moeite met sturen van het bit!!!!!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

moeite met sturen van het bit!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-02 21:27

hoi allemaal,
ik heb een pony van bijna 4 jaar en ze is net zadel mak maar nu heb ik een probleem ,
mijn pony wil niet als ik aan de teugel trek naar die kant toe alleen met heel veel trekkerij maar dan trek ik het bit uit zijn mond en dat moet niet.
wat zou ik het beste kunnen gebruiken ?
zelf dacht ik aan bit ringen maar dat helpt volgens mij niet echt.
mijn pony heeft nu ook wondjes boven zijn lippen maar dat komt denk ik door het hoofdstel dat mischien te strak zit.
wat zijn de mogelijkheden voor het normaal rijden op die pony????

ook heb ik nog een probleem.
mijn pony(de zelfde) bokt oook als ze de berg op moet lopen (bak in ,bak uit)en dan bokt ze heel hoog en gaat ze er ook vandoor.
wat zou ik daar aan kunnen doen????

pb me maar of mail naar jennu14@hotmail.com

bedankt
groetjes jennifer

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld


Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:24

Weet jij wel hoe je sturen moet?
Dat is niet allleen met de teugels, en sturen is echt niet alleen maar aan de teugel trekken van welke kant je op wilt. Sturen doe je vooral met je zit en benen, en als laatste pas de teugels, maar daar moet je vooral niet aan trekken! Hoe dat precies moet kan ik niet zeggen, je instructeur wel *LOL*

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 12:41

Zorg eerst maar voor een goed passend hoofdstel en wacht tot de wondjes over zijn voor je weer een bit gebruikt.
Daarna zou ik als ik jou was lesnemen. Het probleem is dat je 4-jarige pony nog niet weet hoe het moet en jij eigenlijk ook niet. Een instructeur kan jullie daarbij helpen. Sturen is inderdaad niet alleen, zoals hierboven al gezegd is, aan de teugel trekken aan de kant waarheen je wilt, maar sturen doe je met je zit en je benen en een beetje met de teugels.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 13:59

Sorry hoor maar ik vraag me af of jy dan wel de geschikte persoon bent om een pony in te rijden.
Sturen is GEEN trekken!!! Boos!
Als jy nog amper weet hoe je moet sturen, waarom ga je dan in de vrede een pony in rijden? Verward Frusty
Als je dan zonodig die pony zelf moet in rijden, doe dat dan onder begeleiding van iemand met veel ervaring met jonge pony's paarden.

Horsy4ever
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-02-02

reactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:26

Als je alleen aan de teugels trekt is het geen wonder dat hij het niet doet.
Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel
Je moet sturen met je zit houding en benen.
1 kijk zelf waar je naartie wilt.
2 Ga voor de hoek spelen om het waker temaken Dromen Gaaaap Dromen
3 binnenbeen aan
4 binnenhand naar de knie
5 buitenteugel aan

En over dat bokken gewoon heel vaak er langlopen.
Bijv. er naast of er op
Dat is gewoon klierig. }> *LOL* }>
En vooral niet bangworden en gewoon doorgaan zodat hij weet dat het toch niks helpt. Verdrietig Huilen Verward

En van die plekjes, geen je hem wel eens een tik op zijn neus? daar kan het doorkomen.
of door zijn stal Frusty

Paarden zijn net als drugs,
je raakt eraan verslaafd.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:34

NEEM LES!!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 16:14

zeker een jonge pony die het niet begrijpt moet je niet aan de teugels gaan trekken, maar kleine ophoudingetjes gaan geven en dan meer met je zit gaan doen. trekken heeft geen zin.

wil jijnaar links verplaats je je gewicht naar rechts, en dan doe je daar een kleine hulp van de teugel bij.

groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 16:34

hallooooo Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!
mischien weten jullie het nog niet maar ik ken wel rijden hoor ik rij 8 jaar en ik heb ook al met een anglo-arabier gereden en gesprongen en ik heb gegalopeerd e nik heb oook al een keertje een pony ingerenden dus aan mij ligt het hopelijk niet.
die pony heeft een soort wondjes maar die zijn al een beetje dicht en mijn vraag was wat doen de bitringen van rubber bij een pony( bit) ]
en dat snappen jullie niet
Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel
groetjes quintygirl

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld

carola

Berichten: 8676
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 16:44

Zo! Dus jij denkt dat je kan rijden? Nou, dan heb je toch ook geen adviezen meer nodig van ons? Veel succes verder in je uppie. Neem vooral GEEN les want je kan het toch al. Ga ook vooral goed hard aan de teugels trekken en goed schoppen, dan ben je zo net zo ver als Anky!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 16:55

idd carola ,

jij wilt advies en dat krijg je niet goed Verward dan vraag ook niets, als jij het het beste weet doe wat je niet laten kunt. En we komen je wel tegen. op de O.S misschien.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 10:45

hoi,
zelfs ik weet nog beter hoe je moet sturen Haha! Haha!
dus als je naar links wilt bijvoorbeeld: rechterbeen achter de singel, linkerbeen op de singel (dan buigt hij om jou been heen) en je linkerhand doe je iets van de hals af, zodat hij kan zien/voelen wat de bedoeling is.
je teugels gebruik je dus eigenlijk niet om te sturen, meer om correcties te maken. zoals een ophoudinkje of iets dergelijks. of juist om te belonen door ze iets vrij te geven.

Bon Jovi rules!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:21

carola schreef:
Zo! Dus jij denkt dat je kan rijden? Nou, dan heb je toch ook geen adviezen meer nodig van ons? Veel succes verder in je uppie. Neem vooral GEEN les want je kan het toch al. Ga ook vooral goed hard aan de teugels trekken en goed schoppen, dan ben je zo net zo ver als Anky!


Go girl!! HELEMAAL met Carola eens!!

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Re: moeite met sturen van het bit!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 12:07

quintygirl schreef:
hoi allemaal,
ik heb een pony van bijna 4 jaar en ze is net zadel mak maar nu heb ik een probleem ,
mijn pony wil niet als ik aan de teugel trek naar die kant toe alleen met heel veel trekkerij maar dan trek ik het bit uit zijn mond en dat moet niet.
wat zou ik het beste kunnen gebruiken ?
zelf dacht ik aan bit ringen maar dat helpt volgens mij niet echt.
mijn pony heeft nu ook wondjes boven zijn lippen maar dat komt denk ik door het hoofdstel dat mischien te strak zit.
wat zijn de mogelijkheden voor het normaal rijden op die pony????
met z,n jonge pony moet je meer met je been doe en niet te veel met je hand want daar krijgt ze een harde mond van Bloos

ook heb ik nog een probleem.
mijn pony(de zelfde) bokt oook als ze de berg op moet lopen (bak in ,bak uit)en dan bokt ze heel hoog en gaat ze er ook vandoor.
wat zou ik daar aan kunnen doen????

pb me maar of mail naar jennu14@hotmail.com

bedankt
groetjes jennifer

opasia is the best pony of the world

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: moeite met sturen van het bit!!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:21

Oke ik ga proberen hier een normaal antwoord op te geven Extreme duivel .

quintygirl"]
hoi allemaal,
ik heb een pony van bijna 4 jaar en ze is net zadel mak maar nu heb ik een probleem ,
mijn pony wil niet als ik aan de teugel trek naar die kant toe alleen met heel veel trekkerij maar dan trek ik het bit uit zijn mond en dat moet niet.
wat zou ik het beste kunnen gebruiken ?
[/quote]

Wat dacht je van been/zit hulpen en een goeie instructeur.
Je rijdt wel al 8 jaar! Nou ik rij 26 jaar, op alle mogelijke paarden van shet tot int. springpaard en ik rij op dit moment mijn 4 jarige paardje in en IK heb zelfs les!
Daarbij moet je een flinke dosis geduld hebben en basiskennis voor je op zo'n groen ding stapt.

Je vergeet dat je paardje net zadelmak is en nog niks snapt Verward . Die weet niet dat "trekken" aan een teugel betekend dat hij de bocht om moet. Dat moet hem geleerd worden, en dat maggie best eens niet begrijpen wanneer het jou niet uitkomt. Dat heet inrijden/beleren Knipoog .

