Te kort bekapt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Te kort bekapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 22:52

Vandaag zijn de paarden weer bekapt, ziet er allemaal weer goed uit en vanmorgen na het bekappen zijn ze meteen het land op gegaan.
Vanavond bij het binnenhalen liep Mozart op het land nog vrij normaal (er viel mij in ieder geval niets op) maar zodra hij het hek door was en op de stenen kwam liep hij mega kreupel!
Kan verder helemaal niets aan de benen ontdekken, benen zijn niet warm en zijn hoeven ook niet.
We hebben gprobeert een stukje over de weg te stappen met hem maar dat ging echt niet, hij zwalkte alle kanten op.

Ik heb nog even gedacht aan hoef bevangenheid omdat hij ook erg achterover ging hangen maar dat is het denk ik niet.

Wat mij vanavond op viel is dat de ballen (heten die dingen zo? aan de achterkant van de hoef, dat weke deel) dus wel warm zijn aan de voor hoeven en Mozart staat stil, dan is het net of hij afwisselend links en rechts zijn voor voeten wil optillen maat hij tilt ze niet op, je ziet hem dus vanuit de schouder de beweging maken maar zijn hoeven komen niet van de grond.
Ik heb al veel met hoeven meegemaakt maar dit heb ik nog niet gezien.
Zou het kunnen dat hij gewoon te kort bekapt is en wat kan ik dan doen om de pijn voor hem te verzachten?
Iemand enig idee hoe lang dat zou kunnen gaan duren?

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:34

Nou ik heb precies hetzelfde gehad met mijn bijrijdpaardje, en die is nu 6 weken verder nog niet opgeknapt.

Ze had inderdaad ook warme koten, ze heeft pijnstillers gehad en gisteren is de DA weer geweest en nu moet ze dus 2 weken op een zandstukje staan en verder mag ze niets, wij hebben dan ook muscle base gekregen voor de hoeven en bij de paardendrogist cornucrescine dat is speciaal voor de hoeven.

Voor ons dus ook nog even afwachten hoe ze hier op reageert.

Gr. Dancy

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:49

Mijn verzorgpaard heeft een keer dezelfde klachten gehad. Ze was toen naar lange tijd weer netjes bekapt en had dus ineens korten hoeven. Ze was zo stijf als een plank en over de stenen liep ze mank en zwabberig. Het liefste liep ze helemaal niet over de stenen. Na een week werd het gelukkig al minder en na nog een keer anderhalve week was het probleem over.
Mijn instructrice vertelde mij dat je het op de volgende manier kunt zien, ineens heeft je paard korte nagels, bij de mens zou je het kunnen vergelijken dat je eerst heel lange nagels hebt waar je alles makkelijk mee kan, en je knipt ze dan helemaal kort, dan ben je tijdelijk even "gehandicapt".
De stand van de benen word ook iets anders als de hoeven korter worden en daar komt die stijfheid vandaan. Op stenen voelen ze veel beter dat die hoeven een stuk korter zijn en dat doet zeer en daardoor liep mijn verzorgpaard dus mank op de stenen en niet op het gras of zand.
Ik hoop dat het bij jouw ook over 2 weken is weggetrokken!

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:52

ik ga met mayby mee. ik heb het vroeger (bij mijn vorige smid) ook 2 keer gehad. toen ging het zoals zij verteld

Dancy
Berichten: 165
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:38

Dat hadden wij dus ook gehoopt dat het zo over zou zijn, maar helaas was dit niet het geval!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 11:02

Nou, gisterenavond op het erf nog even geprobeert te lopen maar hij verzette geen stap meer dus heb hem maar weer op stal gezet.
Vanmorgen weer naar buiten, is nog kreupel op de stenen maar het is al iets beter (heel klein beetje maar) nu staat hij met Kevin op het land en trekt het ene na het andere sprintje Haha!
Voorlopig blijft hij dus lekker op het land, ook snachts (stonden ze al maar met al het zeer natte weer heb ik ze een paar dagen snachts naar binnen gehaald) want hij voelt zich daar dus stukken beter bij
Ik weet nu dus zeker dat het door het bekappen komt, volgende keer even een melding naar de smid geven dat hij hem niet te kort zet want dit ziet er toch erg pijnlijk uit

Nu maar hopen dat het niet al te lang duurt voor het pijnlijke eruit is, ik begon net heel erg veel vooruitgang te boeken met inrijden Huilen
Bedankt voor jullie reacties OK dan!

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:19

een ijzer eronder laten slaan helpt direct. waarschijnlijk loopt jou paard gewoon op de stralen, vooral op de harde grond zal je dat merken. In de wei heeft hij daar ook wel last van, maar heeft hij meer afleiding.
Als hij zo wiebelt op de benen doet hij dat omdat hij zijn voeten wil ontlasten. Dus gewoon ijzers eronder laten slaan, komt de straal weer omhoog en dus vrij en rijden maar !

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:20

ps. te kort gekapt is echt heel pijnlijk hoor !

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 08:52

Nou, een ijzer komt er niet onder hoor, niet als het niet echt noodzakelijk is.
Ze staan bij mij allemaal zonder ijzers en hebben het ook niet nodig.
Mocht het echt noodzakelijk zijn voor hem is het wat anders, dan gaat er een ijzer onder maar dat is het dus niet.
Hij staat lekker op het land en daar loopt hij heel normaal en zonder pijn.
Kijk, ik kan natuurlijk nooit zeker weten dat hij helemaal zonder pijn is maar Mozart is een echte piepert, als hij maar wat voelt staat hij stil en verzet geen stap meer, bij hem merk je echt wel dat hij pijn heeft en op het land loopt hij helemaal normaal en is lekker aan het spelen e.d.

Komt overigens niet door de afleiding hoor, het land is gewoon veel zachter dus dat staat veel prettiger voor hem en nu is het weer heerlijk modderig dus dat voelt nog prettiger aan voor hem.

Een ijzer eronder stel ik zo ver mogelijk uit omdat hij al erg kort staat en hij heeft ook nog eens brokkel hoeven, een ijzer trekt dan snel los met alle gevolgen van dien maar als het niet anders kan gaat er wel een ijzer onder hoor. (desnoods een gelijmd ijzer, die zijn toch van kunststof?)

Voorlopig blijft hij gewoon lekker op het land, rijden is niet het belangrijkst voor mij, we waren net begonnen met inrijden en ach, hij heeft al 10 jaar stil gestaan dus een paar weken kunnen er ook nog wel bij Haha!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:48

kiana schreef:
een ijzer eronder laten slaan helpt direct. waarschijnlijk loopt jou paard gewoon op de stralen, vooral op de harde grond zal je dat merken. In de wei heeft hij daar ook wel last van, maar heeft hij meer afleiding.
Als hij zo wiebelt op de benen doet hij dat omdat hij zijn voeten wil ontlasten. Dus gewoon ijzers eronder laten slaan, komt de straal weer omhoog en dus vrij en rijden maar !


Het is onzin dat een paard er last van heeft als hij met zijn straal de grond raakt. Sterker nog; de straal heeft een aantal functie's en daarvoor moet hij juist de grond raken! Het kan zijn dat jouw paard inderdaad iets te kort is bekapt en daardoor wat gevoelig loopt. Heeft de smid veel van de zool en/of de straal afgehaald? Daarnaast kan het misschien ook komen als het een poosje geleden is dat hij voor het laatst is bekapt. Door de snelle overgang ,zeg maar. Je kunt de gevoeligheid bovendien een beetje voorkomen door zowieso al veel met het paard over harde ondergronden te lopen, daar wordt de zool keihard van, net als bij paarden in het wild, en wanneer de smid vervolgens niks meer van die zool weghaald zul je dit probleem niet zogauw meer hebben. Ik zou er hierom iig geen ijzers onder laten slaan!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 14:35

Een ijzer komt er sowieso niet onder hoor, dan moet er toch wat meer aan de hand zijn maar het is idd. zoals je zegt, er is behoorlijk wat af gegaan
Hij loopt ook alweer een stuk beter hoor, vanmorgen nog even het erf op gegaan met hem en hij loopt nu alleen nog maar een beetje op eieren terwijl hij gisteren nog zo kreupel was dat hij geen stap meer wilde zetten.
Dus voorlopig blijft hij lekker buiten staan en de pijn trekt zo te zien vanzelf wel weg, hij moet even wennen aan zijn nieuwe korte voetjes

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 14:49

Ik ken het idd ook...
Zilvia loopt ook heel gevoelig als ze net bekapt is... Ze heeft er dan alleen last van op asfalt... zolang je op gras en zand blijft met haar heeft ze nergens last van...
En als je dan 2 weekjes verder bent is het weer stukken beter op harde ondergrond...