Aantal endurance-vraagjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Aantal endurance-vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 22:35

Ik ben al verslaafd aan endurance voor ik eraan begin... Bloos Nu wou ik hier al weer een heel verhaal gaan neerzetten over mijn wedstrijd toekomst, maar heb het maar weer ff weggehaald en voor een keer wil ik to the point komen. Namelijk, ik heb wat vraagjes voor endurance, en hoop dat ik hier wat professionele feedback kan krijgen.

Mijn nieuwe plan is om met Holten mee doen, MITS ik Heleen (en eventueel Lineke als het mag en kan enzow...) kan overhalen, maar goed, deze vragen moet ik toch antwoord op, wanneer ik ook mee ga doen aan endurance! (en volgens mij wordt het paardenpaspoort van Rus nog steeds verwerkt, grom, maar dat zouden we dan toch ruim binnen moeten hebben!!)

1. koelen: Ik zie altijd dat koelen... Waar dient het nou precies voor? Tegen zweet, of wat..? En moet je ook koelen als het paard niet of weinig bezweet is? Is teveel koelen niet slecht, omdat het paard daar nat van wordt en stijver, o.i.d.? Mijn paard is niet zo'n zweeterd en heeft een goede conditie, het ligt natuurlijk ook aan het weer... En bij welk weer zouden jullie wel of niet koelen?

2. drinken: Ik zie ook weleens foto's van een drinkend paard tijdens de wedstrijd. Maar ik heb me altijd laten vertellen dat je een paard NOOIT vlak na of zelfs tijdens het werk moet laten drinken. Dit zou slecht zijn voor huppeldepup, weet er het fijne niet vanaf, maar ik wacht altijd een tijdje. Nou drinkt mijn paard sowieso nooit na het rijden, zelfs niet na een pauze middenin ofzo. Hij heeft dan schijnbaar helemaal geen behoefte aan water, ook al is het nog zo warm. En als hij de paddock weer in mag drinkt hij dan ook nooit meteen, pas na een tijdje. Voelt hij dit aan ofzo? En klopt het dat het niet goed is om tijdens / vlak na het rijden meteen drinken te geven? Of geld dit alleen voor koud water?

3. deken: Ik heb ook foto's gezien van een paard dat tijdens tussenkeuringen enzo met een deken omstond. Moet ik m'n zweetdeken meenemen voor tijdens de wedstrijd, of alleen na? Op de trailer is het sowieso wel fijn voor 'm denk ik, als hij flink z'n best heeft gedaan! En moet dit dan ook als het heel warm is, of zweet hij dan alleen maar meer in de trailer?

4. meedoen: Mja, heb de site van DER wel gelezen enzo, het halve regelement zelfs al doorgenomen Bloos. Maar op een deel vond ik hier iets over, het deelnemen, nl. dat je een dagstartkaart ofzo moet aanvragen? Verward Ik heb geen startkaart vanuit de ponyclub (vereniging) maar volgens mij is dit ook niet nodig, ik ben toch geen lid van DER, en wil dus meedoen in de kennismakingsklasse... Wat moet ik hier nou precies voor doen? Hiervoor zal ik eventueel nog een mailtje sturen naar DER...

5. meerijden met anderen: Is het in je voordeel om mee te rijden met anderen, bv die je kent, of kan je in je eentje rijden? Mijn paardje is niet zo enorm snel, en ik ben bang dat hij zich misschien meer in het zweet zal werken als hij met een meer temperamentvol paard meeloopt. Of moet ik hem van te voren gewoon iets meer trainen in het harder lopen? Bloos Geen idee wat hij gemiddeld gaat, maar degene met wie ik mee wil rijden heeft een zeer temperamentvol paardje, en die gaat echt belachelijk hard. Knipoog Is het dan in mijn nadeel als ik met dat paard zou meerijden, kan ik beter in eigen tempo rijden, evt. met iemand met een langzamer paard..? Alleen rijden is ook zo alleen, ook voor het paard natuurlijk, dat doen we bovendien al veels te vaak. Scheve mond

6. paspoort voor niet-stamboek paard: En nog even voor horssie Knipoog Zij wil ook eens meedoen, met haar shetlander, maar die is niet in het stamboek opgenomen. En je hebt (toch?) wel een paspoort nodig om mee te doen. Hoe kan je dan toch aan een paspoort komen...?

Hmm, ik weet zeker dat ik nog veel meer vragen heb, ik bedenk me iig altijd heeel veel vragen als ik endurance topics bekijk, dus misschien dat hier nog meer vraagjes bijkomen over een paar dagen ofzo... Bloos Ik hoop dat iemand de moeite neemt te lezen en antwoorden, ondanks het lange verhaal! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Mews op 20-07-04 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt


horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:48

de deken tussen de pauzes houdt het lichaam warm
zodat het paardje niet teveel afkoelt voor en na het keuren Lachen

Icelandics
They grow when you get on

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:32

Ik zal eens kijken of ik je wat verder kan helpen:

1.Het koelen dient er volgens mij voor ( dat is mij ooit verteld tijdens mn eerste wedstrijd) om het paard af te laten koelen en zn hartslag te laten zakken ( als je het water over zn hals gooit) Mijn mening is wel dat dit geen ijskoud water moet zijn want dat is volgens mij niet zo gezond. Maar water op een normale temp werkt lekker verkoelend.
2. Paarden zweten erg tijdens een rit ( die van mij wel tenminste ) en het is dus noodzakelijk voor een goede turgor dat hij ook wat vocht binnen krijgt ( en dat is bij die van mij nog weleens een probleem) geeft NOOIT ijskoud water want dat is idd niet goed maar gewoon water op temp kan geen kwaad.
3.Die van mij krijgt een zweetdeken om na de rit. Bij de finish wordt zn hartslag gemeten en dan moet je na een half uur terug voor de na keuring. In die tijd spons ik mn paardje lekker af en doe hem een deken om zodat zn spieren niet te snel afkoelen. Onderweg heb ik hem nooit bij me. Als hij op de trailer gaat heeft hij hem wel om maar thuis gaat hij af en gaat hij lekker de wei in.
4.Volgens mij als je in de kennismakingsklasse mee wilt doen heb je geen startkaart nodig maar wel een paardenpaspoort omdat je moet kunnen aantonen dat je paardje gechipt is.
5.Ik persoonlijk vind het altijd fijner om alleen te rijden. Onderweg kom je altijd wel iemand tegen om te kleppen. Maar als je alleen rijd kan je je eigen tempo bepalen en dat vind ik fijner. Met meerdere moet je je toch aanpassen. Die van mij is zo'n dribbel die iedereen bij probeert te houden en iedereen wil inhalen. Hij maakt zich dan zo verschrikkelijk druk dat het gewoon niet leuk meer is. Zolang ik in mn eentje rijd is er niks aan de hand en is hij lekker relax.
6.Die van mij heeft ook geen papieren. Je moet toch een paspoort hebben. Bij de veearts moet je een blauw formulier in laten vullen ( naam, leeftijd, schofthoogte, aftekeningen enz enz) en dat moet je op sturen naar het KNHS samen met een kopie van je chipbewijs ( in mijn geval was dat een pasje) dan krijg je een paspoort terug gestuurt met alle gegevens ( normaal gesproken dus ook naam van de vader, moeder en de rest van de fam) maar bij staat dus op alle bladzijdes: onbekend, onbekend en onbekend....

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 00:03

Maar er is toch ook een tussenkeuring? Doe je daar de deken ook niet om? Het is dus iig noodzakelijk om grooms te hebben om je te helpen, maar sinds school dan weer net is begonnen is iedereen weer thuis dus dat is niet zo moeilijk... Ik hoop dat Russy's ijslanderpaspoort binnenkort aankomt, de nota is iig al betaald. Dus hij is klaar om te starten... (nu nog iemand met E rijbewijs en auto om m'n trailer te trekken, haha) Lucky is alleen niet gechipt, toch Lineke...? Scheve mond

Ohja, dus ook nog de vraag met het koelen, kan dit ook als het weer een beetje koud is of kan het paard het dan juist koud krijgen als je dan gaat koelen...? Vanaf wat voor temperatuur zou je koelen? En hoe vaak ongeveer...?

Oh, nog een vraag:

Zadeltas mee: Ik heb zo'n banaan-zadeltas, dus vast achter m'n zadel. Maar voor een endurancerit leek het me toch handiger om alleen een buideltas oid (alhoewel ik dit zelf mega-irritant vind, ik reken er nl nooit op met bijv opstappen of zadel vasthouden dat ik nog iets op m'n buik heb Scheve mond) mee te nemen. Lijkt me dat zo'n zadeltas alleen belastend kan zijn, en als het niet noodzakelijk is neem ik 'm dan liever niet mee. Dan krijg ik wel drinken, enz. op een groomplek ofzow...? Verward

Wat moet je zoal persoonlijk meenemen?

En alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vele vragen Bloos


Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:22

Er is geen tussenkeuring. Alleen PA controle waar, zoals het al zegt, alleen de pols en ademhaling gecontroleert wordt.Is de hartslag te hoog ( >60) moet je max 10 min wachten. Ik vind het dan niet nodig om een deken mee te nemen.
Het is handig om een groom te hebben maar niet noodzakelijk vind ik als je klasse 1 rijd (mijn vader is altijd mn groom OK dan! ) Tis makkelijk als er iemand voor de finish staat om te koelen en als je iemand hebt om je paardje vast te houden enz enz.
Onderweg bij de PA heb ik geen groom maar neem ik zelf een soort buideltasje (alleen voor op je rug) mee met 2 flesjes met water wat ik dan over zn hals kan gooien.
Ik zou geen zadeltas mee nemen, is extra balast en onprettig met rijden ( vind ik)
Wat bedoel je met persoonlijk meenemen. Onderweg of gewoon als je naar een wedstrijd gaat. Verward

**Life is what happends to you while you're busy making other plans...**.
Want je kunt niets zeker weten en alles gaat voorbij, maar ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof, ik geloof in jou en mij Lovers

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:35

weet je het ook,van een ongechipt paard?
lucky heeft geen paspoort niet ingeschreven bij het stamboek en niet gechipt Bloos!

Icelandics
They grow when you get on

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 00:43

Onderweg meenemen bedoel ik dus: Krijg je papieren mee zoals route, dierenartsdinges, of iets dergelijks? Misschien kan ik water beter laten meenemen door iemand die tussendoor kan langskomen, voor koelen en drinken? Omdat ik niks op m'n eigen schouders kan laten rusten, dan krijg ik echt schouderpijn, ik heb nu soms al aardige steken tijdens het rijden of gewoon een lange wandeling...

Daarom heb ik de zadeltas ook gekocht. Ik doe hem op lange buitenritten wel op en m'n paardje heeft dan nergens last van, maar voor zo'n wedstrijd wil ik eigenlijk toch het zekere voor het onzekere nemen (vooral water, dat = zwaar!!!) en dus niet meenemen. Het is dus wel een voor achter je zadel, het klappert niet, maar ik snap wel dat het extra belasting is en lijkt me dus toch onhandig.

Maar eh, hoe vaak zou je nou eigenlijk koelen..? Weet hier nl niks vanaf. Bloos Het gaat dan nog maar om een klasse 1 wedstrijd, ik wil wel beginnen met een 'korte' rit... Dus rond de 26 / 28 km... En is koelen alleen handig als je paard echt gaat zweten, of ook als het paard al wat warmer is? En bij welke temperatuur zou je 't nou doen, minimaal hoe warm? (koelen dus, wil hem geen spierbevangenheid oid aankoelen... Scheve mond) Ja, het zijn nogal veel vragen..... Ik weet het. Bloos

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:50

de route staat aangegeven door middel van die rode gele witte linten
en je moet wel je paspoort meenemen voor elke vet gate Lachen

Icelandics
They grow when you get on

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:55

Ehm... niet je paspoort, maar je veterinaire kaart. Die moet je de hele rit bij je hebben, daarop noteren de vets bij iedere keuring de waarden van je paard. In klasse 1 heb je trouwens geen vetgate, maar een P/A. Het grootste verschil is dat je bij een vetgate altijd een verplichte rusttijd hebt en dat je bij de P/A meteen door mag als de hartslag goed is.

En water hoef je ook niet bij je te hebben, althans niet voor de hele rit. Dat is nogal lastig meenemen op een paard, hooguit twee bidons voor onderweg. Voor de 'bevoorrading' heb je groomplaatsen waar je grooms je kunnen opwachten met flessen koel- en drinkwater en een emmer drinkwater voor je paard.

Naar de rest van de vragen kijk ik later wel een keer, 't is nu al laat. Dromen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 00:59

haha ok bedankt voor de antwoorden iedereen Lachen

Icelandics
They grow when you get on

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 01:36

Ja, ik weet het, ben gek, zo laat op. Ik ga zo ook maar slapen. Bloos Maar hoe kan ik die bidons dan het makkelijkst meenemen? Zoals ik al zei is een schoudertas geen optie voor me... Scheve mond In een buideltasje kan ik misschien een flesje water proppen... En die dan bijvullen voor het paard drinkt...? En de zadeltas vind ik toch meer iets voor trektochten, hiervoor is ie te groot en onhandig, je hoeft immers niet veel mee te nemen.

Neem er maar de tijd voor om het allemaal te lezen Bloos, ik typ sowieso veeels te veel. Bloos!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 07:44

1. koelen
Koelen doe je alleen als het nodig is, dit verschilt per rit en per paard. Je koelt zowizo bij de PA en de finish en dit heeft als doel om de hartslag iets sneller te verlagen (dan kun je weer sneller door). Dit doe je niet met ijskoud water want daar krijg je meer elende van dan dat het wat oplost.
Koelen doe je op de hals en benen. Onderweg kun je ook koelen als het bv heel warm is of je paard het heel warm heeft. Dan frissen ze een beetje op.

2. drinken
Laten drinken is idd regulier gezien een doodszonde, maar een uitgdroogd paard is ook niet alles. Endurance paarden verliezen heel veel vocht en dat moet wel aangevuld worden. Idd niet met ijskoud water want dan ben je verder van huis. Het is iig belangrijk dat hij wel leert drinken tijdens een rit, al is het maar een paar slokjes.

3. deken
Wij doen eigenlijk altijd een deken over de achterhand, tenzij het heel erg warm weer is. Hiermee voorkom je dat de spieren teveel afkoelen.
Of we hem oplaten op de trailer ligt helemaal aan het weer en of ze geschoren is op dat moment (ivm rijwind op de spieren van de achterhand).
Na de rit koelen ze met een deken op wat geleidelijker af.

4. meedoen
Startkaarten materie is een hele ingewikkelde. Maar voor de kennismakingsklasse kun je idd een dagstartkaart kopen bij de starttafel.
Voor meer starkaart info moet je idd de DER of de KNHS even bellen.

5. meerijden met anderen
Gewoon doen wat je zelf het leukste lijkt. Je kunt altijd terplekke met iemand afspreken of je haakt bij iemand aan die jouw snelheid rijdt. Alleen kan ook, net hoe het loopt. Ik vind alleen rijden verschrikkelijk dus ik probeer altijd een rijmaatje te vinden. Je komt altijd wel iemand tegen onderweg.

6. paspoort voor niet-stamboek paard
Paspoort, chippen en correcte entingen zijn idd verplicht. Kan ze geen hulpboek papier aanvragen bij het stamboek?
Anders idd een blanco paspoort aanvragen en gaan met die banaan..

7. Zadeltas mee
Onderweg neem je eigenlijk niet zoveel mee, je vetkaart, bidons met water en je telefoon. Ik heb mn bidons aan mn zadel hangen en heb een heuptasje om met de rest. Heuptasje heb ik overigens altijd op mn rug hangen, dan heb je er het minste last van.
Zadeltassen heb je eigenlijk niet nodig. Je krijgt altijd een kaart mee met de route deze kun je het beste in een plastic mapje stoppen (zo'n insteekhoesje bv) en deze aan een keycord om je nek hangen onder je hesje, of aan zo'n skipashouder ook handig die dingen.

Verder kun je hier op bokt zoeken op endurance, er zijn al legio topics waar je je info uit kunt halen.
Misschien kom ik je wel tegen in Holten, als Tjo beter is rij ik ook mee en anders ben ik er zowizo zonder paard.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:53

jammer,mijn kans om aan wedstrijden deel te nemen is er niet.
ik kan dus niet mee doen Boos!
lucky is niet gechipt

Icelandics
They grow when you get on

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:57

Om een paspoort aan te vragen, hoeft je paard echt geen papieren te hebben. Een hulpboekpapier is zelfs niet nodig, je krijgt dan gewoon een paspoort waarin het gedeelte met de stamboom niet is ingevuld.

En je kunt je paard altijd nog laten chippen hoor Horssie. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:07

tja,ik denk niet dat dat door gaat
hij is namelijk niet van mij,en het kost natuurlijk geld Lips are sealed

Icelandics
They grow when you get on

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:10

Volengs mij is het niet noodzakelijk om bidons water mee te nemen voor onderweg met een klasse 1 rit. Doe ik tenminste niet (of het moet echt heel warm zijn), want drinken krijg ik dan wel van de grooms.

Je hebt ook speciale buideltasjes voor bidons. dan kan je daar meteen je VET kaart kan er dan bij in (of in een mapje aan je zadel hangen), en je telefoon kan in je broekzak..

OutdoorRiding.nl - Endurance Riding Wear - Kerrits, Performa Ride, Irideon, TuffRider, Goldfinch & Rackers Wear endurancebroeken!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:14

Ik heb een constructie achter mijn zadel gemaakt. Dat kan echter alleen als je daar voldoende ringetjes hebt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In klasse 1 heb je op zich onderweg geen water nodig als je toch grooms bij je hebt. Tenzij het idd erg warm is, dan is het wel fijn om iets bij je te hebben - om zelf te drinken en/of om over de hals van het paard te kunnen gooien.

Ik heb twee houders en vier flesjes. Op groomplaatsen wissel ik mijn lege flesjes altijd om voor volle.

Die buideltasjes met bidon zijn idd ook handig. Ik vind het zelf echter niet fijn om met een buideltasje te rijden. Heb er wel eentje, maar die zit niet strak om mijn middel. Die hangt op mijn heupen en daar zitten alleen mijn vetkaart, mijn telefoon, een hoevenkrabber en een pakje Sultana in.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 14:50

Maar krijg je dan niet dat het voor het paard weer extra belastend is? De zadeltas die ik heb is zo'n banaan-vormig ding, hij klappert dus niet ofzo, het gaat dan puur om het gewicht?

Ik heb lidl-merk colaflesjes van een halve liter, en die passen precies in mijn buideltasje, volgens mij heb ik voor ik de zadeltas had dat ook weleens gedaan.

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 14:51

horssie schreef:
tja,ik denk niet dat dat door gaat
hij is namelijk niet van mij,en het kost natuurlijk geld Lips are sealed


Ach gut

Jammer zeg, dat je niet mee kan doen... Scheve mond

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:52

Met die bidons? Zolang ze niet tegen de rug aan klapperen heeft het paard nergens last van. Er zit een cm of 10 tussen bidonhouders en paard. En zo zwaar zijn ze nou ook weer niet. Knipoog

Met zo'n banaan kun je prima rijden (ik heb er ook eentje) zolang je er geen zware of losse spullen in stopt. Een jas of trui gaat prima, een fleecedekentje ook. Maar stop er geen blikjes of flesjes drinken in. Dat gaat rollen en bonken, niet handig.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 15:08

Okee, bedankt voor de antwoorden! Lachen M'n jas doe ik meestal gewoon om m'n middel, vooral als ik er helemaal die zadeltas voor zou mee moeten nemen. Op buitenrit is het wel handig als je uren weg gaat, om een trui en/of jas bij je te hebben enzo...

Ennuh, ik heb wel voldoende ringetjes, ik zal eens zien of ik iets kan doen... Maarja, voorlopig toch kennismakingsklasse en volgend jaar dan klasse 1 (hopelijk dus dit jaar al kennismaking... met een beetje geluk...) dus dan kan ik inderdaad gewoon water enz door mijn "groom(s)" laten meenemen...

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:21

Hoi Iris! Nou, ik heb overlegd met Josien en mijn moeder en ze zijn het er beide mee eens dat ik ook mee doe. Dus HOLTEN: Here we come. En we zien ter plekke (of tijdens de gewone buitenrittrainingen) wel of we samen kunnen blijven rijden of toch beter eigen tempo kunnen rijden. Mijn moeder probeert te ruilen dus grooms zijn ook geregeld. Mijn vader heeft dan vakantie. En Lineke kan misschien wel met mijn ouders mee als ze dat wil? Dat ben je er toch een beetje bij. Maar jeetje, wat een info staat hier zeg! Ik denk dat ik inderdaad ook die constructie met bidons ga maken aan mijn zadel. Moet ik alleen mijn ma vragen of ik er ringetjes bij aan mag laten zetten.

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:33

ik kan wel mee Lachen
chippen is niet verplicht als je een paspoort aanvraagt
maar jah,is wel onhandig want nu kunnen jullie samen in 1 trailer
en ben ik alleen maar een blok aan het been Huilen

Icelandics
They grow when you get on

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:19

Tuurlijk ben je geen blok aan ons been! Informeer alleen wel even of ze niet moeilijk gaan doen omdat je met een shetlander rijd. Wij weten dat Lucky zat conditie heeft, maar ze zullen daar vast raar opkijken... Houd dus rekening met commentaar en evt. diskwalificatie> Niet om je tegen te houden, maar informeer er goed naar. Trouwens, elk paard wat bestaat en ooit vervoerd met worden moet gechipt zijn en een paspoort hebben. Ik moet voor Lyngvi ook nog snel een paspoort regelen. Hij is wel gechipt, maar heb nog nooit een paspoort ontvangen....

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:47

nee gechipt hoeft niet
al beweerd de KNHS van wel maar het schijnt niet zo,ik heb even rond gezocht op bokt
en ikke wist er veel van Lachen en uit haar reactie's in verschillende topic's ben ik eruit gekomen dat een paardje wat vervoer moet worden in bezit moet zijn van een paspoort chippen hoeft nog niet.

als ze me diskwaliciveren is toch een beetje discriminatievind ik Bloos!
ik zag niks staan toen ik in het regelement zocht op shetland.
maar jah dan heb ik nog een probleem Bloos!
als ik een Ben en de eigenaresse zo ver kan krijgen dat ik mee mag doen en een paspoort heb,lucky is de trailer niet echt gewend en meteen naar holten rijden is ook weer wat Bloos

Icelandics
They grow when you get on


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers