Hengst laten of ruinen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Hengst laten of ruinen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 20:24

Ik heb sinds kort een hengstveulen gekocht (haflinger)
Nu is de hengstenboer wezen kijken en heeft gevraagd of mijn hengstje nog te koop was,nee dus antwoordde de vrouw waar ik hem van gekocht heb.Hij zegt dat het een goede dekhengst zou worden net als zijn vader Atlantic.
Nu ben ik toch aan het twijfelen of ik Armando later zal laten ruinen of niet.
Als ik hem hengst laat moet ik wel een andere stal gaan zoeken voor weidegang,je kan hem toch niet bij andere paarden zetten er staan er op de stal waar ik wil staan zo'n 50 paarden.Staan wel gescheiden merrie's ruinen,jaarlingen en lespony's/paarden.
Wat adviseren jullie ????

Armando nog een paar dagen en dan ben je bij mij,en kan ik elke dag van jou genieten....NIEUW PROFIEL MENSEN!!!


Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:29

Wil en kun je er de tijd en het geld instoppen om een hengst klaar te stomen voor een keuring waar hij misschien helemaal niet doorheen komt? Heb je de ervaring om een dekhengst te houden? Kun je die aan als zijn hormonen op gaan spelen? Om maar niet te spreken van de problemen met stalling en weidegang...
Als jij je veulen gekocht hebt om straks lekker mee te gaan rijden, dan zou ik hem fijn laten ruinen, dat bespaart je een hele hoop potentiele ellende Knipoog

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-04 20:33

Okee bedankt voor je advies.ik wil gewoon wat reakties van andere zien.

Armando nog een paar dagen en dan ben je bij mij,en kan ik elke dag van jou genieten....NIEUW PROFIEL MENSEN!!!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:18

als je hem hengst wil laten,om er ooit dekhengst van te maken,zul je hem waarschijnlijk toch uit hansden moeten geven,want zoals justy al zecht:het kost veel tijd,geld en wijsheid en last but not least:veel geluk om een hengst goedgekeurd te krijgen voor het dekken!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:56

Ik ben het er mee eens dat het hengst laten en er een goede dekhengst van maken veel tijd en geld kost.
Dat soort dingen zijn beter over te laten aan de mensen die er echt mee bezig zijn en weten wara het allemaal om draait Knipoog

Atlantic is idd wel heel mooi
Heb diverse kids van hem bewonderd en heb er zelf 1 van hem.
Tot nu toe allemaal erg mooi, maar ook allemaal erg heftig Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

iesolde
Berichten: 331
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Ternaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 21:59

Ik zou als ik jou was geloof ik hem gewoon lekker 3 jaar in een hengstenkeppel stoppen en dan na 3 jaar hem weer bekijken en dan te beslissen wat je met hem wilt Knipoog

PingWing
Berichten: 1022
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:04

ik sluit me aan bij het laatste advies. over 3 jaar kun je nog eens kijken ofdat je zelf genoeg tijd/ zin en geld hebt om hem keuringsklaar te krijgen en alles wat erbij komt.
als je nu beslist om hem te laten ruinen, en hij dalik als 3jarige ontzettend mooi blijkt te zijn krijg je er spijt van... maar Als je hem hengst laat, en je wil hem na de keuring laten gaan laat dan wel eerst iemand na hem kijken die er oog voor heeft. iedereen met ene iegen paard zal die die van hem/ haar zelf is het mooist vinden.

02.05.11/08.09.11

Jennifer

Berichten: 4738
Geregistreerd: 11-05-03
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:15

Nu jullie het hier toch over hebben...
Hoe duur kost een castratie ongeveer?

Neem eens een kijkje op:
http://www.ruitersport.com

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:34

joeylover schreef:
Nu jullie het hier toch over hebben...
Hoe duur kost een castratie ongeveer?

bij een gewone hengst ongeveer 100/200 euro. bij een klophengst komeb er dan ook nog de stalling en narcosekosten bij(dan ligt het er ook nog aan of die bal in zn buik of zn lies zit, lies is makkelijkere operatie en dus goedkoper)

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:17

Ik zou hem laten ruinen, de kans dat het een dekhengt wordt is klein. En de kans dat er een keer iets fout gaat omdat hengsten lastig zijn is groot.
verder ga ik met Justy mee

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:47

ik heb mn klophengst laten catreren voor 260 euro, een gewone catsratie kost hier rond de 75 euro (maar dat gebeurt op wei en niet in de kliniek)
ik zou kijken hoe het met armando gaat, zowieso zou ik hem pas laten ruinen vanaf 2 jaar. heb guccio geruind toen hij 2jr en 7 mnd was ivm het klophengst zijn!
waar ga je trouwens op stal staan?? ben benieuwd...

♥♥♥♥♥ guccio @ [IM] Dag mijn allerliefste Guuc ♥♥♥♥♥
The best move is to follow your heart

Veulen_Kyra

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 10:18

guccio schreef:
ik heb mn klophengst laten catreren voor 260 euro, een gewone catsratie kost hier rond de 75 euro (maar dat gebeurt op wei en niet in de kliniek)
ik zou kijken hoe het met armando gaat, zowieso zou ik hem pas laten ruinen vanaf 2 jaar. heb guccio geruind toen hij 2jr en 7 mnd was ivm het klophengst zijn!
waar ga je trouwens op stal staan?? ben benieuwd...



Ik ga vlakbij jullie staan Guccio,bij Miranda Weijermans op de Pagter natuurlijk.Armando zijn stalletje is er al.

Armando nog een paar dagen en dan ben je bij mij,en kan ik elke dag van jou genieten....NIEUW PROFIEL MENSEN!!!

Emania
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:13

Een castratie doen ze tegenwoordig met een verplichte drie tot vier dagen overnachting. In ieder geval in Utrecht is dit het geval.
Maar je verzekering zal dit dekken....mits je verzekert bent natuurlijk.

Dieren zijn liefde, mensen proberen het...

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:34

Misschien een stomme vraag?Maar mensen geven het advies om hem en met drie jaar in het land te laten lopen en dan nog eens kijken of je met hem naar de keuring wil?Ik dacht altijd dat er veel en veel eerder begonnen werd met het klaarstomen van die paarden?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:22

Ik vind het altijd zonde dat mensen hun paarden laten ruinen zonder een echte goede reden, Ik las volgens mij 1 of 2 weken terug een stukje over hengsten (hier op bokt) en die stonden gewoon buiten met andere paarden enzo, en die hadden een leven net als merries en ruinen, en zo hoort dat!
Tenzij je er hele erge problemen mee krijgt (extreme hengsten kuren als : gemeen aanvallen enzo) dan gewoon hakkie takkie weg zakkie Tong uitsteken

Groetjes Esmée

Kris now she's an angel in heaven...

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:06

Nou, ik weet wel: als Ivanka volgend jaar een veulen krijgt (met nadruk op als) en mocht dat een hengst zijn. Tja, daar gaan toch echt wel de balletjes vanaf hoor Knipoog. Die moet later gewoon lekker bij zn mama gaan lopen en ik heb geen zin in inteelt .

Ik vind het er maar net aan liggen wat jij met je pony wil gaan doen. Wil je zelf wel een dekhengst hebben (mocht hij goedgekeurd worden)?.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:12

Emania schreef:
Een castratie doen ze tegenwoordig met een verplichte drie tot vier dagen overnachting. In ieder geval in Utrecht is dit het geval.
Maar je verzekering zal dit dekken....mits je verzekert bent natuurlijk.


Verward Volgens mij dekt verzekering castratie sowieso niet. Verder doen ze volgens mij nog steeds castraties op stal en dan hoef hij dus niet in een kliniek te blijven.

furie26

Berichten: 189
Geregistreerd: 30-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:29

Ik heb een hengst van 2 jaar en 3 maanden, hij loopt gewoon tussen de ruinen en is nu zelfs op vakantie (op het land) samen met mijn 26 jarige ruin. Ik heb er voor gekozen om mijn hengst zo sociaal mogelijk op te laten groeien, dan blijven ze het braafst. Mocht hij straks niet meer met andere paarden kunnen en niet meer normaal hanteerbaar zijn dan kan hij altijd nog gecastreerd worden.
Ik zou zeggen kijk het nog even aan en denk er goed over na, want als het er af is kan je het niet meer terugdraaien. Laat je niet te veel door mensen bepraten, die fout heb ik ooit gemaakt.
Een hengst is gewoon een paard, je moet er alleen wel consequent mee omgaan.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:41

ik zou hem gewoon lekker hengst laten. laat hem eerst lekker (met leeftijdsgenoten) in de wei lopen en kijk maar eens hoe hij is als je hem aan het inrijden bent! als hij dan vreselijk druk is en je er niets meer meek kunt (of je wordt er bang van) maak dan een afspraak met de dierenarts en laat hem castreren. een afspraak is snel gemaakt! zorg dat je de tijd neem om er over na te denken maar ik zou als je de mogelijkheid heb hem gewoon hengst laten

Ik heb marco wel laten castreren omdat hij heel raar deed en er nog 4/5 merries liepen, hij werd helemaal gestoord! ik geloof dat hij op 2/2,5 jarige leeftijd is gecastreerd. daarvoor hebben we met hem proberen fokken (gewoon een eigen merrie) maar dat is helaas niet gelukt (lag aan de merrie, kan op een of andere reden geen veulen krijgen). Hij heeft wel een veulen gehad samen met zn half zus maar dat was een ongelukje! Dolly (half zus van marco) was 2 toen ze haar veulen kreeg Knipoog

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:48

Er is een gezegde dat zegt: Good stallions make great geldings.
Mensen die je aanpraten dat je hem hengst moet laten hebben doorgaan niet de kosten die het "hengst laten" en klaarstomen voor keuringen, dat gaat namelijk van jouw rekening af. Beetje dom in de ruimte kletsen kost namelijk niets.
Voor dekgeld hoef je het niet te doen, geen hengstenhouder wordt er rijk van. Je legt er eerder nog geld op toe.
Stel dat je je paard klaarstoomt voor dekhengst, hij wordt voor 5 jaar gekeurd, krijgt weinig merries, wordt na 5 jaar afgekeurd op nakomelingen (puur omdat hij er niet zoveel rond heeft lopen omdat de marketing niet lukte of ook teveel heeft gekost...)
Is het het dan uiteindelijk waard geweest?
Ik zou hem op tweejarige leeftijd castreren.

Je suis Charlie.

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:08

ik zou m ook nog even hengst laten...hebje nog een jaar of 3 om dr over na te denken !!


fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:13

Cassidy schreef:
Er is een gezegde dat zegt: Good stallions make great geldings.
Mensen die je aanpraten dat je hem hengst moet laten hebben doorgaan niet de kosten die het "hengst laten" en klaarstomen voor keuringen, dat gaat namelijk van jouw rekening af. Beetje dom in de ruimte kletsen kost namelijk niets.
Voor dekgeld hoef je het niet te doen, geen hengstenhouder wordt er rijk van. Je legt er eerder nog geld op toe.
Stel dat je je paard klaarstoomt voor dekhengst, hij wordt voor 5 jaar gekeurd, krijgt weinig merries, wordt na 5 jaar afgekeurd op nakomelingen (puur omdat hij er niet zoveel rond heeft lopen omdat de marketing niet lukte of ook teveel heeft gekost...)
Is het het dan uiteindelijk waard geweest?
Ik zou hem op tweejarige leeftijd castreren.


ze hoeft er toch niet mee te dekken?
gewoon zo een hengst kan ook hoor

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:14

Mijn nicht heeft haar Haflinger ook hengst gelaten en dat gaf en geeft niet echt problemen. Alleen moet ze wel alleen rijden, want komt er een ander paard binnen, vooral bij ruinen. Dan staat hij recht omhoog.Voor derest is hij een braaf paardje

Igor ♥ Gitan
Rietje +05/10/2009 Rust in vrede meid
[IM] Riet meid ik mis je

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:18

fancylover schreef:
ze hoeft er toch niet mee te dekken?
gewoon zo een hengst kan ook hoor


Je ontzegd je paard zo wel een heleboel dingen die hij als ruin wel zou hebben (of je moet hem aan huis kunnen houden, en het verder niet kunnen schelen als hij dekt)

Een daarvan is: weidegang, tweede is: contact met andere paarden.
Een enkele keer gaat het goed als je er een ruin bijzet, maar doorgaans niet.
Een hengst laten omdat het stoer is, is een van de slechtste argumenten om hem hengst te laten. Komt nog bij dat je stevig in je schoenen moet staan, en altijd op je tellen moet passen als je in de buurt bent van een hengst.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:19

Tempus schreef:
Dan staat hij recht omhoog.Voor derest is hij een braaf paardje


Voor mij al een reden om hem te castreren. En een steigeraar zou ik al helemaal niet hoeven.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, mooney, NRJ en 95 bezoekers