Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fantastique

Berichten: 293
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Son en Breugel

Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-09 14:10

Wij hebben op stal 4 paarden staan.
2 paarden, 1 pony en 1 jaarling.
Onze weide staat vol met onkruid.
Brandnetels, paardenbloemen en nog veeeel meer.
Hoe ga ik ze tegen?
Wij spuiten elk jaar de wei in met onkruid bestrijding!
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-04-09 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.


Tinks
Berichten: 521
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:02

Paardenbloemen zijn toch mooi...... :D

Bij onkruid wil het nog wel eens helpen om het regelmatig af te maaien. Het onkruid krijgt hierdoor een klap en het gras krijgt doordat het onkruid minder licht en ruimte afneemt meer de kans om weer goed door te groeien. Je hebt wel een lange adem nodig....

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 05:02

fantastique schreef:
Hoe ga ik ze tegen?
Wij spuiten elk jaar de wei in met onkruid bestrijding!

Spuiten alleen helpt niet (heb je dus ook al ervaren). Onkruid ga je tegen door goed weidebeheer, dat is een combinatie van een goede bemesting en weidesysteem.

*****

Liselot

Berichten: 32173
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:14

iig niet maaien als je zoveel onkruid hebt, de wortels blijven dan wel staan en het komt zo weer terug. ook verspreid je dan de zaden en komt er dus nog meer onkruid.

als je er echt zoveel last van hebt kan je beter nu alles helemaal doodspuiten en opnieuw inzaaien

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

mooney1

Berichten: 1434
Geregistreerd: 20-10-08
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:22

zet een paar schapen erbij
doet mijn vriendin ook
prima onkruidbestrijders :D

R.I.P. lieve Billie *30-10-2009*
Iedereen is zichzelf, wie zou je anders zijn?

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:30

madamX schreef:
fantastique schreef:
Hoe ga ik ze tegen?
Wij spuiten elk jaar de wei in met onkruid bestrijding!

Spuiten alleen helpt niet (heb je dus ook al ervaren). Onkruid ga je tegen door goed weidebeheer, dat is een combinatie van een goede bemesting en weidesysteem.

Dit is het enige dat helpt.
Doe een bodemonderzoek, kijk waar jou weide te kort aan heeft. Want daarom groeit het gras niet en onkruid groeit altijd wel.
Breng je bodem op orde, veel onkruid gaat dan zelf wel al weg, de rest spuit je dan, dan zaai je bij.
En dan je weide op orde houden. Dan heb je erg wenig onkruid.
Let er ook op dat er geen te kale plekken gegeten worden, onkruid groeit daar het fijnste.

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:15

Inderdaad : netels, zuring, boterbloemen etc; groeien in zure grond oplossing = kalken tegen de zure grond.

Als het gras mooi dik en stevig staat dan is er ook geen plaats voor onkruid.

Sproeien moet je zowiezo doen beste product is primstar stukken beter resultaat dan bofix. Weet wel niet of je dit in de gewone handel kan kopen. Ik koop het aan de loonsproeier.

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.

fantastique

Berichten: 293
Geregistreerd: 19-11-06
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-09 07:30

Wat een gedoe allemaal.
Maar ik heb het ervoor over.
De een zegt dat maaien wel goed is.
De andere niet...
Ik ga eens navragen wel product de eigenaar gebruikt voor het spuiten.
En paardenbloemen zijn zeer mooi.
Maar helaas wel giftig voor paarden :(

Alvast bedankt voor jullie tips.....

Meer tips zijn altijd welkom

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:31

Van doe paardenbloemen moet je niet zo bang zijn hoor :)

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 08:34

Idd, paardenbloemen zijn het probleem niet hoor :D
Boterbloemen bijvoorbeeld weer wel.

kirsty_1978
Berichten: 21
Geregistreerd: 11-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:32

Tja onkruid op een weide.
Ikzelf heb te kampen met Jacobskruiskruid. Momenteel staan ze op een ander stuk grond, waar ik ze nog niet heb zien opduiken.
Het weiland waar deze plant op voorkomt, heb ik nu met bofix gespoten en twijfel wat de volgende stap is.
Of maaien en over een paar weken opnieuw sproeien?
Of opploegen en opnieuw inzaaien?
Het is een stuk dat ik huur voor het eerste jaar. In het begin stond het gras heel hoog en hebben we het laten maaien. Om te voorkomen dat de paarden koliek zouden krijgen van teveel gras in één keer. Toen zij de boer al dat hij één of twee planten had gezien en we hebben het gras dan ook niet gehooid. Alle planten die we tegenkwamen, hebben we uitgestoken nog voor ze bloemen kregen. Nu na de winter begint het gras goed te schieten, sommige stukken zijn opnieuw ingezaaid andere hebben kalk en mest gekregen afhankelijk van de begrazing die erop was. Helaas schiet er veel meer kruiskruid, waarschijnlijk krijgen de zaadjes nu eindelijk licht. Voor de rest komt er praktisch geen ander onkruid voor. Wat zouden jullie doen?

ILuvWinnetoo

Berichten: 212
Geregistreerd: 26-11-08

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:49

Paardenbloemen zijn niet giftig hoor, zover ik weet. Ik vind het inderdaad ook leuk staan al dat geel van die paardenbloemetjes. Ik zal even kijken in plantenwinkels wat zij ervan zeggen. :j

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:22

fantastique schreef:
Wij spuiten elk jaar de wei in met onkruid bestrijding!
Heb je een spuitvergunning/diploma, want zonder dat mag je niet spuiten ;)

Ik ben nu met een proefje bezig; een gedeelte zuring steek ik uit (zovbeel mogelijk met penwortel) en dan de onstane gaten opvullen en inzaaien met gras. Een ander deel besproei ik met Round-Up.
De tijd zal leren welke het beste werkt.
JKK doe ik gewoon regelmatig het land doorlopen en direkt uitsteken en vernietigen als ik wat tegen kom.
Op een halve hectare werkt dat nog, als je meer gras hebt niet natuurlijk :)

arun

Berichten: 651
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Zuid-West-Vlaanderen

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:52

Strooi kalk dan krijg je geen zuring ... woord zegt het zelf ... de grond is zuur. Round-Up is alles dood, bofix of primstar zijn selectieve bestrijdigen zodat uw gras niet dood gaat.

Kirsty : ik zou bloten en nog eens sproeien maar laat dit doen door een loonsproeier, met de rugsproeier mis je altijd stukken en kan je bezig blijven.

Shagya Arabians http://www.shagya.be
Probably the best breed in the world.

ietjelover
Berichten: 4062
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Leende

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:13

wij trekken alles eruit. Met de hand natuurlijk

Vivaldi v. Pamal reserve clubkampioen 2012 + Reserve kringkampioen & in 10 wedstrijden de B en L1 door + reserve bestgaand rijpony 2013 *\o/* Kringkampioen outdoor 2013 *\o/*
L2: +11 PR: 204 punten! M1 debuut 03-11-13
Easy Target v. Valeron
Afgevaardigd brabantse kampioenschappen ''13
Tornado v. Le matsjo Wedstrijd debuut 1 September

kirsty_1978
Berichten: 21
Geregistreerd: 11-03-09

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:02

Onlangs heb ik nog even verder gehoord voor mijn eigen huur-weide en er komen telkens de volgende produkten naar boven. Ik weet niet met welke onkruidbestijdingsmiddelen je nu werkt. Bofix in combinatie met primus zou goed zijn om bestaande planten te vernietigen en dan AZ om de zaden in de grond te doden. Dan melden ze ook telkens sproeien twee maal per jaar: in het voorjaar voor de planten in bloei staan en in het najaar. Alsook het om de 5 jaar volledig omploegen en terug inzaaien. Persoonlijk vind ik het een heel werk voor een huurweide, maar alles beter dan giftige planten en dode paarden. Controleer ook eens bij de naburige weide en tracht te voorkomen dat de zaadjes van het onkruid overwaaien. Veel succes met het onderhoud van je weide.

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:07

Ik heb geen idee hoe je het onkruid het beste kan bestrijden. Kalken is wel belangrijk om te doen.

Maar een wei met onkruid is niet persé een probleem toch?
Dat vette groene gras is voor sommige paarden helemaal niet goed! Ik was juist erg blij dat mijn shet destijds op een hele schrale wei stond, want anders raakte ze hoefbevangen.

Ik denk dus dat een gevarieerde wei voor paarden eigenlijk wel goed is. Zelf zou ik ook wat taaiere grassoorten zaaien als je toch beizg bent, daar moeten ze tenminste nog een beetje op kauwen.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:36

_Sigrid_ schreef:
Dat vette groene gras is voor sommige paarden helemaal niet goed! Ik was juist erg blij dat mijn shet destijds op een hele schrale wei stond, want anders raakte ze hoefbevangen..
Ik denk dat je je op PaardNatuurlijk toch eens goed moet gaan inlezen over wat een vette wei is en waar paarden hoefbevangen van worden.
In het kort is flink gemest lang gras beter als kort/schraal (en dus gestressed) gras.

fiona1
Berichten: 925
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:01

Jkk heb ik gelukkig niet. Anders zou ik het met de hand uit trekken dan zie je wat je wel en niet hebt (wortel) Waar je mee spuit is belangrijk Roundup / glysofaat is alles dood het verbrand een soort. Als je spuit met mcpp of mcpa, dit zijn groei stoffen en hiermee groeit het plantje zich dood incl. de wortel. Zelf spuiten mag idd niet zomaar, maar je kunt het gewoon kopen. vanaf 1 ltr. is het prof. daarom zijn alle middelen nu ook verpakt in 900 ml. flessen. Spuiten doe je ook niet 1 keer, ik heb een park-camping gehad en wij spoten om de 6 a 8 weken om alles onder contole te houden. Na verloop van tijd kun je deze frequentie wel minderen.

Maaien helpt bij mij wel degelijk gras krijgt meer licht en groeit in principe sneller als onkruid, en zal het onkruid verdrijven.

En kalk strooien.

Grondmonsters kunnen in mijn ogen nooit kwaad, onkruid bestrijding met goede middelen is een dure, en tijdrovende bezigheid en dan kun je beter wat meer geld in de grondmosters steken dan weet je met zekerheid hoe je de weide moet behandelen.

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:11

ik had vorig jaar een plantje of 2 JKK. die heb ik uitgestoken en echt in de vuilbak gegooid (niet in de berm naast de wei gooien ofzo he!) en dan een dikke hand vol kalk op de plek waar ze stonden }:) ze zijn er dit jaar niet meer ...

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:18

Ik heb er ongeveer een kruiwagen vol uitgehaald en nu staat het gras zo hoog dat ik ze niet meer zie.
Dus pas als ze nu een groeispurt krijgen en boven het gras uitkomen zie ik ze weer.


Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:19

DubbelDun schreef:
_Sigrid_ schreef:
Dat vette groene gras is voor sommige paarden helemaal niet goed! Ik was juist erg blij dat mijn shet destijds op een hele schrale wei stond, want anders raakte ze hoefbevangen..
Ik denk dat je je op PaardNatuurlijk toch eens goed moet gaan inlezen over wat een vette wei is en waar paarden hoefbevangen van worden.
In het kort is flink gemest lang gras beter als kort/schraal (en dus gestressed) gras.

Dan zijn anders niet mijn bevindingen. De stal waar ik nu sta zijn al meerdere paarden hoefbevangen geraakt door het lange, groene, vetbemeste gras. Zelfs met zorgvuldig opbouwen!
Het weitje waar mijn toenmalige pony stond, had bijna géén gras en ze kreeg dus gewoon 3 maal daags hooi. Op een nacht is ze uitgebroken en het grote land op gegaan (lang groen gras in april) en de volgende dag lag ze plat in haar stal. Zo hoefbevangen als wat! Een groene wei met gemaaid gras bevat meer fructaan dan lang gras. Maar dat is niet hetzelfde als een schrale wei (weinig gras, veel onkruid)

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:24


jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:32

als ik dit zo lees allemaal , moet ik maar eens gaan kalken ;)

Sprinkle kindness around like confetti <3

DubbelFun

Berichten: 88473
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Weide:"hoe onkruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:33

Ben je nu te laat mee :D
Beste tijd is februari en ergens in de herfst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, Isab123 en 32 bezoekers