SGW vraag: Waarom springparcours relatief 'laag'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

SGW vraag: Waarom springparcours relatief 'laag'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:32

Ik vraag me eigenlijk af waarom bij SGW het springparcours zo laag is in verhouding tot normale springwedstrijden.

Bijvoorbeeld:

B springen is tot 100 cm
B springparcours SGW 80-90 cm

Als je begint met crossen dan moet je toch een winstpunt hebben in de B (springen)? Dan kun je voor een B SGW toch ook tot 100 cm springen?

Is dit omdat het anders te zwaar wordt (er is immers ook nog een dressuurproef en de cross) of heeft dit andere redenen?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:49

Natuurlijk kun je dan de normale B-hoogte springen, maar het hoeft niet, dat zie je maar weer Knipoog. In het SGW rijd je ook andere dressuurproeven (B uitgezonderd) dan op een 'normale' dressuurwedstrijd. Springen en dressuur zijn in de SGW geen doel op zich maar een onderdeel van, en zeker het springparcours is vooral een selectiemiddel. Ik denk dat dit er zeker mee te maken heeft. Je zou je vraag kunnen voorleggen aan de disciplinecommissie Eventing die over de reglementen gaat, informatie daarover vind je op de site van de KNHS.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:51

ik denk dat het komt omdat het spingparcours in de eventing van oudsher als test wordt gebruikt voor de fitness en alertheid van de paarden na een zware cross. Dat staat dus zeker niet op 1.50 maar een licht Z parcours geloof ik. Logischerwijs staat het lager in de lagere rubrieken (ZZ is licht M, etc) . Dat is de enige verklaring die ik heb.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:52

Karin schreef:
Natuurlijk kun je dan de normale B-hoogte springen, maar het hoeft niet, dat zie je maar weer Knipoog. In het SGW rijd je ook andere dressuurproeven (B uitgezonderd) dan op een 'normale' dressuurwedstrijd. Springen en dressuur zijn in de SGW geen doel op zich maar een onderdeel van, en zeker het springparcours is vooral een selectiemiddel. Ik denk dat dit er zeker mee te maken heeft. Je zou je vraag kunnen voorleggen aan de disciplinecommissie Eventing die over de reglementen gaat, informatie daarover vind je op de site van de KNHS.

dat is pas sinds een dik jaar zo, voor die tijd was het springen gewoon na de cross.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:55

Ik bedoel met 'selectiemiddel' niet alleen voorafgaand aan de cross (zoals tegenwoordig gebeurt) maar ook selectie achteraf om te zien welke paarden er nog fit genoeg zijn om een springparcours goed te volbrengen na een cross. Precies zoals jij het ook beschrijft. Knipoog

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de reden. Misschien toch een mailtje sturen richting Disciplinecommissie?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:56

Bloos! daar had ik even niet aan gedacht Knipoog

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:20

Ik vraag het me ook af. In Hooge Mierde stonden er zelfs hindernissen van 70 cm tussen Verward
Dat heeft ons toen 2 balken gekost. Paard had zoiets van Mwah, daar hoef ik mijn benen niet voor op te tillen. Boos!
Wat mij betreft mag het gewoon op 90 staan.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:35

Ik ga met Lielle en Karin mee.

Ook is het zo dat eventing sneller de balken eraf tikken dan 'springpaarden' omdat ze in de cross gewend zijn dat de hindernis wat aangeraakt mag worden. In de lage klasses is dit nog niet zo van toepassing, maar in de hoge klasses wel.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:21

tegen mij zei ooit ene parcours bouwer dat hij zo laag bouwde omdat hij graag wilde dat iedereen aan de cross mee kon doen!!
een clubgenoot van mij had vroeger een E-pony, beest sprong M en L SGW
en opeens wilde ze niet meer springen....crossen deed ze, maar springen of zelfs 70cm deed ze niet meer....(op wedstrijd dan)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:27

Citaat:
tegen mij zei ooit ene parcours bouwer dat hij zo laag bouwde omdat hij graag wilde dat iedereen aan de cross mee kon doen!!


Maar iedereen moet een wp in het B springen hebben gehaald (ok, tenzij je al L hebt gereden). Dus dan zul je toch over 100 cm moeten kunnen.
Bovendien zaten er in HM ook opsprongen van zeker 1 m in de cross.

En,als iedereen graag aan de cross wil meedoen kunnen ze beginnen met een oefencross...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:56

Scum schreef:
Ik vraag het me ook af. In Hooge Mierde stonden er zelfs hindernissen van 70 cm tussen Verward
Dat heeft ons toen 2 balken gekost. Paard had zoiets van Mwah, daar hoef ik mijn benen niet voor op te tillen. Boos!
Wat mij betreft mag het gewoon op 90 staan.


Dat lijkt me wel een nadeel voor sommige paarden. Die van mij springt in ieder geval beter over 90 dan over 70 cm, net als jouw paard. Nu ziet 70 cm er voor mij natuurlijk wel wat prettiger uit, maar het paard moet het springen en niet ik (nou ja, hij neemt me natuurlijk wel mee over de sprong Knipoog).