paardenhouderij-opleiding in België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artemide

Berichten: 1336
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: België

paardenhouderij-opleiding in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 19:26

Ik heb hier al regelmatig iets gelezen over mensen die Paardenhouderij volgen op school.
Kan dit eigenlijk in België ook? Zijn er bokkers die zo'n opleiding doen? Hoe oud moet je zijn?
Vooral ook; wat vind je van de opleiding, de lesgevers, de uuuhhh "theorie"?

Kortom, ik wil er gewoon wat meer over weten; ook sites ofzo waar je er iets over vindt.

Mercikes Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:30

Ik ken een meid die daar op een sport internaat zit met een speciale ruiterafdeling. Ben eens meegeweest naar die manege die daar bij hoorde, mooi hoor!
Zij is er heel tevreden over.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:32

Je kan naar de paardenhumaniora in Bilzen.
En na je middelbare school kan je naar SYNTRA in Sint-Niklaas. Daar kan je eventueel al eerder naartoe onder een leercontract.

Maar in België is het aanbod veel beperkter dan in Nederland.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:35

Idra schreef:
Je kan naar de paardenhumaniora in Bilzen.


Die bedoelde ik Haha!

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:24


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:15

hey
ik heb een tijdje onder leercontract gewerkt via de syntra. Dan ga je 1 dag (maandag) naar school, en de rest van de week moet je werken bij een stageadres (springstal, dressuurstal, manege, ... ) Normaal zo'n 35 uur ongeveer, maar er wordt veelal misbruik van gemaakt, en dan moet je tot het dubbele werken per week (zo'n 70 uur)
Je verdient ook bar weinig, zo'n 300 euro in de maand.
De kwaliteit van de lessen, tja... als je nog nooit een paard van dichtbij gezien hebt, dan leer je wat; maar ik zat me er meestal stierlijk te vervelen, omdat het allemaal theorie was die ik 8 jaar geleden al had gelezen in een boek toen.
En de praktijk, tja, dan moet je rijden met de paarden die daar staan. Kun je nog beter op een manegeknol gaan rondhobbelen, want de meeste zijn echt niet te doen. Als je wil mag je je eigen paard meenemen, maar das niet altijd makkelijk.
Als je de avondopleiding doet, moet je je eigen paard hebben en meenemen.

De paardenhumaniora in Bilzen dan; nog nooit geweest, maar ik heb ook nog nooit gehoord van degenen die er geweest zijn...
Volgens mij kan je beter een gewone opleiding volgen dat je tenminste wat in je handen hebt waarmee je geld kan verdienen. Later een avondopleiding voor paarden kan je nog steeds doen!
xxx

bleuke

Berichten: 193
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Munsterbilzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:02

Citaat:
Volgens mij kan je beter een gewone opleiding volgen dat je tenminste wat in je handen hebt waarmee je geld kan verdienen. Later een avondopleiding voor paarden kan je nog steeds doen!


Inderdaad Kim, maar die opleiding van Syntra in Hasselt is een avondopleiding.
Ik heb nagevraagd wie hun lesgevers zijn en wat de praktische voorwaarden zijn (eigen paard meenemen, hoeveel praktijk/hoeveel theorie), welk niveau er van je verwacht wordt,... maar tot op heden geen antwoord ontvangen omdat ze in verlof zijn.

Dit is voor mij een kans om een paardenopleiding als avondlessen te volgen naast mijn werk, bij mijn weten kun je deze enkel in Zelzate of Hasselt volgen.
Ik heb al van een aantal mensen gehoord die in Bilzen de opleiding manegehouder in het middelbaar gevolgd hebben dat ze heel tevreden waren. Ik hoop dat de avondopleiding ook van een redelijke kwaliteit is.

Ik zal er hopelijk iets van opsteken en me in het slechtste geval toch wel amuseren.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:41

als verder wilt in de paarden, ga dan naar Duitsland voor een opleiding, zeker voor de richting dressuur. Opleidingen in België stellen niet zoveel voor!!! althans dat is mijn mening.

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:30

Carri schreef:
als verder wilt in de paarden, ga dan naar Duitsland voor een opleiding, zeker voor de richting dressuur. Opleidingen in België stellen niet zoveel voor!!! althans dat is mijn mening.


Bijvoorbeeld welke? Waar? Goede kennis duits noodzakelijk? Zijn dat dan full time opleidingen of ook avondopleidingen?

Gewoon nieuwsgierig hoor, zoals je het hier neerzet klinkt het namelijk zo simpel om dat te doen Lachen

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:38

bleuke:
inderdaad een avondopleiding is goed meegenomen! maar ik had het over de opleiding met leercontract.
Ik ben ook wel van plan om volgend jaar in september opnieuw de opleiding te starten voor manegehouder (en tevens lesgever dus) in avondopleiding.
Ik rij zelf niet zo denderend goed, maar als ik ooit de kans krijg een stal of manege over te nemen, dan heb ik alvast het juiste diploma / getuigschrift in handen.
En idd, daarnaast is het ook gewoon leuk Knipoog
xxx