Hoe verzorg ik een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Hoe verzorg ik een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 12:13

Hallo.. ik heb een hele lieve haflinger veulen (jaarling) op het oog..
Maar hep egt 0.00 verstand van veulens ?!
Wie heeft tips voor mij hoe ik hem (hengst) het beste kan verzorgen enzo ? (eten,verzorgen,stal/wei?/andere pony's ect.) Liefs xx Haha! Haha! Haha!


[edit Chica; caps uit titel gehaald]


ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:18

Is het nou een jaarling of een veulen?En mijn tip is om hem niet te kopen,zeker niet als het een hengst is.Als je het doorzet lijkt een boek lezen mij een goed plan!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:22

Ik raad je aan een ouder paard te kopen.
1 die al goed bereden is.
Daar kun je alles mee doen wat je wilt en die zijn al een stukje opgevoed.

Een veulen/jaarling hoort met soortgenootjes in de wei en niet elke dag betutteld te worden als een barbie aardje.
ook het opvoeden (zeker een hengst) brengt wel kunde met zich mee.
En je moet wachten met rijden tot hij 3 is en ook het zadelmak maken kan erg grote problemen geven als je niet weet hoe.

Dus ff doorsparen en een ouder paard, daar heb je veel meer plezier van.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:26

Jonge paarden kunnen het beste opgroeien samen met andere paarden. Zij voeden elkaar namelijk op. Een mens kan nooit de plaats van een paard innemen in dat geval. Een jaarling weet als het goed is de basisdingen al, je kunt dus vrij weinig ermee doen.


Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:55

Ik ga met mijn voorgangers mee. Een paard opvoeden leer je zowieso niet uit een boekje maar door heel veel ervaring op te doen. Schaf een leuk iets ouder paard aan waar je ook mee aan de slag kunt. Veel leuker (drie jaar wachten is langggggggggg). Verder is het in mijn ogen vragen om ongelukken als je ergens aan begint waar je de ballen verstand van hebt.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:03

Ik zou idd een ouder paard kopen, je zegt zelf al 0,0 verstand van veulens te hebben.... en als je hier op VMR, RT of UZ kijkt zijn de meeste problemen van mensen die toch echt zonodig zelf een veulen moesten opvoeden.... Koop als eerste paard gewoon een ouder dier, eentje waar je ongestraft fouten bij kan maken. elke fout die je bij een jong dier maakt krijg je terug op je boterham en niet zo zuinig ook

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:09

Een veulen verzorg je niet, die laat je zo veel mogelijk met rust. Geef hem de basis mee met voetjes geven, halster om en meelopen en dat was het wel. Aansluitend inscharen bij een goed adres en twee jaar weinig naar omkijken. Aansluitend weer bij de opfokker vandaan halen, veel geld besteden om hem professioneel in te laten rijden, en er dan achter komen dat je minder kwijt was geweest als je een ouder paard had gekocht, waar je wat op had kunnen leren, waar je niet het risico mee loopt dat hij wat oploopt waardoor je er nooit op zult kunnen rijden, en waar je al meteen op kunt zitten en kunt kijken of het klikt.

Je suis Charlie.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:38

Ik ga helemaal mee met mijn voorgangers Lachen

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:01

runningkawa schreef:
Ik raad je aan een ouder paard te kopen.
1 die al goed bereden is.
Daar kun je alles mee doen wat je wilt en die zijn al een stukje opgevoed.

Een veulen/jaarling hoort met soortgenootjes in de wei en niet elke dag betutteld te worden als een barbie aardje.
ook het opvoeden (zeker een hengst) brengt wel kunde met zich mee.
En je moet wachten met rijden tot hij 3 is en ook het zadelmak maken kan erg grote problemen geven als je niet weet hoe.

Dus ff doorsparen en een ouder paard, daar heb je veel meer plezier van.


wie zecht nou eigenlijk dat ze hem gaat betuttelen wie zecht nou eigenlijk dat ze niet bij nog 20 andere jaarlingers of veulens in de wei gaat, jij gaat er van uit dat de mensheid alleen maar aanzich zelf dnekt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:04

ik waarschuw alleen, dus vertel alleen dat je dat niet moet doen.
Ik ga dus helemaal nergens van uit.
dat is wat jij doet over mijn bericht, waarom..?

En helaas denken wel veel mensen alleen aan zichzelf, zou willen dat het anders was, jij niet?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:07

punkies schreef:
jij gaat er van uit dat de mensheid alleen maar aanzich zelf dnekt!


Ik denk ook aan mezelf hoor en juist daarom staat mijn jaarling in de opfok. Haha!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:08

Ga helemaal met bovenstaande reacties mee.. Mijn jaarling staat ook in de opfok en die krijgt alleen eten van me en voor de rest zoekt hij het maar uit.. Het halster kent hij en ook voetjes geven, dat vind ik wel zat.. De rest komt wel als hij op stal komt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:12

Idd met minimaal 1 liefst meerdere leeftijdsgenootjes op laten groeien.
Maar buiten dat, niet aan beginnen als je er nog weinig tot geen verstand van hebt, een hengst voedt zich niet vanzelf op, zeker niet als ie betutteld wordt!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:14

Je moet veel lezen, want een 1 jarig paard, is lastig! IK heb zelf een veulen gehad, en ze is nu 2, ik heb die fase dus al gehad. Ze zijn dwars, bijdehand, héééél erg irritant en doen alleen waar ze zin in hebben (hebben dus schijt aan jou!).
Maar dat kan natuurlijk ook best grappig zijn, ik heb in elk geval ook veel gelachen. IK heb dan een merrietje, denk dat hengstjes erger kunnen zijn, want die hebben hengsten kuren. Die van mij kwam al regelmatig omhoog, en beet ook (net alleen je velletje weet je wel Huilen ). Maar hengsten hebben dat helemaal. En je moet dus heel erg sterk in je schoenen staan om er toch een netjes opgevoed paardje van te maken. Want vergeet niet, wat jij hem bij brengt (goed of slecht) houd hij z'n hele leven bij zich. Blijf altijd rustig, en geduldig. Nooit slaan of schreeuwen ook al zijn ze nog zo vervelend. Ze stellen je gedult echt op de proef, dus ik zou er goed over na denken, maar je hebt er ook vast heel veel plezier van want er zijn ook hele leuke kanten aan die entertjes hoor!

succes ! OK dan! Groetjes Esmée

Kris now she's an angel in heaven...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:45

Lezen bereid je niet voor op het opvoeden van een paard, net zo min als veel lezen je voorbereid op het opvoeden van een kind. In theorie ziet het namelijk heel anders uit dan in de praktijk.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:48

Cassidy schreef:
Lezen bereid je niet voor op het opvoeden van een paard, net zo min als veel lezen je voorbereid op het opvoeden van een kind. In theorie ziet het namelijk heel anders uit dan in de praktijk.


Lezen maakt je over het algemeen wel wijzer hoor, ik vind dat je er nu wel erg negatief over doet. Iedereen begrijp toch wel dat je ervaring in de praktijk moet op doen om het geleerde in de praktijk te kunnen brengen.

ob_session

Berichten: 161
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: bovenkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:48

in theorie is het wel anders maar je kan je tenminste wel een beetje voorbereiden dan kan je het later altijd nog anders doen. maar dan weet je wel de basis.

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:51

Wiesje schreef:
Ik ga met mijn voorgangers mee. Een paard opvoeden leer je zowieso niet uit een boekje maar door heel veel ervaring op te doen. Schaf een leuk iets ouder paard aan waar je ook mee aan de slag kunt. Veel leuker (drie jaar wachten is langggggggggg). Verder is het in mijn ogen vragen om ongelukken als je ergens aan begint waar je de ballen verstand van hebt.


