Iedere keer weer een gescheurde mondhoek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Iedere keer weer een gescheurde mondhoek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 13:23

HEy allemaal,

Ik verzorg een paardje dat ik echt helemaal geweldig vind, nu heeft ze ongeveer tee maanden terug een gescheurde mondhoek opgelopen in de lessen dat was weer helemaal over en toen heeft ze nog een tijd zonder bit gereden. Het probleem is nu dat het steeds weer terugkomt terwijl ze als ze met bit rijd alleen met een los teugeltje gereden wordt.

Ik heb het hoofstel al gecontroleerd en het bit ook maar daar is niets aan te zien.

Ook heeft ze al bitringen maar dat schijnt dus ook niet te helpen.

weet iemand van jullie mischien hoe dit te verhwlpen is???

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:31

Insmeren met uierzalf en een hele tijd zonder bit rijden. Daarna een perfect passend bit gebruiken. Elke dag na en voor het rijden insmeren met uierzalf.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:46

Uierzalf. En je zegt dat je met los teugeltje rijdt dus dat het daar niet aan kan liggen, maar misschien zit het bit te hoog?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:27

Een goed passend bit, wat er ook op de goede manier in hangt en wat iedere keer na gebruik goed schoon gemaakt wordt, zou voldoende moeten zijn. Anders een rubber of leren bitje proberen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:31

De bitringen eraf halen, bij een paard wat ik reed zaten die ringen er ook om, en doordat ze aan het spelen was met het bit ging de hele tijd haar vel ertussen zitten bij de mondhoeken en lag het de hele tijd open.

Nu zonder bitringen heeft ze nergens meer last van.

Tenzij ze er ook last van had zonder dan zou ik het niet weten, hoogstens dat het bit dan te hoog hangt.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:34

Misschien zit er speling in de scharnieren van het bit, zodat daar een velletje tussen kan komen?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:35

Kijk eens of er geen scherpe randjes zitten aan het bit, dat kan wel eens gebeuren na een tijdje...
Ook inderdaad zonder bitringen eens proberen, of met een ander bitje (dik bustrensje?).
Zorg wel dat het eerst 100% is genezen, anders gaat het echt nooit over, en kun je doen wat je wilt, maar dan geneest het echt niet.

ramira

Berichten: 436
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: leimuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 22:50

Ze heeft een dikke bustrens, en ik zal even kijken of het zonder bitringen niet meer gebeurt. Er zitten ook geen scherpe dingen aan en er is ook geen opening te zien.. maar bedankt en kijken of het helpt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:06

Renske's paard Q heeft ook zo'n gevoelige mond. Zij smeert elke keer voordat ze gaat rijden zalf (weet even niet meer welke) in zijn mondhoeken. Dit helpt!