regels voor 'dierenwelzijn' ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

regels voor 'dierenwelzijn' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 22:06

Vandaag zag ik op de kermis in Gent een aantal pony's. Op deze pony's konden kinderen dan ritjes maken. Het ritje was een aantal rondjes in een stapmolen, waar die zes pony's dan in vastgebonden stonden. Ik zelf vond het nogal heftig. Het was een behoorlijk klein rondje, behoorlijk belastend dus, op een harde, ongelijke ondergrond. Ik weet niet hoelang die pony's achter elkaar moeten lopen, maar ik gok toch zeker een uur of vier. Volgens mij staan ze 's avonds en 's nachts in een grote paardenvrachtwagen (in stands).
De pony's zagen er wel goed uit, hoefjes goed verzorgd, goed gepoetst, niet te mager (eerder iets te dik) en ik zag de eigenaar ze ook drinken geven in de pauze. Als er geen kinderen waren stonden ze stil.
Nou gaat het me er even niet om of dit wel of niet zielig is, maar ik ben benieuwd wat de wetgeving erover zegt. Mag je zomaar alles doen met je paard of pony, en zo niet, welke eisen worden er dan gesteld? Waneer is iets dierenmishandeling en wanneer niet? En is dit verschillend in Nederland en Belgie?


Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:57

Ik weet het niet precies, maar ik denk dat de dierenbescherming hier wel informatie over heeft. Misschien kun je het daar eens informeren?

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:53

Volgens mij is een dier je eigendom, en mag je er dus mee doen wat je wil, zolang je ze maar niet onthoudt van de basisbenodigdheden. (voer, water, daglicht, medische zorg, beweging, rust)

In de regels voor de veehouderij staat wel dat 'Onnodig leed' verboden is. Maar dat is zo ontzettend moeilijk te defineren..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:09

Dat ligt allemaal in de GWWD(gezondheid- en welzijnswet) vast.
Daar staat de Europese regelgeving, de binnenlandse regelgeving en AMVB's in.
Zo mag je bijv. geen staarten meer bij knollen couperen etc.

In mijn profiel staan foto's!!!

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-03 18:48

Tja die pony's hebben in principe alles. Maar ik neem toch aan dat je een pony niet onbeperkt rondjes op de linkerhand mag laten lopen? Verder staan ze de hele dag in keiharde muziek.. Maar ik zal die wetten eens doorworstelen... In ieder geval bedankt voor het reageren!


Nikkitje
Berichten: 1072
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:35

Er is ook een controle, elk jaar, met eigenaars die wat moeilijker erover doen vaker, of als het niet helemaal klopt...
Oowk worden de trailer ( vrachtwagen ) erop getest of er genoeg lucht binnenkomt enzo, of er genoeg licht aanwezig is...
Maar ook als er niet iets in orde is, is het vaak zoow dat er niet veel aan gedaan wordt, bovendien bij de mensen waar het niet in orde is, is het tegen de tijd dat de dierenbescherming een keer komt al weer helemaal okeej, aangezien de dierenbescherming van te voren laat weten wanneer ze gaan komen:S
Het is juist een controle om te zien hoe het in het dagelijkse omgang gaat, en dan maken ze een eerst een afspraak.. :S

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:33

Ik heb hier pas nog een heel werkstuk over gemaakt en ik kan je vertellen, erg veel regels zijn er niet. Als er al een regel is, kan er altijd een uitzondering op gemaakt worden. Je moet voor sommige dingen vergunningen aanvragen die je bijna altijd krijgt (zo stond het in mijn boekje van postbus51 dan).

Er is wel een speciale dierenwelzijnswet en wat daar in staat zal ik even voor je opzoeken.

Dierenwelzijnswet

En hier staat ook nog het een en ander (via deze site kom je ook weer op de dierenwelzijnswet uit, maar er staan ook nog wat andere links)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers