laat maar komen zoals het komt. Maakt de trainings sessies korter of bouw er creatieve pauzes tussen.
Gebruik geen enkele dwang om hem door te drukken, maar los dat creatief op.

Verder ga lekker met haar buiten rijden. Maak is een sprongetje en ga lekker aan het werk in een natuurlijke omgeving met heuveltjes, doorgangen, sprongetjes enz.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 00:00

Komt mij bekend voor. Alleen dat mijn paard niet bokte en stijgerde, maar eerder tegen de hand kwam, zich niet meer wou dragen en de tong naar buiten stak.
Drie maanden heeft het spel geduurd, ze was volledig in orde, we zijn zelfs een hormonenkuur gestart met haar.
Maar uiteindelijk bleek ze een probleem te hebben in de peesschede van haar rechterachterbeen. Een paard dat goed meewerkte maar stillaan meer een meer verzet begint te geven, heeft in veel gevallen een medisch probleem. Natuurlijk moet je zeker zijn dat je met een goede trainer bezig bent (en een goede veearts) om de werkelijke oorzaak van het probleem te vinden.

You can't win without losing !

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 07:20

Ik las op UZ dat er een meisje was die haar paard VD had aangeleerd. En niks meer kon veranderen want hij deed zelfs VD onder het zadel. Steigeren dan vooral. Verward
En ik wil er alleen mee zeggen.. ALS JOUW paard niks mankeert en hij is misschieen VD aangeleerd door je oude bijrijdster, dan zit er niks anders op dan je paard naar voren rijden en je oude bijrijdster bedanken. Want VD aanleren aan een paard dat ook gewoon onder het zadel moet kunnen lopen, is in mijn ogen soms niet de goede beslissing. Lachen

En stijgert je paard echt als protest, dan zou ik hem een knal voor z'n pan verkopen zodat hij daar wel een paar dagen zoet mee is. Lachen

Succes ermee!! OK dan!

<center>K) » Selamat Hari Raya Dan Tahun Baru! « K) [ITP] Erve Meenderinkboer!
</center>

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 10:26

Je paard kan vanalles mankeren en wat kun je vanaf een afstand niet zien. Als je er niet uit komt ben je van harte welkom op een van de trainingsdagen die wij organiseren op stal waarbij deskundige mensen juist voor dit soort paarden je zullen helpen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 12:26

eerst lichaamlijke klachten uitstellen, en het tuig, past het allemaal wel goed?

En als dat allemaal in orde is, zou ik veel variatie aanbrengen in je training,
En als ie omhoog komt veel voorwaarts rijden, een voorwaarts paard komt veel moeilijker omhoog.

Dag lieve mama...

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 15:50

Hou je hem van voor niet teveel vast als je weer "optrekt"? Als hij dit aangeleerd is kan hij al omhoog gaan bij het minste beetje druk tijdens het halthouden. Rij eens voorwaarts met lange teugel, misschien helpt dat?

Kan uit je verhaal evenniet opmaken of hij het ook tijdens het lopen doet...

Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 13:37

over mijn rijgedrag:

ik rijd hem erg losjes, ben los in de hand en vraag niet teveel van hem.
Dingen die hij niet meteen kan hoefd hij niet verder op in te gaan. Al zet hij een stap goed word hij beloond en stoppen we met dagene.

mijn paardje heeft zeker geen rugklachten hiervoor heb ik de DA al eens laten komen en hem gelijk laten keuren.

Ik doe momenteel veel met hem, alleen buiten rijden is niet altijd de optie dan is mijn paard erg gespannen vanwege dat ongeluk nog, dat wil ik nog even rustig opbouwen in plaats van hem elke keer moeten straffen. op de weg wil ik hem juist belonen zodat hij weet dat het goed is. we wandelen veel over de weg zodat hij alles weer een beetje oppakt dit werkt overigens echt super.

Ik heb net nieuw zadel en nieuw hoofdstel alles past dus super. heb eht laten controleren door mijn hoefsmid die al 30 jaar is de paarden sport zit.

Als ik hem een half uurtje rijd dan was hij wel braaf maar je zag aan hem dat hij te weinig beweging kreeg hij werd er vervelender door en ging lopen rennen en vliegen. Hierdoor is mij geadviseerd hem wat langer te rijden dat deed ik ben toen 3 kwartier gaan rijden tot hij zelf aangaf van kom we gaan nog even door.

onder het rijden stappen we veel en galopperen maximaal 2 rondjes omdat zijn galop te snel is nog. hij meot nog wat rustiger worden daarop dus zijn we eerst stap en draf goed aan het oefenen. Hij loopt altijd met oren naar voren onder het rijden.
bokken doet hij vooral als je wilt aangaloperen vandaar dat we dit ook nog maar even laten en eerst die draf en stap er goed in willen hebben.

stijgeren doet hij vooral als hij vanuit stilstaan moet gaan stappen. dan gaat hij heel hard achterwaards en dan de lucht in. (dit schijnt mijn verzorgster dus zo aangeleerd te hebben).

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:40

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Dat bokken bij aangaloperen duidt erop dat het hem nog zwaar valt, wat jij ook al aangeeft. Ga verlicht zitten voor het aangaloperen, daarmee maak je het hem wat makkelijker en brengt de bok je ook niet uit je evenwicht (wat het voor hem nog moeilijker maakt). Als ie sterker wordt (merk je o.a. aan langzamer kunnen galoperen) zal het bokken ook afnemen. Het is gewoon zwaar en doet pijn (spierpijn).
Dat steigeren: Vraag je ex-verzorgster als het kan op welke hulp ze het hem heeft aangeleerd. Als dit geen optie is: hoe is de reactie op stem? Kan hij aanstappen met alleen een stemhulp? Probeer er ook op te letten dat je je beenhulp niet TE ver naar achteren geeft en ook niet iets voorover gaat zitten. Dit zou ie als hulp voor achterwaarts aan kunnen zien en als ie dat dan weer aan steigeren koppelt...?
Succes ermee!!

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 20:14

hey bedankt voor de tip QQQQ. ben momenteel ook hard bezig met een intructrice te vinden die een beetje betaalbaar is voor mij aangezien ik niets krijg en alles zelf betalen moet.
mijn paard kan momenteel nog niet langzaam galoperen hoe zou ik dit eventueel voor elkaar kunnen krijgen? of is dit ook een kwestie van tijd en oefening?
Weet iemand nog een betaalbare intructrice of intructeur dat maakt niet uit voor mijn verzorgster mjin paardje en mij?? Die er mniet 25 euro per half uur voor vraagt Verward Schijnheilig

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:29

Dat komt vanzelf met dat ie sterker wordt. Net als voltes kunnen galoperen enz.
Heb je nog gePBt.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:31

wat zegt je instructeur hiervan????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:38

Is da op een andere manier zeggen, ga les halen? Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:46

runningkawa schreef:
Is da op een andere manier zeggen, ga les halen? Haha!


Haha! Knipoog , betrapt Haha! Haha! Haha!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:34

even een vraag, je zegt namelijk dat ze bij je nieuwe verzorgster wel goed loopt.... stijgerd en bokt ze bij har niet? dan is het volgens mij namelijk niet lichamelijk maar ligt de fout misschien bij jou... verder ben ik het eens met gijsenkim, LES!!!!

xlonniex
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 17:45

heey natasjavegas.. Zoek je nog steeds een instructrise? ik ken er wel eentje die is 15 euro per half uurtje... daisy.. als je haar telefoon numme rmoet hebben hoor ik het wel.. het is een verschrikkelijk handige meid.. mijn paard bokt namelijk ook heel erg.. maar ik rijd maar gewoon door en wordt even boos op hem.. meestal is het dan zo over.. maar als je haar nummer wil.. laat het dan maar horen.. zij krijgt echt alles voor elkaar Haha!:)

Je moet een gegeven paard nooit in zijn bek kijken!!! Knipoog Tong uitsteken

RaichuHollow

Berichten: 634
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:21

hey
kijk eens goed of het tuig echt allemaal past en kijk ook naar jezelf, misschien denk je er wel de hele tijd ana en daardoor wordt jij veel meer geconcertreerder op het steigeren dan op al het andere(belangrijke)
buiten rijden is een goede afwisseling! een paard waar ik op heb gereden heeft dat ook gehad, maar ik ging gewoon naar het strand en ging daar lekker rijden en af en toen deed ik een volte of andere oefeningen, maak het leuk en simpel voor hem, maar let goed op jezelf en op zijn/haar reactie!

veel succes!

xxx RaichuHollow


Natasjavegas
Berichten: 598
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 18:36

had al een aantal keer neergezet dat het neit aan het tuig liggen kan vanwege het feit dat ik net alles nieuw gekocht heb en dat is goed gecontroleerd of dat paste. vreders heel erg bedankt alvast iedereen voor nu

http://vegaslover.hyves.nl/?ref=sr
Houden van betekend soms loslaten waar je het meeste van houd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers