hoe afstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

hoe afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 21:04

als ik afstijg:

allebei mn benen uit de beugels, beetje vooroverleunen, en in 1 beweging op de grond springen Lachen

maar ik ben van plan mijn ruiterbewijs te gaan halen, en ik hoorde dat je daar moet afstijgen 'met stappen', dus eerst je ene been uit de beugel, over het zadel, steunen, hangen, andere voet uit de beugel, en an pas af'glijden' Scheve mond

als dit echt zo is mag ik wel eens gaan oefenen Haha!


Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:42

Klopt, dat doe ik ook. Ene voet eruit, overheen zwaaien enz. en dan andere voet en netjes afglijden, springen staat niet zo "netjes". Zit er eigenlijk vanaf het begin al ingepeperd

I may not always talk a lot of sense, but i'm always happy to listen!!!

Nieuwe foto's in mijn profiel!!!!!!!!!!!!!

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:49

klopt doe ik ook altijd

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:03

Debbieremi schreef:
Klopt, dat doe ik ook. Ene voet eruit, overheen zwaaien enz. en dan andere voet en netjes afglijden, springen staat niet zo "netjes". Zit er eigenlijk vanaf het begin al ingepeperd


Zo moet het inderdaad wel zover ik weet. Deze manier houd ik alleen aan bij jonge paarden.
Bij andere (oudere) paarden doe ik beide beugels uit, voor over, been over de kont, et voila Lachen

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:11

Debbieremi schreef:
Klopt, dat doe ik ook. Ene voet eruit, overheen zwaaien enz. en dan andere voet en netjes afglijden, springen staat niet zo "netjes". Zit er eigenlijk vanaf het begin al ingepeperd


Dit is ook beter voor je eigen gewrichten Haha! .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:14

Schijnheilig idd Haha!

I may not always talk a lot of sense, but i'm always happy to listen!!!

Nieuwe foto's in mijn profiel!!!!!!!!!!!!!


Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:31

Haha, dit wist ik ook nieteens. Hier kwam ik dus achter toen ik op de Veluwse Markt stond... Kindjes rondjes laten rijden op m'n ijsco voor de ponyclub... En er waren van die kindjes van 4... die dat allemaal netjes deden... Zo leer je nog 'ns wat... Gniffel. Haha! Toen had ik al zo'n vaag vermoeden, ik heb ook altijd gewoon het er af springen geleerd op de manege; waarschijnlijk omdat ze bang waren dat een paard ervandoor vloog met kind nog aan een beugel, oid? Verward Maarja... Nu weet ik het dus. Ik wil namelijk ook nog... ooit... volgend jaar misschien... m'n ruiterbewijs gaan halen. Haha! Als m'n vader het nut er genoeg van inziet... eh. Scheve mond

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:36

hahahaha, maar heb je nog nooit gehad dat als je er met wat kouder weer (koude voeten) eraf sprong, dat je voeten aanvoelden alsof ze eraf gehakt worden?

I may not always talk a lot of sense, but i'm always happy to listen!!!

Nieuwe foto's in mijn profiel!!!!!!!!!!!!!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:34

Ik snap eigenlijk niet waarom het zo op het ruiterbewijs moet?
In geval van nood tellen stappen toch helemaal niet? Dan moet je je toch eigenlijk zo snel mogelijk eraf kunnen?

Op onze manege moeten we persee met 2 voeten uit de beugels. We moeten er zelfs terug op als we het anders doen Nagelbijten / Gniffelen

Maar in de winter is die andere methode vast een stuk prettiger Clown

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:48

pfff met ijskoude voeten er af springen .. oei HAK HAK en me tenen liggen er af

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:55

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo op het ruiterbewijs moet?

om precies dezelfde reden als veel andere dingen in de paardensport: omdat het zo hoort!

Waarom stap je aan de linkerkant op en af?
Waarom loop je altijd links van je paard als je hem aan de hand geleidt?
en zo zijn er nog genoeg dingen......

Overigens hoor je bij een Ijslander af te springen met 2 voeten uit de beugel. Zo is het mij geleerd toen ik een poosje op Ijslanders ging rijden

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:59

Debbieremi schreef:
hahahaha, maar heb je nog nooit gehad dat als je er met wat kouder weer (koude voeten) eraf sprong, dat je voeten aanvoelden alsof ze eraf gehakt worden?

Ohhhhh, pijnlijk is dat Haha! ik ken het maar al te goed Schijnheilig
Ik spring er ook altijd af.. nooit bij stil gestaan dat het ook nog anders kan Bloos! en eigenlijk nooit gezien ook...

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:17

Mja toen wij voor ons ruiterbrevet A gingen werd on ingepeperd dat we eerst de twee voeten uit de beugels moesten doen, been erover zwaaien en eraf. Dat was voor de eigen veiligheid... De theorieboeken zijn vernieuwd, ik was eens aan het bladeren, wat zie ik daar? inderdaad de andere manier van afstappen, dus eerst een voet uit de beugel, been erover, andere voet etc... ik heb het enkele mensen gevraagd, waaronder twee mensen die brevetten examineren, en zij spreken over 'de nieuwe manier'... dus hier is dat niet altijd zo geweest. Ik ken geen een manege dat kinderen met nog een voet in de beugel liet afstappen.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:19

Met 2 voeten uit de beugels vind ik wel veiliger, alleen ben ik niet zo voor eraf springen .

Ik glijd er liever af, dan gaan mijn gewrichten ook nog wat langer mee Haha! .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:32

tamaraatjuh schreef:
maar ik ben van plan mijn ruiterbewijs te gaan halen, en ik hoorde dat je daar moet afstijgen 'met stappen', dus eerst je ene been uit de beugel, over het zadel, steunen, hangen, andere voet uit de beugel, en an pas af'glijden' Scheve mond


Klopt.

Ik heb ook geleerd om eerst allebei m'n voeten uit de beugels te halen voordat ik afstijg. Dit was veiliger werd mij verteld, omdat je dan, wanneer een paard weg zou springen of rennen, niet in de beugel kon blijven hangen.

Ik heb dus voor het ruiterbewijs ook moeten oefenen op afstijgen Knipoog

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 08:33

Ik stap nooit op de "nette" manier af (die hier dus als "Ruiterbewijs-manier" genoemd wordt). Gewoon afzwaaien. Niet alleen sneller en daardoor in sommige gevallen veiliger, maar ook omdat je dan niet nóg eens aan je paard gaat hangen. Het opstappen is al zwaar genoeg, moet je dan ook nog het afstijgen onnodig zwaarder maken? Ik heb al moeite genoeg gehad met leren om links en rechts op te stijgen, afstijgen aan de "verkeerde" kant wordt nog veel oneleganter lijkt me Knipoog, dus ik hou het lekker op "af zwaaien"!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:20

dat bedoel ik, ik vind het niet zo veilig dat mijn ene voet dan nog in de beugel zit Scheve mond

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:27

Ik doe ook gewoon eerst me rechtervoet eruit en dan dat been over de pony slaan en dan je eraf laten glijden. Zo heb ik het ook geleerd op de manege en volgens mij ken ik dat alletwee de benen uit de beugels en dan hoppa eraf helemaal niet Verward
Volgens mij bij de manier die ik doe heb je wat meer houvast omdat je nog met 1 voet in een beugel staat, met die andere manier heb je geen houvast. Belangrijk ook voor mij om te weten dat ik het goed doe want ik ga in oktober mijn ruiterbewijs halen en dan moet ik het ook op de goede manier kunnen.
Maar ik doe het dus goed Haha!

Ray --» M`n Tinker

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 16:53

als ik één voet nog in de beugel houd, heb ik steeds het gevoel dat ik voorover ga klappen Haha!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:03

smurf schreef:
om precies dezelfde reden als veel andere dingen in de paardensport: omdat het zo hoort!

Waarom stap je aan de linkerkant op en af?
Waarom loop je altijd links van je paard als je hem aan de hand geleidt?
en zo zijn er nog genoeg dingen......

Overigens hoor je bij een Ijslander af te springen met 2 voeten uit de beugel. Zo is het mij geleerd toen ik een poosje op Ijslanders ging rijden

REchts opstappen is ook goed voor jezelf hoor, en ook wel voor het paard.

IN het theorieboek van een aantal jarne geleden stonden anders ook fouten. De zweep moest bij het opstijgen in de linkerhand (klopt), maar aan de rechterkant van de hals gehouden worden. Verward

Verder stond er in dat boek dat je in de verlichte zit je voeten verder in de beugels moet hebben dan bij eht gewone rijden. Mij is altijd geleerd, beguels onder de bal van de voet. Ongeacht of je staat of zit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:08

Debbieremi schreef:
Klopt, dat doe ik ook. Ene voet eruit, overheen zwaaien enz. en dan andere voet en netjes afglijden, springen staat niet zo "netjes". Zit er eigenlijk vanaf het begin al ingepeperd

Zo doe ik het ook Lachen

Er zo afspringen als de TS zegt, dat kan ik niet Haha! Ben ik te stijf voor Haha!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:09

Citaat:
Er zo afspringen als de TS zegt, dat kan ik niet Ben ik te stijf voor


zelfs ik kan het,a ls het moet en ik ben oud, dik en superstijf Haha!

De truuk is dat je je benen een beetje opzwaait, dan krijg je meer vaart en sta je er zo naast!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:21

smurf schreef:
zelfs ik kan het,a ls het moet en ik ben oud, dik en superstijf Haha!

De truuk is dat je je benen een beetje opzwaait, dan krijg je meer vaart en sta je er zo naast!

Aha, kijk, ik wist ook niet hoe het moest Haha!
Ik kan het wel eens proberen in de wei met 'zacht' gras Haha!
Ben alleen bang dat ik op mijn kont lig, i.p.v. dat ik sta.....

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:37

ligt eraan hoe groot je paard is.....

vanmiddag sprong iemand van een pony terwijl ze normaal op een enorm paard zit, ze miste de laatste 20 cm.....

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:46

Ik haal ook beide voeten uit de beugels, zwaai mij been erover sta op de grond, ik 'spring' trouwens ook Haha!. Lijkt me ook niet prettig voor een paard om aan 1 kant te blijven hangen. Zelfs bij jonge paarden haal ik eerst beide voeten uit de beugels, alleen dan laat ik me voorzichtiger zakken. Is niet fijn als een paard bij het afstappen gaat rennen, en je hebt je voet nog in de beugel....

Enne... smurf, van een lagere pony dan je gewens bent afstappen is idd raar, maar wat denk je van van een paard van 1.80 afstappen als je een pony van 1.46 gewend bent? Dat was echt een eind naar beneden ineens.... Zat ook gelijk op mijn gat Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lara_, YandexBot en 31 bezoekers