Holle rug; hoe kom ik er vanaf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Holle rug; hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 10:51

Ik heb al dus 16 jaar (zo oud ben ik Tong uitsteken ) last van een holle rug. Vroeger nooit echt last van gehad en zo, maar nu begin ik me toch wel flink te irriteren. Ik kan nooit echt dagjes uit, zonder dat ik moet zitten. Ben laatst naar de Zwarte Cross geweest, moest ik wel 8 uur staan, 's avonds was ik dood, ik had zo'n rugpijn. Ik kan niet normaal paardrijden Tong uitsteken Ik zit altijd met m'n kont naar achter, en iedereen zegt dan dat ik me kont naar achter moet doen, maar ja dat gaat gewoon niet. Als ik moet springen is het ook vervelend, ik wil gewoon een rechte rug? Iemand hier ook ervaring mee, en hoe heb jij het (niet) opgelost???



_Madelon

Berichten: 4758
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:09

Mik_beer schreef:
Ik zit altijd met m'n kont naar achter, en iedereen zegt dan dat ik me kont naar achter moet doen,


nee je moet juist je Rug en schouders naar achteren brengen..
je kont zit al ver genoeg naar achter Bloos

en zo doe je dit.. *pas op.. uitleg van jan aan mij Knipoog*

ga voor jou id.. TE veel op je kont zitten.
voor jou id.. je schouders op de kont van peerd leggen Knipoog
en voor je id.. moet je helemaal gaan hangen in het zadel..
en er heel erg op gaan letten Schijnheilig *is moelijk als je aan't rijden bent ik weet*

Kim je moet voor jezelf gwoon er de hele tijd op gaan letten. steeds tegen jezelf zeggen. je moet netjes zitten.. hup hup.. opletten Knipoog
zo doe ik het ook.. en werkt wel beetje bij beetje.. Schijnheilig

Owja.. veel in spiegel kijken Tong uitsteken.. maar die hebben we buiten niet Schijnheilig

Suc6 ermee..!! OK dan!


ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 11:32

Dat paardrijden interesseert me dus het allerminst he.. Ik wil gewoon van die rugpijn af..

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:35

Mensendieck kan hierbij helpen. Door laten verwijzen door de HA.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:11

Mijn man heeft een te bolle rug. Hij heeft al ruim 20 jaar last van zijn rug. Hij mag eindelijk na veel smeken en bidden een MRI scan laten maken. Hij heeft waarschijnlijk een hernia.

Hij heeft Mensendieck gehad en ook STEP (Stichting Ergonomie en Preventie) . Bij STEP leer je tillen, liggen zitten lopen enz. in de juiste houding. Therapeuten van STEP kunnen ook braches voorschrijfen om je aan je houding te laten herinderen. Bij mensendieck is het meer je lijf soepel maken en houden door oefeningen. Bij STEP wordt je houding gecorrigeert.

Loop er niet te lang mee door, eis van je HA dat er naar gekeken moet worden. Je moet je levenlang met 1 rug doen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:31

Ik had ook een ontzettende holle rog. Mijn moeder zij altijd ze moet op jaz balet daar lig je goed van staan, maar dit wou ik niet.

Je moet proberen voor je zelf te denken constrant schouders naar achteren en je heupen kantelen. Probeer deze houding maar eens aan te meten door een muntje of iets anders (klinkt gek) tussen je kont te houden dan moet je knijpen met je billen.

succes

gr

Barb

Berichten: 12079
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:11

je moet je kont niet naar achteren doen met paardrijden, maar je moet je bekken naar voren kantelen zodat je juist op je bips gaat zitten!!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:13

Mijn holle rug is op mensendieck minder geworden, vraag anders een door verwijzing van aan je huisarts.

Veel succes!

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:17

Mik_beer schreef:
Ben laatst naar de Zwarte Cross geweest, moest ik wel 8 uur staan, 's avonds was ik dood


dan had je niet na kunnen vertellen hoor

Tong uitsteken

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:19

mijn oefeningen van de fysio

ga op de grond liggen met je benen opgetrokken en je voeten iets uit elkaar
kantel je bekken net als bij paardrijden naar achter en trek met je buik je billen en onderrug van de gond af
even vasthouden en zachtjes laten zakken
dit in series van tien

dezelfde oefening doen met 1 been recht voor je uit iets van de grond afgetild
ook in series van tien

als je staat , let er op dat je je knieen iets gebogen houd, dus net niet hlemaal recht
je bekken iets kantelen (naar achter) en je buikspieren iets aangetrokken

is moeilijk , maar wel de moeite waard
bij een holle rug is het heel belangrijk dat je je buikspieren traint
zodat die werk gaan overnemen van je rug


situps zijn ook oké maar dan wel dat je je bovenrug met je buikspieren van de grond aftrekt maar je met je onderrug op de grond blijft

ook nooit! je handen achter je nek zetten met deze oefeningen maar gekruist op je borst en je kin op je borst
zo voorkom je dat je gaat trekken met je armen

onderrug op de grond huoden bij sit ups is ter bescherming tegen blessures

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:46

Kijk uit met de oefeningen die hier staan. Voor de 1 is die oefening goed en voor de andere funest. Een expert kan je adviezen geven en niet mensen die ook een holle of bolle rug hebben/hebben gehad. Het is per rugprobleem weer anders.!!!! Kijk uit, het kan heel verkeerd zijn.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:19

Ik had/heb een holle rug en bolle schouders.
Hiervoor heb ik Ceaser therapie gehad.

Ga gewoon naar je huisarts, leg je problemen voor en zeg dat er wat aan gedaan moet worden, laat je niet naar huis sturen met een knullig antwoord of een ander knullig iets!
Zorg dat er wat gedaan wordt, ceaser, fysio therapie, step (nog nooit van gehoord overigens), mensendieck, als er maar wat gedaan wordt.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:58

Chrystal-gek schreef:
Ik had/heb een holle rug en bolle schouders.
Hiervoor heb ik Ceaser therapie gehad.

Ga gewoon naar je huisarts, leg je problemen voor en zeg dat er wat aan gedaan moet worden, laat je niet naar huis sturen met een knullig antwoord of een ander knullig iets!
Zorg dat er wat gedaan wordt, ceaser, fysio therapie, step (nog nooit van gehoord overigens), mensendieck, als er maar wat gedaan wordt.


STEP is zeg maar een ruggenschool. Alleen maar rugpatienten zijn daar. Ze leren een goede houding aan te nemen met tillen, sjouwen, lopen zitten liggen. Je krijgt haast geen oefeningen mee, maar ze kijken waarom heeft iemand last van zijn rug. Hoe kan dat? Waar ligt de oorzaak? Hoe kan je voorkomen dat je rugklachten krijgt? Wanneer ontstaat de pijn?

Henk heeft daar veel baat bij gehad, maar zijn klachten werden soms erger en dan weer even klachten vrij. Hij is door STEP www.step.nl doorverwezen naar een Orthopeet. Er is al bekend dat er wervels te dicht op elkaar zitten. Er zijn foto's gemaakt en daar was weinig op te zien. Nu moet de MRI scan gaan zeggen waarom Henk al meer dan 20 jaar last van zijn rug heeft en wat er aan te doen. De Orthopeet was zeer goed te spreken over STEP. Hij zei als er weinig uit de scan komt, dan weer doorgaan met STEP.

Laat je niet afschepen door je HA als er wordt gezegt dat je niks op een foto kan zien. Dat zeiden ze tegen Henk ook. Nu blijkt dat je wel degelijk iets ziet wat niet goed is.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:00

Niet zelf gaan lopen kloten eraan maar gewoon naar de huisarts gaan. Die zal je doorsturen naar een fysio.
Iedereen heeft goedbedoelde adviesen, maar vaak klopt er niet veel van omdat ieder lichaam anders is.
Je moet nog jaren doen met je rug!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 16:11

Ik loop altijd met mijn schouders best wel naar voren, daardoor kwam ik best wel onzeker over, nu heb ik me zelf aangeleerd dat ik er om moet denken hoe ik loop en hoe ik sta en na een weekje was het al veel minder geworden. Je moet er wel rekening mee houden dat als je je houding gaat veranderen, dat dat ook de nodige pijn met zich mee gaat brengen, de spieren en pezen worden dan wel op een andere manier gebruikt en die gaan dus wel even opspelen, maar op de lange duur is het wel beter voor je.

ik denk dat jij met jou probleem beter wel even langs de huisarts kunt gaan, want jij probleem is net even wat groter als de mijne......

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:01

Onderschat rugproblemen niet!!!!! Als ze denken dat je je aanstelt, dan pech. Ze zien niks aan je, terwijl je verrekt van de pijn. Laat ze maar kletsen, jij weet beter.!!!!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Cowgirl

Berichten: 23730
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:02

Tijdens mijn herstel periode van mijn hernia heb ik fitness gedaan(kracht training!).
Een begeleider vertelde me dat een holle rug ook veroorzaakt kan worden door te korte bovenbeen spieren!

Je zou ze dus kunnen oprekken. Hiel naar je kont brengen, en even vasthouden. Zorg wel dat je been recht naar beneden wijst en dat je je rug recht houd!!!!
Vasthouden aan bv de deurpost is toegestaan Haha!

Bezoekje an de hA kan zeker geen kwaad maar stel je dan ff meer aan dan nodig is. Ik heb vorig jaar vaak genoeg de bink uitgehangen en dan nemen ze je niet serieus Boos!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:36

Dit is een echt nuttig topic OK dan!

Ik heb ook een holle rug, zelfs als ik zit, wil ik er nog eens last van hebben. Met paardrijden is het helemaal een drama, ga ik op een ander paard met zadel zitten, krijg ik accuut rugpijn.

Binnenkort dan maar een bezoekje brengen aan de HA Nagelbijten / Gniffelen

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 17:46

Dat heb ik dus ook, op sommige paarden kan ik bijvoorbeeld niet springen, wil ik 's avons nog relaks kunnen lopen.. Ik denk dat ik toch maar binnenkort naar de huisarts ga. Maar je hoeft dan tocjh niet naar een of andere inrichting hè.. Scheve mond Want dat idee krijg ik door jullie Tong uitsteken

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:48

Inrichting Verward Als je niet gek genoeg bent niet Knipoog Haha!
Het is denk ik hetzelfde als een afspraak bij een tandarts of huisarts, maar dan behandeling aan je rug Clown

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:05

Holle rug?

oefeningen:
1) ga op je rug liggen en kantel je bekken naar achteren, (wil je dit controleren leg je hande eens onder je rug. als je je bekken naar achter kanteld wordt je rug platter) Hierbij span je je buikspieren aan en blijf je gewoon door ademen. Dit doe je ongeveer 10 keer 5 seconden 2 keer per dag.

2) zie 1 maar maak nu met een been een fiets beweging. Daarna met je andere been. Let op dat je je bekken gekanteld houd en je buikspieren aanspant. ook weer 10x 5 secenden

3) zie 1, daarbij trek je je kin in. let ook weer op kantelen bekken en buikspieren.

4) daarbij is het trainen van je buikspieren en bil spieren erg goed!!

bilspieren trainen: bijvoorbeeld skaten, maar ook op je buik liggen en je been een beetje omhoog brengen.

Op je houding moet je ook letten:

-begin bij je knieen, niet overstrekken
-je bekken, naar achteren kantelen. Dit kun je controleren met je hand weer.
-Je schouderbladen naar elkaar brengen ZONDER je schouders op te trekken!
- trek je kin iets in, niet overdrijven,
-Jij moet zo gaan staan dat je je voor je gevoel vanuit je rug lang maakt.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-04 14:59

Hmm hmm, ik ga na de vakantie wel ff naar de HA


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnnetteFlame, Anoukjuuuhh, Brandje_04, Cappi, Christina, ComscoreBot, Dabo, Flippertje, Ies_, Jet, lissssan, Loreke2, Moon_light94, Muiz, N_B_N, Pommier, purny, Room_Soesje, SentiBot, sorayamagic2, Suliko, Vavane en 146 bezoekers