Meniscus kapot, einde Winnetou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Meniscus kapot, einde Winnetou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 22:12

Winnetou, een paard op de stal waar ik rijd, heeft zijn meniscus kapot.
Uhm, even het hele verhaal vanaf het begin.

Vrijdagmiddag: Winni was bereden, uitgestapt, niets aan de hand. Op het moment dat hij uit de bak op het asfalt stapt, is hij totaal kreupel, rechtsachter. Kan alleen nog op 3 benen staan. Na een behandeling onder de magneetdeken om even tot rust te komen, even gestapt. Leek weer onder controle, kon bijna goed stappen.
Zaterdag/zondag/maandag: rust, af en toe een stukje stappen, ging goed.
Dinsdag: weer kreupel, maar weinig verbetering te zien. DA erbij. Die zei dat het geen bot of pees probleem was. Fiew. Zalf mee voor de spieren.
woensdag/donderdag: beetje stappen en zalf er in masseren.
vrijdag: 3 benen, totaal kreupel. DA erbij. Dei zei: naar de kliniek in Emmeloord.
Maandag: naar de kliniek. Na even lopen, röntgen, scan enzovoort is de uitslag: meniscus is helemaal kapot, niets meer aan te doen.

Nu:
- Winni kan nooit meer bereden worden
- Hij kan zonder pijn stappen, maar niet draven of galoperen.
- Opereren kan, maar er is 30 % kans dat hij die operatie haalt en dat het dan ook verbeterd. Die verbetering houdt in: dat hij zonder pijn/gevaar met de kudde op de wei kan.
- Nu kan hij eigenlijk niet op de wei, want hij kan dus niet wegrennen.
- Als we niets doen, gaat hij naar de worst.

Wat denken jullie, heeft iemand ervaring en wie weet hier meer over te vertellen??

Alvast bedankt, namens iedereen hier en namens Winni.

I'm not weird, I'm gifted!


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:39

ik zou eerlijk zijn naar het paard, echt.. een paarden leven houd in : rennen met vriendjes, plaats verdedigen in de kudde. dit kan hij niet meer. ik zou of het risico nemen van de operatie.. (en riskeren dat hij dus het niet haalt) of hem vredig op een weiland in laten slapen. naar de slacht kan ook, maar daar ben ik principieel tegen.

start paardensport Zie profiel voor meer info

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:03

ik kwam net op de site van Cavalor een medisch artikel tegen over knie fracturen, het is een pdf bestand in het engels, als je wilt stuur ik het door, dan moet je ff je prive email aan mij pb-en !

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:41

Ik heb geen ervaring met dit soort blessures. Maar ik denk dat je hem de kans moet geven. Als er 30% kans is dat hij het haalt en het goed gaat zou ik hem laten opereren want als je niets doet weet je zeker dat hij het niet red.

Heel veel sterkte in ieder geval.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:10

Ik denk dat als je eerlijk bent tegenover het paard, dan kun je hem het beste in laten slapen.

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-04 18:25

Christatjuh: 30 % kans dat hij verbeterd!!
Dus, niet dat hij helemaal opknapt.
Aangezien de operatie vrij prijzig is, denk ik dat na de zomer Winni naar de slacht gaan.
Slacht = hard, maar de wereld is hard, en geld is schaars.
Helaas, Winni is niet van mij, maar van een hele goede vriendin van mij.
Jammer dat er niemand is met ervaring met dit probleem.

I'm not weird, I'm gifted!

ChristaV
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Moerkapelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:13

Senja: Misschien schreef ik het anders op maar dat bedoelde ik.
En ja als de operatie zo duur is in combinatie met die vooruitzichten kom ik tot de zelfde conclusie.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:55

Afgelopen winter heeft mijn merrie tijdens de training haar kootbeen gebroken. Ze maakte geen rare beweging, het gebeurde zomaar op de rechte lijn aan het eind van een uitgestrekte draf. Ze was in goede conditie, liep Z1.
Ze was acuut kreupel en is op drie benen naar de stal gegaan. In eerste instantie dacht ik niet dat het gebroken was, achteraf heb ik het bot wel horen breken.
De volgende dag naar de kliniek, foto's gemaakt, daar bleek dus dat zij haar kootbeen stuk had, en goed ook, er was een deel min of meer helemaal verbrijzeld. De DA gaf ons weinig kans ook 30% , konden ook kiezen uit opereren, maar was inderdaad duur. een andere mogelijkheid was inslapen, dat stond mij niet aan. Uiteindelijk is ze in het gips gegaan. Er zijn gipsmeester bijgeweest van een academisch ziekenhuis en iemand van de 3m fabriek. Zij leverden het gips. Dit gips was nog nooit bij paarden gebruikt. Ze is meerdere keren opnieuw in het gips gegaan. Heeft bijna 4 maanden op de kliniek gestaan. En toen nog een maand thuis op stal. Sinds begin juni loopt ze nu buiten. In het begin op een heel klein stukje. Inmiddels is het stukje al behoorlijk groot. Ze draaft, galoppeerd, bokt en steigert. Zonder last van het been te hebben. haar stand is wel wat veranderd en het been is nog dik. De DA had dit nooit verwacht. Ik heb nooit spijt gehad van mijn beslissing. kan ook nooit meer op het paard rijden, ze zal wel altijd kreupel blijven. In laten slapen kan altijd nog. Ga het inieder geval proberen dan kan je daar nooit spijt van krijgen. DA hebben ook niet altijd gelijk dat heb ik inmiddels wel ervaren.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:59

Ik zou er ook minimaal een second opinion aan wagen. Succes en sterkte!

There is no reality, only perception.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:18

de slacht ik snap dat niet hoor mensen...beest doet veel voor je en dan kan hij daar niet meer aan voldoen dan maken we er maar een worst van...laat hem dan inslapen..een beetje een waardig einde


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:02

randie schreef:
de slacht ik snap dat niet hoor mensen...beest doet veel voor je en dan kan hij daar niet meer aan voldoen dan maken we er maar een worst van...laat hem dan inslapen..een beetje een waardig einde


Betere dood dan in laten slapen in elk geval!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:50

nou daar ben ik het dus echt niet mee eens..maar dat is mijn mening..leuk mensen die je paard zitte op te eten

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 12:16

Randie, ieder zijn eigen mening. Dan laat je jouw paard maar inslapen. Die van mij zal naar de slacht gaan, mocht het eens zover komen (heb laatst nog bijna de beslissing moeten maken en ik heb voor de slager gekozen, indien nodig).

Zoals ik het verhaal van de TS lees, is er weinig kans op vooruitgang, ook met een operatie. Paard kan dus niet meer een paards leven leiden: rennen, bokken, etc.
Mijn keuze zou dan ook slacht zijn.

Toos paardloos

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:09

Ik zou slacht nooooooit doen. Ik zou hem in laten slapen.
Denk om het beestje, die leeft nu waarschijnlijk heel ongelukkig.
En hij heeft ook nog eens pijn. Ik zou hem laten inslapen. Vind ik wel zo eerlijk.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:55

Senja schreef:
Nu:
- Winni kan nooit meer bereden worden
- Hij kan zonder pijn stappen, maar niet draven of galoperen.
- Opereren kan, maar er is 30 % kans dat hij die operatie haalt en dat het dan ook verbeterd. Die verbetering houdt in: dat hij zonder pijn/gevaar met de kudde op de wei kan.
- Nu kan hij eigenlijk niet op de wei, want hij kan dus niet wegrennen.
- Als we niets doen, gaat hij naar de worst.

Wat denken jullie, heeft iemand ervaring en wie weet hier meer over te vertellen??



Een vriendin van me heeft een paard gehad met een kapotte meniscus. Dit paard is niet geopereerd, heeft een half jaar boxrust gehad en daarna nog een aantal maanden boxrust in combinatie met stappen. Hierna heeft ze hem weer recreatief kunnen rijden en kon hij weer gewoon op de wei. Hij leek volledig hersteld. Hij is zelfs nog door een dierenarts onderzocht die kon niet geloven dat zijn meniscus verbrijzeld was (geweest) Dus het komt wel voor dat ze hiervan herstellen, maar ik zou me wel heel goed afvragen of je hem dat aan wil doen (die lange boxrust bedoel ik) Sterkte!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:14

Ik weet uit ervaring dat veel mensen zeggen, zou je het wel doen. Zoals al eerder vermeld ik heb er nooit spijt van gehad.
Het is inderdaad wel heel moeilijk om je paard zo lang op stal te houden. De eerste tijd gaat het nog wel maar wanneer je paard minder of geen pijn meer heeft wordt het steeds moeilijker. Ook wanneer je hem aan de hand mag stappen. Ik liet mijn paard toen altijd grazen. Maar ik heb ook wel keren gehad dat ik haar eerst moet sederen. Haar bot was wel heel maar haar pezen en banden moesten weer sterk worden, ze mocht geen rare sprongen doen. Toch zijn de maanden die ze op stal heeft gestaan voorbij gevlogen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Freddydeshet en 22 bezoekers