Ja maar iedereen heeft het toch ooit geleerd dus ik kan er wel verstand van krijgen *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:53

Did_Y schreef:
Ja maar iedereen heeft het toch ooit geleerd dus ik kan er wel verstand van krijgen *LOL*



Ja hoor. Iedereen kan het leren. Je verknalt er alleen een paar paarden mee voordat je het onder de knie hebt. Je maakt altijd fouten, en bij de een wat graverender dan de ander.

Je suis Charlie.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:55

Nee, ik vind een eigen jaarling kopen nou ook niet echt de beste manier om te oefenen.

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:57

qt_shetties schreef:
Je moet veel lezen, want een 1 jarig paard, is lastig! IK heb zelf een veulen gehad, en ze is nu 2, ik heb die fase dus al gehad. Ze zijn dwars, bijdehand, héééél erg irritant en doen alleen waar ze zin in hebben (hebben dus schijt aan jou!).
Maar dat kan natuurlijk ook best grappig zijn, ik heb in elk geval ook veel gelachen. IK heb dan een merrietje, denk dat hengstjes erger kunnen zijn, want die hebben hengsten kuren. Die van mij kwam al regelmatig omhoog, en beet ook (net alleen je velletje weet je wel Huilen ). Maar hengsten hebben dat helemaal. En je moet dus heel erg sterk in je schoenen staan om er toch een netjes opgevoed paardje van te maken. Want vergeet niet, wat jij hem bij brengt (goed of slecht) houd hij z'n hele leven bij zich. Blijf altijd rustig, en geduldig. Nooit slaan of schreeuwen ook al zijn ze nog zo vervelend. Ze stellen je gedult echt op de proef, dus ik zou er goed over na denken, maar je hebt er ook vast heel veel plezier van want er zijn ook hele leuke kanten aan die entertjes hoor!

succes ! OK dan! Groetjes Esmée



Danku wel Lachen

Did_Y

Berichten: 48
Geregistreerd: 28-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 17:00

Cassidy schreef:
Ja hoor. Iedereen kan het leren. Je verknalt er alleen een paar paarden mee voordat je het onder de knie hebt. Je maakt altijd fouten, en bij de een wat graverender dan de ander.


Je verknalt er alleen een paar paarden mee ? Verward
Het is ook niet dat ik een veulentje koop om te oefenen hoe ik met veulens om moet gaan ! Ik wil er eerst veel van af weten en dan neem ik pas een beslissing ! Daarom plaats ik dat stukje helemaal bove er ook neer Knipoog Maar als iedereen alleen maar 'n bietje negatief erover zit te praten.. heb ik er vrij weinig aan ! Voor de leuke tips enzo -> Dankiedereen *LOL*

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:02

Cassidy schreef:
Ja hoor. Iedereen kan het leren. Je verknalt er alleen een paar paarden mee voordat je het onder de knie hebt. Je maakt altijd fouten, en bij de een wat graverender dan de ander.


Amen!

Mij lijkt het ook niet echt verstandig als jij dit veulen gaat kopen, no offence. Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:05

Ik ben het helemaal met RK, Cassidy en G&K eens (en iedereen die het daar weer mee eens was Tong uitsteken )

Als je geen verstand van veulens hebt, moet je zo'n dier niet kopen. Daar komen ongelukken van. Een ouder dier is veel beter op z'n plaats in dit geval.

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:10

Je krijgt wel degelijk tips, alleen wil je ze niet horen (of lezen).

Wat er eigenlijk staat is een grote tip: niet doen, om de redenen die genoemd worden.

Als je een veulen goed wil verzorgen doe je hem in de opfok. Dit houdt in minimaal 2 jaar in een grote groep bij andere paarden.
Tegen die tijd ben je al zoveel geld kwijt dat je net zo goed een wat ouder reeds ingereden paard/pony had kunnen kopen.

Dus tip twee, koop een oudere pony die al ingereden is. Daar kan je alles mee doen wat je wil en dat gaat nu eenmaal met een veulen of jaarling niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Furbie11, GrapeshotBot, Kimmej, Lithya, Taartje en 38 bezoekers