Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 13:20

De afgelopen tijd is mij opgevallen dat er (o.a. op bokt) steeds meer geklaagd wordt over het karakter van nakomelingen van een aantal hengsten.

Want in mijn ogen wordt het karakterprobleem niet veroorzaakt door de hengsten maar doordat men niet goed weet hoe men met deze paarden om moet gaan.

Echter is het zo dat veel fokkers een gebruikerspaard wil fokken waar een gemiddelde ruiter zo op weg kan rijden.

Vaak zegt men dat paarden met karakter de beste paarden zijn waarmee je het verst kunt komen. Het is alleen wel zo dat de top maar voor een kleine groep is weggelegd en de rest van de ruiters met de basissport bezig is.

Nu heb ik zelf het idee dat er een heel aantal paarden gefokt worden waaraan een basisruiter zijn handen (te) vol heeft.
Voor mijn gevoel wil men te graag een topper fokken en verliest daardoor het gebruikersdoel uit het oog.
Het is fantastisch een geweldig paard te fokken maar wat als dit paard net te weinig heeft voor de topsport en de basissport niet klaar is om met zo'n paard om te gaan?

Uiteindelijk beland het overgrote deel van onze fokproducten in de basissport. Is het dan niet belangrijk te kijken waar de basissport behoefte aan heeft?

Heeft men er baat bij om bij de goedkeuring van een hengst het karakter, de werkwilligheid en de mate waarin een paard zich laat bewerken verder uit te werken en te registreren? Hoe is de hengst zelf, hoe zijn zijn ouders, grootouders etc.

Door dit verder uit te werken en bij te houden kan men een hengst selecteren op karakter. Hoe fok je een paard wat graag voor je wil werken?

Is het nodig om meer aandacht te besteden aan het karakter van een hengst bij fokbeleid?

Is er een omgangsprobleem met karakterpaarden in de basissport?
Zoja, moet de fokkerij hierop reageren of is dit het probleem van de eigenaren, trainers en ruiters?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:28

Ik denk eerder dat er een groot mentaliteitsprobleem bij de ruiters is, bij de ruiters en de mensen die ermee om gaan.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:36

Het gros van de ruitermarkt (Anky's) moet eigenlijk een ontzettend mak paard, maar beseft dat nog niet.........

Pas als de markt bereid is te betalen voor makke (en dus vaak iets gematigder) producten zijn de fokkers bereid die te fokken.
Zolang die "lastige" producten meer opbrengen worden ze ook gefokt.

Zo simpel is het gewoon.
Wel even rekening houden met de varkens-cyclus.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:51

Ik denk dat er genoeg brave paarden zijn.....echter hebben die veelal niet "mode"namen in hun pedigree.
Daarbij worden veel hengsten er van "beschuldigd" moeilijke nazaten te geven die dan doorsnee genomen ook zo behandeld en benaderd worden, waardoor je ook (zacht uitgedrukt) vervelende paarden kunt krijgen...
En dan paarden met zgn sterallures...zo'n dier krijgt veelal wel lichamelijk aandacht (verzorging, voeding ed) maar vaak een te kort aan geestelijke aandacht die ze dan proberen te krijgen dmv ongewenst/minder gewenst gedrag...wat wij als mens dan weer vertalen naar sterallures/karakter...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:16

Is het niet zo dat het gebruik in de (basis-) sport al aardig wat zegt over de "gebruiksvriendelijkheid" van de nakomelingen van bepaalde hengsten?

Stel dat je van een bepaalde hengst heel erg veel nakomelingen ziet in de sport van B t/m Z2 onder allerlei soorten en maten ruiters, dan kun je wel stellen dat dit paarden zijn die blijkbaar makkelijk te bewerken zijn, toch?

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:18

...of hij heeft er gewoon lompveel gedekt........ (Gribaldi bijvoorbeeld)

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:21

Ik blijf erbij dat het een mentaliteitsprobleem is. Ga eens naar een pensionstal en luister eens een weekje de pensionklanten aan: Hij doet dit, hij doet zus, hij doet zo. Je wordt er niet goed van!!!

Ik krijg altijd de neiging om te roepen: Je hebt echt niet door dat je een schat van een paard hebt, hij duld jou op zijn rug en omgeving, dan moet je wel ontzettend braaf zijn. Verdrietig

De meeste ruiters leren niet meer om de problemen bij hun zelf te zoeken en als het niet meer gaat met het paard kopen ze gewoon een nieuwe. Om over de ellendige instructie nog maar niet te spreken.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:51

Pipo schreef:
Ik blijf erbij dat het een mentaliteitsprobleem is. Ga eens naar een pensionstal en luister eens een weekje de pensionklanten aan: Hij doet dit, hij doet zus, hij doet zo. Je wordt er niet goed van!!!

Ik krijg altijd de neiging om te roepen: Je hebt echt niet door dat je een schat van een paard hebt, hij duld jou op zijn rug en omgeving, dan moet je wel ontzettend braaf zijn. Verdrietig

De meeste ruiters leren niet meer om de problemen bij hun zelf te zoeken en als het niet meer gaat met het paard kopen ze gewoon een nieuwe. Om over de ellendige instructie nog maar niet te spreken.

Dat is niet in overeenstemming.
De meeste pensionklanten ruilen hun paard juist NOOIT in ........ die gaan uiteindelijk in de bos rijden als het in de B niet meer lukt.
Heb je dat staakprobleem meestal ook niet meer.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:56

makke paarden zijn niet direct gematigder of minder aangelegd voor de sport.

en der zijn idd altijd mensen om te roepen: een ....... , die moet ik niet hebben hoor!

hengsten met een kronkel in hun kop ( zo noem ik ze ) bestaan wel en met wat tegenslag hebben hun nakomelingen die kronkel ook.
der kan je dan mss wel veel mee bereiken, maar als't erop aan komt dan keren ze zich tegen jou.

verder vind ik dat er té vaak en té snel uitgehaald wordt naar een hengst.

er zijn veel 'sensatie'fokkers, maar der zijn er ook nog serieuze. en serieuze fokkers houden in mijn ogen ook rekening met het karakter. want met een rotbok die alles kan maar niets wil doen bereik je niets.

en steeds afgeven op de hengst, maar heb je de merries al eens bekeken waar mee gefokt wordt? sommige zijn echt niet goed wijs!

(dit is geen verwijt naar enige bokker maar meer naar m'n onmiddelijke omgeving en wat ik hier zie.)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:02

Mensen moeten wat meer naar hun zelf kijken, om te zien wat voor soort karakter van het paard het beste bij hun past.
Ik heb diverse mensen gezien die iedere paar jaar een ander paard kopen omdat het huidige dier te brutaal, eigenwijs, stakerig is, maar dat komt vast niet omdat er een driftige ruiter opzit met een harde hand Bloos! .

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:04

CGJ12 schreef:
Dat is niet in overeenstemming.
De meeste pensionklanten ruilen hun paard juist NOOIT in ........ die gaan uiteindelijk in de bos rijden als het in de B niet meer lukt.
Heb je dat staakprobleem meestal ook niet meer.


Misschien is dat regiogebonden CGJ, maar ik zie toch echt anders.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:04

kattebeest schreef:
makke paarden zijn niet direct gematigder of minder aangelegd voor de sport.

Toch moeten die topsportpaarden een kronkel hebben.
Zeg nou zelf, om over 160 te stappen moet je toch enigszins geschift zijn.....

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:29

dan moet ik het woord kronkel en mak beter gaan definiëren.

om een voorbeeld uit de honden te geven.

we hebben jaren diensthonden gehad.
schaapmak voor eigen baas maar mét een sterk én dominant karakter. geen vurigere hond heeft ooit bestaan, ging door, wat er ook gebeurde , hij ging door, tot z'n dood, een echte vechter. kan je hier niet mee omgaan ( baas niet consequent / ervaren genoeg) dan gaat het ook fout!

daarnaast heb je honden die het ook goed doen , ( goed getraind, consequent, zoals het hoort) maar zich durven omdraaien en hun baas een neep geven. da's een hond met een kronkel. en zo'n kronkel is er niet uit te krijgen. zo'n honden hoef je niet.

zo'n paarden hoeven we ook niet. want deze hebben een 'kronkel'.

had je dit ook in gedachte toen ik zei kronkel, CGJ12?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:36

Ga maar eens 20 jaar terug in de tijd, en kijk naar de karakters van de sportpaarden van toen........... Dat waren pas gekkenhuizen, gevaarlijke rotbokken......... Sinds een jaar of 15 worden paarden pas geselecteerd op onderandere karakter..... Toen telde alleen de prestatie.

Ik snap werkelijk waar niet waar mensen het over hebben. Een goed sportpaard, zal altijd een stuk karakter hebben. En dat kan voor een hele berg ruiters enorme problemen geven, voor een hele berg andere niet.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:38

20 jaar terug in de tijd was ik 1 jaar. weet ik helaas niet veel meer van. Haha!

mooi gezegd, gijsenkim. en voor die eerste groep gaan dan geruchten ontstaan rond bepaalde hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:39

horselover23 schreef:
Mensen moeten wat meer naar hun zelf kijken, om te zien wat voor soort karakter van het paard het beste bij hun past.
Ik heb diverse mensen gezien die iedere paar jaar een ander paard kopen omdat het huidige dier te brutaal, eigenwijs, stakerig is, maar dat komt vast niet omdat er een driftige ruiter opzit met een harde hand Bloos! .

juist, helemaal mee eens
iedereen wil mee doen met de goed bewegende paarden, want dan staan ze er ook wel vooraan bij...denken ze

vergeet het maar, zo werkt het niet.
Koop idd een paard dat bij je past, maar ja, wel moeilijk hè, toegeven dat je toch minder rijd dan je mond Haha!

En echte sportpaarden moeten idd een beetje maf zijn, 160 springt een normaal paard niet voor de fun en met de oortjes erop Haha!


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 17:38

Helaas reageren er nu alleen de mensen met ongeveer hetzelfde standpunt als ik inemen. Toch zijn er ontzettend veel mensen die het karakter van een paard afgeven op een hengst, deze mensen hebben hier helaas nog niet gereageerd.

Klopt het overigens dat er tegenwoordig ook steeds meer mensen zijn die voor een ander ras gaan kiezen als ze gewoon lekker buiten willen rijden en eventueel wat wedstrijdjes willen rijden?

En idd heeft cgj gelijk om over 1.60 te springen moet je idd soms een kronkel hebben. Als je kijkt naar bijvoorbeeld joel van gertjan bruggink of naar miss montana van emile tacken. Volgens mij paarden met ontzettend veel karakter. Maar ze doen het wel!

Echter een paard met zo'n karakter en vele malen minder talent eindigt bij de slager omdat ie als gewoon gebruikerspaard gewoon niet geschikt is.

En ik weet niet of het wel toegeven is dat je toch minder rijd dan je mond het is denk ik ook een kwestie van ontwetendheid.

Als 12 jarige kreeg ik een 2,5 jarige michelangelo x porter. Wij hadden nog nooit van dat bloed gehoord. Ik heb er heel veel plezier mee gehad en veel van geleerd maar het was zeker wel een diertje met karakter. Ik heb daarmee om leren gaan, doordat ik een trainer heb gevonden die mij daarin kon begeleiden en ons uiteindelijk naar het z heeft gebracht. Echter zijn er veel trainers die daarin enorm te kort schieten.

Maar zoals ik nu de reacties zie hoeft een fokker niet zeer veel rekening te houden met het karakter van een hengst. De consument moet zelf bepalen of een paard bij hem of haar past.
Allen blijkt uit de reacties ook dat de consument maar ook de trainers/begeleiders daarin tekort schieten.

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:05

Je kunt vaak al aan een veulen zien of het een gemakkelijk of een gecompliceerd karakter heeft, dat heeft niets te maken met hoe je ermee omgaat. Ook op de CK in Veghel viel het me weer op. Bepaalde veulentjes verzetten zich veel meer dan anderen en één baasje miste zelfs op een haar een forse mep van een van die achtervoetjes tegen het hoofd..., en... ja hoor, van een van de 'bekende' 'modehengsten'. Dankuwel, alsjeblieft.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:10

Toch, de paarden in Duitsland schijnen een stuk braver te zijn... Verward

Anyhow; laat mij met al mijn jaartjes blauwe-plek-ervaring er maar voor uitkomen; ik wil van nu af aan ALLEEN en UITSLUITEND nog maar BRAVE paarden rijden.

Toevallig heb ik nog 2 jongelingen reeds in mijn bezit, maar mocht ik er ooit 1 van willen vervangen, wordt het echt zo'n goeie lobbes. Het zou fijn zijn als de fokkers daar nu alvast wat rekening mee willen houden

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:27

Ik ben ervan overtuigd, dat een karakter wordt doorgegeven. De hengst Abgar xx stond bekend om zijn niet al te eenvoudige karakter. De merrie Dorette idem dito. Het lijkt me dan onverstandig om daar dan aan voorbij te gaan als je een keuze maakt voor een hengst, zeker als je merrie niet gemakkelijk is. Je loopt dan meer kans dat het een het ander versterkt.
Lucky Boy xx gaf weer paarden die gemakkelijk in de omgang waren.

Een paard moet alert, nieuwsgierig, plooibaar en werkwillig zijn en niet om het minste of geringste schrikken. Dan ben je al een heel eind.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 22-07-04 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:29

In de huidige selectie processen zou een hengst als Abgar iig bij het KWPN niet meer goedgekeurd worden, net zoals een Rex Magna niet meer goedgekeurd zou worden.

Denk ik hoor Haha! Haha! Haha! Ben absoluut niet zo bekend met FA

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:30

Kim, Bedoel je dan vanwege het karakter?

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:32

Bucephalus schreef:
Kim, Bedoel je dan vanwege het karakter?

Ja Haha! Haha! Die selectiekriteria zijn de laatste 15 jaar pas uitgebouwd

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:36

Toch kan het een overweging zijn om een hengst te gebruiken die niet zo'n fijn karakter heeft of vererft. Het zijn dikwijls wel echte bazen. Als de voordelen daarentegen maar ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:39

gijsenkim schreef:
In de huidige selectie processen zou een hengst als Abgar iig bij het KWPN niet meer goedgekeurd worden, net zoals een Rex Magna niet meer goedgekeurd zou worden.
Denk ik hoor Haha! Haha! Haha! Ben absoluut niet zo bekend met FA



??????????


In de huidige selektie wordt het karakter en stalgedrag niet meer meegenomen.
En in de Abgartijd wel.

In de Abgartijd had je ook andere ruiters.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Supertje, Ubermetrics en 123 bezoekers