B rijbewijs een trailer trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

B rijbewijs een trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:18

Mijn vraag is of je met een B rijbewijs een trailer mag trekken die minder weegt dat je auto?

Groetjes Roxana


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:24

Hoi!

Het is mogelijk, maar je moet dan aan de volgende voorwaarden voldoen:
- leeggewicht+laadvermogen van de trailer moet minder zijn dan het leeggewicht van de auto
èn
- leeggewicht+laadvermogen van de trailer PLUS leeggewicht+laadvermogen van de auto moet minder zijn dan 3.500 kg
èn
- de auto moet het mogen trekken
èn
- je trekhaak moet het mogen trekken!

Kijk eens op de site van het RDW of het CBS, daar staat vast alle informatie op.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 12:28

Hoi farichta bedankt voor de informatie, ik zelf zou dus wel een ponytrailer mogen trekken met me auto alleen vin dik dat een eng idee omdat ik nooit met een aanhanger heb gereden en niet weet hoe dat gaat. En parkeren al helemaal niet....
Groetjes Roxana

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:28

ja, je mag met een b rijbewijs een trailer trekken, maar de trailer(eigen gewicht en laadvermogen) mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. en dan mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg. mijn auto weegt 1440 kg de trailer weegt 600 kg en zijn laadvermogen is 840 kg samen 1440 kg. de combinatie weegt minder dan 3500 kg. dus ik mag rijden met b rijbewijs.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:45

Onder bepaalde voorwaarden mag dat.
Maar gebruik eens de zoekfunctie hier op bokt, er zijn al zoveel topics hierover geweest, dat een antwoord op jouw vraag er zeker ergens bij staat!

Roxy20

Berichten: 578
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 14:59

oke bedankt allemaal ik zal even gaan zoeken! Groetjes Roxana

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:01

Patoucha schreef:
ja, je mag met een b rijbewijs een trailer trekken, maar de trailer(eigen gewicht en laadvermogen) mag niet zwaarder zijn dan het ledig gewicht van de auto. en dan mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg. mijn auto weegt 1440 kg de trailer weegt 600 kg en zijn laadvermogen is 840 kg samen 1440 kg. de combinatie weegt minder dan 3500 kg. dus ik mag rijden met b rijbewijs.

Dus jouw auto heeft minder dan 620kg laadvermogen? Zo niet, dan ben je nog steeds erg fout. Laadvermogen staat in je instructieboekje.
farichta geeft het enig juiste antwoord!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Patoucha

Berichten: 821
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 15:40

ikke schreef:
Dus jouw auto heeft minder dan 620kg laadvermogen? Zo niet, dan ben je nog steeds erg fout. Laadvermogen staat in je instructieboekje.
farichta geeft het enig juiste antwoord!


inderdaad IKKE! dat heb je goed uitgerekend mijn auto heeft een laadvermogen van 600 kg. Haha! en volgens mij komt mijn antwoord op hetzelfde neer als wat Farichta schrijft...

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:10

ik heb ook een auto -trailer combi die met rijbewijs B mag

mijn auto is massa ledig gewicht (complete gewicht incl. laadvermogen)
1650kg en mijn trailer is massa ledig gewicht (idemdito als net) 1200kg
samen geen 3500 kg dus dat mag met B! (ik blij)

maar wel een paar lesjes voor het inparkeren en andere manouvres

en dat raad ik wel iedereen aan die geen E hoeft want het is toch wel handig

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:26

ik d8 dat je altijd een e rijbewijs nodig had als er een levend wezen vervoerd werd... mmm mn vader toch maar eens ff laten lezen

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:38

Patoucha schreef:
inderdaad IKKE! dat heb je goed uitgerekend mijn auto heeft een laadvermogen van 600 kg. Haha! en volgens mij komt mijn antwoord op hetzelfde neer als wat Farichta schrijft...

Inderdaad, je hebt gelijk. Echter er wordt op Bokt voortdurend geroepen dat bij geel kenteken het laadvermogen niet in de optelsom zou horen. DIT IS NIET WAAR!

Ik zie het wel gebeuren dat Naadje24 mogelijk wel eens fout zou kunnen zitten. Totale massa van de trailer dient minder te zijn dan het LEEGgewicht van de auto! Die auto zou in dat geval maar 450kg laadvermogen mogen hebben.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:21

ikke schreef:
Inderdaad, je hebt gelijk. Echter er wordt op Bokt voortdurend geroepen dat bij geel kenteken het laadvermogen niet in de optelsom zou horen. DIT IS NIET WAAR!

Ik zie het wel gebeuren dat Naadje24 mogelijk wel eens fout zou kunnen zitten. Totale massa van de trailer dient minder te zijn dan het LEEGgewicht van de auto! Die auto zou in dat geval maar 450kg laadvermogen mogen hebben.


heb het toch echt van een rijschoolhouder..............
het is namelijk zo volgens mijn papier hier:
massa ledig gewicht van de trailer dient lager te zijn dan massa ledig gewicht van de auto en samen niet zwaarder als 3500kg....
deze papieren heb ik van de politie en heb ook nog papieren van de rijschoolhouder...........
Laatst bijgewerkt door Ojajoh op 20-07-04 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:25

wou er aan toevoegen dat het maar een renault megane is en geen mega bedrijfsauto ofzo...........dus het laadvermogen zou best wel 450kg kunnen zijn
heb in ieder geval zoals hierboven geschreven met mijn papieren van trailer en auto bij de desbetreffende instanties geinformeerd...

ik zou nooit zo dom zijn om met een combi te rijden die officieel niet is toegestaan Knipoog

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:45

sorayalover schreef:
ik d8 dat je altijd een e rijbewijs nodig had als er een levend wezen vervoerd werd... mmm mn vader toch maar eens ff laten lezen


Je vader heeft waarschijnlijk al een e rijbewijs... bij zn b gekregen. Of ging het over jezelf?

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:51

Na navraag een tijd geleden aan mijn oom die rij-instructeur is, en daarna nog aangehouden door de politie kan ik het volgende antwoorden.
In jip en janneke taal Haha!
Onze auto weegt 1361 kg, de trailer had een laadvermogen van 1350 kg dus lichter als de auto en samen geen 3500 kg, dus we mochten doorrijden Haha!
Moet er wel bij vertellen dat ons van tevoren verteld was dat de trailer een laadvermogen had van 1300 kg, en dat we dus heel erg geluk hadden dat de auto net 11 kg zwaarder was.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:52

Oh ja, en wat de auto MAG trekken (op de papieren) heeft de politie geen boodschap aan.. Dat interesseert ze niet. Het gaat om wat de wet zegt niet om wat beter voor de auto is.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 06:02

Misser schreef:
Je vader heeft waarschijnlijk al een e rijbewijs... bij zn b gekregen. Of ging het over jezelf?


mijn vader heeft geen e - rijbewijs want hij heeft later pas zijn rijbewijs gehaald en toen zat dat er niet meer bij

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:59

griebels schreef:
Oh ja, en wat de auto MAG trekken (op de papieren) heeft de politie geen boodschap aan.. Dat interesseert ze niet. Het gaat om wat de wet zegt niet om wat beter voor de auto is.

Bij jou op dat moment waarschijnlijk niet omdat ze weten dat het klopt, politie is ook niet achterlijk. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat ze daar wel degelijk naar kijken als je met een Opel Kadett met een tandem-asser vol hout rondrijdt. Mijn neef heeft nooit willen vertellen hoe hoog die boete was, maar dat ie binnen twee weken op les was voor z'n E-rijbewijs zegt, denk ik, wel genoeg...........
Bovendien weet de verzekering heeeeel goed wat jou auto mag trekken en als jij brokken krijgt, dan is dat onmiddellijk een reden om NIET uit te betalen.
Nogmaals, de enige juiste rekenmethode is die zoals farichta die heeft neergeschreven, alle andere verhalen zijn onzin.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:35

Ik heb deze informatie niet gekregen toen ik aangehouden werd, maar van meerdere politie-agentjes gekregen door het te vragen. O.a. hier op bokt...
Wat het doet met de verzekering weet ik eigenlijk niet Bloos

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:09

Eng is het toch niet? Je kan eerst oefenen zonder paard in de trailer.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:07

Auto moet zwaarder zijn dan het max. laadvermogen dan de trailer. En de combi samen niet meer dan 3500 kg.

dus:

max. laadvermogen trailer<gewicht auto
trailer+auto<3500 kg

Ik vind zo'n formule wat overzichtelijker Lachen


Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:15

deze vraag en deze discussie is al zo vaak geweest op bokt.
Met B mag je het gewicht van de auto trekken en samen niet meer dan 3500 kg zijn!
Precies zoals Jantine2 zegt

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers