Niet over Balkje.....is er een andere manier?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Niet over Balkje.....is er een andere manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 08:37

Rhythm word zo'n twee keer in de week losgegooid in de bak.Ik leg dan negen van de 10 keer een balkje neer.Ze wil er dan de eerste keer gewoon niet overheen.
Het rare is,dat als ik eerst twee keer met haar aan de hand er over heen loop ze het wel doet Scheve mond !Ze gaat dan wel heel hoog erover heen(ze springt echt alsof het een hindernis is.)Meerdere balkjes springt ze ook zo(wat ik dus niet meer doe want ik ben nogal bang dat ze land op een balkje en dan flink op haar plaat gaat).Ik heb nu al geprobeerd om elke dag balkjes te doen op deze manier(de rustige manier dus) en geloof me,ik ben ook al vaak zat echt HEEL boos op haar geworden(voordat we het verhaal krijgen dat ik me in de zeik laat nemen Haha! )!Het probleem met haar als ik boos word is dat ze mega zenuwachtig word,voor de hindernis gaat stoppen of in de hoek en dan een soort gaat spinnen(zo van ze mag van mij niet achteruit maar ze gaat toch ook echt niet naar voren.)
Ik vind het gewoon niet leuk dat ik elke keer eerst met haar aan de hand er over heen moet om het 'veilig' te stellen voordat ze er zelf over gaat(dan moet ik er ook nog moeite voor doen maar dan gaat ze).Iemand tips?En dan niet hetzelfde als wat ik heb geprobeerd want dat werkt dus niet Knipoog!Ik doe dit nu al 3 maanden zo rustig(ben soms ook wel eens boos geworden)en ik ben het zat op zo te blijven kloten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:36

Volgens mij heb je alles zelf al geprobeerd.. Scheve mond
Aan de longe misschien? met longeerzweep?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 13:03

Nou,hopelijk niet Scheve mond !Ik word er wel een beetje gek van Scheve mond !Aan de longe heb ik nog niet gedaan,ben ook een beetje bang dat ze dan gaat 'spinnen' .Word een leuk klusje om Rhythm dan uit de longeerlijn te wikkelen Haha! Scheve mond

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:23

Weet niet hoe oud jou paardje is, maar mijn toendertijd nog 2 en 3 jarige paardjes heb ik ook al balkjes leren lopen, in eerste instantie proberen ze over alle balkjes heen te springen of galopperen, in ieder geval alles wat je niet wilt.

Ik had mazzel dat het kwartje er snel viel bij de 3-jarige, dus de 2-jarige had ik een paar keren aan de hand begeleid, toen met longe, alles heel rustig, eerst stap en als het bevestigd is, dan pas gaan draven. Het beste is toch haar eerst losgooien en dan pas balkjes te laten lopen!!

Probeer ten alletijde je geduld te bewaren, geloof me, dat moet je kunnen!! En denk maar dat je een gebroken speelplaat bent, blijven proberen en vergeet niet op tijd te belonen!! Je kunt haar beter negeren dan boos worden...paarden snappen niet dat je gefrustreerd kan raken en daardoor raken zij in paniek!

Slaan en boos wroden bevestigen alleen de angst!!

Succes!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:18

kan het niet zijn dat ze het gewoon eng vind om het te springen, aangezien ze er zo hoog overheen gaat. ik zou proberen om je gedult te bewaren, zoals twinkelbell al zei en haar het vertouwen gaan geven dat het niet eng is. dus ipv slaan opnieuw aanrijden en zorgen dat ze lekker actief blijft.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:54

ik denk dat ze het alleen eng vind. wat ik heb begrepen is dat ze er aan de hand wel over gaat. Ik denk dat dat ze jou vertrouwt, en als ze alleen moet, dat ze het eng vind. Misschien steeds het touw wat losser laten, steeds iets verder weg gaan. Of een keer bij het halster pakken en boven de balk loslaten, zoiets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:51

ruitje schreef:
Aan de longe heb ik nog niet gedaan,ben ook een beetje bang dat ze dan gaat 'spinnen' .Word een leuk klusje om Rhythm dan uit de longeerlijn te wikkelen Haha! Scheve mond


Gewoon proberen. Longe goed op maat houden (maar wel ruimte genoeg geven op het moment dat hij over de balk springt, een ruk in zijn mond kan hij natuurlijk niet gebruiken bij de landing). Zweep erachter en als hij stopt een tik geven met de zweep. Als hij erover gaat overdreven belonen (met je stem), werkt vaak erg goed. Als hij eenmaal doorheeft dat hij er gewoon overheen moet en dat er niets engs gebeurd, dan gaat het op een gegeven moment vanzelf. Pas wel op dat je niet ineens gaat overvragen. Dus niet ineens van een enkele balk naar 6 op een rij, maar stapje voor stapje.

Naar buiten spinnen (zoals je dat zo leuk noemt Knipoog) kun je opvangen met je longeerlijn (gewoon tegenhouden). Naar binnen spinnen kun je tegengaan met je zweep (zweep ervoor houden).

Mocht het toch mis gaan en dreigt hij in de longe verstrikt te raken (en je kunt het echt niet voorkomen), laat de longe dan gewoon helemaal los.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:04

Wat bij Igor hielp, was een ander paard voor laten gaan. Dit moest wel steeds opnieuw 'voorgedaan' worden Haha! Ik ben er ook niet echt mee doorgegaan.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 10:55

Rhythm is nu 5,ben er mee begonnen toen ze 4 was,maar toen heb ik het niet echt doorgezet,ik had zo iets van :laat maar even hangen dan.Opzich gaat ze er ook elke keer wel over als ik met haar eroverheen ga en als ik dat dan een stuk of 5 keer heb gedaan dan wil ze er zelf ook wel overheen(alleen dus.)....Ik blijf dan ook heel rustig(ik heb haar nooit eroverheen geslagen hoor...zie hier ineens het woord slaan staan bij sommige mensen : ? ),want ik weet dat dat het beste werkt.Ik ben dus eigenlijk al verder dan jullie zeggen,want jullie geven allemaal als tip dat ik het rustig aan moet doen(aan de hand er over heen) en dan los...en dat lukt ook telkens wel!Ik moet het alleen elke dag opnieuw doen(5 keer eroverheen met haar,en dan gaat ze pas alleen)....en ik vind nu toch eigenlijk wel dat ze zo onderhand moet begrijpen dat het niet meer eng is Tong uitsteken

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:54

laat haar avchter een andere pony aanlopen als het kan, zo leert ze dat het niet eng is...

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:41

En, dit is misschien een domme vraag hoor....maar vindt ze het niet gewoon niet leuk?
Dan zou ik haar niet dwingen....vrij springen moet wel VRIJ springen blijven!
Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:10

door_ schreef:
En, dit is misschien een domme vraag hoor....maar vindt ze het niet gewoon niet leuk?
Dan zou ik haar niet dwingen....vrij springen moet wel VRIJ springen blijven!
Toch?


Daar ben ik het niet mee eens. 'Vrij' staat voor 'los springen, niet onder de man' en zeer zeker niet voor 'laat het paard zelf kiezen of hij al dan niet springt'.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 00:44

Ik zelf ben ook gewoon van mening dat ze het moet doen.Als een paard met beleren bokt,of ze gaat in protest,dan stop je toch ook niet met zadelmak maken?Ik denk niet dat ze het heel erg leuk vind nee,anders was ze er al lang sneller overheen gegaan,maar ze is wel een soort 'trots' als ze er uiteindelijk overheen is gesprongen(ik kan dit niet echt uitleggen,maar ze kijkt me zo aan van: goed he dat ik dat voor je doe)-->Ik zit zelf bij de Penny patrouille,dus ik meld mezelf maar alvast aan he Haha! !

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 01:36

Als ze er overheen springt ipv loopt, zou je denken dat ze het juist leuk vind om te springen. Anders zou ze aan de hand weigeren, lijkt me. Verward Ze wil er overigens in stap ook niet overheen lopen zonder te springen? (weet niet of ik hier overheen heb gelezen...)

En misschien eerst oefenen tot het aan de hand heel goed gaat, = dus dat ze er over heen loopt ipv springt, voordat je het los oefent?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 07:03

hoe doet ze het onder de man?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 08:11

Ik heb nog nooit met haar onder de man gesprongen.Ze is wel zadelmak en bitwijs maar ze heeft nog steeds moeite met het gewicht dragen.Ze is ook vrij groot,dus ik doe rustig aan(ik stap er nu eens in de 2 weken op om te dravern,verder stap ik eigenlijk alleen maar.)Ik heb geen idee hoe ze zou reageren onder de man.Als ik probeer stappend er over heen te gaan(wat ik dus doe als ik met haar aan de hand loop)dan stapt ze tot een meter voor de hindernis,neemt dan 2 draafpasjes,springt en staat weer stil(ze blijft wel bij mij,ze gaat er niet vandoor daarna).Ik heb geen idee hoe ik haar zover ga krijgen dat ze er overheen loopt in plaats van springt.(ja met meerdere balkjes,maar zie terug in mijn verhaal waarom ik dat niet doe)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:51

Ze is toch vijf? Ik zou gewoon lekker rustig aan het werk gaan, en als de balans in de galop redelijk voor elkaar is beginnen met springen.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 20:16

En lukt het ook niet als je omgedraaid voor haar loopt, dus leid zegmaar? Dan kan ze niet zomaar in draf gaan of springen zonder jou omver te lopen, en van wat ik zover heb gehoord zou ze dat niet zomaar doen... En misschien als jij er dan overheen loopt ziet ze dat het niet eng is en doet ze het ook in stap? Ik zou er inderdaad de tijd voor nemen en rustig te werk gaan. Veel succes!