een kijkerig/stresserig paardje en losrijden voor wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

een kijkerig/stresserig paardje en losrijden voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 15:13

langs deze weg vraag ik tips,
of hoe je handelt voor een wedstrijd.
Paard is bijna wedstrijdklaar,
Onbekende nieuwe situaties=(spanningen)
Nu wil ik straks met hem starten,maar zie het losrijden zowiezo
niet zitten aangezien er meerdere personen aan het loswerken zijn in
de daarvoor bestemde ruimte.(heel klein).
Lips are sealed hoe kan je dat het beste oplossen???
groetjes angelique


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 16:44

Ga de eerste keren niet met de instelling op wedstrijd om zo goed mogelijk te rijden. Maar Laat je paard ervaring op doen. Ik ben achteraf heel blij dat ik eerst gewoon op wedstrijd ben gegaan om Laiser eravring op te laten doen. Nu kan hij goed lopen ook op wedstrijd (zie mijn verslag van de dag).
Wanneer je met die instelling op wedstrijd gaat, zijn er al een paar spanningen minder. Rijd je normaal gesproken alleen in een bak of rijd je met meerderen?

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:58

Hey,

Probeer andes als je heel ff gestapt hebt meteen aan te draven, dan kan je de spanning er een beetje af rijden Haha!

gr. hiske

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:16

Ik zou ook gaan voor de eerste paar wedstrijden ervaring op doen.
Ik zie regelmatig op grote (buiten)concoursen mensen die hun jonge (=onervaren) paarden meenemen en die daar gewoon rijden.
Puur voor de ervaring. Dat mag natuurlijk niet op het drukste moment van t concours maar t mag wel op t eind.

rij je altijd alleen of ook met andere ruiters in 1 bak?
Als je vaak alleen rijdt zou ik proberen om regelmatig met meerdere paarden in 1 bak te rijden. Zo leert je paardje ook omgaan met drukte in de losrijruimte.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:24

Oefenen is het beste wat je kunt doen, want je paardje hard aanpakken helpt niet, wordt hij alleen stresseriger(?) van en gaat minder lopen!

Toscar is bij zijn oude eigenaar altijd alleen in de wei gereden, en ik nam hem meteen mee naar de binnebak! Meneer ging uit zijn dak, vooral toen er nog andere in de bak kwamen!
Maar nu (2 maanden verder, 2x per week in groep les, trekt meneer zich nog weinig aan van de andere, maar komen er weer vreemde paardjes bij, dan wil hij daar wel meer van weten!
Laatst hadden we met veelste veel in de kleine bak les, en dan wordt hij weer "gek!" maar ik heb dan zoiets van, rustig stappen en draven, en geen gekkigheid, dan leert hij het wel!

Gewoon oefenen, probeer thuis al met meerdere in een bak te rijden, vraag eens of ze vlak langs je willen galoperen en probeer eens stil te staan midden in de bak vol lopende pony's..enzo.., zo leert je paardje wat situaties!
En de eerste keren gewoon veel ervaring opdoen!

Succes en veel plezier!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:26

Frisse paarden waar ken ik dat toch van Schijnheilig
Hoofd erop, staart erop, in passage lopen en rond snurken maar.

ik moest dus ook altijd meteen aandraven anders explodeerde hij.
ik had juist voordeel als er veel ruiters waren, want dan voelde hij zich opgesloten en was rustiger.
Maar als hij de ruimte zag werd hij helemaal knettergek.
Ik ging meteen draven en probeerde als het ging hals te laten strekken.
Maar de eerst 10 min. ging dat meestal nooit.
Probeer zelf ook zo ontspannen mogelijk te zijn. En dat lukt vaak beter als je niet de spanning van een proef zelf hebt.

Wat ook helpt is zoveel mogelijk rijbakken bij jou in de buurt bezoeken.
Voor een uurtje afhuren. Ik heb het ook bij kennissen gevraagd die ook paarden hebben. Dan rij je vaak alleen maar toch in een vreemde omgeving.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:04

Kun je niet beginnen met de grotere buitenconcoursen?
Daar heb je meestal veel meer ruimte om los te rijden dan binnen en hoeft je paard zich ook niet zo opgesloten te voelen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:09

Mijn paard is ook heel erg kijkerig. Met losrijden rij ik hem dan ook alleen waar hij 'durft'. Dat komt er op neer dat ik meestal ergens op een grote volte rij. Pas als hij daarin van mij is, ga ik wat rechtuit rijden en wat engere dingen opzoeken. Krijg ik toch weer teveel spanning, terug naar ons veilige plekje, hem scherper aan de hulpen maken en heel rustig weer de enge kant op. Dwingen heeft een totaal averechts effect. Hij draait dan echt door en weet zelf niet meer wat hij doet, dan krijg je dus gevaarlijke situaties.
Ik probeer op zomerwedstrijden altijd een paar keer langs de ring te rijden waar ik in moet, als er net iemand uitgaat en iemand anders erin, rij ik snel even een lange zijde mee zodat hij zoveel mogelijk kan zien. Dat kan natuurlijk alleen als er een beetje ruimte is, je wringt je niet even tussen 2 banen door, nee zelfs ik niet Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 21:13

Dat doe ik dus ook. Ik doe het eigenlijk voor mijn eigen ervaring. Ik heb nagenoeg geen ervaring met wedstrijden rijden, alleen in mijn kinderjaren onderlinge dressuurwedstrijden gereden, en probeer dus langs deze weg ervaring op te doen. Ik heb laatst ook een onderling wedstrijden gereden, gewoon om te kijken hoe het gaat, en verder van de laatste plaats uitgegaan. Ik was erg zenuwachtig, en bracht deze instelling dus over op het paard, waarna ik 6e eindige in de pleasure (waar je nerveusiteit al helemaal niet kunt gebruiken). Er reden er trouwens maar 6 mee Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kempi001, LB2003, MarjaR, Zonnetje97 en 11 bezoekers