rijden niet leuk meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

rijden niet leuk meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 09:39

Hallo allemaal,
Ik heb een niet zo leuk probleem. Al een tijdje gaat het rijden niet goed. We zijn achteruitgegaan en ik krijg hem niet meer op het niveau van vorig jaar. Al met al is het elke keer dat ik ga rijden een strijd met mijn paardje. Hij wil niet nageven, loopt niet behoorlijk een wending door en ga zo maar door.
Mijn probleem is nu. ik ben het plezier in rijden kwijt. Ik vind het gewoon niet leuk meer om te doen. Ik geniet wel heel erg van mijn paard om met hem bezig te zijn (anders dan rijden) maar het rijden vind ik niets meer.
Heeft er iemand tips of adviezen zodat ik het weer leuk ga vinden??
alvast bedankt

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:04

Een tijdje minder intensief bezig zijn?
Zoveel mensen hebben weleens ene dipje, dan kan je door blijven rijden of even een stap terug doen en relaxen.

Als je het nog wel leuk vind om lekker bezig te zijn met je paard doe je dat toch een tijdje?
Lekker wandelen, buitenritjes maken, longeren, wat grondwerk, een soort van ontspanningsvakantie met je paard Knipoog

Stap er alleen op als je zin hebt, hou het dan simple en verlang niet teveel.
Lekker met een lange teugel rondhobbelen kan ook prettig zijn, en jij ergert je een stuk minder aan de dingen die even niet gaan.
Kortom ga gewoon lol maken, neem eens een sprongetje, lekker buiten rijden, een behendigheids parcourtje neerzetten etc.

En als jij zin hebt en zij ontspannen is pak je haar even op, probeert het 5 minuten en laat het verder lekker zitten.
Tenzij je wedstrijden hebt staan ben je niets verplicht, kan je doen en laten wat je wilt.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:15

Een herkenbaar probleem... Ik heb dat ook gehad, van lekker rijden ging het ineens naar staken, staken en nog eens staken. Op een gegeven moment stapte ik met enorme tegenzin op. Toen ben ik met mijn instructeur een heel aantal stappen terug gegaan om wat zaken op orde te stellen en dat heeft erg geholpen. Nu rijdt ik weer voor mijn lol. Heb je iemand die je les geeft of helpt? In je eentje raak je makkelijker in die vicieuze cirkel dat het niet meer lukt. Succes en sterkte!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:29

Net als silly zegt. Doe dan een tijdje niks... Lekker prutsen knuffelen poetsen en ontspannen bezig zijn met je paard.

Ga ook voor jezelf na of het paard niet aan de top van zijn kunnen zit. Zelf heb ik het ook gehad en belangrijk is dat je kritisch blijft kijken naar het verhaal. Wat jij zelf wil gaan bereiken. en wat je paard kan bereiken.
Of je er nog plezier in hebt met dit paard. Of dat er misschien een ander moet komen. Dat klinkt heel cru maar het kan wel een punt zijn...

Kijk het aan en hoe het over een tijdje gaat als je lekker een tijdje niks met haar hebt gedaan. En kijk dan nog een keer wat je dan wil en of wat je wil haalbaar is. Dan moet of jij je doelen gaan bijstellen. Of een moeilijke beslissing gaan nemen...

heel veel sterkte. groetjes joyce

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:40

Tja, gewoon even een stapje terug doen. Als jij er weinig zin in hebt dan voelt je paard dat ook wel en wordt het allemaal niet leuker (vicieuze cirkel). Even iets anders met hem gaan doen en zelf ook je zinnen verzetten. Weekje vakantie kan soms wel de oplossing zijn om de lol weer terug te krijgen in het rijden. Want paardrijden doe je altijd voor je plezier, het moet wel leuk zijn Haha! Heel veel succes ermee OK dan!

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:48

heb ik ook last van
maar na een waardeloze dag komt er ook wel weer een leuke dag en daar probeer ik dan extra van te genieten

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:37

Heb ik ook net gehad/nog wel een beetje!!
Maar doe eerst ff lekker helemaal niks met em (qua rijden). Dan ga je weer eens een keertje rijden, maar vraagt niks van em.
Wat uit rijden en zo langzaam beetje bij beetje weer opbouwen, maar niks forceren!!
Heb je geen zin te rijden, morgen weer een dag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:56

Heb je wel les? Zo niet, dan kan les nemen een heleboel helpen, zodat je weer in de stijgende lijn verder kunt. Vind je buitenrijden leuk? Ga dat dan (veel) vaker doen. Rijd je alleen maar dressuur, ga dan bijvoorbeeld eens springen.

nikindoe
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:21

ik heb dit probleem vrij direct gehad nadat ik mijn paard kocht hij gaf niet na en nam de bochten niet goed. achteraf gezien had hij last van zijn rug en is gekraakt nu loopt hij super. nu weet ik waarom hij altijd met zijn neus naar zijn rug ging als ik hem stond te poetsten hij wou aangeven dat hij pijn had.

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:32

misschien heeft je paard wel hetzelfde als jij. hij heeft er geen zin meer in, je kunt mss beter wat afwisselen bijvoorbeeld: meer buitenrijden spelletjes... een x alleen maar poetsen en een beetje met je paard knuffelen!
-x- nienke

Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 16:27

Hoi,
Ja ik heb wel les gelukkig. Dat motiveert om erop te blijven stappen. Zaterdag heb ik weer les en dan gaat jan mijn instructeur er eerst op. Ik ben benieuwd. Ik ben maar wat begonnen met grondwerken ala emiel voest om op een andere manier bezig te zijn met Olympus.
Buitenritten zou ik wel willen alleen is er hier niet zoveel buiten te rijden(ja langs de weg) en ik vertrouw hem op dat gebied niet aangezien hij een wat schrikkerig karakter heeft.
iedereen bedankt voor de reacties, geeft toch steun.
sione

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:04

Is een heel herkenbaar berichtje hoor Sione, ik denk dat bijna alle paardeneigenaren dat wel eens hebben. Probeer maar te onthouden dat je je beestje voor je PLEZIER hebt. Dus wat je doet moet leuk zijn. Oftewel: geen zin om te rijden? Niet doen! Doe je toch lekker wat anders?

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:31

ja, maar je kan een paard niet een week laten staan, net als dat je een voetbal kunt laten liggen.

ik heb gehad, dat ik steed sbeesie sinreed, en dus steeds weer van oneraf aan begon, dat vond ik heel vervelend,
had er ook geen zin meer in...

probeer gewoon of iemand anders het wel voor mekaar kan krijgen.
dan heb je er vast weer meer plezier aan.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:26

Ik denk dat je te streng voor jezelf ben geweest (En voor je paard?) Je wilt hem dus weer op hetzelfde niveau als vorig jaar krijgen, waarschijnlijk wou je dat te snel doen. Ik denk dat je toch even wat minder intensief moet gaan trainen, en dan weer rustig beginnen, met het idee: ik kom waar ik kom

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:30

Even weer gewoon helemaal terug naar het begin. Geen moeilijke oefeningen doen. Gewoon lekker stap, draf, galop, voltetje, weer recht richten en lekker relaxed laag en rond rijden. Paard en jij gaan dan weer meer ontspannen, paard gaat lekkerder lopen, jij gaat weer genieten en vervolgens pak je langzaam maar zeker het moeilijkere werk weer op. Dus niks forceren maar gewoon even een stapje terug tot een niveau waarop jullie het beiden leuk vinden.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:24

Ik vraag me dan altijd af: 'waarom denk je dat je het niet leuk meer vind?' is dat alleen doordat het rijden al een hele tijd niet lekker meer gaat? of had je er al eerder geen zin meer in?
In het eerste geval kun je idd zoals hierboven ook wel gezegd even een tijdje een stapje terug nemen, maar je kunt hem bijvoorbeeld ook een tijdje door je instructeur (of iemand anders die veel ervaing heeft) laten rijden, zodat jij kan kijken of je misschien iets opmerkt wat hij/zij dan anders doet als jij, daar kan je heel veel van leren. En dan word je paard gewoon doorgetraint en jij hebt even de tijd om na te denken hoe je het wilt gaan aanpakken OK dan!
In het tweede geval kun je misschien beter een bijrijder nemen voor een paar dagen in de week, zodat je zelf gewoon je paard kan blijven verzorgen enzo, maar dat iemand anders hem gewoon rijd.
Ik hoop iig dat je weer gewoon lekker kan gaan genieten van je paard, want daar hebben we immers allemaal een paard voor toch?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:37

hoi, al eens aan de tandarts gedacht??? mijn paard gaf de laatste tijd ook wat moeilijk na, en weing stelling duss ff tandarts gebeld en ze bleek op de achterste drie kiezen wat kleine haakjes te hebben, die zijn er afgevijld en heb nu al een week weer heerlijk gereden zonder dat ze vast pakte ofzow. de tandarts vertelde ook dat met haakjes het inbuigen, stelling geven, nageven pijnlijk kan zijn waarom ze dit dus niet willen en logisch, als mij iets pijn doet ga ik datgene ook niet meer doen Haha!
veel succes xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:14

amondi schreef:
ja, maar je kan een paard niet een week laten staan, net als dat je een voetbal kunt laten liggen.


Er zijn nog zoooooooo veel meer mogelijkheden dan rijden.... Dat paard mist zijn zadel echt niet hoor... Haha!

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:25

Ik heb dat vroeger ook gehad. Toen had ik gewoon helemaal geen zin meer om te rijden. Er waren weken dat ik hem zelfs hooguit 1x per week reed en dan ook nog met zware tegenzin.
Uiteindelijk ben ik toch eens naar mezelf gaan kijken en gaan nadenken of ik eigenlijk nog wel verder wilde met paarden. En het antwoord was overduidelijk JA! Toen ben ik voor mezelf met een oplossing gekomen: mijn pony verhuizen dichter bij huis, met binnenbak.
Doordat ik geen zin meer had in rijden en het rijden ging niet meer, kwam vooral doordat ik het gewoon niet meer zag zitten op de plaats waar ik stond met mijn paardje. De mensen die daar waren enzo.
Dit kan ook te maken hebben met het feit dat het niet meer zo klikt tussen jou en je paardje. Maar doe hem vooral niet weg, meestal is het gewoon maar een fase!! Knipoog

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:28

Sione schreef:
Hoi,
Ja ik heb wel les gelukkig. Dat motiveert om erop te blijven stappen. Zaterdag heb ik weer les en dan gaat jan mijn instructeur er eerst op. Ik ben benieuwd. Ik ben maar wat begonnen met grondwerken ala emiel voest om op een andere manier bezig te zijn met Olympus.
Buitenritten zou ik wel willen alleen is er hier niet zoveel buiten te rijden(ja langs de weg) en ik vertrouw hem op dat gebied niet aangezien hij een wat schrikkerig karakter heeft.
iedereen bedankt voor de reacties, geeft toch steun.
sione


miss kan je proberen om em aan t halster langs de weg te lopen en steeds een beetje opbouwe bv eerst op een rustig wegje en steeds een iets drukker wegje ofzow