paard slaat vaak op hol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

paard slaat vaak op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-04 17:43

ik heb een hele lieve kwpner, maar is niet altijd te vertrouwen op de weg ik heb er nu een jaar en af en toe als ze van iets schrok bijvoorbeeld een vrachtauto ofzo dan sloeg ze 8van de 10 x op hol en dan moest ik haar ergens tegen aan sturen of uit laten rennen, maar op een sobere dag in maart ging het een keer echt fout ik was bijna bij les( 4km verder op) en ze schrok zomaar vanniets ze is zowat het hele eind terug gerend met mij angstig en half er op) wat ik ook deed ze stopte niet maar ging alleen maar harder toen ik een paar kinderen probeerde te ontwijken knalde ik tegen een boom aan en werd per ambulance afgevoerd maar ik had lichaamelijk niet veel ernstigs, mijn paard had niets, maar ik heb nu nog steeds angsten als ik buiten loop omdat ik weet als ze ophol slaat dat ik dan niet veel kan doen, en dat is juist zo eng, toch loop ik nu steeds vaker buiten ben toch evengoed veel voorzichtiger geworden na dat ongeluk, wie weet mischien een goeie tip? martingaal helpt niet Lachen


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:53

Dit is wat te algemeen. Wat doet ze precies en hoe? Hoe is ze op bekent terein en in stal en op de wei enz.

Een duidelijke foto van haar hoofd is ook heel fijn.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:28

Verplaatst van UZ naar RT.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:43


elke_fyfel

Berichten: 725
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:42

Een duidelijke foto van haar hoofd is ook heel fijn.[/quote]


Ik snap niet waarom je een foto van haar hoofd moet hebben .... ? Verward Blond

Precious Pyra

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:03

Ik had haast vandaar de geen uitleg. Ik kan zien van het hoofd van het paard hoe zijn karakter is en of hij van nature dus schikachtig is of er misschien een andere oorzaak is.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:20

En misschien een foto hoe je hem hebt opgetuigt als je een buitenrit gaat maken. Dan kunnen we reacties geven op het tuig, wat goed zal helpen Lachen

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:09

Ja, heb je ook rijfoto's?

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 20:30

ik weet niet hoe ik die fotos er op moet zetten maar het paard is van zichzelf best sloom en erg rustig, mijn hoefsmit zegt dat het een heel rustig paard is omdat ze dat kan zie hoe het paard kijkt.

opzich is ze niet schrikachtig maar ze heeft gewoon af een toe een tik in dr hoofd of zo, het enigste dat ze eng vind is meestal tractors en vrachtwagens en dat soort herrie

Roosch

Berichten: 36596
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:37

romantic schreef:
ik weet niet hoe ik die fotos er op moet zetten maar het paard is van zichzelf best sloom en erg rustig, mijn hoefsmit zegt dat het een heel rustig paard is omdat ze dat kan zie hoe het paard kijkt.

opzich is ze niet schrikachtig maar ze heeft gewoon af een toe een tik in dr hoofd of zo, het enigste dat ze eng vind is meestal tractors en vrachtwagens en dat soort herrie


Je gaat naar www.mijnalbum.nl en maar uploaden en dan [img] voor en [/img] achter de link zetten! staat in de handleiding!

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:24

Dat heb ik ook met mijn pony hoor, die slaat ook op hol van vrachtwagens en van die megaboerenwerkzooi. Dat moet je proberen zoveel mogelijk te voorkomen en ervoor zorgen dat je met andere paarden kunt rijden, die er niet bang voor zijn, dat helpt je paard vast en zeker!
Ik ga alleen echt niet de weg op, ja op zondag, dan heb je bijna geen vrachtwagens en tractors Knipoog

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:48

josien schreef:
Ik had haast vandaar de geen uitleg. Ik kan zien van het hoofd van het paard hoe zijn karakter is en of hij van nature dus schikachtig is of er misschien een andere oorzaak is.


ik ben wel heel erg benieuwd wat je van mijn paard zou zeggen naar aanleiding van zijn hoofd, misschien dat je een kijkje kunt nemen?

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:38

ik rij ook een pony en die gaat er de hele tijd ervandoor, hij srrikt van de auto's enzo
we hebben de bak naast een weg staan.
die pony is net inbereden en ik zou hem dan doorrijden totdat hij verkocht word.
maar ik kon hem dus niet aan en nu gaat er een man op rijden die zijn trukjes afleert.
ik ga daarna weer op die pony.
maar we hebben nog de meeste problemen met het opstijgen.
dan gaat hij lopen en lopen, zodat je er haast niet op kan, en als je er eindelijk opzit probeert hij ervandoor te gaan.
dat probeert die man hem dus af te leren.
ik heb hem nog niet zien rijden, maar ik zal het zeggen hoe ij het aanpakt als de pony ervandoorgaat.

romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-04 09:49

oke thankxxxx odilia en de rest, op hol slaan is gewoon het engste van het hele paardrijdengebeuren en ik hoop dat ik er ooit een oplossing voor vind Lachen

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:09

Waarschijnlijk heeft je paard een slechte ervaring gehad met een vrachtwagen of tractor. Of er is op die momenten niet op de juiste manier gereageerd, waardoor het gedrag is bevestigd.
Is er niet de mogelijkheid dat je haar kan laten wennen aan een tractor en andere geluiden bijv in de bak? Dan heb je toch wat meer controle en kan je het langzaam uitbouwen.

Wat doe je eigenlijk op het moment dat er een tractor of vrachtwagen aankomt?

romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-04 15:55

wat ik doe als er een tractor of vrachtwagen of vrachtwagen aankomt, af en toe waag ik het er op en doe ik net of mn neus bloed maar dat gaat 30% goed en 70% slaat ie weer op hol of ik loop een zijstraatje in en blijf even stilstaan

Niets is onmogelijk voor hen die willen

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:12

hoe oud is je paard? miss helpt het om met een ouder paard erbij de weg op te gaan de wel verkeersmak is, dat wil vaak ook wel helpen

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:14

Kan het zijn dat je onbewust toch je paard wat tegenhoudt? Ik kan me voorstellen dat het ook spanning bij jezelf oproept als je een tractor of vrachtwagen in de verte ziet aankomen. Een paard voelt dat altijd.
Wat bij een paard van mij erg goed helpt is om er in draf langs te gaan en goed voorwaarts houden, sindsdien heb ik nooit meer problemen. Een paard blijft ten alle tijden een vluchtdier en hij vlucht weg voor die tractor. Als hij het gevoel heeft dat hij weg kan (naar voren dus), dan is dit probleem meestal over.
Maar dit kan erg moeilijk zijn en je moet het wel kunnen/durven. Dus niet doen als je er niet zeker van bent. Probeer dan maar een zijweggetje te zoeken, hoewel dat natuurlijk wel eens moeilijk is met al die dijken bij Lutjewinkel Knipoog .

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:39

Appie schreef:
Kan het zijn dat je onbewust toch je paard wat tegenhoudt? Ik kan me voorstellen dat het ook spanning bij jezelf oproept als je een tractor of vrachtwagen in de verte ziet aankomen. Een paard voelt dat altijd.
Wat bij een paard van mij erg goed helpt is om er in draf langs te gaan en goed voorwaarts houden, sindsdien heb ik nooit meer problemen. Een paard blijft ten alle tijden een vluchtdier en hij vlucht weg voor die tractor. Als hij het gevoel heeft dat hij weg kan (naar voren dus), dan is dit probleem meestal over.
Maar dit kan erg moeilijk zijn en je moet het wel kunnen/durven. Dus niet doen als je er niet zeker van bent. Probeer dan maar een zijweggetje te zoeken, hoewel dat natuurlijk wel eens moeilijk is met al die dijken bij Lutjewinkel Knipoog .

Dat deed ik laatst ook, dat was echt zo'n ongelooflijk enge tractor, de stalen armen werden heel hoog uitgevouwen (dat vond ze niet eens eng) maar toen begon ie ineens gifte sproeien! Ik dreef haar toen aan, en toen draafde ze eerst, en toen ging ze heel vaag galopperen. Langs de weg lijkt me dit gen handige keus, maar op zo'n boeren weggetje (war ik dus op reed) maakt het niet zoveel uit. Lachen (tenzij het heel smal is en als er een sloot naast ligt, dan is het natuurlijk wel oppassen)

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:35

Als je er zelf al gespannen opzit, heb je maar een heel kleine kans dat dit paard dan wel rustig gaat lopen. Wees zelfverzekerd en ontspannen en probeer niet aan dat vervelende ongeluk van toen te denken. Maar denk aan nu en concentreer je op je paard. Soms is schrikken ook aanstellerij, dat heb ik bij mijn new forest pony ook gehad; als ik er dan op zat was er helemaal niets aan de hand, maar zodra iemand anders erop stapte schrok ze werkelijk overal van! Op dat moment moet je ook een beetje streng zijn en je niet in de maling laten nemen. Natuurlijk is dat rennen wel een probleem. Misschien kun je proberen om juist niet aan de teugels te gaan zitten, maar m met je stem en door diep zitten tot stilstand te krijgen. Want soms als je aan de teugels gaat zitten gaat hij juist harder. Je kunt natuurlijk ook proberen om eerst eens buiten aan de hand met het beestje te gaan lopen, dan kun je m makkelijker geruststellen en zelf gewoon zeggen: ja en komop door lopen! Nou veel succes en ik hoop dat je er iets aan hebt! Lachen

XxXxX van FloOr...

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:07

Wat bij mijn pony ook wel helpt;
Als jij van alles doet om je paard in bedwang te houden, dan hoeft hij zelf niks op te lossen, en heeft hij genoeg tijd om andere dingen te doen; zoals schrikken (vaak onnodig)
Laat de teugels eens wat losser, en laat 'm zelf z'n weg (natuurlijk niet helemaal) bepalen, dan moet hij het zelf oplossen, en dan heeft hij dus ook geen tijd om zich alleen op de aankomende tractor, of wat dan ook te concentreren. Vaak zijn ze dan een heel stuk minder angstig, bij mijn angsthaasje werkt het wel aardig, maar helaas niet altijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:41

Hoe goed heb je haar in de bak onder controle? Heb je haar dressuurmatig goed voor elkaar? Pakt ze het bit beet?

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:46

dat klinkt niet fijn! Ik ga vaak een liedje zingen als ik denk dat er spannends aankomt, hierdoor ga je niet gespannen zitten en blijft je ademgaling normaal (heb je wwer die dorpsgek, loopt aldoor te zingen op haar paard, haha..) En ik rij mn paard met een elastiekje, het is een tuiger en zij tilt haar hoofd omhoog en zet haar nek erop en dan heb iki ook niks meer. Een alstiekje gaat van de singel door een bitring achter de oren, door een birring weer naar de singel. Zo kan ze haar hoofd niet echt de lucht ingooien, maar je blijft wel vriendelijk (als ze aan de teugel loopt staat er totaal geen druk op). Je kan natuurlijk ook een ander bit proberen of een keer proberen om met oogkleppen te rijden (ziet er gek uit, maar kan nog wel eens helpen) igg heel veel strekte en ik hoop voor je dat je de moed erin houdt!

Zin in een fotoshoot? --> http://www.opticimage.nl Of check mijn profiel voor voorbeelden!

[WD-K] Derby Kloosterburen 24+25 mei 2014 (B t/m ZZL)

romantic
Berichten: 182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: LutjewinkeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-04 14:57

oke zal alle tips uitproberen allemaal thanx!

Niets is onmogelijk voor hen die willen

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 17:16

Als je met haar aan de hand stapt en haar zo begelid doet ze het dan ook?

www.dressuurstalseren.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers