Is dit nou normaal? Respect?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Is dit nou normaal? Respect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 08:12

Ik vind dat een paard je niet van je plaats mag; trekken, duwen, jagen en stoten. Dus deze mag je niet; meesleuren, wegduwen, bijten, slaan en tegen je opspringen (ook niet uit schrikreactie).
Ook dingen als achter je of naast je meelopen, dus niet inhalen. En met een lichte druk voor je aan de kant gaan.

Nou zie ik dus ook mensen die hun paard straffen als ze bij de kont staan en het paard jaagt met zijn staart een vlieg weg. Ik bedoel, dit is toch een natuurlijke reactie op een vlieg, ze gooien heus niet opzettelijk die staart tegen je aan Verward .
Of, als het paard het been optilt om vliegen te verjagen, mag dit niet hoger dan zoveel cm. Ze schijnt een keer hoeven aan het invetten geweest te zijn, en toen dat been tegen haar hoofd aan te hebben gehad. Ik denk dan; 'Ja mens kijk dan toch uit'. Je gaat toch ook niet vlak voor een paardenbeen zitten als er veel vliegen aanwezig zijn? Maargoed, het paard moet maar aanleren dat het been op zo'n moment niet hoog van de vloer mag. Hij krijgt echt soms doodsknallen ~~}> terwijl hij, in mijn ogen iniedergeval, niks verkeerds doet.

En het stomste vind ik dit nog wel:
Haar paard gaat vaak in de losgooibak, en soms in het weiland, maar laat zich dan vaak niet meer vangen door haar. Maar wat doet ze dan als ze hem eenmaal heeft? Slaan ..
Dat is toch dom of niet?! Ze kan er dus telkens een kwartier langer achteraan hobbelen, want nu wil hij helemaal niet meer komen bij haar Blauw oog . Over een tijdje krijgt ze hem waarschijnlijk helemaal niet meer te pakken.
En ze heeft ook niet door dat het niet werkt zo, ik leg het vaak zat uit. En als ze hem niet kan vangen, en ik loop het land of de bak in, heb ik hem zo. Er gaat geen belletje rinkelen op dat moment hoor . ,Nee hij is gewoon aan het kloten!' zegt ze dan .
Nou als ik een paard met slecht verleden niet 1-2-3 heb, en ik heb hem uiteindelijk wel, beloon ik altijd Lovers . En de meeste daarvan komen nu op je af als je ze roept. Ik hoef ze nog maar zelden te halen, en ze lopen iniedergeval niet van me weg. Als dat paard haar hoort roepen rent hij al de andere kant op.
Dat soort dingen slaan toch nergens op?...

Wat vinden jullie nou van dat soort rare acties Extreme duivel ?
Ik vind het gestoord .

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:21

meer dan gestoort, maar die mensen hebben niet door wat ze doen. Daar moeten ze zelf achter komen en dat kan errug lang duren Knipoog Ik zou me er niet teveel mee bemoeien, alleen jjij kan er gek van worden, tot die mensen dring je niet door...

roosw

Berichten: 132
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Amsterdam/Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:33

ja, dat zijn echt de stomme mensen. Gelukkig heb je daar er niet veel van op mijn stal, bij jouw dan wel? Scheve mond Echt jammer hoor dat er zulke mensen bestaan die blijkbaar gewoon niet logisch kunnen nadenken... want het is toch LOGISCH als de paarden zo reageren als de mensen hun slaan o.i.d...?!? Als een paard 'vals' is dan ligt het ook heel vaak helemaal niet aan het paard maar aan de mens!!! Frusty

GEZOCHT: Bijrijder voor mijn lieve New Forest E-pony Ishmir!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:39

Sommige mensen zijn mensen met paarden en geen paardenmensen Knipoog

De schuld is altijd makkelijker op een dier af te schuiven als op zichzelf te betrekken.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 10:22

Als je frustraties hebt, uit die dan niet op een dier.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:52

Het paard in kwestie moet inmiddels behoorlijk angstig zijn Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:52

Je hebt het woord 'respect' in je titel staan. Mijn mening: respect moet je verdienen, respect dwing je niet af en al helemaal niet op de manier die jij beschrijft.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 12:21

Waren er maar meer mensen die dat begrepen..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Chipz
Berichten: 66
Geregistreerd: 15-07-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:18

Locanda schreef:
Ik vind dat een paard je niet van je plaats mag; trekken, duwen, jagen en stoten. Dus deze mag je niet; meesleuren, wegduwen, bijten, slaan en tegen je opspringen (ook niet uit schrikreactie).
Ook dingen als achter je of naast je meelopen, dus niet inhalen. En met een lichte druk voor je aan de kant gaan.

.

Ik ben het helemaal met je eens, maar de pony die ik nu 3 weken heb, doet dit allemaal. Ik probeer het hem af te leren door goed gedrag te belonen en slecht gedrag door tegendruk of een lichte tik op de neus af te straffen.
Het gaat wat beter, maar ik heb gemerkt dat belonen met brokjes het slechte gedrag juist versterkt. Als ik geen brokjes bij me heb, lijkt het beter te gaan of heeft hij dan gewoon geen belangstelling voor mij? Hij loopt in ieder geval nooit voor me weg, kan hem zo pakken in de wei, dat wou ik graag zo houden. Heeft iemand tips om zijn manieren wat te verbeteren?

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:13

Chipz, ik snap eigenlijk niet uit jou vraag wat zijn manieren op dit moment zijn. Das wel makkelijk om je vraag te kunnen beantwoorden he Knipoog.
verschrikkenlijk dat soort mensen en al even verschrikkenlijk dat ze dit soort simpele logica niet snappen. Ik vind ze altijd aardig egoistisch tegen over hun paard... Je hebt gelijk, ze hebben geen respect voor hun paard dus kunnen ze dat ook nooit terug krijgen. Ze willen dr een mooie machine van maken ofzo en het geen dier laten. Verschrikkenlijk. Het beste is vaak maar, uit zelf bescherming, het van je af te laten glijden als ze niet willen luisteren.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:18

ooo, nu lees ik het antwoord van Chipz nog een keertje en nu snap ik het wat beter. Was aardig blont Blond aan het doen net.
Je pony doet dus al die onopgevoedde dingen wèl. Phoe, zeker niet met voedsel belonen zal ik zeggen, dat gaat eigenlijk vaak alleen goed als je pony al respect voor je heeft en als ie al die dingen doet heeft ie dat dus niet lijkt me. Anders gaan ze schooien en het slechte gedrag nog meer vertonen in een poging iets lekkers te bemachtigen.
Maar nu, hoe wel? Want daar heb je natuurlijk het meeste aan Knipoog. Je verdiepen in NH en kijken wat je het meeste aanspreekt. Zelf kan ik het meeste met Hemphfling maar dat spreekt de meeste mensen niet zo aan. Veel succes, aan mij heb je neit zo veel, sorry.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:43

Karin schreef:
Je hebt het woord 'respect' in je titel staan. Mijn mening: respect moet je verdienen, respect dwing je niet af en al helemaal niet op de manier die jij beschrijft.


OK dan! Geweldig gezegd!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:09

Als je jezelf er zo aan irriteert waarom zeg je dat niet gewoon tegen haar.
Zo blijf je jezelf irriteren en je bereikt er niets mee, ook niet voor het paard.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:19

Alacairion, volgens mij heeft ze het al geprobeert uit te leggen; bij het van het land of uit de bak halen staat iig dat ze al heeft geprobeert uit te leggen waarom hij niet komt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat het paard niet komt als hij wordt geslagen als ze hem eenmaal heeft... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:49

En wat zegt diegene dan als je uitlegt dat het zo niet werkt..
Misschien kun je beter een alternatief voorstellen, uitleggen hoe het wél werkt. Als je haar een standje geeft erover en ze blijft zo doorgaan met haar paard, lijkt me dat een betere oplossing. Of heb je dat ookal geprobeerd? Lastig..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:50

Die mensn luisteren meestal niet, en gaan op zoek naar een oplossing als ze een klap voor hun kopp gehad hebben.... dom, maar waar... Toch kun je het altijd proberen hoor!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:26

verplaatst van uz naar vraag maar raak

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:51

hier schrijven wel veel mensen ahhh wat zielig enzo,maar denk dat ze diep in hun zelf weten dat ze hiervoor ook vaker hun paard voor hebben afgestraft (ik zelf ook Bloos en geef ik ook toe)

als ik achter bij mickey sta en krijg opeens een staart volop in me oog dan scheld ik wel even,of als ik haar heof en vet en krijg die opeens hard tegen me kop omdat er een vlieg op zit.
op dat moment denk je er niet bij na en van de schrik reactie scheld je meestal even.
ik roep dan meestal alleen even waarschuwend mickey!
maar goed,dat doe ik nu niet meer Haha!
ze doet het onbewust dus trek ik me er niks meer van aan.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:56

Natuurlijk kan je uit schrikreactie dan een keer schelden of zo, daar blijft het dan bij. Maar als ik de hoeven van mijn paard invet en zij trapt richting een vlieg, dan is het mijn eigen schuld als ze me raakt. Had ik maar niet raar bij haar benen moeten gaan zitten. Het kan zijn dat je dan een keer flink vloekt, maar doe je dat dan tegen je paard of tegen jezelf omdat je zelf zo dom bent om daar te gaan zitten???

Vind het super zielig voor het beestje dat dit zo gebeurd. Hoe krijg je een bang paard. Volgens mij door zoiets te doen. Dat paardje weet straks niet meer wat hij/zij wel of niet mag doen wil het baasje niet kwaad worden.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

PN_anne

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:15

je hebt helemaal gelijk OK dan!
maar eigenlijk weet ik diep in mn hart dat ik dit ook wel es heb gedaan
laatst nog.. mijn pony rende het weiland in voordat ik het halster af had, en sleurde me dus een heel eind mee! terwijl ze dondersgoed weet dat ze moet wachten tot ik het hek dicht heb, en haar heb omgedraaid!
ik heb haar toen weer opgehaald, want ja dat halster moet toch af, en toen heeft ze flink op der flikker gekregen hoor! dat mag ze niet doen!
ik was op dat moment zo boos op haar! en later heb je er weer spijt van Bloos
ik doe het dus maar niet meer... heeft geen enkele zin... als ik haar weer heb gepakt, lijkt ze het alweer vergeten te zijn.. dan moet ik maar es flink tot 10 tellen en haar rustig terugzetten...
maar zeg nou eerlijk.. je hebt het zelf toch ook wel eens gedaan? zoals beautyfull_mickey zegt, uit een reflex?
ik iig wel, maar iedereen doet dat toch wel es? je paard afstraffen/boos aanspreken voor iets waar ie niks aan kon doen? perongeluk dan... omdat je schrikt ofzo?
net zoals dat je paard opzij springt, en de ruiter valt eraf.. paard krijgt op zn flikker, omdat de ruiter niet kon blijven zitten vind ik ook zo raar.

je hebt verder helemaal gelijk hoor... zou ook mn pony niet straffen als ik haar niet kan vangen

Pepper

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 23:04

Ja, je kan best uit reflex een uitbrander maken. Maar dit is echt consequent afstraffen van natuurlijk gedrag. Gewoon meteen een schop in de buik, of tegen de benen van het paard wanneer deze een vlieg wegjaagt }> .. Telkens weer, uitleggen helpt niet. En als je je er kwaad over maakt wordt het paard alleen nog maar meer geslagen, omdat dan de frustratie van de persoon in kwestie geuit wordt op het paard.

Bij paarden die geen respect tonen bij eerder genoemde zaken.
- bijten; knijpen in een deel van het paard dat op dat moment binnen bereik is. Ongeveer even hard als de beet was.
- slaan; een schop of klap geven. Ook gelijkwaardig aan de (rake) klap die je net hebt onvangen. Het liefs tegen de borst ('platte' vlak tussen voorbenen en nek) daar slaan paarden elkaar ook (vaak).
- van je plaats jagen d.m.v duwen, trekken, stoten; wegjagen.

- inhalen; terug op de plaats zetten.
- niet voor je aan de kant gaan; eens hard wegduwen. Daarna hoef je (als het goed is) steeds minder druk te geven om het paard van de plaats te krijgen.

Zo reageer ik op slecht gedrag. Tenzij er een oorzaak voor is, als het paard pijn of trauma heeft bijvoorbeeld.
Ik doe ook veel met ze aan 'Natural Horsemanship', zoals je dat kunt noemen.

Verder vind ik eigenlijk alles best.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:43

Locanda even nieuwsgierigheid:
Als een paard niet stil staat?
Vind jij dat best of niet?
En zo niet hoe los je dat op?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 07:08

zulke mensen zouden eens moeten nadenken over hoe een paard nou eigenlijk in elkaar zit. Cursus paardenfluisteren misschien.....

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:47

Locanda schreef:
Bij paarden die geen respect tonen bij eerder genoemde zaken.
-
bijten
; knijpen in een deel van het paard dat op dat moment binnen bereik is. Ongeveer even hard als de beet was.
- slaan; een schop of klap geven. Ook gelijkwaardig aan de (rake) klap die je net hebt onvangen. Het liefs tegen de borst ('platte' vlak tussen voorbenen en nek) daar slaan paarden elkaar ook (vaak).
- van je plaats jagen d.m.v duwen, trekken, stoten; wegjagen.

- inhalen; terug op de plaats zetten.
- niet voor je aan de kant gaan; eens hard wegduwen. Daarna hoef je (als het goed is) steeds minder druk te geven om het paard van de plaats te krijgen.


Als een paard mij (wil) bijten geef ik meestal gewoon een tikje op de neus. Het hoeft niet eens hard te zijn,want der meeste reageren hier nogal op.
Paard wat voor me gaat lopen,of beweegt terwijl ik gezegt had te blijven staan krijgt een 'EEJ' te verwerken en gaat een paar passen achteruit.
Volgens veel mensen ben ik nogal streng,maar een paard zal het bij mij ook altijd weten als hij goed bezig is.

verder ging iemand me ooit een keer vertellen dat m'n paard me niet lief vond omdat ik hem niet steeds worteltjes of snoepjes gaf,dit is dus NIET de manier om respect te krijgen Cool

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 09:58

Bij niet stilstaan, consequent terug op de plaats zetten. Meestal vind ik het trouwens niet zo'n ramp. Maar je zal maar op buitenrit zijn en moeten wachten voor een spoorwegovergang, ben je toch wel blij als ie wel het geduld heeft. Wat ik altijd doe is het paard op mij gefocust houden, zolang de aandacht maar bij jou is en blijft, zal het paard als ie al gaat lopen, iniedergeval nog op jou letten en teminste de goede kant op wandelen. Zolang hij je maar niet van de plaats afhaalt of inhaalt vind ik het niet zo'n ramp.

Is het nog een jong paard, of erg onrustig? Naarmate deze ouder wordt zal hij ook wel meer rust vinden, soms vinden ze het nooit hoor. Maar wat ik zou doen bij continue lopen is steeds terugzetten, heel vervelend hoor, maar loopt ie naar voor, naar achter, en andersom, gewoon terugzetten. Als ie het zat wordt krijgt ie vast wel door dat stilstaan het makkelijkst is.
Of gewoon een keer ergens vastzetten, bij niet stilstaan, gewoon negeren. Staat ie een tijdje stil, weer verdergaan waar je gebleven was. Ik weet niet of het aandacht zoeken of onrust is, maar je kan het beste manier 2 eerst proberen. Een week lang dagelijks vastzetten en gewoon gaan borstelen enzo. Als ie gaat bewegen of moeilijk doen, stilstaan, armen over elkaar, naar de grond kijken. Niet naar hem/haar! staat ie een tijdje, weer verder gaan waar je gebleven was.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers