Samen een paard kopen: Goed idee? ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Frustiekat
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Leiden

Samen een paard kopen: Goed idee? ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 12:55

Hoi,

Ik heb een vraagje voor jullie: ik zou zelf dolgraag weer een paard willen kopen (na 3 jaar zonder) maar ik weet dat ik niet 7/7 ervoor kan zorgen (hele drukke baan en soms ook op reis). Ik vraag me af of het een goed idee is om samen met iemand 1 paard te kopen of gewoon zelf een paard te kopen en een verzorger/bijrijder te zoeken of toch maar het hele idee uit mijn hoofd te zetten.
Ik ben nu 30 ik rij al vanaf mijn 10de en heb eigen pony's daarna paarden gehad tot 3 jaar geleden en heb geprobeerd weer bij een manege te gaan rijden (wat een verschrikking) geen succes dus, zelf bijrijder te worden van iemand (ook morele bezwaren) wat moet ik nu?

Frustiekat

laughter is the shortest distance between people


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:58

Nee, ik zou niet samen een paard kopen.
Ik zou alleen een paard kopen en er dan een goede bijrijder bijzoeken. Als er twee kapiteins op een schip zitten gaat het doorgaans niet goed.
Waarom heb je morele bezwaren om bijrijder te worden van een ander? Je moet er altijd rekening mee houden dat het paard onder je gat vandaan verkocht wordt, dat is het nadeel van een bijrijdpaard.

Je suis Charlie.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:00

Met wie zou je evt. een eigen paard kopen, dat is wel belangrijk. Als het met een goede bekende is zou iki het eerder doen als met iemand die je niet zo goed kent. Ook moet je iemand vinden die op dezelfde manier met paarden omgaat, anders krijg je daar op den duur alleen meningsverschillen over.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:00

Zelfs met een goede kennis zou ik het niet doen. Er zijn vriendschappen voor minder uit elkaar gegaan.

Je suis Charlie.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:01

Hebben wij ook gedaan, met een hele goede bekende. Maar hij doet er niets meer mee, dus hij is zowat voor mezelf. Maar ik moet ook alles zelf doen. Vind het niet erg. Zie het meer zo dat hij in mij geinversteerd heeft Tong uitsteken en het fijne is dat hij het zo ook ziet Haha!

Geluk is een richting, geen punt -Loesje

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:02

Nee zeker niet doen! De vriendschap kan altijd mis lopen en dan zit je met de problemen! Ik zou het in ieder geval niet doen als ik jou was!

Groetjes Linda


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:03

Het KAN werken.. Maar in de praktijk heb je toch onderlinge wrijving en het gebeurd maar al te vaak dat je toch ruzie krijgt en dan heb je problemen..

Ik zou het alleen doen, geen gedonder mogelijk ook Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:07

Nee, ik zou nooit een paard met iemand kopen. Een bijrijder zou ik nog mee kunnen leven, blijft het JOUW paard en heb jij alle zeggenschap...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:07

Ik zou het niet doen, maar het dier zelf aanschaffen en er een goede bijrijder voor zoeken.

Onze laatste aanwinst, Faiz, is wel samen aangeschaft, maar dan door mijn vriend en mij. Is toch net weer even anders.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:09

Ik heb het jarenlang gedaan. Eerst reden we samen hetzelfde paard voor iemand anders en aangezien dat erg goed ging hebben we daarna een eigen paard gekocht. We zaten op dezelfde lijn en wisten dat we er ook bij meningsverschillen (die er onherroepelijk zullen zijn) uit konden komen.

Toch zou ik het niet meer doen. Er zijn teveel factoren van buitenaf waardoor het fout kan gaan. Een paard heb je over het algemeen voor lange tijd en die tijd kan er heel wat veranderen. Denk maar eens aan verhuizingen, zwangerschappen etc..

Natuurlijk had het ook veel voordelen en een hoop gezelligheid. Maar zeker als je nu nog geen idee hebt met wie je je toekomstige paard zou willen delen zou ik je adviseren om het niet te doen.

There is no reality, only perception.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:09

Heeft pas een heel stuk over in de Bit gestaan. Die twee dames met die Fries stonden bij mij op stal en waren voor het ter perse gaan van het desbetreffende artikel al uit elkaar...

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:11

Ik zou zelf een paard kopen en een bijrijder zoeken. Ik ken 2 mensen en die hebben ook samen een paard gekocht en dat is 2 jaar goed gegaan maar nu wil er 1 gaan verhuizen naar de andere kant van NL.En nog een ander voorbeeld 2 mensen hebben een paard gekocht 1 is er wedstrijden mee gaan rijden en nu hebben ze ruzie over hoe het paard gereden wordt omdat de 1 recreatief rijdt en de ander inmiddels M2 en dat schijnt niet samen te kunnen gaan Verward Kijk in het begin gaat alles leuk en aardig maar je kan wachten op de problemen denk ik.

Zidane Prix st Georges + 6 Inter1 +1
Snowpuppe's W-double-you Z2+14 verkocht naar Amerika
Da Vinci ZZ-LICHT +36 ZZ-zwaar+12 Prix st Georges+5 Inter 1 +5 inter2 +1 Grand-Prix startgerechtigd!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:13

nee, ik zou het niet doen! ook al is die andere persoon nog zo aardig/kun je nog zo goed met elkaar overweg..

ik ken meerdere mensen die samen een paard gehad hebben (ik zelf ook) en geen van allen zou het nog een keer willen..

dan kun je beter een bijrijder zoeken, als het niet bevalt is het toch een stuk makkelijker om een nieuwe bijrijder te zoeken.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:22

Ik zal dus van mijn lang zal me leven geen paard met iemand willen en kunnen delen. Als er 1 eigenaar is, kan diegene zelf beslissen over het paard. Je moet het wel heel erg met elkaar eens zijn en dezelfde mening hebben al zou je dat aandurven...

:){

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:24

Als ik jou was, zou ik dat paard kopen en met diegene met wie je eventueel samen zou doen afspreken dat het ook zijn/haar paard is (alleen op papier is hij alleen van jou) verders hebben jullie dan dezelfde lusten en lasten, maar bij eventuele problemen ben jij de degene die de beslissing kan/moet nemen (in overleg, maar met meningsvershil ben jij de eigenaar) Ik doe zo al een paar jaar samen met een paard en dat gaat echt super!

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:27

NEE ! zou t niet doen
ik heb met iemand een pony gehuurt voor een jaar ongeveer
in het begin ging t wel..maar we kregen steeds meer ruzie enz.
en we reden allebei heel verschillend en dat werd de pony ook beetje gek van.
ik heb toen echt heeeel erge ruzie gekregen...we zijn gestopt
vanaf toen heeft zij een eigen pony en ik reed er 1
we reden op dezelfde stal, we deden vaak dingen samen en toen waren we weer best friends!! door die pony samen te huren hebben we dus ruzie gekregen

en als je dat krijgt met een eigen paard is dat nog groter probleem
want jullie hebben allebei evenveel recht op hem/haar

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:28

Het kan maar zet alles goed op papier en laat het papier door iemand anders bewaren, zodat beide partijen weten waar ze aan toe zijn! Eerlijk zijn tegen over elkaar en je moet iemand vinden die dezelfde ideeen heeft en dezelfde richtlijnen!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:28

Hetja schreef:
Als ik jou was, zou ik dat paard kopen en met diegene met wie je eventueel samen zou doen afspreken dat het ook zijn/haar paard is (alleen op papier is hij alleen van jou) verders hebben jullie dan dezelfde lusten en lasten, maar bij eventuele problemen ben jij de degene die de beslissing kan/moet nemen (in overleg, maar met meningsvershil ben jij de eigenaar) Ik doe zo al een paar jaar samen met een paard en dat gaat echt super!


Dus je betaalt even veel als de eigenaar (ook bij de aanschafkosten) maar hebt er geen flikker over te zeggen? Dat zou ik dus echt niet doen...

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:29

niet doen, redenen zoals hierboven al genoemd.
ik zou er lekker zelf een kopen en een bijrijder zoeken, zeker als die vriendschap je lief is!
Je moet altijd goede afspraken maken zeker als je ook wedstrijd aspiraties hebt...
Wat voor morele bezwaren heb je als ze zelf bijrijder bent? en heb je die niet als je een bijrijder zoekt?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:24

Ik zou het zelf ook niet doen, alle redenen zijn idd al opgenoemd.

Zelf kan ik ook niet alle dagen naar mijn paardje, maar ik heb geen bijrijder. Hij staat op een pensionstal in vol pension. Ik heb een haflinger die het grootste gedeelte van de dag lekker buitenloopt en rustig een paar daagjes stil kan staan als het moet. Zelfs een paar weken. Al staat hij nu niet langer als 1 dag stil.

Nu ben ik recreatief ingesteld, dus voornamelijk naar buiten, regelmatig lekker wat basis-dressuur en af en toe een sprongetje vind ik leuk genoeg. Als je "eisen" dus wat dat betreft niet te hoog zijn kun je misschien ook wel wat helemaal voor jezelf aanschaffen, er zijn genoeg paarden die echt niet iedere dag hoeven te werken. Al vind ik iedere dag weidegang dan zeker een must.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:28

Nope dat werkt niet koop gewoon zelf een paardje en neem een goede bijrijder.. Die kan tenminste niks van je eisen..

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:48

Citaat:
Hetja schreef:
Als ik jou was, zou ik dat paard kopen en met diegene met wie je eventueel samen zou doen afspreken dat het ook zijn/haar paard is (alleen op papier is hij alleen van jou) verders hebben jullie dan dezelfde lusten en lasten, maar bij eventuele problemen ben jij de degene die de beslissing kan/moet nemen (in overleg, maar met meningsvershil ben jij de eigenaar) Ik doe zo al een paar jaar samen met een paard en dat gaat echt super!


Dus je betaalt even veel als de eigenaar (ook bij de aanschafkosten) maar hebt er geen flikker over te zeggen? Dat zou ik dus echt niet doen...


Niet de aanschafkosten die zijn voor degene die het paard koopt (net als zadel e.d.) maar stalling, hoefsmid enz. bedoel ik.
En het is wel de bedoeling dat je er dan iets over te zeggen hebt, alleen in geval van 'nood' bepaalt de eigenaar hoe en wat (nood o.a. wel of niet in laten slapen, dit naar aanleiding van eigen ervaring) verder wordt alles samen besloten, in goed overleg, echt bij mij werkt dit echt al een een paar jaar super goed! (ik heb ook niet gezegd dat ze het moest doen ofzo, alleen dat als ik haar was....)

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:51

Ik zou ook nooit een paard samen kopen, als je er niet in je eentje voor kunt zorgen, dan kun je altijd een verzorgster/bijrijder erbij nemen. Maar ik zou nooit een paard met iemand anders aanschaffen...
Als je ruzie krijgt met degene met wie je het paard koopt (en dan kun je nog zo'n goede band hebben met diegene) en je niet meer samen kunt werken.. wat gebeurd er dan met het paard? En dat is maar een voorbeeld van wat kan gebeuren...

Nee, mijn keus zal het nooit zijn

Frustiekat
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 15:02

ok, bedankt.Samen kopen is dus idd een niet zo best idee.
Blijft over geen paard of een zeer goede bijrijder zoeken of zelf toch maar weer gaan bijrijden.

Geen paard is dan misschien toch dan het beste, ik heb met mijn vorige paarden ook zoveel te stellen gehad met bijrijders (niet komen als ze niet kunnen rijden was wel het ergste) misschien moet ik gewoon wel eerst zelf meer tijd krijgen en dan pas een paard. Iemand?

laughter is the shortest distance between people

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:06

Frustiekat schreef:
Geen paard is dan misschien toch dan het beste, ik heb met mijn vorige paarden ook zoveel te stellen gehad met bijrijders (niet komen als ze niet kunnen rijden was wel het ergste) misschien moet ik gewoon wel eerst zelf meer tijd krijgen en dan pas een paard. Iemand?

Denk dat dat inderdaad het beste is. Aan een paard ben je nou eenmaal (en dat zul je zelf ook wel weten) heel veel tijd kwijt.
Inderdaad eerst wachten totdat je zelf wat meer tijd hebt en meer regelmaat. Dat is voor jou en je (toekomstige) paard het beste Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers