Pony verkopen, word er haast wanhopig van!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Pony verkopen, word er haast wanhopig van!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 19:59

Een tijdje terug heb ik de beslissing genomen om mijn 2,5 jarige pony te koop te zetten. Ze blijft te klein voor mij. Toen wij haar kochten was de verwachte hoogte zo'n 1m55 (volgens DA), we wisten dat ze een lichte groeiachterstand had door verwaarlozing door een vorige eigenaar , maar volgens deze DA zou dit bijtrekken, dit vooral gezien het feit dat haar moeder 1m54 is en haar vader 1m60. De eerste paar weken had ze ook een enorme groeispurt, 5 cm in 6 weken is enorm!!!

De laatste paar maanden groeit ze echter helemaal niet meer, niet in de hoogte en niet in de breedte. Ze is nu 1m37 en de verwachte hoogte is bijgesteld naar 1m45. Dat was even slikken, vooral omdat het een ranke pony is en ik er dus nooit op zou kunnen.

Na lang nadenken en vele tranen had ik dan besloten dat Aysa een nieuw baasje moest krijgen. Ik heb eerst in de buurt wat rond gevraagd, maar daar kwam eigenlijk niets uit. Vervolgens heb ik haar op internet gezet, maar ook daar krijg ik eigenlijk weinig reacties op. Het enige wat ik krijg zijn mails van pennymeisjes met daarin:

"ik wil deze pony graag hebben en ik kan 'm een goed tehuis bieden, maar voor weinig geld."

Sorry, maar daar kan ik dus niets mee.

Ik weet dat het niet de mooiste pony is, maar ze heeft zo'n gouden karakter, ik heb nog nooit zo'n sociaal dier meegemaakt, echt heel bijzonder. Maar het doet zo'n pijn dat als je eindelijk de beslissing hebt gemaakt niemand jouw paardje wil hebben.

Ik voel me al zo oneerlijk, zo slecht, elke keer als ik in haar ogen kijk. Ik zie dat vertrouwen in mij, alsof ze wil zeggen; bij jou voel ik me veilig want jij zorgt wel goed voor mij. En ik beschaam dat vertrouwen door haar te koop te zetten. Elke keer dat ik met 'r bezig ben voel ik de tranen weer branden, waarom wil er nou niemand voor dit schatje zorgen, waarom heb ik nou zelf het geld niet om haar aan te houden en als gezelschapspony van te genieten??? Waarom wil ze nou niet meer groeien??

Ik weet dat als ik mijn droom aan de kant zet ik haar kan houden, maar ik weet ook dat ik haar dat op den duur kwalijk zou gaan nemen en dat wil ik haar helemaal niet aandoen. En helaas, ik kan geen 3 paarden onderhouden. Stalling is veel te duur.

Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, deze tijd sloopt mij, de emoties die ik voel, de onzekerheid. Ik weet het gewoon even niet meer... Huilen Verdrietig

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury


Zelke
Berichten: 1444
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Neerpelt, Belgie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:17

jeetje, denk er even rustig over na. misschien vind je echt wel een goed nieuw baasje voor der, en kan je der altijd nog opzoeken. ik heb zelf een jaarling sinds gisteren en ik zou niet weten wat ik moet doen als die wegging, echt erg. sterkte ermee

Gediplomeerd ORUN-Instructrice

Whoops

Berichten: 174
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:26

Misschien vind je het wel helemaal niks, maar is het misschien een idee om een verzorgster te zoeken (misschien een buurmeisje, nichtje ofzo) die je pony voorlopig wil verzorgen en later een bijdrage in de kosten gaat betalen?

* Whoops heeft een 2e premie gehaald!!
* Ik heb eindelijk een profiel aangemaakt.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 20:33

Whoops: Dan ben ik alsnog financieel verantwoordelijk. Ik heb al een paardje wat echt niet meer weg gaat (heb ik al 3 jaar en die is echt alles voor mij), maar waar ik niet verder mee zal komen in de sport. Ik wil graag een paardje waar ik wel verder mee kan, maar als ik al de financiele verantwoording heb voor 2 paarden, kan dat niet.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

MOHGirl

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:35

Hmmm, ik sprak laatst ook met een meisje die haar fries bij mij op de boerderij stalt, en zij vertelde dat youri eerst nog zo klein zou blijven, maar van zijn 4e tot zijn 6e toch nog erg is bijgetrokken, je moet dan denk ik denken aan een cofeuse kindje, die groeien ook meestal langzamer als een gezond goed geboren kindje.
Mischien zou je nog heel even kunnen wachten.
Aan de andere kant, als je haar dan pas weg doet, is het helemaal een rot gevoel voor jou, dan heb je haar al zo lang, en moet je dr toch verkopen.
Ik zal voor je rondhoren of er nog geintereseerde zijn, staat ze op een vol weiland, met veel gras, dat doet wonderen.
Groetjes

Extensions voor paarden!

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 20:41

Ja, ze heeft haar hele leven al buiten gestaan. Ze staat in een groep, in een land waar ik m'n tinker niet in zet hoor, die ontploft!!!

Ik heb juist besloten om haar nu al weg te doen zodat ik me niet verder zou gaan hechten en er nog enigsinds rationeel naar kon kijken. Wachten kost ook weer veel geld en met zo'n onzekere toekomst...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:47

wat Mohgirl zegt, groei is genetisch bepaald. Gardy had als veulen ook een groeiachterstand (helaas) en is uiteindelijk 1.78cm geworden haar moeder was 1.68 en de vader 1.73. Op 3 jarige leeftijd (keuring) was ze 1.73 maar nog teveel veulen vond ik om erop te gaan zitten, dus heb ik een jaar gewacht, ze is daarna dus nog 5cm gegroeid.
Nu snap ik wel dat die van jou dat niet zal halen, maar 1.45 is aan de lage kant geschat denk ik. Weet je de stokmaat van de ouders met 100% zekerheid ?

edit* weet je ook zeker dat ze al 2.5 jaar is? of heeft de DA dit bepaald, zo te zien aan de foto's in je profiel zou ik haar jonger schatten namelijk !

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 20:59

Ja, ik ken haar fokker heel goed. Vandaar dat ik die gegevens weet. Ze is van 02-02-2002. Haar vader is KWPN (1m60) en haar moeder Welsh Cob (1m54). Ze heeft de kleur van haar vader, ik heb van beide paarden ook foto's gezien. Haar fokker is overigens niet degene die haar verwaarlossd heeft, hij heeft haar teruggehaald bij die mensen vandaan en toen aan ons verkocht.

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 20:59

De nieuwe verwachte hoogte is overigens ook door de DA vastgesteld...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:23

Tja, Joris zou niet groter worden dan 1.37m en werd uiteindelijk 1,42, maar pas met3,5 jaar, zoiets. Ik zou haar nog een kans geven als je het zo moeilijk vind, en anders denken: ik vind haar goed zoals ze is...

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 21:37

Pauline: Ik vind haar prima zoals ze is; alleen niet voor mij. Haar karakter kon niet beter, eerlijk waar, maar een pony aanhouden waar ik niets mee kan omdat ze zo klein is is niet eerlijk, niet voor mij, maar ook zeker niet voor haar. Ik houd mezelf ook steeds voor dat het voor haar beter is om een eigenaar te hebben die volledig voor haar gaat en die alle plezier van haar kan hebben in plaats van iemand die heel veel van haar houd, maar die door haar bepaalde dromen niet waar kan maken...

Ik wil hiermee niet zeggen dat je niet gelijk hebt, maar wat de verkoop betreft heb ik mijn beslissing gemaakt.... Ze word verkocht (tenzij ik de staatsloterij win ofzo)....

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:40

je koopt dan toch wel lotje voor de staatsloterij he >;)

Als je het er zo moeilijk mee hebt, dan zou ik persoonlijk nog een half jaartje wachten, haar in (laten) rijden, en dan verkopen, dat zal een stuk beter gaan denk ik !


Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:43

Wat een moeilijk besluit Wen. Ik weet hoe graag je een sportpaardje wilde en toen je Aysa besloot te nemen verwachtte je dat zij dit zou worden. Vervelend als je hoofd en hart het niet eens zijn. Ik duim voor je dat er snel een juiste koper komt.

We are all in the gutter, but some of us are looking at the STARS.
Geluk is een keuze! Kies jij ervoor om naar de sterren te kijken?
www.coachworld.nl

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:45

Ik kocht mijn pony op 3 jarige leeftijd toen was hij 1,35 tot aan zijn 5de jaar is hij nog 7 cm gegroeid. Ook mijn pony had een groei achterstand.

Mocht je haar nu niet kwijt raken waarom probeer je het niet als ze beleerd is? Of je nu nog de kosten betaald of niet, je kan nou toch niet op haar rijden omdat ze nog geen 3 is.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 22:10

Ik doe (bijna) elke maand mee met de staatsloterij (had gister wel 7,50...):D

Als ik 'm nu echt niet kwijtraak blijft ie ook wel, en dan vraag ik aan een vriendinnetje van mij of zij 'r in wil rijden (heel licht meisje). Voor mij is het alleen het makkelijkst als ik het nu af kan sluiten... Moeilijk uit te leggen misschien... De uitspraak van Jennygirl legt het misschien nog het beste uit: Je hoofd en hart zijn het niet eens...

www.extendedsteps.nl Sporttherapeut, MLD paard, instructie/coaching. Academische Rijkunst, werken aan de hand, Centered Riding, KNHS jury

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:40

de groei van een paard is moeilijk te bepalen denk ik, de éen is een laat bloeier en de ander niet.
zou je de gelegenheid hebben om haar nog even aan te houden zou ik het zeker nog even aankijken.
mijn vorige paard was 167cm op 3 jarige leeftijd en is toen nog 11 cm gegroeid en is nu 178cm.
paard van een vriendin van mij was als 2,5 jarige 161cm en is nu een half jaar verder 167cm.

succes met wat je gaat doen!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:30

He wat een nare situatie zeg... Ik was ook een couveusekindje echt inimini... maar nu toch 1.68 geworden Lachen Ik denk dat het een goede beslissing is om haar te verkopen aan iemand die er op past en haar lekker veel beweging kan geven, maar daarom is die beslissing niet minder moeilijk... Ik zou haar nog maar even lekker laten groeien, misschien ook het inrijden wat uitstellen tot ze ouder is dan 3? Dan moet je nog wel een tijdje wachten, maar anders zou je haar ook nog tot minstens die leeftijd houden toch? Een beleerd paard is idd wel makkelijker te verkopen zoals hier al eerder wordt gezegt.
Maak er gewoon geen haast bij, echt er komt vanzelf iemand waar je haar met een gerust hart aan meegeeft, gun het de tijd. Veel succes.

Faber quisque fortunae suae


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, ardanwan, AVdB96, Dnies90, Esther_r20, Gigixponys, Hanjan, ImkeTarek, Lukasje, Mauritzio, stefanie33, vilheide en 186 bezoekers