Discussie over taal 'fouten' van Brabanders

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Discussie over taal 'fouten' van Brabanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 23:47

Omdat mijn vriend uit Groningen komt, en ik uit Brabant, heb ik volgens hem vreemde uitspraken? Ok ik weet dat "ik kwam hun tegen" volgens ABN niet goed is, maar nu hadden we de volgende discussie.

Ik zeg; ik zit onder paardrijden. Begint ie kei hard te lachen, want volgens hem is het op paardrijden. En daarmee uit. Want je zit volgens hem op een paard, en op het tennisveld enz.
Oftelwel slaat nergens op Knipoog Want dan zou je op het water staan enz. enz..

Nu jullie mening.. Zit ik fout? Of hebben we het hier gewoon over een taal-cultuur barriére?

Vandaag even geen achterhaalde quotes


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:48

Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van een regiogebonden uitdrukking. Net zoals wij hier in het oosten 'weg' zeggen tegen 'vandaan': 'Waar heb je dat weg?' of 'Waar kom je weg?'.

Jullie Brabo's wonen toch ook 'langs' je buren in plaats van 'naast' je buren? Knipoog

Nee, die Grunningers zijn wijs. Die roepen op de gekste momenten 'ja' bij alles wat ze zeggen. Nagelbijten / Gniffelen



[Edit] en dan ook nog suffe typo's maken... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-07-04 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:49

Ik kom ook uit Brabant, maar ik zeg dat ik op paardrijden zit en niet onder. Maar hoor inderdaad veel brabanders zeggen dat ze onder een bepaalde sport zitten. Deze fout heb ik nooit gemaakt.

Zelf ken ik iemand uit Friesland en die corrigeert mij ook constant. Eigenlijk iedereen wel, want hij is hier in Brabant komen wonen. Maar ja iedere provincie heeft zo wel zijn dialect.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:50

Karin schreef:
Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van een regiogebonden uitdrukking. Net zoals wij hier in het oosten 'weg' zeggen tegen 'vandaan': 'Waar heb je dat weg?' of 'Waar kom je weg?'.

Jullie Brabo's wonen toch ook 'langs' je buren in plaats van 'naast' je buren? Knipoog

Nee, die Grunningers zijn wijs. Die roepen op de gekste momenten 'ja' bij alles wat ze zeggen. Nagelbijten / Gniffelen


En wij rijden aan... Ik krijg dat altijd meteen de opmerking "Wie rijdt je aan?"

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:52

Ik had ooit een paar huisgenootjes uit de omgeving van Valkenswaard en die zeiden altijd 'ja da is' als ze 'ja dat is zo' bedoelden. Dat klonk ook heel eh... apart. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Roosch

Berichten: 36635
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:52

Waaaaah hehhe Haha! ik ben limburgse maar ben ook in Brabant zeeer bekend Lachen Echt een kaaaaj gaaf stukje Nederland Haha!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:52

Ik vroeg eens aan een amsterdammer: 'mag ik dat pakje aanbreken?'
vervolgens zegt zij: "wat? o, aanspreken? wij noemen dat altijd aanspreken"

Uhh oke Scheve mond
echt een van de gekste dingen die ik tot nu toe heb gehoord..



assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:52

Nee, dat 'langs' dat is meer Limburgs denk ik. Daar hoor ik het vaker in ieder geval (als ik het al hoor Schijnheilig )

Ik vind trouwens ook dat je 'op' een sport zit ipv eronder. Dat zeggen ze bij mijn vriend in de buurt (=Oss) dus ook 'onder een sport zitten', echt vaag.

Ik vind het wel grappig die verschillende uitdrukkingen. Ik praat nu zelf 'n mengelmoesje van Brabants en Limburgs, hoewel ik dat Brabants maar raar vind. Al die luie afkortingen. "Dadoekwelff". Dan moet ik toch even goed denken wat ze nu bedoelen Verward

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 23:54

Haha dat zeg ik ook vaak Karin - vind mn vriend ook erg grappig.

Grappig feitje; vooral toen ik het begin bij hem thuis kwam, probeerde ik ontzettend op zulke taalfoutjes te letten, om maar geen rare of domme indruk te maken. Gelukkig hoef ik er nu niet meer zo op te letten Knipoog

Vandaag even geen achterhaalde quotes


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:55

Ik zag laatst ook in iemands profiel dat ze 'onder hockey' zat. Nou bestaat er wel een sport als onderwaterhockey, maar ik denk niet dat ze dat bedoelde. Knipoog

Al mijn Brabovriendjes en -vriendinnetjes zeggen 'langs', of ze nou uit Deurne of uit Breda komen. Volgens mij is het iets typisch Brabants hoor, net als 'pakkendrager' voor 'bagagedrager'. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 23:56

"Dadoekwelff" is meer een brabbeltje afgeleid van ons dialekt. Denk ik..

Vandaag even geen achterhaalde quotes

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:57

Daar hebben Tukkers ook wel een handje van hoor, vooral inslikk'n doen ze veel. En daar krijg je ook vage brabbeltjes van. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:00

Brabanders korten ook heel veel af. Altijd leuk om mensen uit een andere provincie ooit te zien kijken. Ik heb een vriendin van me in Scheveningen wonen en ken daar ook een aantal mensen. Ik moet mezelf dan altijd maar wat aanpassen met mijn dialect, vind het ook niks meer dan normaal. Maar sommige dingen blijven.

Zo waren we in haar huisje aan het schilderen en op een gegeven moment moesten we de lammellen op 1 of andere manier bij elkaar plakken. Dus ik zei "Ik frot wel wat en dan komt dat allemaal goed". Nou frotten gebruiken wij bijna dagelijks, daar wisten ze dus echt niet wat het was.

Wij hebben in Lierop ook een streufhuis... Nou ik ben benieuwd wie weet wat dat is (behalve de brabanders dan)... Ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:05

Brabanders "doen" toch ook alles? Haha!
Ze doen de stal uitmesten, ze doen de was ophangen, etc.

Dat "onder paardrijden" is wel heel apart. Dat had ik nog nooit gehoord.

Hier in Drenthe zeggen we ook weg ipv vandaan, of in het dialect "vot". Mijn vader zegt het nog wel eens:

V: Waor ko'j vot? Westerling: Huh?
V: Waor je vot komt! Westerling: Huh??
Vertaling van mij: Waar kom je weg? Westerling? Huh??? Haha!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:15

Karin schreef:
Ik zag laatst ook in iemands profiel dat ze 'onder hockey' zat. Nou bestaat er wel een sport als onderwaterhockey, maar ik denk niet dat ze dat bedoelde. Knipoog

Al mijn Brabovriendjes en -vriendinnetjes zeggen 'langs', of ze nou uit Deurne of uit Breda komen. Volgens mij is het iets typisch Brabants hoor, net als 'pakkendrager' voor 'bagagedrager'. Haha!


Ik kom toch ook echt uit Brabant, maar ik zeg gewoon 'naast' hoor Haha!

En op paardrijden, en waar heb je het vandaan. Hmm... wannabee? *LOL*

Het leven is een gebakje!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:16

Solide schreef:
Ik heb een vriendin van me in Scheveningen wonen...



Weet je zeker dat je geen Twentse voorouders hebt? Knipoog

Hier in het oosten zeggen we ook bij alles 'hebben':

* Ik heb de fiets lek
* Ik heb de vrouw ziek
* Ik heb het paard kreupel

Aan de universiteit in Leiden schijnt iemand gepromoveerd te zijn op dit soort zinsconstructies. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:17

AnoeskaB schreef:
Brabanders "doen" toch ook alles? Haha!
Ze doen de stal uitmesten, ze doen de was ophangen, etc.


Tukkers doen ook een boel: 'Doe je bord eens hier!' Nagelbijten / Gniffelen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:18

In het noorden heeft men ook veel problemen met het verschil tussen los en open.
"Doe de deur eens los" Rolleyes

זכור

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:19

Karin schreef:
Weet je zeker dat je geen Twentse voorouders hebt? Knipoog


Nee echt ras-echte brabo's. Voor zover ik weet tot heel ver weg komt mijn familie alleen maar uit deze omgeving... Maar dat heb gebruiken we hier ook, tenminste wel meerdere die ik ken. Dus misschien willen we een beetje met het Twentse meedoen Knipoog

Maar nog niemand die een gokje doet wat STREUF nou betekend? Kom op, jullie durven toch wel?

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:19

Altijd leuk om die gezichten te zien als je vraagt of de deur weer vast mag. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:20

Nee hoor, ik heb er geen probleem mee, ik zet gewoon mijn raam los, als ik hem los wil hebben Tong uitsteken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:21

Solide schreef:
Maar nog niemand die een gokje doet wat STREUF nou betekend? Kom op, jullie durven toch wel?


Volgens mij kun je het eten. Zijn het pannenkoeken? Pizza zal wel niet he? Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:32

Karin schreef:
Volgens mij kun je het eten. Zijn het pannenkoeken? Pizza zal wel niet he? Knipoog


Je hebt het hartstikke goed, een streufhuis is hier een pannekoekenhuis.... Dus als je een keer in Lierop of omgeving bent en je hebt zin in lekkere grote pannekoeken is dat een aanrader. Tegenover de kerk en aangezien dat Lierop maar een gat is, is het zeker te vinden.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 01:16

Ik zal nooit vergeten dat een vriendin van mij (om precies te zijn mijn oude buurmeisje uit delft) mij niet snapte toen ik zei "kei gaaf". Wij waren dus inmiddels verhuisd naar brabant en iedereen hier zei het woord "kei". De eerste keer dat ik weer met haar sprak zei ik dus ook dat iets "kei gaaf" was. Zij keek me echt heel raar aan Haha!

En toen ik hier kwam wonen, was ik 5. Dus ik naar de basisschool. En de eerste dag dat ik daar kwam zal ik ook nooit vergeten. Ik kwam binnen en er zegt een meisje tegen mij dat ik "langs de juf mag zitten".
Ik heb echt een tijdje af staan vragen hoe ik langs de juf kon gaan zitten. Als je ergens langs rijdt bijvoorbeeld ben je in beweging en als je gaat zitten sta je stil. Verward (Ja, ik was 5 Schijnheilig )

dani1983
Berichten: 646
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Dodewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 01:58

in limburg zeggen we ook ik ZIT OP paardrijden ...

love of my life!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DaphneR93, GrapeshotBot, Lau, YandexBot en 112 bezoekers