[quote="quintygirl"]
zelf dacht ik aan bit ringen maar dat helpt volgens mij niet echt.
mijn pony heeft nu ook wondjes boven zijn lippen maar dat komt denk ik door het hoofdstel dat mischien te strak zit.
wat zijn de mogelijkheden voor het normaal rijden op die pony????
[/quote]

Nee die helpen idd niet, alleen als het bit te groot is, en dan kun je mijnsinziens beter een ander bit kopen.
En een hoofdstel wat boven zijn lippen zit? Raar hoofdstel. En als je al denkt dat het hoodstel te strak is (hoofden groeien ook nog op die leeftijd dus dat zou kunnen), waarom maak je hem dan niet wat losser (gaatje langer alles) Frusty .
Wondjes kun je behandelen met wondzalf, maar zoek eerst de oorzaak op (iets scherps op stal?) anders blijf je smeren.

De mogelijkheden zijn te over om deze pony normaal te rijden, maar je moet dan wel openstaan voor kritiek/advies en niet als je dat krijgt gaan janken Huilen van ik rij al acht jaar enz enz. Das namelijk nog niks bij de rijervaring van andere mensen hier op bokt (ikzelf bv 26 jaar). Dus als deze mensen advies geven doen ze dat met een bepaalde ervaring die ze in die jaren hebben opgedaan. Die willen ze graag met je delen dus sta daar open voor. Dan zul je veel sneller verbeteringen zien met inrijden Schijnheilig .

[quote="quintygirl schreef:
ook heb ik nog een probleem.
mijn pony(de zelfde) bokt oook als ze de berg op moet lopen (bak in ,bak uit)en dan bokt ze heel hoog en gaat ze er ook vandoor.
wat zou ik daar aan kunnen doen????


Ten eerste eens vasthouden en laten zien dat jij de baas bent }> . Misschien loopt ze voor haar doen te langzaam naar boven, dit is erg zwaar voor een jong ding (ik weet niet hoe hoog die berg is). Met een beetje meer doorstappen kan dit gedoe al over zijn, tenzij ze nu geleerd heeft dat jij dr loslaat, en dan is het zaak aan een meer ervaren persoon te vragen haar eens goed aan te pakken zodat ze weet dat ze dat geintje niet meer uit hoeft te halen.

Heel veel succes met inrijden en haal er in ieder geval iemand bij die er verstand van heeft voor het straks nog slechter gaat (je bent nu met de basis bezig voor haar verdere leventje als rijpaard, dus die moet wel goed zijn).

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

quintygirl

Berichten: 214
Geregistreerd: 23-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-02 17:51

hoi allemaal
nu gaat alles wat beter dank zij jullie adviezen ik heb nu rubbere bitringen gekocht en ik rijd zonder zadel ik krijg nu les van mijn vriend hij rijd zelf al vanaf zijn geboorte (vanaf 2 jaar) enb heb al heel veel kinderen les gegeven en heel veel pony`s ingereden ook rijd hij zelf z maar dat boeit niet,hij helpt mij nu het meeste met me zit en met het huklpen geven tekkens als ik in de mond trek of te hard schop dan moet ik voor straf afstijgen en 10 rondjes in de bak rennen en na 100 rondjes mag ik er op en als ik het dan nog een keertje doe dan moet ik uit delen (3 paarden biks,wortels,suikerklontjes,slobber alles wat ze lekker vinden ) en alle mensen op het erf.

van de zomer ga ik nar de club daar krijg t iedereen les die een eigen pony heb of een verzorgpony heb en die heb ik de instructtuur let als eerste op je houding dat vind ik zelf wel beter want hij (mijn vriend) zegt dat ik nu een mooie rechte goed houding heb en dat ik nu niet meer stuur met de teugels en hel hard schop maar ik knijp nu in mijn bovenbenen en in mijn kuiten net alsof mijn pony een spons is en dat voel je cht al na een kwartier ik moet nu verplicht(van mijn vriend) zonder zadel rijden.]


groetjes jen

p.s.
ik hou jullie op de hoogte van de gang van zaken

doei Slapen

quinty is the beste new forest spring pony ter wereld


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker