wedstrijd mak maken

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sione

Berichten: 525
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Langedijke, Friesland

wedstrijd mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 11:34

Hoi,

Mijn paard is een verschrikkelijke miep ondanks dat hij ruin is. Hij is nogal angstig en schrikkerig. Als er ineens een stoel naast de bak staat durft hij er niet langs. Toch wil ik ooit in de toekomst wedstrijden met hem gaan rijden.
Maar...ik zie het al voor me... al die auto's, paarden, parasols, paraplu', vlaggen, kinderwagens en noem maar op.
Ik denk dat hij Hysterisch wordt. Heeft er iemand tips, ervaringen?
Zat al te denken om het iemand te laten doen die wat meer ervaring heeft...


MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:58

Mijn pony was thuis ook overal bang voor..maar nu ik concours rijd vind ze helemaal nix eng..ik denk dat gewoon op concours gaan t beste is om hem eraan te laten wennen!

Melody T (Vitano x Gomel ox )
Fuente (First stayerhof Ramzi x Vitano)
Devarana's Balance (Reflection x Vitano )
In training,binnekort ter dekking
General Two (Generals Goldenboy x Doc's chinch bet)

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:23

Inderdaad om gwoon op wedstrijd te gaan zodat ze het leren om op ander terrein bezig te zijn.

gr

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:33

Bij mijn eerste pony was het niet nodig (20 jaar toen ik hem voor het eerst startte), maar onze tweede was nogal een gevoelige K-welsh-met-fikse-scheut-arabisch-bloed. Die hebben we eerst een paar keer, in overleg met de organisatie, meegenomen naar concoursen, zonder te starten. Hij mocht dan naast z`n vriendje (schaapmak) op de trailer staan, beetje rondwandelen, hooi knabbelen, etc. Zodat hij er aan zou wennen en het leuk zou vinden.

Bij Prelude is zoiets nooit nodig geweest (mak geboren), maar met Hercules oefen ik regelmatig in een 'vreemde' omgeving. De bak van kennissen bijvoorbeeld, waar paarden naast staan en varkentjes (ieks!) enzo. Hij laat zich namelijk sneller afleiden, ook als ik hem aan de praat houd. Dit helpt echt heel goed, dus als hij echt hyperdepieper is kun je dit ook eerst proberen.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:55

Ik had vroeger een pony die thuis een jas op de bakrand al eng vond, maar op concours was hij zo overdonderd dat hij niks eng vond, er waren zoveel enge dingen dat hij het gewoon accepteerde. Haha!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:14

Kun je anders niet gewoon eens meerijden op het losrijd-terrein? Om hem vast te laten wennen, maar dan zonder zelf mee te doen.
Ik ga dadelijk met Sabiha ook richting een manege wandelen als er een wedstrijd is. Kan ze vast wennen aan drukte en rare hekjes enzo Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:29

Ik heb er ook zo 1 thuis staan, een miep muts eerste klas.
We hadden dus al hele horror fantasieen voor de keuring, maar uiteindelijk vond ze alles daar prachtig en niets eng.

Dit jaar gaan we weer en dan ook onder het zadel, we zien wel, het wordt op gras gehouden dus ik val iig zacht.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:41

Met een ander meegaan op concours, idd rijden op het losrijterrein, zonder mee te doen, onderlinge wedstrijd meedoen.

Dat soort dingen.
Of gewoon op wedstrijd gaan en wel zien wat er van terecht komt Knipoog

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:20

Lekker thuis al beginnen met 'afstompen'
Vooral vanalles over de bakrand gooien, ook bv open paraplu naast de bak leggen. En als hij daar dan aan gewend is, iemand vragen dat ding op te tillen etc.
Verder vooral bv over zeiltjes lopen, nauwe doorgangen nabootsen met hindernissen etc. Dapper maken dus!
En natuurlijk lekker eerst onderling of oefenwedstrijdjes meedoen. Dan is er wat meer tijd en begeleiding voor het geval het niet helemaal vlekkeloos gaat.

Veel succes en plezier!

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:36

wat je ook kan doen (als je een manege in de buurt hebt met wedstrijdjes oid) gewoon naar een wedstrijd gaan beetje rondlopen, en idd aan vreemde voorwerpen laten wennen.
succes ermee

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:37

Gewoon veel op wedstrijd gaan, dan went het vanzelf. Ook kun je thuis oefenen door allerlei dingen neer te leggen en laten zien dat jij het ook niet eng vind.
Ik zelf heb er ook problemen mee en doe sinds een aantal weken schriktraining bij josien hier op bokt, leren we ook veel van

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:38

Hoe oud is hij?
misschien is het nog het jonge, puberachtige gedrag van hem.
Het kan van zellef over gaan, gewoon veel blijven oefenen en hem gerust stellen. Succes ermee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Em_, Ladyson, Sanet, shaddy82 en 38 bezoekers